Jump to content

Maritime påskenøtter


mitsu

Recommended Posts

Hva med en ny nøtt Poseidon. Er det ikke din tur? :rolleyes:

Det kan jeg så gjerne, men jeg synes først at svarene bør være riktige på de som kommer frem.....

 

men vad gjorde en Donkeyman ???? :smiley:

Donkeymann var (og er) betegnelsen på en erfaren mann i maskinrommet på dampskip. Det var ofte en mann som hadde seilt lenge, men som ikke hadde formelle sertifikater. Det har ofte vært praksis at donkeymannen går maskinsjefen sine vakter. Man finner uttrykket igjen også i "donkeykjel"; en mindre dampkjel som ble brukt f.eks i forbindelse med vinsjing og forhaling.

 

På motorskip fikk man betegnelsen "kvarten", altså "fjerdemaskinisten" som var i en tilsvarende stilling.

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det kan jeg så gjerne, men jeg synes først at svarene bør være riktige på de som kommer frem.....

 

:smiley: Huffda. Dette var jo sterkt. Muligens du skulle slå opp i sjøfarts leksikon under Tønne. Som sagt, det er ikke alltid en skal ta noe for gitt, selv om det står skrevet på internett. Svarene bør være riktige, enig i det. Hvem har rett, leksikonet eller internett. Ikke vet jeg. :easter:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

men vad gjorde en Donkeyman ????

 

Skuffla han ikke kull og passet kjellene på dampbåtene!

Samme som fyrbøter???? :rolleyes:

 

 

Donkeymann var (og er) betegnelsen på en erfaren mann i maskinrommet på dampskip. Det var ofte en mann som hadde seilt lenge, men som ikke hadde formelle sertifikater. Det har ofte vært praksis at donkeymannen går maskinsjefen sine vakter. Man finner uttrykket igjen også i "donkeykjel"; en mindre dampkjel som ble brukt f.eks i forbindelse med vinsjing og forhaling.

 

På motorskip fikk man betegnelsen "kvarten", altså "fjerdemaskinisten" som var i en tilsvarende stilling.

 

Donkeymannen kom redan i slutet på segelfartygsepoken....

 

När segelfartygen blev riktigt stora så ersattes gangspelen med dampdrivne wincher för

lastning o hissa segel etc.......

 

mannen som skötte dessa dampdrivnewinchar blev kallad Donkeyman..eftersom han ersatte donkeys som gick runt i dessa gangspel......

 

senare följde Donkeymannen med over i dampdrivne båter....

 

(efter vad jag lest noenstans, någongang .......... :smiley: )

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Tabasco-mahogny ?

 

Løning : Ekte mahogny oppkalt etter den meksikanske staten Tabasco. Tidligere mye brukt i bygging av seilbåter. Så muligens noen har en slik båt i dag som består av ekte mahogny. Meget vanskelig å anskaffe i dag. Slik går det nok med de fleste edle tresorter.

 

NB. Ikke skjekket mot internet :wink:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...
Hei!

 

Hva er et "Draft"?

 

Tenk nøye før en svarer?

 

Draft betyr dybde, men blir feilaktig brukt for sjøkart. En historie sier at misforståelsen oppsto når en Los i USA spurte en kaptein fra Rogaland "whats your draft". (Hvor dypt stikker båten?).

Kapteinen hentet sjøkartet og tok med seg det nye ordet hjem.

Om historien er sann vet jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Hjemmesnekret ? Nei, tatt fra sjømannsuttrykk. Joda, jeg erindrer at vi kalte styrehustakene for monkey-island på de båtene jeg har vært på. Men studerer en utrykket så kan en jo lure :smiley: Det er ikke alltid google eller wikipedia viser korekt svar. Som noen vismenn sier så skal en ikke ta alt for god fisk :wink: selv om det står skrevet i diverse fora.

Monkey-Island er på toppen av broa/styrehus taket og det er oppkalt etter den tiden da det var skips apekatter ombord, de holdt til der under landeligge, de kunne ikke vises frem i enkelte land da dette ble lovbrudd på innførsel av dyr som skulle være i karantene før de fikk komme inn i landene. Kildene mine er ikke dokumentert, men har fått det fortalt av sjøfolk som seilte bla i linjefart for mange år siden. Disse karene viste hva de snakket om, synd vi ikke har de ombord lenger, de var meget kunnskapsrike mennesker. Men de fortjener sine fine pensjonistdager.

 

hva er et fallrep?

 

Hva er hanebeinet?

Fallrep er en luftoperert leider som man svinger over skutesida og lårer opp/ned for at folk kan gå ombord/fra bordet. Brukes ofte i sammen med en tau/los leider hvis fribordet er veldig stort.

 

Hanebein har jeg ikke hørt om, men derimot hanefot er ett vanlig uttrykk til sjøs.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...