Jump to content

Er det stor risiko med gass i båten?


Fru Stormsvale

Recommended Posts

Jeg bommet for noen år siden ved påfylling av rødsprit til forvarming på Optimus'en, og ved opptenning var det full fyr under apparatet! Full fart opp og ut med apparatet, og satte det midt på dørken men jeg snudde meg og begynte å bekjempe plammene i rødspriten der det hadde stått! Ble absolutt litt stresset, men klarte å få kvelt flammene uten at noe annet tok skade. I mellomtiden var Optimusen blitt god og varm, og klar til tenning! :wink:

 

Poenget er at med rødsprit/parafin har man i det minste et minutt eller to på seg til å avverge skadene før det blir alvorlig, mens man ved en gasslekkasje ikke rekker å reagere en gang før man er høyt oppe i luften! Om det hadde vært snakk om en gasslekkasje i mitt tilfelle i stedet for rødsprit, er det vel heller tvilsomt om jeg hadde sittet her nå!!

 

Tror nok så absolutt at et godt vedlikeholdt gassanlegg er sikkert, men idiotsikkert er det dog ikke! Selv om alt er OK er det ofte bare en liten brukerfeil som skal til, for at ting skal gå galt. Så et progam på TV for en stund siden, om to engelske kompiser som var på sydentur. Da de kom tilbake til leiligheten etter en bytur, kjente de at det luktet gass og den ene gikk derfor til terassedøren for å slippe ut gassen. Kompisen var nok litt ubetenksom, og gikk bort til vasken og satte på varmtvannet. Pilotflammen på vannvarmeren blusset opp, og hele rommet eksploderte. Han ved vasken omkom, den andre ble 100% ufør av brannskadene. Så helt ufarlig er det nok ikke....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Noen sjanser må man ta i livet!!

 

Jeg er mer redd for akutt blindtarmbetennelse enn å bli sprengt i filler av et gassanlegg...

 

Har ikke gass nå, men har hatt det tidligere og syntes det var helt topp. Men vi fulgte dette som Andreas remset opp:

"sålenge du...", "forutsatt av...", "med godt vedlikehold...", "regelmessig inspeksjon...", "årlig slangebytte", "fagmessig installasjon", "gassvarsler", "daglig lekkasjetest" osv osv.

 

Mye av dette følger jeg på andre "ting" også.

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Så helt ufarlig er det nok ikke....

Trist historie.

Men om farlig eller "mindre farlig" spiller ingen rolle for meg.

Alt mulige er farlig så lenge man ikke følger oppskriften.

Man lærer jo også allerede som barn at man ikke skal bruke flyttende tennvæske på en grill hvis den er på gang allerede.

Men uansett havner mange på sykehuset i hvert år med forbrenninger.

 

Gas er farlig så lenge man ikke vet hva man gjør.

Og hvis man ikke vet hva man gjør så skal man bare la det være.

 

Ellers må man også diskutere fordeler og ulempene av elektrisk strøm på hjem, hvorfor at hus brenner,

eller om det er risikabelt å kjøre bil, eller å være på vannet, eller overhodet å hantere noe.

 

Poenget er at gas ikke er særlig farligere enn annet hvis en slik anlegg blir hantert som den skal.

Ang. koblinger og lekkasjer kan jeg bare si: vedlikehold.

 

Man må bare holde alt på bra teknisk stand, da skjer det skjelden noe.

Og hvis man begynner å diskutere "skjelden, men..." da blir svaret det samme.

Slike anlegg skal sjekkes og vedlikeholdes i alle to år, av fagfolk.

Som med en bil, der man heller ikke diskuterer om "EU-kontroll" og hvor dyrt det er.

 

Men bekvem er det jo.

Skal man har den luksus, at man kan koke rask og uten at man først må hantere med noe annet per forhånds,

da er gas tingen for min skyld.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

For noen år siden var jeg på ferie i Brasil. En kveld stoppet vi ved en av de utallige gateselgerne som står med salgsvogner og selger PASTEL,

kjøtt eller annet fyll med frityrstekt deig rundt.

Vognene er gjerne bygget i rustfritt stål med en disk med frityrgryte nedfelt og med en skapseksjon under der råvarer og gassbeholder er plassert.

 

Mens vi ventet på at maten var klar fikk jeg se selgeren åpnet en dør på siden av vogna. Idet døra ble åpnet oppdaget jeg at det var lys inni skapet. Mektig imponert over hvor teknisk avanserte disse vognene var stakk jeg nesa helt inntil og oppdaget til min skrekk at lyset kom fra en stikkflamme fra en heller morken slange mellom gassbeholderen og brenneren.

 

Eieren av vogna lot ikke til å være skremt, men han undret seg kanskje over kundene som plutselig holdt seg seg på lang avstand til maten var klar...

 

Jeg fikk aldri noen forklaring på om lyset i skapet var resultat av en bevisst operasjon, men vi møtte selgeren og vogna hans mange ganger i dagene som fulgte.. Det er utrolig hva som går bra!!!

Link to post
Share on other sites

Det finnes visse forskjeller, Jørg.

 

Ditt innlegg bekrefter igjen forskjellen mellom gass og andre energikilder i båt: også ditt innlegg er fullt med "man må bare", "vedlikehold", "så lenge man" osv osv.

 

Ja, strøm er også farlig. Allikevel eksploderer ikke huset, du tar ikke ut hovedbryteren i sikringsskapet hver kveld før du legger deg, du går ikke rundt med varmekamera en gang i året for å finne steder som blir mistenkelig varme, du bytter ikke ledningene i veggen som vedlikehold.

 

Hva skjer med laderne dine, dersom de ikke får daglig lekkasjetest? Må tilkoblingslednignene byttes med jevne mellomrom? Skal de kobles fra når du forlater båten? Og hvis du ikke gjør det - hva skjer?

Link to post
Share on other sites

Andreas.

Alle saker og ting du skriver om må også vedlikeholdes, og sjekkes.

 

Heller kabler på hus.

Man går ut i fra at disse har en levetid av ca. 15 år, og kontakter skal også sjekkes i bestemmt avstand.

Seriøse huseiere bytter alle kabler i en leilighet etter 20år, og dette er ikke noe problem.

Men de som ikke gjør det finner man i aviser etter hvert.

Men hvis man sjekker elektrikken regelmessig, da har man gjort det man kan og kan sove rolig.

 

Det samme gjelder også mange andre tekniske saker, også til kabler fra og til ladere, invertere, fordelingen overhodet.

Alt er periodisk, alt må sjekkes og mye må godtas og signeres, men bare på båten gjør ingen noe frivillig.

Hvis jeg sier slik da mener jeg spesiellt folk som ikke har peil om teknik i det hele tatt.

Men enda verre er flest de som tror at de har styre på alt.

Skomakers sko, vet du.

 

Gasinstallasjoner er det samme.

Også der kreves det komplett sjekk i alle to år.

Med det sjekker fagfolk rør (på opphenging, festing og korrosjon), skrukoblinger om disse er festet som det skal,

fleksible ledninger (som skal byttes i alle 5 år) på sprekk, hele anlegget med trykk om den er tett,

apparater på både funksjon, forbrenning og om apparater slutter gastilførsel automatisk når flammen er slukket.

I tillegg sjekker man om det finnes både en utlop for gasflaskene og stabile fester for flaskene.

Til slutten kommer det en test om forbrenningen og om apparatene tilsvarer instillingen på trykkreduseringen.

Og hvis det finnes bare en del som ikker er o.k. da blir det verken underskrift eller plakett.

 

Man kan være på forskjellig oppfattning, men jeg synes at det er meget sikkert.

...hvis man ikke "glemmer" testen, som dessverre mange gjør.

 

For min skyld er alt teknik relativt sikkert, og svikter skjelden.

Men hvis noe svikter, da er det utterst skjelden at det skjer "bare sånt",

men oftest bare pga. mennesker som enten ikke vet det, eller nekter å forstå.

 

Du / Dere får unnskylde meg hvis jeg nå sier det jeg mener:

De fleste, som eier båt / hus / bil / motorsykkel / eller også bare en barbermaskin, provoserer bare ulykker,

fordi de fleste er enten for gjerrige, eller for late, eller begge deler for å vedlikeholde alt som det skulle.

Og de, som jeg snakker om, er de som klager høyest etter at det gikk noe galt.

 

Jeg ønsker ikke å heve meg selv i himmelen, fordi også jeg er for lat og for gjerrig med masse ting.

Men både gas og teknik er sikkert, hvis man hanterer det som det skal.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei Jens_P.

Det er vel nesten det samme, fordi tennt er tennt.

Og ved en slik scenario kommer det ikke virkelig at an på 1 minutt.

 

Men man kunne si at man bare må avstenge gassen utesidig at den første flammen slukker.

Med olje går det ikke.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Stort sett synes jeg Joerg Becker har kloke og kunnskapsrike innlegg.

 

Dersom alle norske husstander skulle bytte elektriske kabelstrekk hvert 20. år, måtte vi ha utdannet minst det ti-doble av antall elektrikere som blir utdannet i dag.

 

Så langt jeg kjenner til finnes det ikke forsikringsselskap i Norge som krever at ledningsnettet i hus skal skiftes hvert 20-år, eller skjeldnere.

 

Når det gjelder de ulike "nett" i båten, er nok disse utsatt for større slitasje, og selv om jeg ikke har sett noen krav til utskifting av rørgang fra gassflaske til gassforbruker, er det sikkert klokt å ha dette temaet i minnet.

Link to post
Share on other sites

...Så langt jeg kjenner til finnes det ikke forsikringsselskap i Norge som krever at ledningsnettet i hus skal skiftes hvert 20-år, eller skjeldnere.

...måtte vi ha utdannet minst det ti-doble av antall elektrikere som blir utdannet i dag.

...og selv om jeg ikke har sett noen krav til utskifting av rørgang fra gassflaske til gassforbruker

.... kunnskapsrike innlegg.

Nei, det ville jeg ikke si og jeg antar at ingen land krever det per lovgiving.

Men veldig mange huseiere skifter frivillige og mange forsikringer tilbyr billigere premier hvis man utskifter elektrikken,

før både den og huset røyker.

Bare spør forsikringen din hva de sier hvis du melder en helt ny og oppgradert elektrik, hvis du har noe gammelt nå.

Bortsett av det er den størrste faren skjelden ledninger, men, som Andreas antyder, både alle kontakter, sikringer og fordelingsbokser.

Tar bare en titt i gamle sikringskasser, hvis du får sjansen, ofte er det den verrste grus man bare kan tenke seg

og det klør i fingrene av hver eneste elektriker til å bruke sideavbiteren kjappere enn Lukky Luke kan trekke revolveren sin.

Og ærlig talt: det er fint å bo i et hus som har alt elektriske på modernt stand.

 

Ang. elektriker i Norge: det er nødt å få fram flere fordi det finnes for få allerede nå, men den jobben blir aldri mindre.

Dette er en sikkert utdanning for hele framtiden.

 

Ang. rør / slange: du har sikkert oppfått det riktig og Andreas sa det allerede.

Det dreier seg om slanger, altså den siste biten som ofte er fleksibelt.

Men det dreier seg ikke om trykket på ledningene, som er enten bare 0,30 eller 0,50 Bar (avhengig gasapparatene)

Slike slanger beveger seg (vibrasjon holder allerede) og er fleksibelt pga. kunststoffet det slangene er laget av.

Men kunststoff blir sprø etter relativt kort tid/mister elastisiteten sin.

Faremomentet ligger hovedsakelig ikke på hele slangen, men direkte ved pressingen/overgang til nestfølgende stive koppling.

Og derfor skal slangene skiftes ut veldig tidelig.

Disse slanger koster bare noen få kroner, så er det ikke noe grunn å spare på det i det hele tatt.

Bortsett av det kan jeg nesten ikke tro at det ikke finnes en slik lovgiving ang. gasanlegg i Norge.

Det hadde vært "rå", spørr du meg, fordi slik lovgiving finnes i mange land og dette synes jeg er sinnrik.

 

...nå lurer jeg mens jeg skriver.

Er kanskje det grunn av at man ofte kan kjøpe gaskoplinger løst (slange / kopling / slangeklemmer) i Norske butikker?

I f.eks. Tyskland er det streng forbudt å bruke slik.

Der er det bare lov å bruke slanger og tilkoplinger som er forpresset med hverandre.

Slangene der har en fast forpresset skruterminal på den ene side og en skroverfalsmutter på andre sida.

Med det unngås lekkasjer på overgangen mellom slange skrufesting av slangene pga. feil bruk/svikt av slangeklemmer.

Men flest er campingforhandlere de første man kan spørre om det i alle land, fordi forhandlerne tjener jo penge med det.

 

Altså forteller jeg også hvordan tyske installerer:

- Først gasforbrukere med skruterminal

- så følger en ca. 50 til 100 cm slange fra hver forbruker, også med fast skruterminal

- så følger en hovedkran (manuellt) i nærheten av gasforbrukerne

- så følger en rør (stål eller kobber), som er festet på vegger med holdere som har gummi på innesiden,

slik at ikke røret kan få skade pga. skraping eller oksidasjon mellom forskjellige metaller.

Også kan røret utvide seg litt f.eks. pga. temperatur slik at den ikke kommer under spenning.

- så følger det en stykke slange, igjen med skruterminaler

- så skulle følge en automatisk avstenging med manometer, som lokker så snart flytting/mengden av gassen overstiger en visst verdi.

Dette skal forhindre at gassen strømmer voldsom ut når det finnes en stor lekkasje.

Men dette hjelper ikke i mot snikende lekkasjer.

- Deretter følger gasflaskene i egen kasse, enten utesidig av båten/campingvogn eller minst/i hvert fall med utløp til utesida som har et bestemmt og minst diameter.

+ Man kan bruke en elektrisk avstenging/fjernstyring for flasken også.

Dette gjør det mer komfortabelt å åpne/lokke flaskene fra innesida av båten/campingvogn,

....fordi vi skal jo avstenge flaskene etter hvert bruk av ovnen, ikke sant.... :confused:

 

Håper at jeg ikke har glemt noe.

 

 

Ang. kunnskapsrik:

mange takk, men "sinnrik" passer bedre fordi jeg prøver stortsett bare å tenke logisk, og dette kan en hver andre også.

Jeg er ikke noe "universalgeni" , men har bare noe grunnkunnskaper som man "får med" hvis man bare stikker nesen både i alt mulige og lenge nok.

 

...og jeg kan spise med gaffel og ske allerede :yesnod:

uten at jeg må til akkutmottakk hver eneste gang etter maten :flag:

 

(Roaldbj: ikke fortell det nå til alle andre, er du snill: jeg fikk ikke enda lov å bruke kniv også :nonod: men jobber hardnakket med saken)

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært skeptisk til gass i båt, men det er mange som har det, og jeg har bestemt meg for å installere i min båt også, har kjøpt inn hardware, og er klar for montering.

Mener jeg har sett en tegning på dette engang, det er ikke så veldig komplisert, men ventilene må sitte i riktig rekkefølge?

Har kjøpt inn en elektrisk stenge ventil, hvor skal denne sitte, rett på utsiden av gassboksen? Regner med at det skal brukes slange inne i boksen, og på utsiden, skal det være kun kobber rør? Det må vel være en liten slange bit inn på kokeapparatet? Hvor skal lekkasjetesteren kobles inn?

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt inn en elektrisk stenge ventil, hvor skal denne sitte, rett på utsiden av gassboksen?
Aller helst skal denne sitte inne i gassboksen. EN eventuell lekkasje i slangen før ventilen vil da havne inni boksen, og bli drenert overbord. Poenget er at ingen potensielle lekkasjer skal kunne oppstå i den trykksatte delen (oppstrøms ventilen)

 

Hvor skal lekkasjetesteren kobles inn?
Denne kobles også så nærme flasken som mulig, men gjerne på utsiden av gassboksen. Eventuelle lekkasjer oppstrøms testeren vil ikke bli oppdaget.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Aller helst skal denne sitte inne i gassboksen. EN eventuell lekkasje i slangen før ventilen vil da havne inni boksen, og bli drenert overbord. Poenget er at ingen potensielle lekkasjer skal kunne oppstå i den trykksatte delen (oppstrøms ventilen)

 

Denne kobles også så nærme flasken som mulig, men gjerne på utsiden av gassboksen. Eventuelle lekkasjer oppstrøms testeren vil ikke bli oppdaget.

 

Da ser jeg for meg at koblingen blir slik: Fra gassflasken til reduksjonsventil, derfra en SLANGE til gjennomføringen i gassboksen, rett på utsiden av gassboksen kobles den elektriske ventilen (vet ikke om det er plass inne i gassboksen, også slipper jeg å lage hull den, selv om det skal gå greit å tette,) skal det vare slange eller rør fra gassboksen til den elektriske ventilen?

 

Etter den elektriske ventilen så kommer lekkasje testeren, den festes til et rør som går nesten frem til kokeapparatet, der, setter jeg på en slange overgang mellom røret og kokeapparatet

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 6 måneder senere...
Det er viktig å være klar over at omkring i flere land er gass en svært viktig energikilde uten at det i disse landene er noen spesielt større eksplosjonsfare enn i Norge.

 

5. Det er heller ikke påbudt, men kan være hensiktsmessig å ha gasslekasjetester montert nær overgang til bruksenhet.

 

Her vil jeg arrestere deg 'roaldbj' den skal i såfall monteres nærmest mulig flaska for å oppdage lekkasjen.

(regner med at det var en skrivefeil i et ellers kjempefint innlegg)

 

Hvordan virker denne lekkasjetesteren? Den skal trykkes ned, og ingenting skjer, høres eller luktes...men hva vi testeren finner en lekkasje? Hvordan ville det kunne varsles?

 

Det er en dubedit med en veskefylt glassdel, når en tester så vil gassen bli ledet gjennom vannbadet og det vil boble, da har en et lekk anlegg.

En bør ta en test for å se at anlegget er tett og så få noen til å tenne på et gassbluss, så en ser hvordan det fungerer.

 

PS. GASS ER TRYGT. Men her SKAL en lese bruksanvisning først.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

men har lagt det til en vane å koble fra regulatoren etter bruk. For å ikke å glemme dette har jeg laget en liten ramme som gassflaska står i oppi den drenerte kassa forran passasjersete, så lokket på den ikke kan settes på før regulatoren er koplet fra. Denne står midt i synet når vi går får å legge oss. Litt tungvint er det, men hvertfall helt sikkert.

 

min regulator har krane.

 

Ellers er propan trygt. Har godkjent kasse med drenering ut, og sjekker slanger/klemmer før sesongstart.

Min neste komfyr til hus skal være kombi. raskt og enkelt. Eneste den propankassen tar litt plass. Er bygd inni kjøkkeninredningen hos meg.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Er det stor risiko med gass i båten?

 

Iallefall stor nok til at jeg ikke skal ha det

:rolleyes:

 

Det er helt OK at Du ikke er for gassanlegg i båt, men da bør du si oss hvorfor at det er stor nok risiko

til at du ikke skal ha det.

 

 

 

Det er altid noen som IKKE leser bruksanvisningen.

 

Trodde vi snakket BÅT. når var siste gassbrann i lystbåt, jeg vet ikke?

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det er altid noen som IKKE leser bruksanvisningen.

 

Trodde vi snakket BÅT. når var siste gassbrann i lystbåt, jeg vet ikke?

Er helt enig med deg i at gass ombord er trygt... Det å sammenligne med en komfyrbrann på en holme utefor Panama er neppe særlig relevant for båtfolk i Norge.... Det tror jeg det hersker liten tvil om når man har sett hvilke gassinstallsjoner som finnes i slike områder...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde nylig en stor lekkasje på slangen som går fra lekkasjetesteren til det faste røropplegget ute i gassboksen. Det var en 3 mm lang sprekk i en gasslange produsert i 2005 på et sted uten mekanisk belastning. Dette skjedde mens jeg sto nede i båten og lagde mat, og jeg oppdaget det grunnet den kraftige lukten. Et slikt brudd kunne like gjerne skjedd på slangen mellom røropplegget og komfyren, og da har en trøbbel hvis man sløver med å stenge tilførselen om natta.

 

Dette var en skikkelig vekker for meg, og jeg har siden investert i LPG-alarm og montert en elektrisk bryter som gjør at jeg kan stenge tilførselen fra kabinen. Jeg har også gått over til slanger med vanlige nipler og slangeklemmer siden dette gjør det mye enklere og rimeligere å bytte slager hvert år. Jeg er ikke veldig bekymret for at det plutselig skal begynne å lekke ved niplene, men det hadde vært kjekt om det hadde vært plass til dobbelt sett med slangeklemmer.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...