SveinHa Startet 6.April.2007 Del på Facebook Startet 6.April.2007 Kjøpte meg en Honda BF 9.9 1995 (?) modell i høst og denne har stort sett fungert greit men av og til klarer jg ikke å starte den. Alle gangene jeg har hatt starttrøbbel er pluggene våte, dels av bensin og dels av noen ganske små vanndråper. Det ser ikke ut til at det er noen forskjell om motoren er kald eller varm men jeg har merket meg at når jeg stopper motoren omtrent i samme sekund som jeg vipper den opp er den vesentlig vanskeligere å starte neste gang, det går vesentlig bedre om jeg stopper den og venter en tid med å vippe den opp. Dette er ingen 100% metode for det hender den ikke vil starte selv om den ikke vippes opp også. Alltid samme problem: Små vannperler på pluggene. Når den først sviver virker den sprek og fin. Noen ide om hva som kan være problemet? Lurer litt på toppakning da det omtrent er eneste veien vann kan komme inn i sylindrene. Noen som har verkstedsmanual? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hjortefot Svart 6.April.2007 Del på Facebook Svart 6.April.2007 Det kan kanskje være så enkelt at en av innsugsventilene står åpen. I min tid var det vanlig å trekke i startsnora til man hørte at alle ventilene var lukket (klikk, klikk). Mvh RE Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 6.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2007 Det kan kanskje være så enkelt at en av innsugsventilene står åpen.Det kan da ikke være nødvendig å passe på ventilene selv, Honda vet da bedre enn som så eller Motoren står jo en smule lavt på akterspeilet. En 10 fot RIB med 40kg motor bakpå blir jo litt "sidræva" men der er jo i alle fall normalt minst 10-15 cm fra vannspeilet til nederste sylinder og den nedre sylinderen er litt oftere våt enn den øverste. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hjortefot Svart 6.April.2007 Del på Facebook Svart 6.April.2007 Joa' - Honda lager flotte motorer. Men selv gamle Soichiro kunne ikke bestemme hvor veiven stoppet når motoren ble skrudd av... MVH RE Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 6.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2007 Hvis det var viktig at ventilene var lukket måtte det stå med ildrød skrift utenpå instruksjonsboken Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 6.April.2007 Del på Facebook Svart 6.April.2007 Toppakning? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 6.April.2007 Del på Facebook Svart 6.April.2007 Akkurat topp pakning regner med att det er vann perler på pluggene dine.Starter men går ikke helt pent på tomgang?var borte i det samme på mercuri 9,9.mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 6.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2007 Har nok mistanke om toppakning, ja. Skal se om jeg får plukket toppen av i morgen. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 7.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2007 Var en tur innom den lokale Hondapusheren i dag. Han hadde ikke lyst å selge meg ny toppakning til kr 700.- men tipset meg om et annet "problem" med denne motoren. Hvis den står montert lavt på akterspeilet, slik at eksosutløpet i stammen er under vann, hender det at den slurper i seg en skvett vann når den stoppes. På min lille RIB står den definitivt lavt men eksosutløpet er normalt ørlite over vann. Ser ut til at jeg må få meg en lettere motor og at denne kommer til å havne på bruktmarkedet... Litt trasig for jeg likte denne motoren, virker solid bygget men det blir nok en 2-takter på meg i stedet... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 28.April.2007 Del på Facebook Svart 28.April.2007 startproblemet - uavhenging av evt vann i sylindrene (vann=svært lite sannsynlig) kan komme av feil merke tennplugger alt ouriginal sikkerhets/stoppknapp - kilen på den... mm tennplugger: min lokale pusher som har solgt Honda siden dag1 og burde vite bedre enn å prøve å selge meg CHAMPION....YOU BET I SAID..(de hadde ikke rett type NGK) og dro dermed til Torshov som solgte meg de rette NGKene til fantasipriser sammenliknet med pusheren.... sjekk om du har NGK eller DENSO. hvis ikke skift til en av de. alle andre plugger er bare trøbbel - uansett outboarder... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 28.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2007 (vann=svært lite sannsynlig)Det var nok helt tydelig vann ja. Har nå kvittet meg med motoren og ny eier har ingen problemer med den. Jeg har fått meg en totakter som også fungerer meget godt. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 28.April.2007 Del på Facebook Svart 28.April.2007 er fortsatt lite sannsynlig - med mindre du er av den typen som ruser motoren og kutter tenninga på høyt turtall - siden høydeforskjellen er så stor fra vannspeilet og opp. har hatt både en 8 og 9.9 montert under lignende forhold uten problemer. påstår dog ikke at det ikke går an.... bra du fikk løst problemet anyway da... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 28.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2007 Jeg er ikke den typen som ruser nei. De små dråpene på pluggene forsvinner ved oppvarming og etterlater seg et hvitt belegg.... Hva kan det være for noe mon? Dop? Går jeg fram i båten og stopper med dødmannssnoren starter den greit neste gang. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
jonol Svart 28.April.2007 Del på Facebook Svart 28.April.2007 (redigert) Jeg hadde også samme problemet med min 9,9 Honda for noen år siden. Motoren var litt for tung på en 14' Hansvik og skipperen var kanskje også litt for tung. Når jeg slakket brått ned slik at hekkbølgen slo inn i speielen og hvis man samtidig stoppet motoren kunne det noen ganger komme vann på pluggene. Da måtte jeg ta de ut og tørke av. Hvis jeg derimot slakket sakte ned slik at jeg holdt unna hekkbølgen, gikk det fint hver gang. Det var forhandleren som tipset meg om dette. Redigert 28.April.2007 av jonol (see edit history) Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 28.April.2007 Del på Facebook Svart 28.April.2007 sjekk om du har NGK eller DENSO. hvis ikke skift til en av de. alle andre plugger er bare trøbbel - uansett outboarder...Jeg har hørt at japanske motorer skal ha NGK og Amerikanske Champion. Hvis ikke går de ikke ordentlig. Men ingen plugger jeg vet om produserer vann Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 28.April.2007 Del på Facebook Svart 28.April.2007 etterlater seg et hvitt belegg.... Hva kan det være for noe mon?Salt. På totaktere er det normalt tegn på vannlekkasje i veivhuset.Men det burde forsvinne så lenge man ikke har en permanent lekkasje. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.