Jump to content

Tragisk kantring


roaldbj

Recommended Posts

Slike ting bør i utgangspunktet ikke kunne hende. Tragisk at så mange mennesker er rammet av det, både de som var ombord og de pårørende. Vi bør alle her i forumet sende en tanke over til disse.

Link to post
Share on other sites

Dette var tragisk å lese. Det var ankerkjettingen som hadde komt over på siden av båten som var årsaken at den kantret. Ser på bilde av båten at dette lett kan skje når jeg ser på konstruksjonen på hekken, det er mye avrundete hjørner her og ingen stopper for at kjettingen kan bli trukket rund på siden.

Link to post
Share on other sites

Ser på bilde av båten at dette lett kan skje når jeg ser på konstruksjonen på hekken, det er mye avrundete hjørner her og ingen stopper for at kjettingen kan bli trukket rund på siden.

Dette er feil. Båten har egne arrangementer for å holde kjettingen på plass. (Tauepinner og Haikjefter) !

Link to post
Share on other sites

Vel, nå er det fullt mulig å få sleperen opp på cargorailene (rekken på langs av cargodekk), av den grunn finnes det wirestoppere oppå railene litt aktenfor midtskips. Tauepinner og haikjefter kan svikte, disse er hudrauliske og ryker rette hydraulikkslangen så er det gjort. Da kan sleperen klatre på cargorailene. Enten har båten vært pumpet tom for ballast eller så har de slept den rundt med wire over rekken. Å få en slik båt som Dolphin til å kantre skal godt gjøres, det må ha skjedd noe veldig uforutsett.

Det er veldig dypt og mye sterk strøm i området hvor dette skjedde. Ankerhåndtering på dypt vann er langt værre enn normalt i nordsjøen. Med mye wire ute i vannet blir det helt andre forhold pga. wirens egenvekt.

Link to post
Share on other sites

Vel, nå er det fullt mulig å få sleperen opp på cargorailene (rekken på langs av cargodekk), av den grunn finnes det wirestoppere oppå railene litt aktenfor midtskips. Tauepinner og haikjefter kan svikte, disse er hudrauliske og ryker rette hydraulikkslangen så er det gjort. .

Selvfølgelig, kan utstyr svikte. Og mye har nok gått galt i dette tilfellet. Men å begynne å spekulerer i årsaksammenheng basert på å se et bilde av båten blir litt søkt. Hendelsen er så alvorlig at vi bør unngå slike spekulasjoner.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke bare spekulasjon at ankerkjettingen har kommet over på siden av skipet.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1734685.ece

 

"Informasjonsdirektør Tore Høifødt i Det Norske Veritas opplyser at han har fått vitneutsagn som peker i retning av at ankerkjettingen fra brønnen bak i «Bourbon Dolphin» kom over på siden."

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg kan iallefall forestille meg at tiden løper alt for fort for redningsmannskapene og alt for sakte for de pårørende :rolleyes:

Jeg sender også mine tanker...

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Kloke ord Daffy.

 

Det er komplett ubegripelig at slikt kan skje.

Disse båtene er overengineered og overdimensjonert så det holder.

 

Jeg har tilbragt en god del tid ombord i, riktignok noe mindre, PSV'er, og de er, i normalkondisjon, stive inntil det ubehagelige.

 

Men jeg har notert meg at klokere hoder debatterer i lukket forum, så vi får vel vite.

Link to post
Share on other sites

Men jeg har notert meg at klokere hoder debatterer i lukket forum, så vi får vel vite.

 

Tviler vel egentlig på det!!!!

Den selvoppnevnte elitegruppen deler neppe sin nyervervede kompetanse med oss andre dødelige.

 

Synes dette er lite verdig et ellers supert forum!!!!!

Link to post
Share on other sites

Men jeg har notert meg at klokere hoder debatterer i lukket forum, så vi får vel vite.

 

 

Tviler vel egentlig på det!!!!

Den selvoppnevnte elitegruppen deler neppe sin nyervervede kompetanse med oss andre dødelige.

Synes dette er lite verdig et ellers supert forum!!!!!

 

Hææhhh... her :rolleyes: på BP :rolleyes:

Er det noe jeg ikke har fått med meg??

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Dette er fryktelig tragisk. Jeg gjør meg mine tanker om hvordan denne kunne kantre. Det er vel ikke så mye slakke tanker og last som kan forskyve seg her. Feilkonstruksjon?

 

Til D5L'ere: jeg har startet en tråd på D5L forumet relatert til stabilitet på denne båten.

 

Ekstra nyhetssending kl 2240 vedr dette i dag

 

Det er sikkert dette inlegget du ikke har fått med deg.

 

mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Men jeg har notert meg at klokere hoder debatterer i lukket forum, så vi får vel vite.
Men jeg har notert meg at klokere hoder debatterer i lukket forum, så vi får vel vite.

 

Tviler vel egentlig på det!!!!

Den selvoppnevnte elitegruppen deler neppe sin nyervervede kompetanse med oss andre dødelige.

 

Synes dette er lite verdig et ellers supert forum!!!!!

Hææhhh... her :rolleyes: på BP :rolleyes:

Er det noe jeg ikke har fått med meg??

 

mvh tuffff

 

tykker oxo dette er beklagligt...........

 

finns ju flere her som har betydligt högre nautisk kompetens enn D5L eller D5LA som oxo blir utestängda !

 

 

 

men enn mer beklagligt er ulykken i sig, o den tragik som den medför.... !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Uten tvil tragiske greier uansett hva som har skjedd

 

 

Men hva er det med denne saken som gjør at den må diskuteres i lukket forum, nesten som jeg føler meg ukyndig for at jeg ikke har anledning til å delta på kurs :confused:

 

 

Dette er fryktelig tragisk. Jeg gjør meg mine tanker om hvordan denne kunne kantre. Det er vel ikke så mye slakke tanker og last som kan forskyve seg her. Feilkonstruksjon?

 

Til D5L'ere: jeg har startet en tråd på D5L forumet relatert til stabilitet på denne båten.

 

Ekstra nyhetssending kl 2240 vedr dette i dag

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe i denne saken som gjør at de må diskutere den i lukket forum. De har ingen tilgang på klassifisert info om dette. Vil tro at de det gjelder kanskje gjetter seg frem litt og regner last/stabilitet ol ut fra hvis slik og sånn har skjedd av ren interesse etter kurset. I mine øyne er det likegreit at ikke det skjer her. Spekulasjoner gir ikke noe korrekt svar.

 

La oss heller sende tankene våre til de som sitter igjen, enn å tenke på hva som blir skrevet i denne gruppen.

 

PS: Det går en tråd til om havariet her også.

http://www.skipsfarts-forum.net/read.php?TID=3875

Link to post
Share on other sites

Hei Ingar!

 

Jeg skjønner poenget og faren ved en utstrakt mesking og synsing i denne saken, det vil være direkte uheldig, uavhengig om en har D5L eller ikke!

Det jeg ikke forstår er at de kommentarer og meningsytringer og den øvrige info kun skal tilfalle en liten gruppe på forumet

Vi har vel de samme regler i forhold til å være varsom, vise respekt i forhold til det tragiske som har skjedd.

Denne ulykken har grepet mange av oss kraftig og jeg synes den info fra folk som kjenner disse "operasjonene" ikke bare skal tilfalle en liten gruppe ,men være tilgjengelig for alle!

Skal noe holdes "utafor" forumet vel IM benyttes!

 

Vanlig høflighet og respekt for andres ulykke er neppe bedre utviklet hos D5L'ere en resten av oss her på forumet.

(Hvertfall er det lite som tyder på det sålangt!) :wink:

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...