Jump to content

Volvo Penta EVC feil!


bucannysar

Recommended Posts

Har en Volvo Penta D3 190.. skulle starte den i dag og fikk opp feil melding...det sto: Warning/caution check EVC system.. har et instrument som sjekker hele systemet før oppstart (er et hjul med lys som sjekker det meste).. dette "lyshjulet" skal lyse rundt men stoppet etter de 2 første lysene og da kom feilmeldingen opp.. dette skjedde 2 ganger og 3 gang jeg skulle vri på tenningen var alt døtt... ingen lys i panelet funkere og lyset i evc boksen lyser ikke.. det er som EVC boksen ikke får strøm men tenningen gir strøm.HJELP:-)

Redigert av bucannysar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres jo definitivt ut som en datafeil. Ikke noe man kan fikse selv. Her må VP verksted på banen med sitt diagnosesystem. Jeg har ikke hørt om spesielle feil på EVC på D3 190.

Jeg fikk en feil på min ene D4 260 motor i fjor høst der den ikke startet når den var varm. Her var løsningen å bytte ene EVC boksen

Jeg har en kollega med D6 350 - han får også en feilmelding av og til - vet ikke om den er sjekket ut.

 

Du kan lese ut feilmeldingene på motoren din - vet ikke helt prosedyren på din båt ettersom D3 har et "EVC light " system. Men se i instruksjonsboka. Her bør det også stå en prosedyre for å slette feilminnet i EVC systemet ditt. På mine motorer er det å holde nøkkelen i stopp posisjon et visst antall sekunder om jeg husker rett

 

Det kunne være interessant å vite hva lampen som diagnoseinstrumentet stopper opp på betyr. Det er vel 5-6 lamper om du har samme instrument som meg der systemet sjekker gjennom motorens vitale "organer" for oppstart

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det er vel da like rundt hjøret at Volvo leverer doble systemer for full back-up med nødstrøm og det hele. Nå skal heldigvis en båt ikke opp i luften. Der har de tripple systemer meg bekjent. Det kan være ille nok på sjøen, så det holder vel med ett back-up system. :flag_sw:

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Her var løsningen å bytte ene EVC boksen

 

Hva er egentlig markedsprisen på en EVC boks nåtildags ? :smiley:

Ettersom feilsøkingen koster 100 000kr, aner meg det at den er ganske dyr.. ?

 

( ja, jeg veit DU har garanti, men den går vel ut etterhvert )

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Har en volvo penta D4-225 hvor jeg stadig fikk den samme feilmeldingen(Warning check EVC).

Da virka verken power trim eller info displayet i turtelleren. I følge instruksjonsboka er det bare å restarte motoren.

Feilmeldingen forsvant vanligvis etter først restart men det hendte at den ikke gikk ut før 4 restart.

Var på første service i slutten av Mars. Da la de inn ny software.

Etter det har det ikke skjedd igjen men jeg har bare vært ute 2 turer siden, men jeg håper problemet er borte.

Det er f.... så irriterende å plages med sånt som man ikke har mulighet å gjøre noe med selv. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Sikringene er kanskje greit å ha oversikt over... :rolleyes::crazy:

 

Du har kanskje fullstending oversikt i en ny båt du aldri har hatt før, med en såpass ny motor at mekanikerne fra Volvo Penta

ikke har blitt kurset i den enda.

Det er litt mer elektronikk og software å ha oversikt over enn i en båt fra 1950.

Redigert av diax (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor gammel er motoren? Den må uansett være under 5 år og da har du rett på reklamasjon så sant du ikke selv har tuklet med noe eller fått vann i EVC-boksen eller noe sånn. Den er definitivt laget for å vare mer en 5år og da har du reklamasjonsrett. Men irritertende er det selvsagt uansett.

 

Hadde også en alvorlig feil (full stopp) på en D4 som satt i en Nor Star (som jeg eide i 1 mnd før jeg hevet kjøpet). Volvo feilsøkte uten å finne noe. Men vær glad du har en feil som du kan lese av når du starter opp. Min feil kom akkurat i det jeg skulle legge til. Heldigvis var det vindstille og vi kom oss til brygge. Tørr ikke tenke på hva som kunne skjedd om feilen hadde oppstått i en mer kritisk situasjon. Men jeg våger meg på igjen. Denne gangen sitter det en D6 i nybåten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en kollega med D6 350 - han får også en feilmelding av og til - vet ikke om den er sjekket ut.

Feilen her var at det var for lite kjølevæaske på motoren. D motorene er veldig følsomme for dette. Windy tipset meg om det da jeg hentet båten min på verftet derfor har jeg alltid en liten klunk på lur. Har aldri vært behov for å fylle på mine motorer

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...