Jump to content

Trebåt, hva skal jeg se etter?

Sleipner93

Recommended Posts

Hei. På torsdag er planen å reise til Tau å se på ei snekke tilsalgs. Selger sa båten hadde vært under vann og slipt ned i høst og så stått til nå. Motoren hadde han prøvd å startet men ikke fått det til. Men den sveiv visstnok rundt.

Når jeg kommer dit lurer jeg litt på hva jeg skal se etter? Legger også ved noen bilder.

9_850927667.jpg

motor_sabb.jpg

sjark_ute.jpg

Håper på hjelp! :wink:

Jeg er ingen ekspert på trebåter, men dersom du ikke vill ha himla mye jobb så bør den være fri for råte i skroget. Overbygget er jo lettere å fikse selv. Det ser jo ut som om det er håp på bildene..

Kan du ikke bruke sleipner motoren din i denne trebåten, og ha den andre som delemotor eller ha den som "leketøy å skru i"?

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Sleipner motoren blir nok ikke brukt. Siden dette har vært en fiskebåt ser det ut som passer det best med Sabb. Pluss jeg trenger nok de 10hestene for og dra båten. Men motoren skal jo selvfølgelig bli overhalt visst båten blir kjøpt :wink: Hehe du er vel ikke intressert i å kjøpe sleipneren du?

Sleipner motoren blir nok ikke brukt. Siden dette har vært en fiskebåt ser det ut som passer det best med Sabb. Pluss jeg trenger nok de 10hestene for og dra båten. Men motoren skal jo selvfølgelig bli overhalt visst båten blir kjøpt :wink: Hehe du er vel ikke intressert i å kjøpe sleipneren du?

hehe, du har nok bedre kunnskap enn meg på disse motorene.. :blush:

Hadde vert morsomt med en slik gammel motor, men pengene og kunnskapen setter en stopper for meg.. :nonod:

Har du båtplass til denne trebåten hvis du kjøper den?

Fritjof Brandt

Dette ser da ut som ett godt prosjekt som kan bli en perle på sjøen. Er nok ikke noe håp for motoren vil jeg tro, men jeg er ingen mekaniker...

Det du spesiellt bør se etter er råte særdeles i skroget. utsatte steder er hælen rundt propellaksling/hylse, bunnstokker, særlig under motor. Ta også en sjekk med kniv eller liten skrutrekker innvendig i kjølen under motor. Dette er ett sted som skjeldent blir sjekket og kan skape mye frustrasjon og irritasjon som ender med å bytte kjølen.

Lykke til :wink:

Hei.

Skroget ser ikke så verst ut på bildene det :smiley: Oppunder dekk i for/akterstevn og spantetopper er "gode" råteplasser. Se ellers etter at sammenføyninger mot stevner ikke gliper. Har ikke erfaring med klinket båt, men se etter at det ikke er misfarging rundt søm.

Finner du råte eller ting som må fikses, så vurder om dette ser greit ut for deg å fikse selv eller om det må leveres inn.

Lykke til :smiley:

Motoren får du nok til og gå.

Spørs om det ikke er vann i olja.

Da jeg kjøpte Auroa for noen år siden stod Sabb´en i sju stein og vi måtte spette av toppene.

Nye stempelringer og honing av foringene så gikk den igjen :smiley:

Skal en del til og kverke en Sabb :yesnod:

Sabben skal jeg nok altids få til å gå da! Som bastard sier skal det mye til for å kverke disse. Siden selger sier motoren går rundt er det nok å fylle på litt olje og smøre litt her og der og ny diesel så tenker jeg den skal få dunke igjenn!

Foressten, han skal ha 7000,- for den, er dette mye?? En annen ting jeg lurer litt på, hvordan pusser man klinkbygde båter? Er det fram med pusseklossen eller??

Mvh Ørjan

Sabben skal jeg nok altids få til å gå da! Som bastard sier skal det mye til for å kverke disse. Siden selger sier motoren går rundt er det nok å fylle på litt olje og smøre litt her og der og ny diesel så tenker jeg den skal få dunke igjenn!

Foressten, han skal ha 7000,- for den, er dette mye?? En annen ting jeg lurer litt på, hvordan pusser man klinkbygde båter? Er det fram med pusseklossen eller??

Mvh Ørjan

7000 er ikke mye hvis det er håp for båten. puss med eksentersliper, men ikke på klinken.

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

En annen ting jeg lurer litt på, hvordan pusser man klinkbygde båter? Er det fram med pusseklossen eller??

Mvh Ørjan

Eksentersliper er tingen!

Jeg tok grovpussinga med 40 og 50 papir, deretter 120 og avslutter med 240.

Dette for at treverket skal "reise" seg minst mulig når man begynner å olje.

Heisann, ser ut til å kunne bli ei snasen skute igjen det der. Har sett værre emner til den prisen:)

Ser du skal til Tau for å se på den, husk at det er vestlending som selger. Har bodd der nede et par år, og for meg ser det ut til at det meste "kan bli bår igjen" for de gutta der nede;)

Så lenge Sabben er komplett og går rundt og skroget ikke er plaget med noe videre råte burde vel ikke dette være noe problem?

Synes båten så grei ut jeg!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Seilaren : Frakten blir vel på en måte gjordt selv men. Planen er visst kjøp å legge på bunnstoff og få en kranbil til å ta den ned til kaien på tau for og så slepe den med faren min sin båt til kai. Men aner ikke hva en kranbil skal ha for dette. Har dere noen formening om hvor mye båten veier?

Vivvi : Blir det kjøp skal det selvfølgelig bli lagt "arbeidslogg" her på forumet! :wink:

Seilaren : Frakten blir vel på en måte gjordt selv men. Planen er visst kjøp å legge på bunnstoff og få en kranbil til å ta den ned til kaien på tau for og så slepe den med faren min sin båt til kai. Men aner ikke hva en kranbil skal ha for dette. Har dere noen formening om hvor mye båten veier?

En liten snekke som dette veier ikke mye. Kan kansjke tippe 2t. Er vanskelig å annslå, men en normal kranbil for båttransport tar denne snekka veldig greit.

Redigert av vivvi (see edit history)

Den Sabben er nok ikke det største problemet. Få ut "grumset" i bunnpanna, fyll olje, bytt diselfilter og få på litt ny maling så går den nok i mange år.

Hadde selv en som jeg tok opp fra 15 m dyp for 16 år sida. Da hadde den ligget der i 3 år. Brukte den i 5 år før jeg solgte den og den er ennå i bruk.

Den har hvertfall gått 1000 timer etter dukkerten. Hvor mye den var gått før den drukna er det ingen som vet.

Når det gjelder resten av båten er det bare å sette i gang. Alt kan fikses, ingenting er umulig det tar bare litt lengere tid.

Lykke til!!!!

Seilaren : Frakten blir vel på en måte gjordt selv men. Planen er visst kjøp å legge på bunnstoff og få en kranbil til å ta den ned til kaien på tau for og så slepe den med faren min sin båt til kai.

Og når dere er kommet til Heng så sier det blopp, blopp :lol:

Fritjof Brandt

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...