Jump to content

Hurtigruten "Finnmarken" på tur i dokk.

olpi

Recommended Posts

Vet ikke. Visste ikke at de skulle i dokk en gang før jeg så den kom inn. For noen dager siden gikk en annen ferje ut av dokka. Tror det var den som en gang gikk mellom Bergen og Newcastle, het Jupiter tror jeg.

Har blitt litt aktivitet i dokka i det siste. Tror det er Drammen skipreparasjon som leier dokka, men er ikke sikker.

Man skal jo være ille gla i Frekstad for å se skjønnheten i de bildene fra web kameraet :wink:

Så du ikke bilden mine da :wink:

Håper ho ligger i dokk når jeg er på vannet også. hadde vært morro å tatt en kikk. Er det i nærheten av utlastingskaia til skraphandleren?

Ja, det er like bortenfor. Da vil du se kaien og kraner på gamle FMV på din bb side hvis du kommer S/V fra inn vesterelva, og innerst er dokkporten. Til venstre for dokka er gamle slippen parallellt med dokka.

Det er fra land man må se fartøyet i dokken. Fra sjøsiden får man ikke noe inntrykk av det når det ligger i dokken.

Redigert av OLPI (see edit history)

Du vet, FMV (gamle) - nå FFK stadion ligger på Kråkerøy, og på motsatt side er det Gressvik. :wink:

Når jeg skrev at kaien lå på din BB side så tenkte jeg at du hadde svingt 60 grader stb etter Stene Stål. Det er hvis du kommer på innsiden av Huthholmen. Drar du på utsiden av (mot Gressvik) Huthholmen så har du nesten kurs rett mot kaien og dokken når du passerer Yanmar forhandleren Marin Elektro på Gressvik Bruk. Du ser et åpent område med vann foran dokken. Du ser jo dessuten styrhuset (broa) på Finnmarken.

Tillagt: Ser du på webkamera (nederste bilde) så ser du rett mot Marin Elektro, på odden ved Gressvik bruk. På mitt 2. bilde i neste innleg er Marin Elektro det blå bygget. Det røde lange brukes de til båtopplag (kaldtlager).

Var en tur nedom og tok noen bilder fra dokken. De var da snart ferdig med å pumpe ut alt vann. Det tar ca 8 timer å tømme dokka og 4 timer å fylle den iflg naboen som kjører kran der nede.

Bildene er tatt med telefonkamera. Jeg gikk ikke så langt ut på kanten av dokka. Det er sperret der på den siden jeg gikk. Man får vel likevel et bilde av dimesjonene håper jeg.

dsc00151.jpg

dsc00152.jpg

dsc00153.jpg

dsc00154.jpg

dsc00155.jpg

Her er en liten video: http://home.online.no/~olpjohan/hurtigrutenidok.3gp .

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...