roaldbj Startet 12.April.2007 Del på Facebook Startet 12.April.2007 Sørgelig å lese om kantring av nytt spesialskip: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=150245 Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 12.April.2007 Del på Facebook Svart 12.April.2007 (redigert) hvordan går dette an da? disse båtene er vel designet for å tåle det meste? Tragisk. står at flere er fryktet sperret inne i skroget. Redigert 12.April.2007 av Outbreak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 12.April.2007 Del på Facebook Svart 12.April.2007 Slike ting bør i utgangspunktet ikke kunne hende. Tragisk at så mange mennesker er rammet av det, både de som var ombord og de pårørende. Vi bør alle her i forumet sende en tanke over til disse. Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Sleipner93 Svart 12.April.2007 Del på Facebook Svart 12.April.2007 Huff huff, triste greier dette her. Kan ikke tenke meg hvordand et må være for familien til de som er savnet! :nonod: Sitér dette innlegget Link to post
Enjoy Svart 12.April.2007 Del på Facebook Svart 12.April.2007 Her er skipets spesifikasjoner. Burbon Dolphin. Det må ha gått noe galt med behandling av ankeret de flyttet på. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Avisene skriver: ankerhandling og stille hav... Får vel vente til de har plukket opp vdren og se... Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Ankerhåndtering er farlige greier. "Noe" har gått fryktelig galt. Mine tanker går til de forulykkede og familene. Sitér dette innlegget Link to post
Naurstad Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Dette var tragisk å lese. Det var ankerkjettingen som hadde komt over på siden av båten som var årsaken at den kantret. Ser på bilde av båten at dette lett kan skje når jeg ser på konstruksjonen på hekken, det er mye avrundete hjørner her og ingen stopper for at kjettingen kan bli trukket rund på siden. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
Bergen Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Ser på bilde av båten at dette lett kan skje når jeg ser på konstruksjonen på hekken, det er mye avrundete hjørner her og ingen stopper for at kjettingen kan bli trukket rund på siden. Dette er feil. Båten har egne arrangementer for å holde kjettingen på plass. (Tauepinner og Haikjefter) ! Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Vel, nå er det fullt mulig å få sleperen opp på cargorailene (rekken på langs av cargodekk), av den grunn finnes det wirestoppere oppå railene litt aktenfor midtskips. Tauepinner og haikjefter kan svikte, disse er hudrauliske og ryker rette hydraulikkslangen så er det gjort. Da kan sleperen klatre på cargorailene. Enten har båten vært pumpet tom for ballast eller så har de slept den rundt med wire over rekken. Å få en slik båt som Dolphin til å kantre skal godt gjøres, det må ha skjedd noe veldig uforutsett. Det er veldig dypt og mye sterk strøm i området hvor dette skjedde. Ankerhåndtering på dypt vann er langt værre enn normalt i nordsjøen. Med mye wire ute i vannet blir det helt andre forhold pga. wirens egenvekt. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Vel, nå er det fullt mulig å få sleperen opp på cargorailene (rekken på langs av cargodekk), av den grunn finnes det wirestoppere oppå railene litt aktenfor midtskips. Tauepinner og haikjefter kan svikte, disse er hudrauliske og ryker rette hydraulikkslangen så er det gjort. . Selvfølgelig, kan utstyr svikte. Og mye har nok gått galt i dette tilfellet. Men å begynne å spekulerer i årsaksammenheng basert på å se et bilde av båten blir litt søkt. Hendelsen er så alvorlig at vi bør unngå slike spekulasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Det er ikke bare spekulasjon at ankerkjettingen har kommet over på siden av skipet. http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1734685.ece "Informasjonsdirektør Tore Høifødt i Det Norske Veritas opplyser at han har fått vitneutsagn som peker i retning av at ankerkjettingen fra brønnen bak i «Bourbon Dolphin» kom over på siden." Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Daffy Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 (redigert) Jeg kan iallefall forestille meg at tiden løper alt for fort for redningsmannskapene og alt for sakte for de pårørende Jeg sender også mine tanker... Redigert 13.April.2007 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Mulligan Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Kloke ord Daffy. Det er komplett ubegripelig at slikt kan skje. Disse båtene er overengineered og overdimensjonert så det holder. Jeg har tilbragt en god del tid ombord i, riktignok noe mindre, PSV'er, og de er, i normalkondisjon, stive inntil det ubehagelige. Men jeg har notert meg at klokere hoder debatterer i lukket forum, så vi får vel vite. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Men jeg har notert meg at klokere hoder debatterer i lukket forum, så vi får vel vite. Tviler vel egentlig på det!!!! Den selvoppnevnte elitegruppen deler neppe sin nyervervede kompetanse med oss andre dødelige. Synes dette er lite verdig et ellers supert forum!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Tankene går til dem som sitter å venter på å få vite. Har selv hatt med sønn på arbeidsuke ombord og får vondt langt inni sjela med tanke på denne tragedien. Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
tuffff Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Men jeg har notert meg at klokere hoder debatterer i lukket forum, så vi får vel vite. Tviler vel egentlig på det!!!!Den selvoppnevnte elitegruppen deler neppe sin nyervervede kompetanse med oss andre dødelige. Synes dette er lite verdig et ellers supert forum!!!!! Hææhhh... her på BP Er det noe jeg ikke har fått med meg?? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Bern Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Dette er fryktelig tragisk. Jeg gjør meg mine tanker om hvordan denne kunne kantre. Det er vel ikke så mye slakke tanker og last som kan forskyve seg her. Feilkonstruksjon? Til D5L'ere: jeg har startet en tråd på D5L forumet relatert til stabilitet på denne båten. Ekstra nyhetssending kl 2240 vedr dette i dag Det er sikkert dette inlegget du ikke har fått med deg. mvh Bern Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Men jeg har notert meg at klokere hoder debatterer i lukket forum, så vi får vel vite. Men jeg har notert meg at klokere hoder debatterer i lukket forum, så vi får vel vite. Tviler vel egentlig på det!!!! Den selvoppnevnte elitegruppen deler neppe sin nyervervede kompetanse med oss andre dødelige. Synes dette er lite verdig et ellers supert forum!!!!! Hææhhh... her på BP Er det noe jeg ikke har fått med meg?? mvh tuffff tykker oxo dette er beklagligt........... finns ju flere her som har betydligt högre nautisk kompetens enn D5L eller D5LA som oxo blir utestängda ! men enn mer beklagligt er ulykken i sig, o den tragik som den medför.... ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jon-Kåre Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Uten tvil tragiske greier uansett hva som har skjedd Men hva er det med denne saken som gjør at den må diskuteres i lukket forum, nesten som jeg føler meg ukyndig for at jeg ikke har anledning til å delta på kurs Dette er fryktelig tragisk. Jeg gjør meg mine tanker om hvordan denne kunne kantre. Det er vel ikke så mye slakke tanker og last som kan forskyve seg her. Feilkonstruksjon? Til D5L'ere: jeg har startet en tråd på D5L forumet relatert til stabilitet på denne båten. Ekstra nyhetssending kl 2240 vedr dette i dag Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Blåsa Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Tragisk og uforståelig! Muligens en slik gang da alle sikkerhets systemer svikter når noe som ikke skal kunne skje, har skjedd. De pårørende har mine tanker i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Mine tanker går til de som er rammet av denne tragedien. Minner om denne saken og anmoder alle om å ikke spekulere i forholdene rundt ulykken. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Helt riktig Ingar mannskapet ombord har familie slikt som oss! Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Det er ikke noe i denne saken som gjør at de må diskutere den i lukket forum. De har ingen tilgang på klassifisert info om dette. Vil tro at de det gjelder kanskje gjetter seg frem litt og regner last/stabilitet ol ut fra hvis slik og sånn har skjedd av ren interesse etter kurset. I mine øyne er det likegreit at ikke det skjer her. Spekulasjoner gir ikke noe korrekt svar. La oss heller sende tankene våre til de som sitter igjen, enn å tenke på hva som blir skrevet i denne gruppen. PS: Det går en tråd til om havariet her også. http://www.skipsfarts-forum.net/read.php?TID=3875 Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
rogeri Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 (redigert) Hei Ingar! Jeg skjønner poenget og faren ved en utstrakt mesking og synsing i denne saken, det vil være direkte uheldig, uavhengig om en har D5L eller ikke! Det jeg ikke forstår er at de kommentarer og meningsytringer og den øvrige info kun skal tilfalle en liten gruppe på forumet Vi har vel de samme regler i forhold til å være varsom, vise respekt i forhold til det tragiske som har skjedd. Denne ulykken har grepet mange av oss kraftig og jeg synes den info fra folk som kjenner disse "operasjonene" ikke bare skal tilfalle en liten gruppe ,men være tilgjengelig for alle! Skal noe holdes "utafor" forumet vel IM benyttes! Vanlig høflighet og respekt for andres ulykke er neppe bedre utviklet hos D5L'ere en resten av oss her på forumet. (Hvertfall er det lite som tyder på det sålangt!) Redigert 13.April.2007 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.