Allan E Startet 17.April.2007 Del på Facebook Startet 17.April.2007 Er det noen som på en grei måte forklare virkemåten på en vakumsventil. Den ser ut som en Y og står opp ned i forhold til hvordan den står skrevet. På toppen går det ut et tynt rør med en lang tynn slange på. Denne slangen ligger ned mot kjølsvinet. Mener å ha hørt at den skal forhindre heverteffekt. Motoren er en VP MD11C. Trenger jeg en slik nå etter motorbytte? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 (redigert) Dersom motoren er under vannlinjen, ville jeg nok hatt en ordning for å hindre hevertvirkningen ved landligge. Jeg fikk vannet inn via sjøvannspumpen, eksosanlegget og eksosventilene inn i sylindrene. Den reparasjonen kom på 50 store lapper! En nyttig artikkel å lese finner du på Sagaforumet under "Teknisk". Direktelink her. Se spesielt skissene på side 6 og 8. Lars H. Redigert 17.April.2007 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ingar Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 Den hindrer motorer som er lavt montert å bli fyllt av vann pga hevertvirkning. En liten ventil slipper luft inn, men ikke vann ut. (I praksis kan det komm ut litt vann som kan dreneres via en egen slange). Monteres godt over vannlinjen på trykksiden av sjøvannspumpa. Se også denne tråden. (PS: Vakuum skrives med to u'er, men begge varianter er i bruk i en mengde innlegg på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 Forklaringen til Lars H er helt grei. Kom bare til å tenke på den skissen der overløpet fra ventilen går inn på eksospotten. Det er nemlig det den skal gjøre. Ikke sett den inn på slangen mellom potte og manifold eller potte og utløp, der kan det stå en vannskvett som gir hevertvirkning. Selv om Lars H skriver med blyant at det ikke skal stå vann der, så kan det være en skvett der som er tilstrekkelig. Jeg ville heller gjort det slik, istedet for å legge slangen ned i kjølen. Ligger det en vannskvett der, kan hevertvirkningen starte. Hulda gikk på 'eksosslangeblemma', og fylte motoren i fjor. Jeg slapp unna med skrekken og to ekstra oljeskift. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 Hei. Etter "uhellet" mitt, har jeg valgt løsningen på side 8 i nevnte artikkel. Men jeg har bevisst valgt IKKE å ha ventil, men bare en tynn slange ut skutesiden fra toppen av svanehalsen. En ventil kan nemlig svikte, og da er fa. . løs. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 Hei. Etter "uhellet" mitt, har jeg valgt løsningen på side 8 i nevnte artikkel. Men jeg har bevisst valgt IKKE å ha ventil, men bare en tynn slange ut skutesiden fra toppen av svanehalsen. En ventil kan nemlig svikte, og da er fa. . løs. Lars H. Jeg har det samme som deg. En liten orofice og plastslange opp i en 'trakt' med slange som går til drain. Hvis drain'en skulle gå tett, renner vannet ut over dassen og jeg vil oppdage det. Men det vil ikke gå vann i motoren. Man blir litt paranoid når vannspruten står ut av 8 glødeplugghull, og 'oljenivået' er over hullet man stikker peilepinnen ned i. Sitér dette innlegget Link to post
JonInge Svart 18.April.2007 Del på Facebook Svart 18.April.2007 Hei. Litt interessant å høre om "uhellet" til LarsH. Har en kompis som opplevde det samme for to år siden. Han tok umiddelbart ut dysene. tømte olje i cylinderene, skiftet motoroljen noen ganger, fikk startet motoren neste dag. Denne motoren går fremdeles OK. Skal visstnok være litt mere tregstartet når den har stått lenge, bruker noe olje i løpet av sesongen. Dette er en Yanmar 3GM. Kan du fortelle litt mere om hva det var som hendte med din motor, og hva som måtte gjøres? Mbh JonInge Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.April.2007 Del på Facebook Svart 18.April.2007 (redigert) Hei. Jo da, kan godt fortelle litt om hva som skjedde. Det som vel gjorde at det ble så kostbart, var at jeg ikke forsto hva som var problemet før etter lang tid. Det første jeg merket var at motoren var litt treg å starte noen ganger, og så ble det litt svart røyk i eksosen. Dette skjedde flere ganger, og noen ganger klarte ikke starteren å dra rundt motoren, det sa bare "oink". Dette trodde jeg hadde med dårlig elektrisk kontakt ett eller annet sted i startkretsen. Men etter noen forsøk, fikk jeg da start. Etter hvert ble den svarte røyken voldsomere, og jeg fikk en som driver verksted (Volvo, og jeg har Yanmar) i Son, til å bytte dysespisser. Det hjalp en stund. Kom meg så til Ni-To marineservice i Drøbak der de etter litt prøvekjøring og justering av dieselmengde og tomgang etter hvert forsto hva som var galt. Dermed ble motoren tatt ut og satt på verksted. For de som vil vite hva som ble gjort og skiftet, kan scannet faktura i PDF-format med fullstendig arbeidsbeskrivelse og liste over utskiftede deler lastes ned her. Noen utdrag nedenfor. Lars H. Redigert 18.April.2007 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 18.April.2007 Del på Facebook Svart 18.April.2007 Hei. Jo da, kan godt fortelle litt om hva som skjedde. Lars H. Du hadde egentlig flaks. Med den behandlingen der burde egentilig rådene ha bøyd seg. Jeg kan ikke se at de er byttet. Men dyrt er det, gubban! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.April.2007 Del på Facebook Svart 18.April.2007 Dyrt ja, og dette var i -95! Legg merketil timeprisen. Hva er den idag? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
avsluttet Svart 18.April.2007 Del på Facebook Svart 18.April.2007 det er timene som svir, mener jeg betalte ca 12000 for 21 timer, det var bytte av motorfester, enkel ombygging av motorfundament og service på motor. Den totale regningen kom på ihvertfall ca 20000 ... det er ikke lett å ikke bli sur. etter litt diskusjon fikk jeg til svar fra verkstedet; din hobby mitt levebrød, og det er jo sant. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.April.2007 Del på Facebook Svart 19.April.2007 Dyrt ja, og dette var i -95! Legg merketil timeprisen. Hva er den idag? Tipper 700/time, stadig viktigere å holde koll på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 19.April.2007 Del på Facebook Svart 19.April.2007 At det kan samle seg vann eller diesel på toppen av stemplene er et velkjennt problem. Av den grunn foretar vi en såkalt slowturn av maskiner som har stått i ro en stund. Møter vi motstand utover kompresjon tolkes dette først og fremst som væske på toppen av ett eller flere stempler. Væskeslag på et stempel kan virkelig gjøre skade og bli dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
JonInge Svart 19.April.2007 Del på Facebook Svart 19.April.2007 Takker for informasjon. Tror kompisen min er litt redd for at motoren vil forverre seg. Han mener visst at det er stempelringene som har satt seg litt?? Blir det tilsvarende "operasjon" som du har vært igjennom vil det nesten være like godt å kjøpe ny motor skulle man tro. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.April.2007 Del på Facebook Svart 19.April.2007 Takker for informasjon. Tror kompisen min er litt redd for at motoren vil forverre seg. Han mener visst at det er stempelringene som har satt seg litt?? Blir det tilsvarende "operasjon" som du har vært igjennom vil det nesten være like godt å kjøpe ny motor skulle man tro. Det kompisen din skal ha i tankene er om motoren har forandret karakteristikk siden før dukkerten. Det som er 'farlig' er om en eller flere råder er bøyd. Hvis så er tilfelle, vil den/de bøyde råden(e) ryke før eller senere. Det vil bli et j**la smell og bråstopp, og da er motoren helt sikkert kass. Det er ikke sikkert at en kontroll nå vi bli så innmari dyrt, og det gar sikkert an å få en fast pris på selve kontrollen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.