Jump to content

Koster nasjonalpark


Mulligan

Recommended Posts

NRK Østfold skriver dette om saken.. Ikke så dramatisk etter hva jeg kan se

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Min første reaksjon er at det er umulig å gjennomføre. Forbudt med motorisert ferdsel sier du,hva er grunnen til det ?

 

Vet ikke den hele grunngivimgen for det, men antar at det er et ønske om at det skal være stille. Det vil bli tillatt med motorisert ferdsel til/fra bryggeplass. De som har båten i Brevik kan jo ikke stenges inne/ute.

Link to post
Share on other sites

Ser det også foreslås forbud mot å ligge mere enn 2 døgn i uthavn, dette er jo det samme som vi har i Norge.... men muligens det er tre døgn her... husker ikke friluftslovens detaljer her.

 

Stille sone er meget bra tiltak, håper dette også vil gjelde "shanty" syngene gamle gubber på kaia og svensktopparna i de små timer..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ser poenget med nasjonalparken på Koster, men at de skal klare å forhindre nordmenn å ankre opp i alle bukter og viker vil jeg nok ikke tro. :rolleyes:

 

Synd at en del mennesker som benytter uthavnene på Koster og ikke tar hensyn til naturen :nonod:

Link to post
Share on other sites

Det har opp gjennom årene vært jobbet endel med planer om Nasjonalpark i store deler av Koster-arkipelaget (Koster-øyriket).

 

Det skal bli spennende å se hva resultatet blir denne gang.

 

Samtidig har turistnæringen skutt enorm i været med mye utbygging på Syd-Koster.

 

Skal bli interessant å se hvilken interesse som vinner frem.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Et rimelig kompromiss mellom vern og nærings-/friluftsinteressene synes jeg. Og klart mindre restriktivt enn hva vi ble skremt med tidligere. Dette kan vi leve med Gunga. :flag_sw:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Lå på Koster i helgen og der var det flere av de store båtene som lå med generatoren igang pga mangel på landstrøm. Dette er totalt respektløst ovenfor de fleste andre som ønsker å nyte stillheten. Så nasjonalparken ønskes velkommen av meg.

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg vært så mye på Koster....enda......, men hva har generator med nasjonalpark å gjøre? :confused: Ikke at jeg skal ha generator i min eldre dame, men jeg bare lurte.....

 

Red.: Forstår jo at det ikke skal være lov med motorisert ferdsel på bestemte steder etc....., men en generator er da ikke det. Noen må jo ha strøm for å holde de svære bruka sine i gang..

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Stusset litt over det samme, men så leste jeg et eller annet sted at unødig motorkjøring ikke er "tillatt" i nasjonalparker... Det er vel det en tenker på når det henvises til generatordrift "døgnet på tamp" i en nasjonalpark. Det skal etter sigende blir tillatt å gå til og fra havner/naturhavner for motor, resten ikke.. Så da blir det årer på jolla, noe som man slett ikke har vondt av..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Joda...i og for seg grei nok med årer på jolla, men hva karakteriseres som unødvendig kjøring av motor på generator? Det kan jo være mange grunner til at et stort bruk av en båt har behov for strøm, og derfor må kjøre generatoren. Mat i fryser/kjøleskap, varmeovner ved kaldt vær eventuelt at det er en båt med generelt mange strømbrukere etc.. Eller er det slik at myndighetene her kan gå inn og si at man her må begrense strømbruken til hva man har i batteribanken med buffer for oppstart av motor - for generator SKAL ikke brukes? :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Dette som du tar opp her vikers er sikkert fornuftig det, men har man et slikt behov så bør man etter mitt enkle syn legge seg et annet sted enn i et nasjonalpark.

 

Jeg gjør det enkelt, sjekker hvilke regler som gjelder der jeg legger meg til, og deretter følger jeg dem uten noe diskusjon og klaging. Klarer jeg ikke det så flyttter jeg meg til et sted hvor reglene passer bedre for mitt behov.. Det være seg enten generatorkjøring, havneavgifter eller noe helt annet.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg er egentlig helt enig med deg i dette, men litt uenig også....

 

For..det er jo gjerne endel av disse svære båtene som må kjøre sine ting for at "bruka skal gå rundt" og de skal jo også kunne frekventere parkene - det bør jo ikke sies at "Du bruker for mye strøm i den store båten din - fordi du har stor fryser og må kjøre generator, så du er ikke velkommen hit?"

 

Tror neppe at dette blir det største problemet i den svenske skjærgården i sommer, men det blir litt "jantelov" over dette synes jeg..

Hvor mange prosent av besøkende på Koster nasjonalpark har generator og vil kjøre denne, tror dere? Blir neppe den store miljøfaktoren - muligens at "loffern" vil finne det plagsomt, men Christer Sjøgren med Blue Hawaii på altfor høyt volum er nå mye verre spør du meg! :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Joda jeg har forståelse for at folk har større elektrisitetsbehov enn jeg og kommer heretter ikke til å legge meg der det ligger slike flytende luksushytter med alt tenkelig elektrisk utstyr. Noe av problemet i gjestehavnene er jo også at de el-uttakene som er til leie ikke er oppgradert med tanke på at folk nå har større båter med større el-forbruk. For jo håpe at dette også blir tatt tak i snart slik at folk kan få den strømmen de har behov for fra land.

Link to post
Share on other sites

Lå på Koster i helgen og der var det flere av de store båtene som lå med generatoren igang pga mangel på landstrøm. Dette er totalt respektløst ovenfor de fleste andre som ønsker å nyte stillheten. Så nasjonalparken ønskes velkommen av meg.

 

Jeg skjønner at det er mye irritasjon i forhold til generator ombord i båt.

 

Jeg synes også at det er irriterende når støysterke aggregater går. Noe av det mest ubehagelige er når båtførere setter bensinaggregat på land ganske langt unna egen båt og lar dette gå nærmest hele natta.

 

I dag målte jeg støyen fra eget aggregat (Onan som gir 7.5 kW).

 

Bakgrunnsstøyen var 40 dB(A).

 

Målt støy på akterdekket over aggregatet var omlag 50 - 52 dB(A).

 

Jeg pleier som regel å ro bort til de nærmeste båtene når jeg ligger på svai og spørre om de har noe imot at aggregatet går.

 

Det hender faktisk fra tid til annen at de ber om bistand til å lade opp egen batteribank.

 

Ved ett tilfelle var en seilbåt fullstendig uten startstrøm i et vindstille område - jeg synes det er hyggelig å kunne bistå i slike tilfeller.

 

Ponget mitt er at støysterke aggregater klart forulemper miljøet - men at det er mulig med installasjoner som knapt er hørbare på 30-40 meter avstand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...