Jump to content

Solgt båten - og kjøpt ny (Aquador 25 WAe)


KOB

Recommended Posts

Gratulerer med både salg og kjøp KOB, og takk for hyggelig prat og gode råd i fjor i forbindelse med at jeg (vi) kjøpte min (vår) W37. Ingen tvil om at de som kjøpte Hannah III har fått et flott og velholdt eksemplar av W37 - har selv sett på damen hos Jon Geir på Vollen.

 

Hadde vært supert om du fikk liv i hjemmesiden din igjen, da jeg tror det er mange her som setter stor pris på den.

 

Ha en fin båtsesong i ny båt :cheers:

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post
Share on other sites

Hadde vært supert om du fikk liv i hjemmesiden din igjen, da jeg tror det er mange her som setter stor pris på den.

Har planer om det nå. Må bare få lagt tilbake backup'en på hjemmePCen som kollapset i høst. Gi meg litt tid så blir det. :smiley:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Da er nybåten overtatt - i silregn på ettermiddagen 18.05 ble den sjøsatt i nærheten av Kragerø. Kjørte den så til hjemmehavna. Regn, mye vind og en del sjø, som den taklet bra. Synes kanskje den har tendenser til å galoppere litt i slake dønninger og at den er litt hard i motsjø. Begge deler kan sikkert justeres bare jeg blir kjent med båten og hvordan den oppfører seg. Men skroget er jo ganske bredt så det finnes sikkert båter som går penere i motsjø.

 

Fikk også tatt oss en tur på søndagen i sol men mye vind.

 

Så langt ser det veldig bra ut. Noen reklamasjonspunkter er det, men jeg er sikker på at konseptet er veldig bra og at dette er en båt vi blir veldig fornøyd med. Fantastisk å bevege seg rundt på, utrolig enkelt og praktisk å ordne med fortøyninger og fendere, veldig fin skjermet "uteplass" under kalesjen med "dører" i sidene som åpnes/lukkes med en enkel glidelås. Gleder meg til å ta av kalesjen.... Og - jeg så 40,4 knop i skjermet farvann - tror kanskje vi får litt mer når jeg får trimmet båten ut.

 

Kommer tilbake med litt erfaringer fra overleveringen, kvalitet i leveransen, oppfølging av reklamasjoner fra forhandleren. Likeledes erfaringer fra bruk. Legger ved noen bilder.

 

Båten akkurat satt på vannet

img_0356.jpg

 

På plass i hjemmehavna

img_0373.jpg

 

Brede, fine dollbord

img_0369_edited1.jpg

 

Cockpiten

img_0367.jpg

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott båt.

 

Dette ser ut til å være en svært sikker båt å bevege seg omkring i.

 

Blir sikkert spennende for deg å se om denne opplevelsen av sikkerhet vedvarer og forplanter seg til neste valg av båt.

 

Men, håper du får mange båtgleder og meddeler disse på BP.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Blir sikkert spennende for deg å se om denne opplevelsen av sikkerhet vedvarer og forplanter seg til neste valg av båt.

Skjønner hva du tenker på. Joda - jeg har sansen for båter som er små "skip", og var ombord og studerte hva jeg antar var din Beneteau Trawler i Son for 2 helger siden. En fantastisk båt som jeg også har vært ombord i på messa på Lillestrøm. Ift. størrelsen og "skipsfølelsen" heller ingen ublu pris. Men altså godt utenfor min rekkevidde nå. Og den passer heller ikke mht tid og sted. Men det kommer en annen tid, så hvem vet hva som skjer om 3-5 år.

 

I noenlunde tilsvarende klasse som din, til ulike priser finner vi andre flotte båter som Nimbus 380 Commander, Storebro 410 Commander og Nimbus 42 Nova. De to siste koster vel dog for 2-2,5mnok mer enn Beneteauen?

 

Men nå skal vi kose oss i sommer med Aquadoren, og forhåpentligvis ha mange gode opplevelser. :yesnod:

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

så hvem vet hva som skjer om 3-5 år.

 

I noenlunde tilsvarende klasse som din, til ulike priser finner vi andre flotte båter som Nimbus 380 Commander, Storebro 410 Commander og Nimbus 42 Nova. De to siste koster vel dog for 2-2,5mnok mer enn Beneteauen?

Neste år kommer en ny Windy 44. Og etter det kommer det kanskje en ny litt mindre også? :wink:

 

Disse Nimbus båtene får du teste godt i sjøen før du går på de. Som du også har sagt før KOB - selgerne blir litt "veike i blikket" når man spør om sjøegenskaper og hvordan det runde forskipet fungerer i motsjø. 42 Nova går løs på rundt 5 millioner - skroget er identisk med 410 Commander. Jeg har en kollega i Finland som straks går i gang med sin første sesong i en 410. Han hadde en 380 Commander før. Blir spennende å høre hans erfaringer.

Link to post
Share on other sites

MBY kåret nylig Nova 42 til "den perfekte båt" eller noe i den retning. Har dog ikke lest testen. Men hinsides mitt budsjett pt. Da hadde jeg nok heller beholdt Hannah III, noe jeg sikkert kunne gjort, men det ble liksom feil så lite som den ble brukt etter hvert :smiley:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Synes den er for dyr i forhold til hva man får kvalitetsmessig

Enig. Men ellers liker jeg den.. Har som sagt veldig sansen for disse båtene som er små skip, med brede, dype sidedekk, sidedører, ev. også lav flybridge. De trenger ikke gjøre 30+ knop, men bør uanstrengt kunne marsje over 20.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Jeg antar at KOB ikke er "redd" for å prøve ut den nye båten.

 

Jeg har i flere sammenheng "slitt" med å få uttalelser fra båteiere med forskjellige typer båter om de erfaringer de har gjort under forskjellige krevende forhold.

 

Hittil har jeg bare prøvd ut Scand Baltic og Scand Atlantic under relativt "tøffe" forhold.

 

Dette er båter som nesten oppfører seg bedre dess verre sjøen går.

 

Spesielt har jeg vært imponert over hvor godt Atlanticken tar sjøen forfra - forutsatt at den er utstyrt med god maskinkraft, eksempelvis 340 HK.

 

Jeg har også vært ombord i norskproduserte båter som ruller noe voldsomt og som blir svært våte - men dette er ikke nødvendig å omtale videre. her.

 

Synes som om båten til KOB er godt konstruert for relativt tøft vær.

Link to post
Share on other sites

Jeg antar at KOB ikke er "redd" for å prøve ut den nye båten.

 

Synes som om båten til KOB er godt konstruert for relativt tøft vær.

Ikke "redd" kanskje, men jeg har respekt for sjøen. Skal nok teste ut båten og finne ut hva den er god for. At den er sertifisert i kategori B er jo et godt utganspunkt. Ikke mange 25-fotere er det, kan bare komme på Windy 25 Mirage, og kanskje Hydrolift o.l.? Ellers er båter selv langt over 30' ofte sertifisert i kategori C.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Flott,

 

det var også mitt poeng -

 

i allminnelighet mener jeg å registrere at 25-fotere produsert i Norge er sertifisert for kategori C.

 

Jeg har hatt mye glede av å se hvordan Hydrolift tester ut sine båter i Sonskilen og Oslofjorden.

 

Jeg mener å ha oppfattet at de tester ut hver eneste båt under ganske ekstreme forhold slik at kjøper ikke skal oppleve ukjente vansker.

 

Hydrolift har også registrert mange av sine båter under kategori B.

 

I utgangspunktet kan man kanskje ha den holdning at kategori C er tilstrekkelig, men når det blåser opp ganske kraftig sørlig eller nordlig i Oslofjorden kan man nok erfare at kategori C er noe mangelfullt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har i flere sammenheng "slitt" med å få uttalelser fra båteiere med forskjellige typer båter om de erfaringer de har gjort under forskjellige krevende forhold.

Jeg er ikke vanskelig å be :wink:

har vel fått testet ut litt av båtens egenskaper i ulik sjø. Du er velkommen til å prøve en dag det blåser

Link to post
Share on other sites

Enig. Men ellers liker jeg den..

Jeg likte den helt til jeg begynte å kikke bak fasaden og sjekket ut tykkelsen på madrasser mm. Også liker jeg ikke lukten ombord i Nimbusene - vet ikke hva det er - og det er en bagatell. Men jeg blir uvel av å være ombord i båtene selv når de ligger på land

Link to post
Share on other sites

.. erfare at kategori C er noe mangelfullt.

 

Hvilken kategori var Scand båtene dine? Pga mye lettmatroser (3 stk) er det båter som er aktuelle, selv om Windy Scirocco også er nærme toppen av listen...

 

Forresten Gratulerer med nybåten KOB!

 

Har tidligere lest nettsidene dine med stor interesse.........ser frem til du "finner" de igjen...

Link to post
Share on other sites

selv om Windy Scirocco også er nærme toppen av listen...

:yesnod: har en kollega med en 33 med D6 350. Har hatt gleden av kjøre den litt. En nydelig båt med den motoren.

Forskjellen mellom 33 og 32 Scirocco er ikke stor utenpå. Endret undervannsskrog for bedre balanse og lengre badeplatform.

Windyene er kategori B

 

Ligger en annen litt sjelden variant her på Finn

35 Mistral HT. Så en slik i Kristiansand i fjor sommer. Stod lenge og funderte på avstand hva som ikke helt stemte med min - da plutselig lyset gikk opp :blush:

Litt trangere midtkabin enn på 37 - men en flott båt synes jeg. Og sammenlignet med prisene på Scirocco mener jeg dette er mye båt for pengene

4_1817371477.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var og beundret båten din ifjor på messen i Arendal. Flott båt.

 

Skjønner at du er tilhenger av HT, hvilke erfaringer har du med det?

 

Her nede på sørlandet er jo sommeren varm, og den blir jo lenger og finere for hvert år. Da er det herlig å legge bort taket. Blir det innelukket med HT eller er luken tilstrekkelig?

 

Må si jeg er litt på glid ser en del fordeler, men verre med regjeringen....men alt kan overvinnes...

 

Sett litt på denne på Finn.no. Nyere motor frister.

 

Er litt i observasjonsfasen, noen momenter som må på plass. Største hinderet er tid...........

Link to post
Share on other sites

Jeg likte den helt til jeg begynte å kikke bak fasaden og sjekket ut tykkelsen på madrasser mm. Også liker jeg ikke lukten ombord i Nimbusene - vet ikke hva det er - og det er en bagatell. Men jeg blir uvel av å være ombord i båtene selv når de ligger på land

:lol::lol: Ingen tvil om at Bitteliten har "nese for båt" :lol::lol: Men skjønner faktisk hva du mener, når du sier det, de har en spesiell lukt.

 

Sett litt på denne på Finn.no. Nyere motor frister.

 

Er litt i observasjonsfasen, noen momenter som må på plass. Største hinderet er tid...........

Observasjonsfasen er gøy, Oteren, den går ofte raskt over i beslutningsfasen og deretter handlingsfasen. Er du heldig ender du i ekstasefasen :lol:

Den Scirrocoen mener jeg har ligget en stund. Tror det var den jeg også var innom for en stund siden. Ikke så dum med den nye D6`en nei, men jeg ville sjekket grundig historikkken på den. Forøvrig skal "båtnaboen" i Kr.sand selge en -98 Tornado for 1,1 - den var nylig annonsert så jeg, men disse to kan jo ikke sammenlignes etter min mening. Selv Windyer blir jo slitt med årene og synes fremdeles at det er mye å velge i av nyere ting i samme pris- og størrelse. Men Windy er visst Windy, sier de :flag: Lykke til med fasene

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er veldig, veldig fornøyd med HT. Vi kjørte nesten alltid med kallesjen oppe foran da vi hadde "teltbåt", og det var alltid et styr å pakke bort hele kallesjen.

I dag åpner jeg båten på 1 minutt. Det tar 15 sekunder å slå på strømmen ombord og åpne luka. Det tar 45 sekunder å ta av kallesjen bak. Da er jeg klar til avgang :smiley: Også er det deilig å ha litt skydd for sola også. Luka står alltid åpne med mindre det regner mye eller det er mye sjø. Og luka er såpass stor at det lufter godt. HAr også sidevindu som kan åpnes - men det er sjelden jeg føler behov for det.

 

Når det er vakkert vær og vi kjører rolig sitter jeg på taket og styrer med foten når vi går i sakte fart. Vi har madrass på fordekket for solelskerne ombord.

 

En annen fordel med HT på Windy er at de har satt en spoiler på taket for å løfte luftstrømmen bort fra cockpit. Om man kjører med fremre kallesje oppe får man ofte et baktrekk som suger en fin dusj av saltvann inn i båten. Dette er helt fraværene på vår båt pga spoileren.

 

En annen fordel med HT - når det er dårlig vær og mye sjø føler man seg usedvanlig trygg ombord. Deilig med fast tak som tåler en trøkk når sjøen slår over.

 

Scirocco 32 med en motor er ikke helt optimalt. Har hørt fra "informert hold" at båten ikke er like stabil som andre Windyer og at man må bruke flaps litt aktivt. På båten min bruker jeg kun flapsa i kraftig motvind for å komensere at båten legger seg mot vinden slik alle båter med litt skarp v bunn gjør. HAr ikke selv prøvd dette - så man får finne ut av det ved prøvekjøring. D6 350 fungerer veldig bra i W33 Scirocco - den har jeg prøvd selv - og den er nydelig.

 

Det er stadig fler som finner ut at HT er fint. Stadig fler båter leveres med HT (se på Fairline, Princess og Windy og hva de har lansert siste årene). FOr meg er det den ideelle båten. Åpen og lukket på samme tid.

 

download_37_05.jpg

 

Her kan man se spoiler og luka åpen. Mer enn nok luft om man vil ha det

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

KOB: Små båter som ser ut som skip.

 

Se nordhavn

 

Kunne godt levd med en slik 43 foter som var testet i MBY forrige måned

 

Vedr brukt 32 Scriocco - dette kan KOB mer om enn meg - men jeg tror at både byssa og dashbordet ble oppdatert i ca 2000. Mulig dashbordet med plotterplass foran rattet først kom i 2002.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ble så mye lovprising av hardtop her at jeg følte behovet for å komme med noen synspunkter og egne erfaringer. Jeg har hatt en Windy 32 og har nå en Windy 37, begge uten hardtop, og det var en klar forutsetning for å velge disse båtene. For meg er det toppen av lykke når forholdene er sånn at kalesjen kommer ned og vi får en helt åpen båt - og i våre trakter er dette mer normalen enn unntaket. Vi bruker båten mellom 150 og 200 timer i sesongen og har vært ute i all slags vær.

 

Jeg syns også linjene på disse båtene blir helt anderledes (les mye lekrere) uten hardtop, og en så vakker dame som W37 fortjener virkelig å vise frem de smekre linjene. Det er også etter mitt syn en herllig frihetsfølelse med en helt åpen båt. Syns nok rett og slett det blir for trangt unnder taket på W32/W37 med hardtop, og jeg syns det bør være full ståhøyde under hardtoppen.

 

Et annet viktig moment som bør overveies er hvilke kjørestillinger som er mulig. Jeg har flere ganger testet dette i W37 med hardtop, og den eneste kjørestillingen som fungerer for meg er sittende i setet, alternativt stående med hodet opp av luka. Min favorittstilling er halvt stående/sittende med seteputen vippet opp noe som var umulig med min kropp i en W37 med hardtop, hovedsaklig pga. manglende sikt. Sitte på taket hadde jeg egentlig ikke tenkt tanken på, så det har jeg faktisk ikke testet.

 

Jeg syns også at en åpen båt gir adskillig mindre støy fra motorene enn en hardtop båt, noe som også merkes i min båt da støyen fra motorene er høyere med kalesjen oppe enn med åpen båt.

 

Når det gjelder kalesjehåndtering som jeg vet mange sliter med, så er mitt inntrykk av at dette skyldes at man ikke setter seg godt nok inn i hvordan dette kan gjøres mest effektivt. I tillegg er det viktig med nødvendig vedlikehold av de mekanismene som er benyttet ifm. kalesjehåndtering. Det er absolutt ikke gjort hverken elektrisk eller på 30 sekunder å ta av eller sette opp kalesjen på min W37, men det er absolutt ingen uoverkommelig oppgave. Jeg har ingen problemer med hverken å sette opp eller ta ned kalesjen på egen hånd, og er man to som sammen er trimmet på dette så er det gjort i en håndvenning.

 

Siden min erfaring har vist at jeg stadig investerer i større båter, så må jeg innse at jeg kanskje neste gang må forlate den friheten jeg har i dag med en åpen båt. Jeg tror da at jeg i så fall begynner å vurdere flybridge alternativer som både gir muligheten for å sitte innelukket og åpent, men jeg er på langt nær der enda... Kanskje det blir seil isteden når den tid kommer.....eller kanskje det blir en W44 med hardtop... :crazy:

 

Dette var noen subjektive momenter, og heldigvis er smaken som baken...... :cheers:

Redigert av Miles Ahead (see edit history)

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...