bucannysar Startet 19.April.2007 Del på Facebook Startet 19.April.2007 (redigert) Har en Volvo Penta D3 190.. skulle starte den i dag og fikk opp feil melding...det sto: Warning/caution check EVC system.. har et instrument som sjekker hele systemet før oppstart (er et hjul med lys som sjekker det meste).. dette "lyshjulet" skal lyse rundt men stoppet etter de 2 første lysene og da kom feilmeldingen opp.. dette skjedde 2 ganger og 3 gang jeg skulle vri på tenningen var alt døtt... ingen lys i panelet funkere og lyset i evc boksen lyser ikke.. det er som EVC boksen ikke får strøm men tenningen gir strøm.HJELP:-) Redigert 19.April.2007 av bucannysar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 19.April.2007 Del på Facebook Svart 19.April.2007 Der er tidligere beskrevet hvordan en båteier ble forelagt en faktura på over 100k for feilsøking på en EVC motor som ikke ville starte. Det viste seg at EVC enheten var koblet til forbruksbanken og at denne var utladet. Visstnok er denne koblingen iht Volvos anbefaling. Rettelse: Dette var en KAD med EDC. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nor star 290.. Svart 19.April.2007 Del på Facebook Svart 19.April.2007 har hørt rykter om feil på evc boksen på d-3 190, var en her i havna som hadde tilsvarende problem Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 20.April.2007 Del på Facebook Svart 20.April.2007 (redigert) Høres jo definitivt ut som en datafeil. Ikke noe man kan fikse selv. Her må VP verksted på banen med sitt diagnosesystem. Jeg har ikke hørt om spesielle feil på EVC på D3 190. Jeg fikk en feil på min ene D4 260 motor i fjor høst der den ikke startet når den var varm. Her var løsningen å bytte ene EVC boksen Jeg har en kollega med D6 350 - han får også en feilmelding av og til - vet ikke om den er sjekket ut. Du kan lese ut feilmeldingene på motoren din - vet ikke helt prosedyren på din båt ettersom D3 har et "EVC light " system. Men se i instruksjonsboka. Her bør det også stå en prosedyre for å slette feilminnet i EVC systemet ditt. På mine motorer er det å holde nøkkelen i stopp posisjon et visst antall sekunder om jeg husker rett Det kunne være interessant å vite hva lampen som diagnoseinstrumentet stopper opp på betyr. Det er vel 5-6 lamper om du har samme instrument som meg der systemet sjekker gjennom motorens vitale "organer" for oppstart Redigert 20.April.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blanco Svart 20.April.2007 Del på Facebook Svart 20.April.2007 det er vel da like rundt hjøret at Volvo leverer doble systemer for full back-up med nødstrøm og det hele. Nå skal heldigvis en båt ikke opp i luften. Der har de tripple systemer meg bekjent. Det kan være ille nok på sjøen, så det holder vel med ett back-up system. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 20.April.2007 Del på Facebook Svart 20.April.2007 Her var løsningen å bytte ene EVC boksen Hva er egentlig markedsprisen på en EVC boks nåtildags ? Ettersom feilsøkingen koster 100 000kr, aner meg det at den er ganske dyr.. ? ( ja, jeg veit DU har garanti, men den går vel ut etterhvert ) Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 20.April.2007 Del på Facebook Svart 20.April.2007 Den feilsøkingen til 100 laken var vel et resultat av inkompetanse. Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sequoia Svart 20.April.2007 Del på Facebook Svart 20.April.2007 bucannysar har fått igang motoren igjen. Han fant en sikring merket "EVC" på motoren som hadde røket. Han kommer nok snart hjem og kan gi hele historien. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Luska Luuri Svart 20.April.2007 Del på Facebook Svart 20.April.2007 Har en volvo penta D4-225 hvor jeg stadig fikk den samme feilmeldingen(Warning check EVC). Da virka verken power trim eller info displayet i turtelleren. I følge instruksjonsboka er det bare å restarte motoren. Feilmeldingen forsvant vanligvis etter først restart men det hendte at den ikke gikk ut før 4 restart. Var på første service i slutten av Mars. Da la de inn ny software. Etter det har det ikke skjedd igjen men jeg har bare vært ute 2 turer siden, men jeg håper problemet er borte. Det er f.... så irriterende å plages med sånt som man ikke har mulighet å gjøre noe med selv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vivvi Svart 20.April.2007 Del på Facebook Svart 20.April.2007 bucannysar har fått igang motoren igjen. Han fant en sikring merket "EVC" på motoren som hadde røket. Sikringene er kanskje greit å ha oversikt over... Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post Share on other sites More sharing options...
bucannysar Svart 20.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2007 ja jeg fant ut at det var en sikring som var gått etter at jeg hadde hatt besøk av en elektrikker som feilsøkte på 40 forskjellige punkter.. bra han ikke tok mer enn 300.- timen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sequoia Svart 20.April.2007 Del på Facebook Svart 20.April.2007 (redigert) Sikringene er kanskje greit å ha oversikt over... Du har kanskje fullstending oversikt i en ny båt du aldri har hatt før, med en såpass ny motor at mekanikerne fra Volvo Penta ikke har blitt kurset i den enda. Det er litt mer elektronikk og software å ha oversikt over enn i en båt fra 1950. Redigert 20.April.2007 av diax (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 Dette kan jo også godt være EVC feil. Men jeg tror egentlig guttungen har hatt en finger med i spillet her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Victora III Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 Hvor gammel er motoren? Den må uansett være under 5 år og da har du rett på reklamasjon så sant du ikke selv har tuklet med noe eller fått vann i EVC-boksen eller noe sånn. Den er definitivt laget for å vare mer en 5år og da har du reklamasjonsrett. Men irritertende er det selvsagt uansett. Hadde også en alvorlig feil (full stopp) på en D4 som satt i en Nor Star (som jeg eide i 1 mnd før jeg hevet kjøpet). Volvo feilsøkte uten å finne noe. Men vær glad du har en feil som du kan lese av når du starter opp. Min feil kom akkurat i det jeg skulle legge til. Heldigvis var det vindstille og vi kom oss til brygge. Tørr ikke tenke på hva som kunne skjedd om feilen hadde oppstått i en mer kritisk situasjon. Men jeg våger meg på igjen. Denne gangen sitter det en D6 i nybåten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 En så avansert teknisk motor, burde det vel gått an å få klar beskjed når en sikring er gått? Ikke akkurat imponerende av Volvo. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VortexSurfer Svart 22.April.2007 Del på Facebook Svart 22.April.2007 Du får gi meg beskjed neste gang Volvo kommer med en ny motor som er imponerende For dette vil i mine øyne bli en merkedag Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 22.April.2007 Del på Facebook Svart 22.April.2007 Der er vi nok enige. De har tilgode å imponere meg også, og har ikke tro på at de skal gjøre det i overskuelig fremtid, så ikke bli skuffet om det ikke kommer beskjed noen gang. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 27.April.2007 Del på Facebook Svart 27.April.2007 Jeg har en kollega med D6 350 - han får også en feilmelding av og til - vet ikke om den er sjekket ut. Feilen her var at det var for lite kjølevæaske på motoren. D motorene er veldig følsomme for dette. Windy tipset meg om det da jeg hentet båten min på verftet derfor har jeg alltid en liten klunk på lur. Har aldri vært behov for å fylle på mine motorer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 27.April.2007 Del på Facebook Svart 27.April.2007 ........ derfor har jeg alltid en liten klunk på lur. Har aldri vært behov for å fylle på mine motorer Skulle bare mangle Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.