Jump to content

Våte plugger (vann!) på Honda BF 9.9


SveinHa

Recommended Posts

Kjøpte meg en Honda BF 9.9 1995 (?) modell i høst og denne har stort sett fungert greit men av og til klarer jg ikke å starte den. Alle gangene jeg har hatt starttrøbbel er pluggene våte, dels av bensin og dels av noen ganske små vanndråper. Det ser ikke ut til at det er noen forskjell om motoren er kald eller varm men jeg har merket meg at når jeg stopper motoren omtrent i samme sekund som jeg vipper den opp er den vesentlig vanskeligere å starte neste gang, det går vesentlig bedre om jeg stopper den og venter en tid med å vippe den opp. Dette er ingen 100% metode for det hender den ikke vil starte selv om den ikke vippes opp også. Alltid samme problem: Små vannperler på pluggene. Når den først sviver virker den sprek og fin.

 

Noen ide om hva som kan være problemet? Lurer litt på toppakning da det omtrent er eneste veien vann kan komme inn i sylindrene. Noen som har verkstedsmanual?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det kan kanskje være så enkelt at en av innsugsventilene står åpen.
Det kan da ikke være nødvendig å passe på ventilene selv, Honda vet da bedre enn som så eller :confused:

 

Motoren står jo en smule lavt på akterspeilet. En 10 fot RIB med 40kg motor bakpå blir jo litt "sidræva" men der er jo i alle fall normalt minst 10-15 cm fra vannspeilet til nederste sylinder og den nedre sylinderen er litt oftere våt enn den øverste.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hvis det var viktig at ventilene var lukket måtte det stå med ildrød skrift utenpå instruksjonsboken :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har nok mistanke om toppakning, ja. Skal se om jeg får plukket toppen av i morgen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Var en tur innom den lokale Hondapusheren i dag. Han hadde ikke lyst å selge meg ny toppakning til kr 700.- men tipset meg om et annet "problem" med denne motoren. Hvis den står montert lavt på akterspeilet, slik at eksosutløpet i stammen er under vann, hender det at den slurper i seg en skvett vann når den stoppes.

 

På min lille RIB står den definitivt lavt men eksosutløpet er normalt ørlite over vann. Ser ut til at jeg må få meg en lettere motor og at denne kommer til å havne på bruktmarkedet... Litt trasig for jeg likte denne motoren, virker solid bygget men det blir nok en 2-takter på meg i stedet...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

startproblemet - uavhenging av evt vann i sylindrene (vann=svært lite sannsynlig) kan komme av feil merke tennplugger alt ouriginal sikkerhets/stoppknapp - kilen på den... mm

 

tennplugger: min lokale pusher som har solgt Honda siden dag1 og burde vite bedre enn å prøve å selge meg CHAMPION....YOU BET I SAID..(de hadde ikke rett type NGK) og dro dermed til Torshov som solgte meg de rette NGKene til fantasipriser sammenliknet med pusheren....

 

sjekk om du har NGK eller DENSO. hvis ikke skift til en av de. alle andre plugger er bare trøbbel - uansett outboarder...

Link to post
Share on other sites

(vann=svært lite sannsynlig)
Det var nok helt tydelig vann ja. Har nå kvittet meg med motoren og ny eier har ingen problemer med den. Jeg har fått meg en totakter som også fungerer meget godt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

er fortsatt lite sannsynlig - med mindre du er av den typen som ruser motoren og kutter tenninga på høyt turtall - siden høydeforskjellen er så stor fra vannspeilet og opp. har hatt både en 8 og 9.9 montert under lignende forhold uten problemer.

påstår dog ikke at det ikke går an....

 

bra du fikk løst problemet anyway da...

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke den typen som ruser nei. De små dråpene på pluggene forsvinner ved oppvarming og etterlater seg et hvitt belegg.... Hva kan det være for noe mon? Dop? :lol:

 

Går jeg fram i båten og stopper med dødmannssnoren starter den greit neste gang.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde også samme problemet med min 9,9 Honda for noen år siden. Motoren var litt for tung på en 14' Hansvik og skipperen var kanskje også litt for tung. Når jeg slakket brått ned slik at hekkbølgen slo inn i speielen og hvis man samtidig stoppet motoren kunne det noen ganger komme vann på pluggene. Da måtte jeg ta de ut og tørke av. Hvis jeg derimot slakket sakte ned slik at jeg holdt unna hekkbølgen, gikk det fint hver gang. Det var forhandleren som tipset meg om dette. :smiley:

Redigert av jonol (see edit history)

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Link to post
Share on other sites

sjekk om du har NGK eller DENSO. hvis ikke skift til en av de. alle andre plugger er bare trøbbel - uansett outboarder...
Jeg har hørt at japanske motorer skal ha NGK og Amerikanske Champion. Hvis ikke går de ikke ordentlig.

 

Men ingen plugger jeg vet om produserer vann :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...