Jump to content

Kabeldimensjonering i båt


Jonny

Recommended Posts

Hadde jeg hatt den som har montert det elektriske annlegget i båten min foran meg, skulle jeg jaggu gitt han en lekse han sent ville glemme :eek:.

 

Jaja, et av mine vinterprosjekt er å få orden på det elektriske annlegget om bord. Jeg skal skifte ut omtrent alt som heter ledninger med tykkere. Og konsekvent holde meg til røde og sorte. Røde til pluss, og sorte til minus selvsagt. Ikke sånn som nå, med blå, grå, brune osv, osv.....Disse skal stripses skikkelig i sammen, og de skal ikke være lengre enn høyst nødvendig. Utrolig hvor mye mer ordentlig det ser ut vha. en pakke og to med strips forresten. Men de som monterer elektrisk i båt har visst aldri hørt om denne patenten. Slik var det forresten i min forrige båt også :eek:

 

Det jeg imidlertid lurer på er hvor stort kvadrat jeg skal bruke til stigeledning i fra batteriene til sikringstavla??? Jeg tenkte det kunne holde med en 6 kvadrat?? Det som er der nå er en grå, toppen 1,5 kvadrats :lol: !!!!! Avstanden i fra batteriet, til sikringspanelet, er bare en god meter. Og det jeg har av forbrukere er VHF, Radio - CD spiller, 12 V`s TV, Lys, Lanterner og Wallas. Men så er det jo denne samtidighetsfaktoren, alt er jo ikke på med en gang.

 

Kom med innspill folkens :lol:

Link to post
Share on other sites

Dette blir inspill om noe du ikke spurte om. Velger du å bruke bare sorte og røde kabler, så sørg for å merke dem i begge ender. Og skriv opp eller lag tegning. Hvis ikke vil du få problemer hvis (når?) du må feilsøke i det nye systemet.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg har ikke renget på det, men jeg syntes 6 mm2 hørtes litt lite ut når du først tar deg bryet å oppgradere. Wallasen vil vel trenge 6 mm2 under oppstart alene. Har selv 16 mm2, men det er et lengre strekk. Forøvrig så har jeg selv kjøpt en rull med 4 mm2 kabel på Cals Ohlson. Der er sort og rød "limt" sammen slik at det blir ryddigere og det er bare å dra dem fra hverandre/dele ved behov. Bruker også en Brother tapeskriver for å merke alle ledninger i begge ender. Ellers så tror jeg min Nimbus fra 1985 må være en av de første båter som ble levert med koblingsskjema slik at det faktisk er mulig å søke seg frem.

Link to post
Share on other sites

Takker så mye for de svar som er kommet så langt.

 

Høres ut som en god ide ja, og merke ledningene. Selv om det her riktignok er temmelig oversiktlig.

 

Men 6 kvadrat for å starte Wallasen sier Du? Den som jeg har, er montert i nyere tid, og jeg trodde således det var gjort skikkelig, men så er det kanskje ikke det likevel da!??

 

Dette er en Wallas 1800 varmeapparat og får forsynt i fra 2,5 kvadrats kabler, og går som ei klokke den.  Hadde nå håpet å slippe å skifte kabel til den jeg, da det blir mye kryping og er litt krøkkete, men?

 

Og en ting til forresten, hvordan får Du terminert 16 kvadrats kabel til å passe inn på de små tynne pinnene på sikringspanelet?

 

Venter spent på flere innspill :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det som er viktig er at spenningsfallet frem til kritiske forbrukere ikke blir for stort.

Men kanskje litt teori først.

Spenning (volt) = strøm (ampere) x motstand (ohm)

Strøm (ampere) = effekt (watt) / spenning (ohm)

Motstanden i en 1 kvadratmillimeter tykk kobbertråd er ca. 0,02 ohm pr. meter. (og husk lengden er frem og tilbake, altså både lengden av pluss og minusledningen)

 

La oss regne litt på dette opplegget. Motstanden i  6 kvadrat kablingen dersom det er 1,25m mellom batteri og koblingspunktet blir da:

motstand = 0,02 x 1,25 x 2 / 6 = 0,0083 ohm

 

Strømmen får vi annslå litt. VHF på sending 25w drar faktisk ca. 60watt, dvs. 60 / 12 = 5 amp.

Min 12v TV bruker 36watt, altså 36 / 12 = 3amp

Wallasen drar under gløding ca 10amp.

4 lanterner, husker ikke helt, men la oss si 6amp.

Mye lys og radio tilsammen ca 6amp.

 

Sum i absolutt verste tilfelle = 5 + 3 + 10 + 6 + 6 = 30 ampere

 

Og da blir spenningsfallet = 0,0083 ohm x 30amp = 0,25 volt. (ved 10 kvadrat blir dette 0,15 volt, ved 16 kvadrat 0,10 volt)

 

Det eneste problemet her er Wallasen som er kritisk på spenningen. Og husk at det blir ytterligere tap i kablene frem til den.

 

Jeg ville valgt 10 kvadrat. Og 4 kvadrat videre til både Wallas'en og VHF'en.

 

Vil også nevne litt om kvaliteten på kabel. Den skal bestå av mange tynne tråder hvor aller helst hver enkel skal være fortinnet, ikke kobberrød. Setter du en kabelsko på en kabel hvor kordelene ikke er enkeltvis fortinnet, tar det ikke lang tid før kobberen blir korrodert (helt svart) og du får dårlig forbindelse.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvor kjøper du fortinnet kabel. Har kikket etter det men så langt ikke funnet det. Har det forøvrig tørt i båten min og har ikke hatt problemer med korrosjon ved kabelsko. Bruker forøvrig tectyl på koblingene der hvordet kan bli ekspnert for fuktighet, eller krympehylser med lim der jeg skjøter.

Link to post
Share on other sites

Ja, det var det med fortinnete ledninger. Har også letet mye og ikke funnet noe. Det finnes/fantes en web-butikk som het noe med www.utstyrs...ett-eller-annet og de hadde noe men ikke det store utvalget. Har tittet også i noen av proff-katalogene (Ahlsell), ikke mye bedre der.  :cheers:

 

Jeg bruker nå også vanlig flertrådet kobber, bare fortinnete kabelsko med krympeslange ferdig på (fås nesten bare hos Biltema) og litt vaselin inne i krympeslangen før jeg krymper den. Har til dette formål en sprøyte med tykk kanyle i elektro-kofferten.

 

Forresten er svart/rød ikke den offisielle farge-code til bruk i båt,  men den riktige husker jeg ikke - tror gul var det ene. (I bil er det jo brun som brukes til minus)

Link to post
Share on other sites

Jeg takker Dere alle for gode svar. Dog en spesiell takk til Deg for utregningen Lars.  

 

Nå skal det bli montert skikkelig tykke kabler, en gang for alle ja.  

 

Men det er en ting til jeg lurer på, ikke for å kverulere altså men….Har virkelig et spenningsfall på 0,2 – 0,5 V for eksempel så inni granskauen mye å  bety? Er ikke utstyret beregnet på 12 V + - noe?

 

En laderegulator gir jo eksempelvis ut en spenning normalt i fra 13.9V til 14.4V. Og spenningen på et oppladet batteri er vel en del over 12V, eller?

 

Etter som jeg forstår kan det være vanskelig å få tak i fortinnede kabler. Det er vel bare koblingsendene som bør være  fortinnet, eller? Går det da ikke an å bare ta loddebolten fatt, og fortinne de selv?

Link to post
Share on other sites

Hei


Jonny39: Jeg takker Dere alle for gode svar.

Nå skal det bli montert skikkelig tykke kabler, en gang for alle ja.  

 

Men det er en ting til jeg lurer på, ikke for å kverulere altså men….Har virkelig et spenningsfall på 0,2 – 0,5 V for eksempel så inni granskauen mye å  bety? Er ikke utstyret beregnet på 12 V + - noe?


0,5volt spenningsfall kan og kan ikke ha noe å bety. Noen GPS'er jobber med 5volt internt, og om da spenningen er 11,5 eller 12volt, betyr ingenting. Det blir regulert ned til 5 volt inni GPS'en. Og om lyspæren i taket får en volt for lite, blir det bare litt mer skumt til å lese avisen.

 

Men for å starte f.eks. et Wallas kokeapparat eller varmer, sendes den "råe" spenningen rett inn på en glødetråd. Og dersom den ikke blir rødglødende nok, tar ikke lampeoljen/dieselen fyr. Og grensen ligger like under 12volt. Selvfølgelig kunne produsenten satt grensen til 10volt, men da hadde glødetråden brent av ved 14,4volt! Og et kjøleskap har også en slik grense der det kutter ut. Der er det en sikkerhet dersom du skal glemme å slå det av når du er ferdig med helgeturen. Batteriet ville ellers være ganske flatt neste helg.

 

Og så var det fortinnede kabler. Vet at det er vanskelig å få tak i kabel der hver kordel er fortinnet. Så får du ikke tak i slik kabel, bruk vanlig ufortinnet. Uansett, det du ikke må gjøre, er etter at du har fjernet issolasjonen for å sette på en kabelsko (med en tang med skikkelig moment, ca. kr.250,- og ikke OBS versjonen til kr.99,99), er å fortinne hele bunten av kordeler!  Dette er det mange (de fleste) som ikke vet. Det som skjer er at du får "støpt" kordelene inn i mykt loddetinn. Du klemmer kabelskoen godt til og tror det sitter. Men etter en kort tid med vibrasjoner gir det myke tinnet etter, og kabelen blir løs.

 

Husker fra den tid jeg jobbet på lydsercice i NRK (i 17år) at vi hadde fått inn en ny reportasjebil. Etter en uke på veien, måtte den taes ut av drift. Hundrevis av skru- og klemmeforbindelser hadde løsnet pga. fortinnede kabelender! Det ble litt av en jobb å gå over og rette opp.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites


Jonny39: Jeg takker Deg nok en gang Lars.:cheers:
Ingenting er vanskelig når en kan det, og dette har tross alt vært deler av jobben min siden 1969.  :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Et lite innspill til det Lars skriver om bruk av fortinning av kabler. Bruker du større kvadrat på ledningene enn 6mm2 kan du ikke bruke en vanlig kabelskotang, da denne normalt ikke tar større kvadrat. Det mange da gjør er å lodde på en kabelsko på kabelenden. Problemet som da kan oppstå er at i overgangen mellom loddet område (hardt) og bar kabel (mykt) lett kan oppstå brudd ved vibrasjon i kabelen. Gå heller til et bil- eller båtelektrisk verksted og få presset på kabelskoen. Sett inn med tectylspray etterpå.

 

En annen ting er at lodding i båt fort blir utsatt for korrosjon.

Link to post
Share on other sites


Eppa: Det mange da gjør er å lodde på en kabelsko på kabelenden. Problemet som da kan oppstå er at i overgangen mellom loddet område (hardt) og bar kabel (mykt) lett kan oppstå brudd ved vibrasjon i kabelen. Gå heller til et bil- eller båtelektrisk verksted og få presset på kabelskoen. Sett inn med tectylspray etterpå.

Tiltredes, spesielt ved 6 og 10 kvadrat, dog ved STORE kvadrat, 35 kvadrat og oppover er hver kordel så grov at den neppe ryker. Da skader det neppe å lodde over etter pressingen. Har i hvert fall aldri sett eller hørt om brudd da. Ellers er forsegling viktig som du sier. Både for å dekke til det synlige bare metallet, men også for at fuktigheten ikke skal krype videre inn i kabelen under issolasjonen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg skal til med elektriske installasjoner i båten. Startbatteriet blir selvfølgelig plassert så nær motor som mulig.  Motoren er en 1,8 liter diesel 4-syl. (BMC). Startbatteriet er på 60 A. Hvor tjukk kabel skal jeg bruke fra startbatteri til startmotor?

 

Jeg har også kjøpt inn en solid batterivelger, men det fulgte ikke med koplingsskjema. Jeg mener å klare dette med en porsjon logikk, men hvis noen har et skjema som viser hvordan det bør koples er jeg takknemlig! Det er to batterier ombord. Et 60 A startbatteri og et 105 A forbruks/fritidsbatteri.

 

Kabeldimensjonering til forbruksbatteri???  Jeg ønsker å sette dette batteriet et stykke bak i båten og ut i borde pga vektplassering og lufting.

Link to post
Share on other sites

Mener at det finnes et kabeldiagram et sted i forumet, prøv under søk......,

forøvrig ville jag anbefale å benytte så tykke kabler som mulig over alt, pga. spenningsfall i tynne kabler. F. eks. 50-70 mm2 kabler fra batterier, er det lange lengder ville jeg gått opp enda et hakk. Pass på å få gode koplinger, det er gjerne dette som er det svakeste leddet.

Selv om det kun er 12 volt, er det gjerne høyere strøm og det er det som skaper varmgang og i verste fall en brann.

 

Lykke til!

 

:confused:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Jeg kikka på kalkulator, men da jeg ennå ikke aner hvor mange Amp det fyker gjennom når jeg trykker på knappen, ble nok svaret litt misvisende (0,6 mm tversnitt?!)

 

Tjukkest mulig er mitt motto, og tenker jeg finner det på Biltema for en vettug penge.

 

12 volt høres ufarlig ut, men dess lavere spenning, jo mere Amp må gjennom for å få det til å snurre. Jeg er klar over det ja!

Link to post
Share on other sites

Godt råd!

Når du skal tukle med det elektriske; kjøp "bibelen". Jon Winges bok "Strøm ombord" er nå kommet i revidert utgave. Kan du den, kan du alt om strøm ombord, også om tverrsnitt på kabler. Jeg tror KNBF selger boken.

Lykke til!

Ingvar

Ingvar Johnsen, Redningsselskapet.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Det skader ikke å bruke det tykkeste som du får tak i. Men det nytter heller ikke å unngå spenningsfall i millivolt-området. Forbruksbank? 25mm2? litt mer? Finn frem de polsko som du har tenkt å bruke og velg en dimensjon som passer godt til dem.

Link to post
Share on other sites

Husk, at det ikke bare er tverrsnittet som avgjør spenningsfallet, men også lengden.

Jepp. Det vet jeg jo. Avhenger av lengde og tverrsnitt. Men hva som derimot er et akseptabelt spenningsfall til en hver applikasjon e :crazy: r jo værre å si. Blir veldig tykk kabel skal det være null....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...