Jump to content

Utstyrshysteri blant seilbåtkvinnene på seilkurs


Sydvesten

Recommended Posts

Kikket på denne akkurat nå.... Prisen er jo fullt ut spisbar etter mitt syn....

 

Eller denne da..

 

Denne da Sydvesten: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=6&tot=10 Litt billigere enn 42 CR, og 60 cm kortere, men absolutt verd en kikk. Ny båt - godt utstyrt.

 

Jon

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Hanse kommer nok ikke til å bli vurdet selv om den npk seiler bra, klarer ikke under noen omstendigheter innredningen i båten... Desverre... blir alt for mye "sykehus" for meg... jeg liker mere treverk i båten med unntak av i dusj/toalett da... ei heller er den nevneverdig større enn den vi har nå og den har heller ikk den cockpiten vi ønsker oss... så er vel heller ikke rullemast en option så da taler det meste i mot for vårt vedkommende..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Her er det to forslag til båter. Men begge innebærer at du er villig til å kombinere båtkjøpet med en syden-tur. Spørs hva kona mener om det. I begge forslagene har jeg tatt høyde for at du muligens vil ha to ratt.

 

Forslag 1: http://www.yachtworld.com/core/listing/pl_...bluenautic&

 

Lik den forrige jeg foreslo men med to ratt og uten ds.

 

Forslag 2: http://www.yachtworld.com/core/listing/pl_...g-spalacia&

 

Anerkjent båt med fire lugarer og alt som trengs. Gunstig pris.

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Kjenner mange som ikke er fornøyd med xm-settet sitt.

 

Hah,

enda en ting vi kan krange om kvaliteteten på? :smiley:

 

Jeg har XM 8000 (OCEAN eller noe sånt heter det vel).

 

Er vannttet, har gummimansjetter, god passform på hette mm. men overbeviser ikke med pusteegenskapene. Der er sikkert Musto med Gore-Tex bedre. M.a.o. fungerer helt greit så lenge man ikke er vinsjegorilla rett før start på regatta....

 

Hatt mitt i 3 år nå, overtok etter et gammlet Henri Loyd -sett og jeg synes det fungere mye bedre enn det ihverfall...

 

M.h.t støvler bruker jeg forsatt gamle seilerstøvler. Har typen med ordentlig sklisikker såle som er beregnet på bruk i båt. Desverre sr det ut som at man ikke får tak i de lenger? Har lenge hatt et par "skikkelige støvler" på lista, men ....

Link to post
Share on other sites

Neste problem var at jeg fikk en tekstmelding i går kveld hvor hun signerte med den nye skipperen.. :confused: Ser ut som jeg er blitt degradert til

 

Hei, gratulerer med kone med økt seilinteresse. Jeg sendet kona mi på dame -seilkurs i regi av Son seilskole for noen år siden. Av en eller annen grunn innholdt dette kurset en (etter hva jeg kan skjønne fra forklaringen) en framprovosering av broach i liten kuling. For å vise at "det er ikke farlig" og "båten retter seg opp igjen". Vel, resultatet var at jeg sendte en kone som gjerne tok roret når det var behov på kurs, og fikk tilbake en som nekter å ta roret og som klamrer seg fast med lukkede øyne bare båten krenger litt. Har brukt mye list og lempe, rever tidlig, og vi ser fremskritt, og hun blir forsatt med på tur, men...

 

Skulle ha krevd erstatning...

Link to post
Share on other sites

Er enig i at dette nok kan virke dramatisk for noen ja... og det er på ingen måte hyggelig..... Det tar tid å bli kvitt skrekken om den først har satt seg.... vi sliter med misnten på 5 som ble litt skremt en natt (han sov i akterlugaren og våknet) da vi la ut i litt for høye bølger, vi snudde etter en times seilas og gikk tilbake til land....men det tar tid for at blir kvitt skrekken ja....... selv om det hjelper nå så er han ikke direkte glad for seilas i åpent farvan...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

. Av en eller annen grunn innholdt dette kurset en (etter hva jeg kan skjønne fra forklaringen) en framprovosering av broach i liten kuling. For å vise at "det er ikke farlig" og "båten retter seg opp igjen". Vel, resultatet var at jeg sendte en kone som gjerne tok roret når det var behov på kurs, og fikk tilbake en som nekter å ta roret og som klamrer seg fast med lukkede øyne bare båten krenger litt. Har brukt mye list og lempe, rever tidlig, og vi ser fremskritt, og hun blir forsatt med på tur, men...

 

Skulle ha krevd erstatning...

 

Lære broach er greit det, men det er mange ting som en bør vite før den tid. Det viktigste er å være trygg ombord.

Lære lydene ombord, forstå mer med vind/fart.

 

Og lære elevene broach, når en del kanskje har første erfaring med seilbåt nettopp gjennom kurs virker ikke akkurat psykologisk riktig.

 

For vår del går vi ut med litt mindre seilføring en tenkt. En behagelig seilas er viktig for alle. Broaching er bunn og grunn noe som ikke har med familieseilas å gjøre.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

For vår del går vi ut med litt mindre seilføring en tenkt. En behagelig seilas er viktig for alle. Broaching er bunn og grunn noe som ikke har med familieseilas å gjøre.

Enig, men hvorfor velger så mange familieseilere båter med lav kjølvekt og grunt ror til turseiling? En båt med dypere/tyngre kjøl og ror mye lettere å holde kontroll på når vinden er ustabil.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Dere menn må se på disse damekursene som en ekstra sikkerhet ombord...

Om dere ryker overbord, er faktisk kjerringa kapabel til å få roret båten, løst ut skjøtene, få seila ned, starta motoren og snudd båten - uten deres hjelp. Å ha med folk (ofte damer) som "bare er med" og fullstendig blanke er det jo ikke mye hjelp i når først uhellet er ute.

La damene slippe til ved roret, planlegge ruta, lese kartene, gi ordrene, gjøre bommertene, prøve og feile og øve. Dette blir akkurat som å lukeparkere: Du er nødt til øve og prøve, før du får det til.

 

-og en ting til: Under øvinga så hjelper det ikke å brøle til eleven. Ta oppgaven èn gang til i roligt tempo. Gå gjerne midtfjords og øv på seil opp og -ned. Få kjerringa trygg på dette og dere vil se mye større båtglede enn før.

 

Neste trinn er å gi henne et dykkerkurs, så får dere sjekket skroget og propellen også :diving:

Link to post
Share on other sites

Dere menn må se på disse damekursene som en ekstra sikkerhet ombord...

Om dere ryker overbord, er faktisk kjerringa kapabel til å få roret båten, løst ut skjøtene, få seila ned, starta motoren og snudd båten - uten deres hjelp.

En liten kommentar bare !

 

Er nok ikke bare damer som trenger kurs , er nok endel kjepphøye herrer som sender kona på kurs og selv egentlig innerst inne når det smeller ikke vet hva de skal gjøre , hvor mange er det som egentlig helt ærlig kan si at de har trent på en MOB i litt vind og bølger uten å ta øynene bort fra den som ligger i vannet , man skal fint klare dette men hva gjør man da :smiley:

 

MOB øving hvor personen som er alene igjen i båten skal ha ned seil , starte motor og kjøre tilbake for berging er vel ikke vanlig prosedyre på et seilkurs (var ihvertfall ikke det på norsk seil og navigasjonsskoles 6dagers kurs på midten av 90tallet da jeg tok kurset) , i praksis så er faren for å miste personen i vannet av syne altfor stor ved denne metoden , øv heller på det man lærer på seilkurs , nemlig munchen metoden med å bråsnu og legge båten bi og drive ned på personen i vannet

 

 

fant denne på nett

 

Når sekundene teller - MOB - STOPP/REDDE

1. Loffe opp og seile et lite stykke forbi MOB på le.

2. Dreie bi ved å gå gjennom vindøyet, la fokken/genuaen bakke og legge rorkulten i le.

3. La seg drive pent ned mot MOB og justere kursen med storseilskjøtet.

 

Hvis man allerede ligger på kryss, faller første punkt bort.

 

"München" - manøveren: Du seiler vanlig kryss forbi MannOoverBord, og i stedet for stagvending, legger du bi ved å dreie båten forbi vindøyet uten å røre seilene slik at du ender opp med bakket genoua.

 

Før så rorkulten over til le (evt. rattet til lo). Så lar du bare båten drive ned mot den som gikk over bord.

 

Du kan til en viss grad styre retningen du driver med storseilskjøtet. Legg merke til at du aldri trenger mer enn en hånd til å holde styr på båten på noe tidspunkt under denne manøveren.

 

Når du er fremme, fester du storseilskjøtet, og båten vil ligge stabilt og drive sidelengs, slik at du kan bruke begge hender til å hjelpe pasienten ombord igjen.

 

Tror det kan være lurt å øve inn denne manøveren med et fender evt. eller kanskje når du fx ser et eller annet flytende kan du så la det gå sport i å få det ombord i en fart. Leke, drille, ofte.

 

Øyekontakt er alfa og omega. Eget utsiktsmannskap bør ha som oppgave kun å holde øye med MOB (dersom man har mannskap til det). Ved nattseilas må man ha bøye med lys. Ved nattseilas er 1ste prioritet ved MOB å kaste ut bøyen m/lys i retning vedkommende.

 

Dernest at de som skulle være uheldige å falle overbord må svømme i retning bøyen og ta tak i denne. Klarer man ikke å få tak i lysbøyen, er man ofte sjanseløs rett og slett. For øvrig er det obligatorisk med sele ombord i s/b "FurOre"ll nattestid - også i cockpit - uansett vær.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanskje etterspørselen var for stor, og prisen ble justert litt... Er ikke noen grunn til å dumpe prisen på kvalitetsbåter..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er du kvinne er det sikkert greit, men har du ballæær og hår på brystet så bør du holde slik bekeldning godt innefor alle skott i båten og ikke til allemenn beskuelse... :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...