Jump to content

Septikk rett i sjøen


Røkke

Recommended Posts

Har en Scand Baltic 2003 hvor septikken ikke stopper i septiktanken, men renner videre ut i sjøen. Båten ligger nå på land og når jeg fyller septikktanken med vann renner dette tvers igjennom og kommer ut under båten. Noen som har kjennskap til hvor problemet ligger og hvor det ikke fungerer? :puke:

Link to post
Share on other sites

Det betyr vel at du ikke får stengt.

 

Du har vel en ventil (kule-, eller sluseventil) ved gejnnomføring ut fra septik?

 

Regner med at denne er åpen. De kan f.eks skyldes at hendelesn viser feil og kulen har låst seg i ventilen. Noe feil med ventilen er det nok.

Link to post
Share on other sites

På min Baltic 2006 er det 3 utganger fra septik. ( 1. Håndpumpe, 2. Motorkværn, 3 Landmottak) . Håndpumpe og Motorpumpe har hver sin stengeventil. Jeg antar det er ventilen til motor siden denne ligger lavere enn tanken. Hånpumpa har en svanehals høyere enn tanken, så jeg tror ikke det er den som står åpen.

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problem i fjor. Mistenkte håndpumpen. Den har ikke svanehals. En kompis med samme båt hadde det også. Vil prøve med stengt bunnventil på håndpumpa til våren og se om det hjelper. Den brukes jo ikke alikevel. Det så ut som om den tømte seg ved ca 10-12 knop, så vi trodde vi hadde ejektortømming eller hva det heter. Kontaktet Scand, men de hadde ikke montert noen form for automatisk tømming :crazy: .

Edited by Marø (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan det være så enkelt som at tankluftingen er tett? Da vil det du fyller i tanken skape trykk og dette trykket vil kunne presse innholdet ut av tanken igjen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Takker for tips. "Lekkasjen" kommer ut gjennom håndpumpeavløpet, og jeg kan jo stenge ventilen til håndpumpen. Men det løser ikke problemet siden det ikke skal være nødvendig å stenge ventilen for å hindre at septikken renner tvers igjennom.

Akkurat nå har det falt 10 cm på båten. Hvor ble det av klimaendringen ?

Link to post
Share on other sites

Viktig at slangen ut fra tanken legges med svanehals (går en del høyere enn toppen av tanken før den bøyes ned mot bunnventil) og at lufting til tanken finnes og ikke er tett.

Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer.

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problem i fjor. Mistenkte håndpumpen. Den har ikke svanehals. En kompis med samme båt hadde det også. Vil prøve med stengt bunnventil på håndpumpa til våren og se om det hjelper. Den brukes jo ikke alikevel. Det så ut som om den tømte seg ved ca 10-12 knop, så vi trodde vi hadde ejektortømming eller hva det heter. Kontaktet Scand, men de hadde ikke montert noen form for automatisk tømming :crazy: .

 

Selv om det ikke er montert ejektor under båten vil det fungere på samme måte når bunnventil står åpen. Forskjellen er kun at du behøver større fart for å suge ut "møkka"

Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer.

Link to post
Share on other sites

Forstår ikke helt beskrivelsen i innlegg #1:

 

Fra septiktanken går det vel ut en hovedslange med T-stykke, hvorav en vei via en elektrisk tømmepumpe (kvernpumpe) og en annen vei via håndpumpe.

 

Begge pumpene er vel montert under dørkplate like ved nedgang til forkabin.

 

Hver av disse har vel slanger koblet til en skroggjennomføring som begge har kuleventil.

 

Er det slik at begge disse kuleventilene ikke virker når de er satt i lukket posisjon?

 

I så fall vil jeg nøye observere antydninger til grønnfarge på skroggjennomføringene - noe som kan tyde på tæringsproblemer.

 

Neste steg kan være å la en kammerat skru de to ventilene i åpen og stengt posisjon mens du selv lyser utenfra med lykt for å se hva som skjer med kuleventilene.

 

Dette ville jeg har ordnet før du setter ut båten.

 

Jeg er spesielt bekymret for korrosjonsproblemer som kan få selve ventilhodet til å falle av i løpet av sesongen.

 

En bekjent med ny båt fra Scand hadde tilsvarende problematikk forige sommer - heldigvis ble problemet oppdaget i tide.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder korrosjonsproblemet bør det trekkes ledning fra bunnventil til sinkanode om mulig.

 

jeg har montert en sinkanode med gjennomgående gjengestenger som jeg kan koble slike ledninger inn på.

Bor hull (8-10mm) stikk gjengestangen gjennom godt innsauset med sicaflex, skive og mutter innv. og utv. før du monterer sinkanoden.

Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer.

Link to post
Share on other sites

Ta og bytt gjennomføringene dine så er du sikker enkel jobb dette.hvis ikke du har båten på vannet da for du ta den opp før ulykken er ute.mvhBjørn :cool:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Helt enig ! har du mistanke om tæring skift dem ut (tar en 1/2t), og ta bryderiet med å koble dem mot sinkanode for å unngå dette problemet i fremtiden.

Det er noe "dritt" når det er ting med båten man ikke helt føler seg fortrolig med, fiks det å få en bekymringsfri tur.

Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer.

Link to post
Share on other sites

Ta og bytt gjennomføringene dine så er du sikker enkel jobb dette.hvis ikke du har båten på vannet da for du ta den opp før ulykken er ute.mvhBjørn :cool:

 

Kan underskrive på dette. Har en eldre Baltic som jeg kjøpte i fjor. Krana til septikkutløpet var veldig suspekt, den gikk ikke ann å lukke, og det var tydlige tegn til tæring (grønt belegg). Jeg lot den bare stå åpen ut sesongen i fjor (turde ikke bruke makt på den....) og skiftet den forrige dagen. For å si det slik...i grevens tid....Jeg kappet den med vinkelsliper, og det var som "varm kniv gjennom smør", og når jeg satte den i skrustikke for å få av slangen så bare smuldret den opp :nonod:

Har også vært inne på tanken om å koble den til anoder og lurer på en ting:

På Balticen min så er roret av stål (?) med 2 offeranoder. Er det noen som ser betenkligheter med å koble en ledning fra kranen til rorarmen inne i båten (siden de ligger veldig nær hverandre) for å komme i kontakt med roranodene?

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Nå er vi inne på vanskelige spørsmål hvor Huldra fra Son trolig snart kommer inn med kompliserte tekniske forklaringer.

 

For å ta de litt enkle tingene:

 

dersom det i det hele tatt er grønnfarge på skroggjennomføringene og/eller man må bruke mye kraft for å åpne/lukke kranene til skroggjennomføringene,

 

anbefaler jeg å montere nye skroggjennomføringer.

 

Et uavklart tema er hvordan man sikrer seg nye, gode skroggjennomføringer.

 

Så vidt jeg har forstått bruker både franske, engelske og italienske store båtprodusenter mye energi på å finne frem til pålitelige produsenter av skroggjennomføringer

 

(mens vi iNorge har en tendens til å kjøpe de "billigste" produktene).

 

Her i Norge er det visstnok fremdeles et "sjansespill" om man får kjøpt gode eller mindre gode skroggjennomføringer.

 

Dermed er ansvaret vårt eget med kontinuerlig observasjon av disse.

 

Det kunne være fristende å koble ut flest mulig skroggjennomføringer og hente kjølevann inn over rekka og la septik gå i en stor omvendt U over rekka. Men det tar vel litt tid å få til dette.

 

Når det gjelder jording mellom sinkanode og alle skroggjennomføringer vurderer jeg sterkt å utføre dette med bruk av 25 kvmm jordledning.

 

Kunnskapsrike påståsegpåere har visstnok innvendinger mot dette.

Link to post
Share on other sites

Kuleventilene virker, men det kan vel ikke være slik at ventilene (fra motorpumpe og manuellpumpe) må stenges for hånd for å hindre at septikken renner ut? Det må vel være en automatisk åpne/stenge ordning (tilbakeslagsventil?) et eller annet sted i dette systemet? :cool:

Link to post
Share on other sites

Det er nok slik i alle de Scandbåter jeg har vært borti at gjennomføringsventilene må stenges manuelt for å sikre at septik ikke renner ut.

 

Det er også slik i en del tilfeller, at dersom du har lenset septiktanken og lar ventilene stå åpne, så kan tanken fylles opp med saltvann til nivået i tanken tilsvarer vannlinjen.

 

Fenomenet kan være noe ustabilt og jeg har antatt at dette henger sammen med ansamling av eksempelvis litt toilettpapir i tilbakeslagsventilen i håndpumpa.

 

For å sikre deg at septikken ikke renner ut på land må begge de manuelle kranene stenges igjen.

 

Siden vi snakker så mye om septik bør du også være klar over at det kan bli en hel del urinsteinavleiring i tanken som bl.a. kan hindre at septikktankmålerne virker.

 

Dersom du er nysgjerrig på å se hvordan dette liggter an hos deg, er det en enkel operasjon å fjerne mannelokket på septiktankene til din Baltic.

 

Pass i så fall på at det blir tett omkring mannelokket etter denne operasjonen.

 

For å motvirke dannelse av urinstein i tanken, er det hensiktsmessig å slå 1 kopp med 35 % eddik i tanken i uka i de delene av sesongen hvor båten brukes mye.

Link to post
Share on other sites

Ok. Stengeventilene ligger under køya i aktecabinen så mye må fjernes for å komme til disse, så det er ikke noe man driver med til daglig. Men jeg tror vi nærmer oss noe her. Skal benytte dagen til å skru løs den manuelle pumpen og sjekke denne.

Link to post
Share on other sites

Har den en el. pumpe og en manuelll pumpe med hver sin ventil som begge kan tømme tanken ut gjennom bunnen?

 

I såfall er det vel ikke nødvendig å ha kuleventilen til den manuelle åpen. Normalt benyttes vel el. pumpe, og den manuelle er mest for nødtilfelle?

 

Jeg har kun manuell pumpe, men stenger uansett kuleventilen ut hver gang etter tømming.

Link to post
Share on other sites

Har både manuell og motorpumpe. Nå renner det ut fra begge gjennomføringene under båten. Lukkeventilene sitter under køya og under noen plater og nede i bunnen av båten. Det er rimelig tungvint å holde på med åpning og stengning av i disse når man er på tur. Så det må være en annen løsning (?)

Forøvrig kan man jo spørre seg hva som er vitsen med septikktank hvis septikken likevel bare renner rett ut i sjøen?

Har sendt en mail til Scand for å få en forklaring?

Edited by Røkke (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Scand i Fevik er ikke kvikkest til å svare, og hun på sentralbordet virker for tiden lett overarbeidet. Men - jeg sendte en e-post som nå er besvart. Og svaret er som nevnt tidligere i denne lenken, at bunnventilen/e må være lukket for å hindre at septikken renner ut.

 

Det er vel bare å ta dette til etterretning, men det er temmelig tungtvint og umoderne når du er på tur og bør tømme ofte og så måtte grave seg ned under bagasje, videre ned under madressen og helst fjerne denne, så løfte opp treplaten og videre åle seg ned til lukkeventilen for å åpne på den, så gjennomføre lensing av tanken for igjen å dukke ned til bunnventilen for å lukke den, og deretter åle seg tilbake dit man kom fra. Hvis det da i tillegg er 28 varmegrader i aktercabinen, man har småbarn som sloss med hverandre lenger foran i båten og hund med langt hår som nettopp har badet - er dette ikke gøy! (Merk : Jeg har ikke hund)

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en Nordic (mye lik Baltic i løsninger).

Der kom jeg til håndpumpa under dobbeltkøyen fra siden. Dvs at madrass og plater kunne ligge. For åpne ventilen kom jeg til ved å løfte opp bunnen i skapet akterut.

Jeg gjorde imidlertid om på dette for å korte inn slangene og få minst mulig lukt. Da flyttet jeg pumpen helt akterut ved utløpet. Slangen fra tank og ut var meget kort, og jeg la op 1" lufting. Ble meget bra.

 

Jeg er usikker på hvordan de har gjort det på nyere Baltic. Ulempen er jo imidlertid at tanken ligger under køyen. Det gjør det vanskelig å få til en bøy opp på slangen slik at innholdet renner ut. Derfor må man nok stenge ventilen.

Edited by OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt to Scand båter tidligere, en Baltic og en Atlantic.

 

Jeg var svært glad i begge.

 

Men man skal vel ikke karakterisere Scand på Haslatangen for å være spesielt opptatt av å følge med på mer moderne løsninger av septiksystemet ombord.

 

Dersom vi ser på verdens største produsent av seilbåter - Beneteau- så er standardløsningen at alle toiletter ombord har direkte utslipp til sjøen.

 

Beneteau har utviklet en "nordisk" pakke, hvor ett av toilettene har egen septiktank med mulighet for vakumtømming.

 

Denne tanken er imidlertid - så langt jeg har observert - montert godt over vannlinjen, slik at den alltid vil dreneres dersom bunnventilen er åpen.

 

Dette innebærer at ingen tank har laveste punkt under båtens vannlinje.

 

Dette fungerer svært godt ombord hos oss - selv om vi har motorbåt med samme opplegg.

 

Vi måtte få ettermontert det "nordiske" systemet.

 

 

 

En annen sak er at vi ombord trolig produserer relativt lite nitrit sammenlignet med andrer havlevende vesener...

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...