Jump to content

12V varmluftsvifte brukbar som defroster?


Ankermann

Recommended Posts

Ja denne har jeg prøvd og min kammerat har en slik.

Min egen er tatt ut av båten da viften etter en tid begynte å bråke noe voldsomt. Virker som "propellen" inne i vifta ikke er festet skikkeli. Akkuratt samme problemet har min kamerat!

Om begge vi har en mandagsvifte eller ikke er vanskelig å svare på. Men det er jo rart att begge viftene ikke fungerer! :crazy:

Redigert av måsinj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg kjøpte en tilsvarende på maritim og må si jeg ble skuffet. Det er ikke rare effekten av disse..

Men nå har jeg løst problemet med duggete vinduer.. Kjøpte meg en skikkelig defroster på 10 kw som henter varmen fra motoren. Så nå slipper jeg dugg pluss at jeg har det godt og vamt i båten uansett årstid :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har en kjenning som monterte en slik. Den var helt ok til å fjerne dugg på vinduet, men til oppvarming var den ubrukelig.

Eneste problemet hans var at viften var plasert for nært kompasset. Så når viften ble brukt, var kompasset ubrukelig.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Har også en slik vifte. Det må være lite dugg hvis den skal virke, men det hender jo at det er bare lite dugg som bort og da er den grei. Bakdelen er at den bråker ganske mye. Jeg har hengt den på en fleksibel overgang til båten og det hjelper med å få ned støyen.

 

Oppdaget at det knapt er forskjell om jeg bruker den med varme eller som kald vifte. En svak blanding med Zalo eller annen vindusvask er ganske effektiv mot dugg.

Defroster er det beste.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

En defroster som henter gratis overskuddsvarme fra motoren er det eneste som fungerer i båt. Eller dieseldrevet varmeapparat.

Mmmmm, du må legge til lampeoljedrevne varmeapparat også Ingar. Jeg har en Wallas 1800 som fungerer fint som defroster/duggfjerner med dyse under cockpitglasset i min 22" daycruiser.

 

Ellers har jeg også en 12V "varmevifte" på ca 200W under vindskjermen på den lille 14" speedbåten. I den synes jeg rett og slett det ikke er plass til noe annet. Viften hjelper og den tar raskere bort duggen med varme enn med kald luft. Noe veldig effektiv duggfjerner er den imidlertid ikke og den hjelper absolutt 0 på varmen selv om kalesjen er oppe. Viften er 2 år gammel og fungerer helt fint, men den er ikke mye i bruk.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg er litt skeptisk til disse "billigviftene" på 100-200w for 12volt. Jeg har en slik nå (og den tar duggen som bare det), men dette er vifte nummer to. Den forrige jeg hadde tok nemlig fyr! Plutselig så jeg flammene stå opp 1m unna nesetippen min. Slo den øyeblikkelig av og slengte et fuktig håndkle over. Så det ble ingen skade bortsett fra et håndkle tilgriset av sot og smeltet plast. Det som hadde skjedd var at viften hadde streiket, men ikke varmeelementet. Så bruk ikke en slik "billigvifte" uten tilsyn!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Enig med de som skriver at 100-200W høres lite ut. Men det er for varme. Luftsirkulasjonen alene tar dugg, i alle fall innsiden. Jeg har selv en helt vanlig "propell" uten varme, og den holder ruta duggfri. Så mye strøm trekker den heller ikke - og den brukes bare når motoren går (det er jo bare da jeg trenger den). Men sant skal sies - av og til sliter jeg litt på utsiden, selv om pusseren som regel fikser den biten. Akkurat der hadde nok varme vært tingen, men da altså i en helt annen størrelsesorden (les: varmeeffekt) enn de nevnte 12V-viftene.

 

Oppsummert: Uten å ha testet ut disse 12V-vifte/varmerene selv, så mener jeg du kommer like godt ut av det - og til en lavere pris - med en vifte uten varme.

Link to post
Share on other sites

Ja, det finnes nok. Selv har jeg en som festes på (side-)vinduet med sugekopp, og jeg anslår diameteren til ca 10-12 cm. Ledningnen settes i sigarettenneruttak. Jeg kjøpte den for mange år siden, og husker ikke hvor. Prøvde å google litt, men klarte ikke å finne tilsvarende på sparket her og nå .

Link to post
Share on other sites

Så det er ingen slike kupevarmere som virker på 12volt altså?

Så hva betyrda dette?:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=21572625

DEFA. Nytt varmeelement med mindre volum og høyere effekt. 12 V børsteløs motor
Link to post
Share on other sites

Det er greit nok at viften går på 12 volt for CO ovnen, men varmeelementet på 1350w krever 230v. Og hadde det gått på 12volt, hadde det trukket 100 ampere!

Lars H.

(pt. Holmsbu med landstrøm nok til 2000w vifteovn)

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en slik "billigvifte" på hvinduet om bord.

kjører mest på kaldluft, Men 45sek med varme er duggen borte.

Fikk noen Gammle fordi en byttet ut han ville ha varme fra motoren noe jeg ikke kan ha.

Har en Refleks 66MK Montert til varme da :smiley:

Og Jeg er vel en av de få som har røykvarsler om bord også.

Redigert av Hilmar2 (see edit history)

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...