Jump to content

Kanskje det ha vært noe kluss med vinden også.


TMe

Recommended Posts

alle være enig i at Mulligan ikke hadde foretatt den sikreste avgjørelse

 

Veit ikke helt Vikers. Er noe uenig.

Å ferdes under seil er noe av det tryggeste du kan foreta deg. Sikker fremdrift uten å tenke på drivstofftilførsel, kjøling osv.

Å ferdes langs le kyst i drittvær for motor gjør meg rimelig utrygg. God sikkerhet tilsier at da er minst et seil oppe.

 

Jeg må også legge til at store deler av askvoll havn er et dårlig sted å legge til med stor seilbåt pga dybdeforholdene.

 

Skulle han dit? Vet du det?

Ville det ikke være tryggest i et slikt tilfelle å seile til en bedre havn?

Link to post
Share on other sites

Når du skal inn til kai i sterk vind uten annet enn seil til fremdrift, så er det langt fra det sikreste du kan gjøre om du ikke kan seile....så langt må vi være enige?

At fremdriftsmiddelet seil er sikrere en diesel/bensin er jo i og for seg greit om man behersker seilingen...bortsett fra i vindstilla- da går det dårlig fremover, liten styring og vil ta veldig lang tid...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

For min del handler det og om erfaring. Vi er nye seilbåteiere. Søndag i påsken gikk vi for motor selv om det var 25 kn motvind og sludd. Vi kunne selvsagt seilt men min samboer er ikke helt fortrolig med båten enda og hvorfor skal det da være stress? Er det ikke da bedre at båtlivet er en glede og at en ikke skal måtte fryke at en MÅ seile før en føler seg trygg?

Link to post
Share on other sites

Når du skal inn til kai i sterk vind uten annet enn seil til fremdrift, så er det langt fra det sikreste du kan gjøre om du ikke kan seile.

 

Joda. Forsåvidt riktig.

Men dette med seiling blir litt sånn mystifisert. Det er såre enkelt å ta seg frem under tekstildrift.

Jeg våger den påstand at alle kan seile. Og enkelte få benådede får det til å gå styggfort.

Det er vel sagt før men. Bli med en eller en annen ut på en Tirsdagsregatta, så sitter prinsippene.

Jeg seiler innimellom båten min på plass i havna her. Kanskje fordi jeg er sær. Kanskje fordi det er gått prestisje i det. Eller kanskje jeg ikke har fått start på VP'en igjen.

 

Men tilbake til saken. Jeg hører alltfor ofte om seilbåter som må ha assistanse som følge av motorproblemer. Og det er det jeg ikke skjønner bæret av. Under seil er det både behageligere og sikrere.

Det sagt, jeg har ikke noe problemer med de som velger å gå for motor.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For min del handler det og om erfaring. Vi er nye seilbåteiere. Søndag i påsken gikk vi for motor selv om det var 25 kn motvind og sludd. Vi kunne selvsagt seilt men min samboer er ikke helt fortrolig med båten enda og hvorfor skal det da være stress? Er det ikke da bedre at båtlivet er en glede og at en ikke skal måtte fryke at en MÅ seile før en føler seg trygg?

 

 

Båtlivet SKAL være en glede, og hvordan hver og enkelt gjør det for å oppnå det....se det...det har ingen andre så mye med. Motor i 25 kn. motvind og sludd høres for meg ut som det eneste riktige. :sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ignoranter finnes i begge leire, det er denne tråden et eksempel på. For å si det som en tidligere båtnabo sa det, jeg holdt på å spleise fortøyninger av flettet tau "Jeg trodde ikke motorbåtfolk som deg kunne slikt"

Han kunne ikke seile noe særlig så det var vel greit.

Link to post
Share on other sites

Det må da være utmerket at de hadde vett til å be om hjelp når de først innså at vær og en helt ny båt var mer enn de greide der og da.

De fleste av oss har en forholdsvis høy terskel før man ber om assistanse. Vil tro opplevelsen var relativt lærerik.

Ellers sier nyhetsmeldingen lite om båten var klargjort for seiling, været, om seilerfaring, forholdene om bord, hvem som ba om assistanse, etc. etc.

Link to post
Share on other sites

Hva er nå så opphissende for alle motorbåteiere med at noen foretrekker å bruke motoren i en seilbåt. Alle som bruker en seilbåt må jo som et minimum samme kunnskap og kompetanse som en motorbåteier. Det som kritiseres er at enkelte seilbåteiere ikke har mer kompetanse en motorbåteiere og derved ikke er så trygg på seiling at de ønsker å bruke den muligheten til alle tider.

 

Jeg kunne heller ønske større engasjement for mer forståelse og toleranse mellom motor og seilbåteiere. F. eks å hjelpe til når det kommer en og vil legge til i nærheten. La være å krysse i trangt farvann. Slå av på farten når hekkbølgene lager problemer for annen trafikk og for fortøyde båter. Feste fallene slik at de ikke ligger å klaprer hele natta. osv

 

La nå alle som har lyst til å bruke motoren få lov til det- enten det er seil eller motorbåt. Vi deler jo alle gleden ved å være på sjøen.

Link to post
Share on other sites

La nå alle som har lyst til å bruke motoren få lov til det- enten det er seil eller motorbåt. Vi deler jo alle gleden ved å være på sjøen.

 

Meget fornuftig innlegg her. Ellers når vedkommende som det skrives om i artikklen valgte å kalle opp etter hjelp, er det

en vurdering vedkommende tok, som føltes riktig der og da.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er flott at en skipper tar aksjon og kaller opp hjelp når han vurderer situasjonen til å være slik at det kan være fornuftig, men respekterer jo at "bedreviterne" her på baatplassen mener det ikke er nødvendig siden han hadde seilbåt.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg noterer meg, med noe undring, at konsensus her er at dersom en seilbåt går tom for diesel, så skal han kalle på hjelp, og ikke for noen del prøve å seile.

 

Nå kjenner vi jo ikke hele historien, men om det var slik mange av oss har oppfattet det:

 

Sterk vind, urent farvann, vanskelig ankomstforhold ved kai, ny båt, et ektepar som vurderte sine seilingsegenskaper dithen at de heller ringte etter hjelp.

 

Med de parametre så synes jeg det er helt greit at man ikke forsøker å seile, men ringer etter hjelp, ja. Gjør ikke du?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det vitner i hvertfall ikke om godt sjømannskap å gå tom for diesel i en seilbåt når det blåser og vi skriver begynnelsen av april! Tror derfor at det var meget fornuftig at han tilkalte hjelp i den situasjonen han hadde stt seg selv i!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg noterer meg, med noe undring, at konsensus her er at dersom en seilbåt går tom for diesel, så skal han kalle på hjelp, og ikke for noen del prøve å seile.

 

Dette er vel ikke en generell diskusjon. Her har vi diskutert den aktuelle saken. Hvis du vil ha en generell diskusjon om seilbåthåndtering hvis man ufrivillig blir uten motorkraft, kan du jo starte et nytt emne? Det er det helt sikkert mange meninger om. Parametre som farvann, båtstørrelse, vær og erfaring vil i så fall bli viktige.

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg noterer meg, med noe undring, at konsensus her er at dersom en seilbåt går tom for diesel, så skal han kalle på hjelp, og ikke for noen del prøve å seile.

Jeg under meg litt hvor dette du referer til står skrevet i denne tråden og andre for den skas skyld... Jeg kan ikke se å ha lest det i så klar tekst som du uttrykker det, men regner med at du har orden på referansene.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har en bekjent som er mange ganger norgesmester i seiling i en - den gangen - ganske stor kjølbåtklasse. Han seiler til daglig rundt i en hardangerkutter nå og er like ofte å se med bar mast som med full seilføring, selv om seilvinden er helt utmerket. "Jeg går for motor når jeg føler for det, og seiler når jeg føler for det!" er hans kommentar vedr. den bare masten. "Gidder ikke seile for andres skyld!".

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Ut fra den lille informasjonen som er tilgjengelig, tolker jeg det slik at båtføreren fikk trøbbel, men fikset opp i det på en sikker og trygg måte. Dette VET vi. Så kan vi synse og fantasere så mye vi vil om hvorvidt båten var godt nok rigget for seiling, om føreren kunne seile den, og om vær og farvann lå til rette for hjemseiling på en like sikker og trygg måte.

 

Det gikk godt og da var avgjørelsen riktig!

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...