Jump to content

Maritime påskenøtter


mitsu

Recommended Posts

Hva er monkey-island ? Mens du tenker på dette kan du jo ta en titt på favoritten min lille favoritt. God påske.

 

Får gi noe info slik at ikke alle står stille i påsken. Monkey-island finnes fortsatt på noen skuter/båter. Stikkord: Beskyttelse, Sandefjord, Hverdens største pattedyr. :easter:

 

hva er "mea"?

 

Mea. Høres ut for å være et med - overettlinje :confused:

Link to post
Share on other sites

Sitat: Hva er monkey-island ? Mens du tenker på dette kan du jo ta en titt på favoritten min lille favoritt <http://home.tussa.com/jawik/baatplassen/hotdrink.xls>. God påske

 

Stikkord: Beskyttelse, Sandefjord, Hverdens største pattedyr.

 

Stikkord 2: Viktig under hvalfangsten blant annet. Dagens utgave av monkey-island har komunikasjon med broen/kokpitten og er oppvarmet.

Link to post
Share on other sites

"Monkey island" blir vanligvis brukt om styrehustaket på større båter, iallefall i de tilfeller hvor dette har eget rekkverk og grei adkomst via en leider, eller lignende.

 

Tønna, eller monkey-island blir brukt om beskyttet utkikkspost på formasten. Isbrytere og moderne, store bakladere har fremdeles slike utkikksposter, oppvarmet og med telefonforbindelse til kommandobroen. I noen tilfeller også med maskintelegraffen.

 

Man trenger vel ikke å være monkey for å komme seg opp på styrehustaket :smiley:, der kan en spasere opp i smoking i de aller fleste tilfeller. Mens man derimot kan trenge monkeyens kunskaper for å komme seg opp i TØNNA. Derav utrykket "monkey-island". :easter:

Link to post
Share on other sites

Mens man derimot kan trenge monkeyens kunskaper for å komme seg opp i TØNNA. Derav utrykket "monkey-island". :easter:

Det må vel kalles for en hjemmesnekret filologi :wink:

Jeg har ikke tall på alle de båter jeg har vært hvor styrehustaket ble omtalt som "monkey island", men til gjengjeld har jeg aldri hørt uttrykket brukt om "tønna".

Ta deg gjerne en tur på google eller wikipedia hvis du trekker min ordbruk i tvil....

Link to post
Share on other sites

Hjemmesnekret ? Nei, tatt fra sjømannsuttrykk. Joda, jeg erindrer at vi kalte styrehustakene for monkey-island på de båtene jeg har vært på. Men studerer en utrykket så kan en jo lure :smiley: Det er ikke alltid google eller wikipedia viser korekt svar. Som noen vismenn sier så skal en ikke ta alt for god fisk :wink: selv om det står skrevet i diverse fora.

Link to post
Share on other sites

... Det er ikke alltid google eller wikipedia viser korekt svar. ...

Etter som du tydeligvis underkjenner både google og wikipedia, så regner jeg med at du har en bedre og mer troverdig kildehenvisning - i tillegg til din egen fantasi, mener jeg . . . . . . .

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...