Jump to content

Er det stor risiko med gass i båten?


Fru Stormsvale

Recommended Posts

Jeg hadde nylig en stor lekkasje på slangen som går fra lekkasjetesteren til det faste røropplegget ute i gassboksen. Det var en 3 mm lang sprekk i en gasslange produsert i 2005 på et sted uten mekanisk belastning. Dette skjedde mens jeg sto nede i båten og lagde mat, og jeg oppdaget det grunnet den kraftige lukten. Et slikt brudd kunne like gjerne skjedd på slangen mellom røropplegget og komfyren, og da har en trøbbel hvis man sløver med å stenge tilførselen om natta.

 

Kjekt med et forskriftsmessig anlegg så gassen kommer ut av boksen den rette veien.

 

Det må enten være en gedigen produksjonsfeil, eller så har kniven glippet for ekspeditøren så han/hun har stikket nesten hull i slangen din,

eller så har slangen ligget på lageret alt for lenge.

Var den blitt sprø?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

det virket som om det kunne vært lagd av kniv eller noe annet skarpt, og den var forøvrig ikke morken. Men jeg har hørt om andre som har opplevd at slike slanger kan morkne i løpet av få sesonger. Jeg tror jeg betalte 80 kroner for nye, så det vil ikke være det største utlegget i mitt båtregnskap om jeg skifter år om annet...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

det virket som om det kunne vært lagd av kniv eller noe annet skarpt, og den var forøvrig ikke morken. Men jeg har hørt om andre som har opplevd at slike slanger kan morkne i løpet av få sesonger. Jeg tror jeg betalte 80 kroner for nye, så det vil ikke være det største utlegget i mitt båtregnskap om jeg skifter år om annet...

 

 

Gummi er "ferskvare" det som er også er VIKTIG er at det som går i slangen er det som slangen er laget for.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

har skrevet litt om CO/LPG-alarmen i tråden om "sove med varmeapparatet i gang", f.eks i dette innlegget (mer info om hvor jeg handlet finner du i det tidligere innlegget som er lenket inn i det innlegget).

 

Magnet-stengeventilen kjøpte jeg på Seatronic, se øverst side 85 i katalogen.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Selv om denne saken dreier seg om bobil, har jeg valgt å poste den likevel da den også kan ha relevans for lystbåter:

 

Ektepar funnet døde i campingbil

 

Sitat:

 

Endelig dødsårsak er ikke fastslått, men politiet tror ekteparet omkom som følge av propanlekkasje fra et kjøleskap i campingbilen.

 

- Vi er langt på vei sikre på at dette er dødsårsaken, sier Brun.

 

- Propan er en skummel og gass som legger seg langs gulvet. Det er ikke lett å kjenne lukten når man sover, legger hun til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...