SveinHa Svart 10.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2007 men den sjøldaua skarven har gått meg hus forbi, dessverre. Sjøldau og sjøldau, den ble tatt på garn/teine eller noe slikt og var fremdeles varm så det ville jo være bortkastet å dumpe den... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
tuffff Svart 10.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2007 Men hvordan smakte den, SveinHa? Marinerte skarvebryst?? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 10.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2007 (redigert) Mange år siden jeg spiste skarv men den har en litt stram/kraftig viltsmak (om en kan kalle det det )... og jeg spiste nok ikke den som ble omtalt på TV, det var det andre som tok seg av Redigert 10.Mai.2007 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Hallaron Svart 10.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2007 Det er en kjennsgjerning at farkoster med opprinnelse øst for Arendal, stort sett er bygget og beregnet for beskyttet og smult farvann. Typiske egenskaper på disse farkostene er antall sengeplasser og god lastekapasitet tilpasset harry-tur, og "pomorhandelen" med Sverige! Ka i farken syt dokker førr, eller har dokker glemt han dærre havnesjefen i Son eller de som åt den dærre sjøldauva skarven???!!! Var ikke noen som nevnte Vest og Nordlendinger da?? Nå er det jo et et stykke kyst vestover fra Arendal til Sotra da, men det er fåfengt å kløyve ord om dette, serien er laget og sendes som den er. Jeg skal også være stor nok til å inrømme at det for tiden er det absolutt eneste programmet som får meg til å avblåse dagens arbeid tidligere enn vanlig og benke meg forran TV'en, glder meg til resten av serien Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Astor Svart 10.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2007 Næmen Astor da.Motoren. Hva med motoren? Koste du deg virkelig med laken og tørkestativ? Å se gamle arbeidsbåter kappseile har lite med Færederseilasen og andre forhold rundt lakentørkere.... Kystkultur er jeg levende intressert i. Får mye god info gjennom KYSTEN som jeg er medlem av. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mulligan Svart 10.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2007 Egentlig littegrann uenig. Det er ingen stor forskjell. Prinsippet er det samme. Mest mulig duk og først i mål. Men det er like moro med gammal båt. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 10.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2007 Det er en kjennsgjerning at farkoster med opprinnelse øst for Arendal, stort sett er bygget og beregnet for beskyttet og smult farvann. Typiske egenskaper på disse farkostene er antall sengeplasser og god lastekapasitet tilpasset harry-tur, og "pomorhandelen" med Sverige! Lokale båttradisjoner har den egenskapen at båtene passer veldig godt til lokale forhold, med mindre båtene er laget for å bevege seg ut over lokale farvann. Har ei Hardanger-sjekte større kulturverdi enn ei hvaler-skute bare på grunn av geografi? Det er ingen tvil om at dere stort sett har røffere sjø på vestlandet. Det betyr ikke at båter bygd andre steder i landet ikke har disse egenskapene dersom dette har vært ett designkriterium. Det er noe som kalles "vestlandsbåt".. ref Viksund. Sikkert kjempefint når det blåser nordavind fra alle kanter. Det gjør det svært sjelden her jeg bor, og når det gjør det holder jeg meg hjemme Derfor vil en tett Viksund ikke være noe båt jeg vurderer. Jeg vil heller ha ei åpen snekke eller kanskje ei Hankøterne. Eller noe annet som er åpent og luftig. Er disse båtene på grunn av sine iboende egenskaper og tilpasninger til lokale forhold av mindre verdi? Hvis man skal lage ett program om båtbygging, og man samtidig ikke bare skal se på fartøyet brukt i næring men også se på fritidsbåter synes jeg (som østlending !) det ville være naturlig å se på f.eks: Grimstadnekka (hvor mange har sin første kontakt med båtliv i ei lita tresnekke med tøff-tøff motor, rekk opp ei hånd). For meg er ei lita åpen snekke med en-sylindret godlyd den optimale "sommer-lyden" Diverse Furuholmen-kosntruksjoner og lignende motorbåter. Seilbåter som BB11, Kutter, yngling osv Mahogny-with Og så avslutte med plast-alderen som vel hvis man skal være ærlig startet i Grimstad/Arendal traktene. Vi har da laget noen konstruksjoner som det går ann å bruke på denne siden av vannskillet også.. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Astor Svart 10.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2007 Grimstadnekka (hvor mange har sin første kontakt med båtliv i ei lita tresnekke med tøff-tøff motor, rekk opp ei hånd). For meg er ei lita åpen snekke med en-sylindret godlyd den optimale "sommer-lyden"Diverse Furuholmen-kosntruksjoner og lignende motorbåter. Seilbåter som BB11, Kutter, yngling osv Mahogny-with Og så avslutte med plast-alderen som vel hvis man skal være ærlig startet i Grimstad/Arendal traktene. Vi har da laget noen konstruksjoner som det går ann å bruke på denne siden av vannskillet også.. Som jeg skulle sagt det selv. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
rogeri Svart 10.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2007 Vi har da laget noen konstruksjoner som det går ann å bruke på denne siden av vannskillet også.. E faktisk heilt enig med deg! Trur han dærre Rogeri driv nu bærre å provosere!!?? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 10.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2007 Vi har da laget noen konstruksjoner som det går ann å bruke på denne siden av vannskillet også.. Helt klart! Vi får slutte å syte å heller se fremover mot neste program. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Bergen Svart 10.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2007 [quote Vi har da laget noen konstruksjoner som det går ann å bruke på denne siden av vannskillet også.. Det er nok ikke mangel på spennende maritime objekter som gjør at ikke det kommer noen innslag fra deres kant av landet. Årsaken er vel kansje heller at det ikke finnes maritimie entusiaster i NRKs redaksjoner fra Deres landsdeler, som igjen kjemper for å "få lov å lage slike program" .En ser jo på Lindebjerg at han koser seg "på jobben" under opptakene! Imidlertid er skuffelsen stor hver gang Dag Lindebjerg viser seg i småbåt uten redningsvest Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 10.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2007 Men har jo båt fra Østlandet, nærmere bestemt Østfold. Husker ikke hvilken type båt det var, men det er selvsagt en trebåt Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 10.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2007 Mulig NRK har en annen sendeplan på Vestlandet enn her på Sørlandet, for jeg kan ikke for mitt bare liv huske å sett et eneste program om båtproduksjon på sørlandet, kystkultur i Østfold, eller om de gamle meterbåtene som i dag er ettertraktede klenodier... Når eg seier at austlandet er godt representert på fjernsynet tenkjer eg ikkje på båtprogram, men al slags program generelt. Dessutan er det vel fire program att av denne serien, så det er endå håp Seilaren, no eg byrjar eg å forstå litt av det kåseriet du skreiv... Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Seilaren Svart 10.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2007 Seilaren, no eg byrjar eg å forstå litt av det kåseriet du skreiv... Enkelte ganger er østlendinger rett og slett det verste jeg møter på... Noen har kansje merket at jeg bruker alle anledninger til rakke ned på østlendinger.. Men det er ikke stygt ment.. Men det er jo litt synd på de stakkar østlendingene også av og til. De vet ikke bedre.. Tilbake til programmet synes jeg det er litt for mye småprat. Man likevell et kjekt og underholdene program for oss båtfolk! Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
bjorngb Svart 10.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2007 Tilbake til programmet synes jeg det er litt for mye småprat. Man likevell et kjekt og underholdene program for oss båtfolk! Det jeg savner (generelt) med slike program er at de går litt lite i dybden - eller at de kunne være laget for et smalere publikum Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 10.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2007 Enkelte ganger er østlendinger rett og slett det verste jeg møter på... Noen har kansje merket at jeg bruker alle anledninger til rakke ned på østlendinger.. Men det er ikke stygt ment.. Men det er jo litt synd på de stakkar østlendingene også av og til. De vet ikke bedre.. Tilbake til programmet synes jeg det er litt for mye småprat. Man likevell et kjekt og underholdene program for oss båtfolk! Vi tåler det meste. Det er mer synd på de mer beskjedne bergenserne...... De holder til ikke langt fra deg..Joda, vi kan vel kaste skit begge veier. Det blir som oss østlendinger mot svenskene. De har måtte gjennomgå opp gjennom årene... Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Seilaren Svart 10.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2007 Vi tåler det meste. Det er mer synd på de mer beskjedne bergenserne...... De holder til ikke langt fra deg..Joda, vi kan vel kaste skit begge veier. Det blir som oss østlendinger mot svenskene. De har måtte gjennomgå opp gjennom årene... Snakket med en fra Østre Østfold en gang. Han ble skikkelig fornærmet da jeg sa at Østre Østfold strengt tatt var det samme som Sverige! (Joda, det var en spøk) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Astor Svart 10.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2007 Snakket med en fra Østre Østfold en gang. Han ble skikkelig fornærmet da jeg sa at Østre Østfold strengt tatt var det samme som Sverige! (Joda, det var en spøk) Det kaller vi Indre Enfold.... Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mulligan Svart 11.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2007 Noterer meg at neste program skal handle om båtbygging. Da er det jo ingen vei utenom våre to internasjonalt kjente båtbyggere, Archer og Anker. Eller Furuholmen, Bringsværd og alle de andre. Og de rike tradisjonene i Østfold, Vestfold, Telemark og Sørlandet. Representert ved Sørlandsjekta, halvdekkeren fra Tjøme, Spjærøykrysseren og andre. For ikke å glemme Oseberg, Gokstad, Tune, Klåstad osv. Eller Grimstad/Arendal, selve grunnlaget for all moderne bygging av småbåter her i landet. Eller er bergenserne fremdeles ute av stand til å løfte øya ut over sognet? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 11.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2007 Eller er bergenserne fremdeles ute av stand til å løfte øya ut over sognet? De sliter mest med å få nesa ned, ikke øya opp... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Avsluttet2 Svart 11.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2007 Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 11.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2007 Noterer meg at neste program skal handle om båtbygging.Da er det jo ingen vei utenom våre to internasjonalt kjente båtbyggere, Archer og Anker.Eller Furuholmen, Bringsværd og alle de andre.Og de rike tradisjonene i Østfold, Vestfold, Telemark og Sørlandet.Representert ved Sørlandsjekta, halvdekkeren fra Tjøme, Spjærøykrysseren og andre.For ikke å glemme Oseberg, Gokstad, Tune, Klåstad osv.Eller er bergenserne fremdeles ute av stand til å løfte øya ut over sognet? Skal ikke kommentere Bergensernes neseretning, men må nok skuffe deg i håpet om at neste program inneholder noe fra sør eller østlandet !Innslagene blir fra Askeladden sin fabrikk (på Os 40min kjøring fra Bergen!), Dolvik Båt (på Askøy 15 min utenfor Bergen! ), Fartøyvernsenteret i Nordheimsund (90 min kjøring fra Bergen !). I tillegg skal en til et sted på Sunnmøre.Dere får leve i håpet om at Lindebjerg har tenkt på dere i et av de kommende programmer som har tema fritidsbåten eller båtfolket http://www.nrk.no/kanal/programoversikt/?p...p_artikkel_id=0 Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2007 Innslagene blir fra Askeladden sin fabrikk (på Os 40min kjøring fra Bergen!), Dolvik Båt (på Askøy 15 min utenfor Bergen! ), Fartøyvernsenteret i Nordheimsund (90 min kjøring fra Bergen !). I tillegg skal en til et sted på Sunnmøre. Sikker på at du ikke blander sammen med Vestlandsrevyen? Eller lokalnyheter fra Hordaland? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Espen C Svart 23.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2007 Begynner nå på nrk1 Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 23.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2007 Synspunkter på dagens program? Skal til å se det nå :-) *kos* Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.