Jump to content

Utstyrshysteri blant seilbåtkvinnene på seilkurs


Sydvesten

Recommended Posts

I går kveld kom fruen tilbake fra helgens seilkurs strålende fornøyd etter noen og tyve timer ombord i en Hunter 33 sammen med 6 andre damer. Da fikk jeg en opplisting over hva vi trengte ombord i båten, je den skulle sogar komme på mail senere i uken. Men autopiliot var vistnok en kjekk sak, var en del av mannskapet sa hun... og vi er jo sjelden noe vi har nok av ombord. Såp jeg tok meg friheten og fant frem i gamle linker under ønsker på internett, bøstet støv av dem... her gjelder det å smi mens jernet er varmt.

 

Måtte også pent innom Musto sin hjemmeside og se sammen med henne, fikk da forklaring på at denne dressen skulle hete MPX eller noe slikt, med høy krage og greier. Støvlene var av skinn og kom fra Henri Loyd..

 

Seilkurset hadde hun bare lovord om, så er det bare å slippe henne til... Jeg tar mere enn gjerne både tampen, fenderene og vinsjene, så kan hun ta båten til og fra brygga.. Så dette kan jeg absolutt anbeale andre.. Selv om utstsyrlisten blir noe større etter et slikt kurs, men det sjelden noe stort problem slik jeg ser det... med både rodkicker og annet kjekt å ha duppedingser på samvittigheten.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har selv de pustende støvlende fra Henri Lloyd. Kan trygt anbefales. Ellers synes jeg du er treig med Autopiloten, Sydvesten. Her må det smies varmt.

 

Fruen har tynn seilerdress fra Henri Lloyd som brukes fra våren til høst. Før og etter, gjelder Netthandelens flytedress. Denne har en dobbel-virkning, flyter og virker slankende. Dette når det arbeides iden, den puster ikke :yesnod::lol: .

 

Men god og varm.

 

Ellers hørtes det ut som det har vært en flott helg. Fruen var også i 100 etter sitt kurs, jeg fikk mye rettelser osv. Men vi øver litt fortsatt, hun mener det stor forskjel fra den båten hun var med og vår. Men det går den rette veien.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hun snakket om Færderen, og jeg sa at du vet hvor båten ligger... men det blir nok neppe i år vil jeg tro. Men det kan vel tenkes hun blir med som mannskap på en jentebåt om muligheten dukker opp..... de har jo utveklset både mail og annet disse damene på kurset..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nei det behøver ikke være Musto. Finnes mange som selger rimeligere varianter.

Det gjør det, men det er ikke alle som tilbyr egen damemodell. Enkelte damer har kurver og former, der vi gutta er smale, og er smale og smekre der ølvommen henger på skipperen. Det er dessverre bare de dyre produsentene som tilbyr egen damemodell av seilklærne.

 

Strengt tatt kan fruen dermed argumentere for at hun må ha Musto, mens jeg må klare meg med Europris :headbang:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Neste problem var at jeg fikk en tekstmelding i går kveld hvor hun signerte med den nye skipperen.. :confused: Ser ut som jeg er blitt degradert til fokkelslask. :lol:

Du får skrive til kursleder og nevne at de helt klart har tatt for lett på undervisningen når det gjelder reder- og skipperansvar. For øvrig er det vel tradisjon for at det er kvinnens ansvar å organisere brovakt., både hjemme og i båten.

 

For øvrig kan jeg ikke annet enn å anbefale disse kursene på det varmeste. Det å lære båthåndtering i havner med en båt som ikke er din egen og en nogenlunde sindig instruktør gir minimalt stress i læresituasjonen. Det å seile sammen med en gjeng du ikke kjenner gir god trening i å gi tilstrekkelig med kommandoer som skipper og lære det samarbeidet som er nødvendig i en seilbåt. Det å seile med en båt som ikke er akkurat lik din egen er også lærerikt.

Link to post
Share on other sites

Vel, i vår familie må vel jeg innrømme att hysteriet er min greie. Fruen har ingen "andre intensjoner" om regndresser enn

at de bør holde vannet ute. Ingen vits å lese båtblader/brosjyrer med henne. Det gir ingen opptur :lol: .

 

Derfor kjøpte jeg dress til henne i "kurspresang"

 

Hun har kursene fra Norsk Seil-navigasjonsskole. Jeg fikk ikke sagt fra til instruktøren at det var veldig viktig med duppeditter, nå er det

forsent. En flink kursleder med fokus på seiling , og ikke på duppeditter. Hun har gått på kurs med begge kjønn, og syntes det var OK.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Neste problem var at jeg fikk en tekstmelding i går kveld hvor hun signerte med den nye skipperen.. :confused: Ser ut som jeg er blitt degradert til fokkelslask. :lol:

 

:lol: Du vet vel at "klær skaper folk" ! For noen år siden kjøpte kona en Musto jakke til meg i Skagen. Hun syntes jeg så ut som en slask i min slitte og lett møkkede gule oljejakke kjøpt på fikebåtutstyrbutikken i Langesund. Den kosta en 1/2 kartplotter av beste merke, men hva gjør en - takker, bukker og klemmer med glatt ansikt.

Jakken en fin den. men det bør helst være vinter, for svetten driver dersom en beveger seg i den. Men av og til tar jeg den på for å glede henne :wink:

Link to post
Share on other sites

Hun har kursene fra Norsk Seil-navigasjonsskole. Jeg fikk ikke sagt fra til instruktøren at det var veldig viktig med duppeditter, nå er det

forsent.

Det hadde nok ikke hjulpet så mye. Nevnte seilskole legger stor vekt på aktiv bruk av windex, lus, papirkart og kompass. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Fruen gikk på kurs hos en seiler dame med navn Siri et eller annet hos Westmar i leangbukta... hun var strålende fornøyd og i dag flyttet vi båten til den nye 5 meters båtplassen i havnen for første gang, og fruen bakket så pent inn att det var en fryd for øyet... riktignok var nærmest vindstille, men en god start var det i allefall.. Jeg bar steg pent ned på utliggeren med tampen i hånd..

 

Så jeg øyner muligheten for å ligge på fordekket mensk skuten skrider frem med iskald duggfrisk en fra et eller annet velrenomert bryggeri, dog ikke Hansa.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Fruen gikk på kurs hos en seiler dame med navn Siri et eller annet hos Westmar i leangbukta...

 

Siri J. Laurendz. Det morsomme er at hun forhandler motorbåt!

 

vWestmar Marin AS

WestMar Marin AS er forhandler i Norge av motorbåt:

MV Yachts fra Nederland.

MV Yachts 30 er en 30 fots skjærgårdsjeep/daycruser.

 

WestMar Marin AS driver kursvirksomhet.

Jenteseiling har blitt en stor suksess med ca. 140 jenter på kurs.

Vi arrangerer Båtførerkurs, Fritidsbåtskippersertifikat og Regattakurs.

 

WestMar Marin AS er norsk representant for charter av seilbåter i Kroatia og har utleie av båter i Norge.

 

Selskapet er 50 % eiet av Siri J. Laurendz, som er daglig leder, og 50 % eiet av WestMar AS

 

http://www.westmar.no/CatsProducts.php?CatId=4&LangId=2

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Siri J. Laurendz. Det morsomme er at hun forhandler motorbåt!

 

:sailing:

Og Hunter seilbåter, eller har i allefall solg...men etter sigende er på hun på vei over en annen stilling.. Hun var forøvrig skipper på en katamaran over atlantren også, sto det at lese i båtblad

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

nej de har en av de förste Overseas 40, en bra båt o en favoritt det oxo....... :smiley:

Samboeren og jeg var på 1+2+3 kurs over 2 uker i denne i karribien - det var ikke feil. Veldig bra instruktør. Han tok båten ut av havnen - etter det gjode han ingenting, men veiledet og instruerte oss hva/hvordan saker skulle gjøres. Vi hadde nok ikke hatt båt i dag hvis vi ikke var på denne ferien.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det sto en lang og fin realistisk test av seiltøy i Seilas #5 som kom i dag , der testet de moderne tøy mot HH sin gamle orange sak og den gamle ble slaktet på flere punkter.

 

 

Konklusjon: Verden har gått videre og skikkelig seiltøy er veldig bra og et must å ha for de som skal ut og seile utenom de varmeste / tørreste dagene.

 

Det gamle tøyet fikk kommentarer som:

Holdt vannet ute sålenge du har bøyd nakke og armene hengende ned , hetten er grusom , vannet strømmer inn i ermene , måtte være stort og luftig for å sirkuelre under siden det ikke puster men tar man på seg en redningsvest så blir det null sirkulasjon og da blir det ubehagelig.

Fordel er at det er tett når det ikke er hull idet og at det er billig.

Det holdt altså ikke mål.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...