Jump to content

Er det stor risiko med gass i båten?


Fru Stormsvale

Recommended Posts

Vi har sett på en båt som er til salgs, som vi liker godt.

Den har gass til matlaging.

 

Noen venner av oss skremmer med at gassen kan sive ut, og fordi den er tyngre enn luft kan den sige ned i kabinen så vi blir kvalt mens vi sover.

Pluss at den kan eksplodere. :crazy:

 

Er det virkelig så skummelt med gass? :confused:

Vi eier en Maxim 26, verdens fineste båt!

Link to post
Share on other sites

Nei. (Siden Worse kom imellom her, mitt "Nei" er til spørsmålet om gass virkelig er så skummelt.....)

 

Omtrent det eneste du kan stole 100% på av skremselspropagandaen er at gass er tyngre enn luft.

 

Allle gassdrevne apparater har flammevakt, slukker flammen - så stenges det for gassen.

 

Selvsagt er det feilkilder, men de unngås ved å ha et godt vedlikeholdt anlegg, sjekke alle slanger og rør jevnlig, stenge kranen til forbrukere som ikke er i bruk og sørge for å trykkteste anlegget jevnlig. Jevnlig trykktest er sånn ca en eller to ganger årlig, hvis båten står i vinteropplag, så gjør det før den tas i bruk.

 

Men, monter gassvarslere på dørken i alle kabiner/rom der gass kan sive ned.

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Det er viktig å være klar over at omkring i flere land er gass en svært viktig energikilde uten at det i disse landene er noen spesielt større eksplosjonsfare enn i Norge.

 

Det viktigste med gass ombord er:

 

1. Oppbevaring av gassbeholderen. Denne skal stå plassert "utendørs" med dreneringshull slik at gasslekasje "renner" ut gjennom det laveste hullet i oppbevaringsboksen. Jeg "mistet" faktisk 11 kg gass for mange år siden pga svakhet ved påmonteringsventilen på toppen av gassflaska.

 

2. Fremføringen av gassen skal være forskriftsmessig med gasslange overgang fra beholder til frembringingsrør (av kobber, eller annet materiale), røropplegg frem til bruksenhet (kjøleskap, vannvarmer, gassflamme), og gasslange fra rørfremføring til bruksenhet.

 

3. Ved overgang mellom ende av rørfremføring og gassforbruker skal det være avstengsningskran(er).

 

4. Det er ikke påbudt, men det kan være hensiktsmessig å ha gasslekasjedetektor plassert i båtens laveste punkt.

 

5. Det er heller ikke påbudt, men kan være hensiktsmessig å ha gasslekasjetester montert nær overgang til bruksenhet.

 

 

Gass gjør oppholdet i båt enklere.

Link to post
Share on other sites

...stenge kranen til forbrukere som ikke er i bruk...

 

Vil bare understreke viktigheten av det LA3939 sier her. Ikke stol på at forbrukerne holder tett selv om de er avstengt på apparatet.

Jeg har selv mistet 6 kilo propan gjennom en avstengt gassgrill. Jeg hadde glemt å stenge flaskeventilen. Heldigvis gikk det kun ut over neste grillfest.... :nonod:

Link to post
Share on other sites

et lite tips hvis et uhell er ute....... noe jeg håper alle unngår her. husk at det er kun en ting som er best hvis dere merker lekkasje eller ukontrollert brenning. steng krana. eller slokk med apparat og steng hovedkrana med en gang etterpå. og evt i båt og campingvogn eller hvor det skulle være så bær flaska ut og la den brenne ut der hvis det er en mulighet.

propan er ikke farlig så lenge det blir behandlet med respekt. altså hyppig kontroll og slå av krana etter hver gang det har vært i bruk........

Link to post
Share on other sites

Propan og bensinlekkasje er vel det eneste som kan få deg til å se båten din fra 20 meters høyde på under sekundet! Av denne enkle grunn er jeg meget skeptisk til å bringe noen av disse to ombord i min båt! Nå vil vel sikkert de fleste som har gass ombord selv hevde at dette er fullstendig ufarlig, men skeptisk som jeg er så er jeg ikke lett å overbevise. Og gasseksplosjoner i båt hører vi om hver sommer, så helt ufarlig er det nok ikke! Dessuten er jo forutsetningen for å vedlikeholde et slikt anlegg at man faktisk har god kjennskap til slike gassinstallasjoner, og der er det nok ikke alle som har de riktige kunnskapene for å foreta en slik vurdering. Selv trives jeg derfor mye bedre med min Wallas Safeflame. Treg? Javel, men eksploderer gjør den i alle fall ikke... :wink: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg er også, som trådstarter, veldig skeptisk til gass ombord i båten, men har lagt det til en vane å koble fra regulatoren etter bruk. For å ikke å glemme dette har jeg laget en liten ramme som gassflaska står i oppi den drenerte kassa forran passasjersete, så lokket på den ikke kan settes på før regulatoren er koplet fra. Denne står midt i synet når vi går får å legge oss. Litt tungvint er det, men hvertfall helt sikkert.

Link to post
Share on other sites

Du spør om det er stor risiko med gass ombord.. Hva som er stor risiko skal ikke jeg vurdere men at det er en risiko med å ha gass ombord kan det være liten tvil om etter mitt syn.

 

Det meste av ting som har med forbrenning innebærer en viss risiko, denne risikoen øker med manglende ettersyn og vedlikehold fordi sannsynligheten til at en fatal feil da oppstor blir større... konsekvensen er stort sett uforandret.

 

Jeg har selv gass ombord og føler meg helt bekvem med det, men anlegget er tålelig nytt og jeg sjekker det ved jevne mellomrom. Jeg slår nesten aldri av noen kraner, hverken på flasken eller andre steder med unntak av regulatorene på komfyren da, som også har flammevakt... Det er stort sett på gunn av egen sløvskap, bør nok skjerpe meg litt her..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt gass i båt i mange år og mange båter. Brukt og montert forskriftsmessig er gass helt suverent. Rask og renslig koking, og grei stekeovn for nystekte rundstykker og søndagsstek. Jeg har montert inn en fjernstyrt stengeventil http://maritim.no/product.aspx?id=21851&am...ey=002001030som stenger rett etter flasken som står i drenert rom i baugen. Jeg har en bryter med indikasjonslys ved komfyren. Ventilen stenger også nå jeg slår av hovedstrømmen.

Redigert av tebi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det stor risiko med gass i båten?

 

Nei. Ikke dersom man tar noen forholdsregler.

Med beholder montert i drenert rom, nye slanger og fjernavstenging koblet via gassalarm er risikoen minimal.

Men ingenting er helt farefritt.

 

Jeg våger allikevel den påstand at det er like mange som har fått fyr i båten på grunn av søl med rødsprit og primuser som har flammet opp.

Link to post
Share on other sites

Vi har sett på en båt som er til salgs, som vi liker godt.

Den har gass til matlaging.

 

Noen venner av oss skremmer med at gassen kan sive ut, og fordi den er tyngre enn luft kan den sige ned i kabinen så vi blir kvalt mens vi sover.

Pluss at den kan eksplodere. :crazy:

 

Er det virkelig så skummelt med gass? :confused:

 

Nei, det er ikke skummelt med gass. Alle campingvogner har vel gass, og alle større seilbåter har stort sett gass.

Link to post
Share on other sites

Det er jo bra at man har en viss forstålelse på hva gassen kan gjøre.

Så lenge man har anlegget i 100% orden og har gassalarm tror jeg det er ganske så idiotsikkert.

Gassen den LUKTER man meget godt så er det lekkasje så vet man det.

 

Jeg ser heller skrekken i rødsprit på sjøen jeg da...jeg får frysninger når man ikke bruker dette helt riktig..

Er enig i det som er nevnt tidligere at det er nok flere båtbranner i den sjangeren en gass !

Link to post
Share on other sites

Har fortsatt til gode å høre om båt som har eksplodert (ikke brann) som følge av feil bruk av rødsprit og/eller parafin! :smash:

Hvem som har sett en båt som "bare" brenner (spesiellt på åpent sjø der man ikke bare kan hoppe på land)

orker ikke å være med ved en slik anleddning heller.

 

Selv en liten brann er meget livsfarlig allerede, hvis man ikke får en sjanse for en lynrask reaksjon.

 

Her en utdrag av en mulig situasjon.

 

Hvis man forestiller seg at man nå har sølt med rødsprit (som ingen tar særlig alvorlig), og hvis dette først tenner,

så får man gjerne en flammområde av en kvart kvadratmeter med en gang.

Første skrekk og nestsiste sjanse til å gjøre noe.

 

Temperaturen stiger nå på 180 til 400grader, over ilden og innenfor 1 minutt.

Dette holder for å tenne på gardin / servietter / handkle / kanskje olje på stekepannen og annet umiddelbart,

og er vanligvis siste sjansen til å gjøre noe.

Men for mange er det håpløst allerede, fordi rominholdet av en båt egner seg ikke for mye bevegelse.

 

Deretter følger en ild med ca 500 til 700 grader, og dette kanskje innenfor utløp av 2 minutter.

Masse røyk, bitende damp og høy temperatur følger samtidig = panik.

Slukker man ikke det innenfor 2 til 3 minutter så tenner allerede træverk, kunststoff og annet.

 

Strålingsvarmen, ilden og gas gjør det ofte vanskelig, hvis ikke umølig å komme ned i kjelleren igjen for å bruke

brannslukningsapparatet, hvis den finnes, eller tilstrekkelig mye vann.

Dårlig gjort hvis en vindu står åpent i tillegg, fordi i så fall oppnær man temperaturer som gjør at selv en vegg tenner.

 

Senere, ca. fra 4 minutter senere, finnes det en temperatur i båten som holder å tenne på alt, inkl. isoleringer inne i veggen, selv om isoleringen selv ikke skal kunne tennes.

 

Senest på den tidspunkt hopper man frivillige i sjøen, fordi både flammer og ætsend og glovarmt gas slår ut av båten

og spreer seg rund på dekket.

Nå sprekker også glass på vinduene og ilden suger riiiiktig luft.

Temperaturen øker en gang til, på ca. 800 til 1100 grader.

Og nå kan man se hvordan dekket vrier seg, bobbler, eller smelter.

Resten kan man utmåle seg selv.

 

Fruktelig scenario?

Dette her er ikke fortalt helt til 100% ang. tid og grader.

Men det er en grøvt scenario som brannvakter opplever ofte og det som skjer hvis en båt begynner å brenne.

Og pga. det er en eksplosjon ikke noe stor forskjell for meg.

Bare at man får en sjanse for å svømme litt lengre hvis man ikke eksploderer.

 

Men gas er like sikkert som andre brennstoffer, så lenge anlegget blir kontrollert og vedlikeholdt som den skal.

Det samme gjelder også for parafin- eller rødspritbrennere: en feil der kan også føre til en ukontrollert eller eksplosjonsartig brann,

med samme resultatet som kan leses ovenfor.

 

Forresten er jeg overbevist av gas, fordi den er både billig, lett å hantere og meget effektiv mens man koker.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Et brensel som ved lagring står under trykk er i utgangspunkt ikke like sikker som et brensel som bare ligger der.

 

Et brensel som du ikke kan se, bare lukte er i utgangspunktet det samme.

 

Et brensel som er usynlig og tyngre enn luft og som siger gjennom de fineste sprekker til det nederste tilgjengelige punkt....

 

Et brensel, dens sikkerhet med en gang beskrives med et utvalg av "sålenge du...", "forutsatt av...", "med godt vedlikehold...", "regelmessig inspeksjon...", "årlig slangebytte", "fagmessig installasjon", "gassvarsler", "daglig lekkasjetest" osv osv kan enhver selv sammelikne sikkerheten mot alternative brensler.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...