JensKH Startet 23.April.2007 Del på Facebook Startet 23.April.2007 Det ser ikke ut til at det går ann å få tak i fagfolk innen rimelig tid, så jeg har bestemt meg for å prøve å skifte knutebelgen på mitt VP 290 dp drev selv. Jeg har kikket i tidligere postinger om emnet, og jeg har printet ut verkstedhåndboken. Jeg finner det imidlertid litt tungt å lese denne, og det vises hele tiden til en rekke med spesialverktøy. Dersom det er noen som kan gi en litt lettfattelig forklaring på prosedyren, eventuelt med henvisning til sider i verkstedhåndboka, så hadde jeg blitt meget takknemlig. Hvor mye av spesialverktøyet er nødvendig for å klare jobben? Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 23.April.2007 Del på Facebook Svart 23.April.2007 Du trenger ikkenoe spesialverktøy, men du må bygge opp under drevet, slik at det står i riktig høyde i forhold til akslingen ut fra motoren. Du skriver ikke om det er montert eller ikke? Sitér dette innlegget Link to post
marthe 2 Svart 23.April.2007 Del på Facebook Svart 23.April.2007 (redigert) Hei. Skiftet belger sist vår........ Det er ikke så vanskelig som det høres ut som og du trenger ikke spes.verktøy. Er ikke sikker på om jeg husker allt, men kan jo prøve. Ta ut splintene på boltene som sitter på hver side av løftesylindrene og slå ut boltene. Er vel en skru/bolt på toppen av agregatet. Løsne klemmene rundt belgen og prøv å ta av drevet,dra det bakover. Kan være litt kjeitete å få det av, må bare være litt tålmodig og forsiktig så ikke drevet deiser i bakken eller på foten........"viktig"Prøv å merk deg hvordan slangeklemmene står før du tar dem av. Du får kjøpt en spray for å ha på den nye belgen.Sett på belgen på bakplaten først og skru fast denne. Så er det bare å føre hånden inn i belgen sammen med akslingen og styre denne inn i sporet, kan være greit å ha en som vrir litt på propellen for at akslingen skal smette inn i sporet. resten er ganske greit. Lykke til med jobben. Redigert 23.April.2007 av marthe 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 23.April.2007 Del på Facebook Svart 23.April.2007 Husk også trimsylinderene, og plasseringen på hjulet til trimindikatoren pluss kjøleslange, eksosbelg, sinkanoder og sjekk av trimindikator fø sjøsetting. Du skal ha -4 på indikatoren når drevet er trimmet helt inn. Sitér dette innlegget Link to post
krl Svart 23.April.2007 Del på Facebook Svart 23.April.2007 Er også mulig å demontere øvre huset. Du får da løs knuten og kan skifte belgen. Pass på shimsene når du løfter av. Sitér dette innlegget Link to post
JensKH Svart 23.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2007 Tusen takk for gode svar. Jeg sitter og blar i verkstedhåndboken for å forstå hva dere skriver. Jeg er vel nødt til å få ut akseltappene også for å kunne trekke ut knuteleddet?. Det virker litt vanskelig. De må vel dyttes utover, men det virker veldig trangt å komme til med noe på innsiden. Det er også andre som har advart mot å ødelegge shimsingen. Hvor er den? Vennlig hilsen Jens Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 23.April.2007 Del på Facebook Svart 23.April.2007 (redigert) Jeg er vel nødt til å få ut akseltappene også for å kunne trekke ut knuteleddet?. Det virker litt vanskelig. De må vel dyttes utover, men det virker veldig trangt å komme til med noe på innsiden. Det er også andre som har advart mot å ødelegge shimsingen. Hvor er den? Det skal være mulig å sette en skrue i hver tapp slik at du får bedre tak. Tror det er 6mm eller no om jeg ikke husker feil. Ellers så kommer du også til på innsiden for å dytte de ut, prøv å svinge drevet over til den ene siden først. Skimsene som det ofte går utover er i plast og sitter mellom skjoldet og drevet (rundt tappen du beksriver). Disse er billige og jeg bytter altid disse. Det er når du skal sette på drevet disse er lette å skade. Men noen småskader på denne skimsen er ikke farlig, du ser dette når du får av drevet. Cluet er å lirke drevet på plass, ikke bruke kraft. Mitt tips når du skal sette på drevet, er så sette det nesten på plass. Plasser så "finnen" nesten på enden av en plankebit og så får du en annen kar til å evt. heve/senke drevet ved å ta i planka. Da får du god kontroll samtidig som du er alene rundt "mekanikken" uten noen andre i veien. Husk bare å tre inn girvaier før du begynner og noter deg hvordan vaieren er tredd i forhold til kjøleslangen (ligger over om jeg ikke husker feil). Eksosbelgen er vel kanskje den som er vanskligst å få på et 290 drev. Denne er knotete å komme til og det kreves litt kraft. Jeg bruker å heve drevet ca. halvparten opp, og så ta dette nedenfra. Pass på å sikre drevet med å legge noe under. Faller denne ned klipper den fingrene. Det kan også være greitt å notere seg plassering av slangeklemmene (hvor skruen og hvilken vei denne peker) før demontering. Det er viktig at disse skruene ikke "gnager" mot noen belger, og er det korrekt montert fra før så kikk på dette. Husk også at knutebelgen har en UPP side, men dette er også forklart i veilledningen som følger med knuten (og hvordan slangeklemmen skal monteres.) Redigert 23.April.2007 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JensKH Svart 24.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2007 Igjen mange takk, og beklager at jeg må ha dette inn med teskje, men jeg har litt respekt for jobben. Må jeg løsne drevet helt, dvs også ta av eksosbelgen og kjølevannsslangen for å få til å bytte knutebelgen? Det har blitt nevnt en spray ifm belgen. Hvilken spray er dette, og hvor skal den brukes? Er det andre kjemikalier det lønner seg å bruke på f.eks knuten, akseltappene, skruer, bolter eller andre steder (grease, locktite etc...)? Jens Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 24.April.2007 Del på Facebook Svart 24.April.2007 (redigert) Du bør nok ta av hele drevet for å bytte knuten inklusive eksosbelg, girvaier og kjølevannsslange. Eksosbelger tar du av i drevet, og lar den enden som sitter i skjoldet sitte. Det samme gjør du med kjølevannsslangen. Den nye belgen monterer du først i skjoldet før du i det hele tatt prøver å sette alt sammen igjen. Er som du nevner et kritisk område, og det MÅ være tett, i hvertfall knutebelgen. Dette er ikke noe problem, men pass på følgende: Det er en kile på begge ender av knutebelgen, denne skal ligge i kilen på skjold/drev. Enkelste måten er å kjenne dette utenfor når belgen er på plass. Det skal da være helt slett hvor slangeklemmen skal sitte. Er det noen "klumper" under belgen, så er ikke denne på plass. Du kjenner også dette lett når du setter den på, nesten "snapper" på plass og sitter relativt hardt, men kjenn rundt hele så du er sikker. Du bør også være oppmerksom på korrosjon i disse områdene. Er det sterkt korrodert, bør det vurderes å gjøre noe med det. Noen slurver og bruker sikafleks eller tilsvarende i sjøtene, dette skal IKKE brukes. Er det gjort det, må alt det gamle av først. Enest grunn til å bruke dette er dersom det er veldig angrepet av korrosjon, men mer korrekt måte er å utbedre korrosjonen isteden. Spray som det referes til kjenner ikke jeg til. Har aldri brukt noe annet en orginalbelg, orginale slangeklemmer, et par skruhjern og hender. Ikke noe tillegg noe sted. Knuten bruker jeg å spaye inn med litt olje dersom denne er tørr. Kjenn også etter slark i knuten, da bør lagrene byttes. Bruk vannfast fett på akselen til propellen, og bruk gjerne samme type fett på akselen/knuten dersom denne er tørr. Letter på og avsetting til en annen gang. Ellers ikke noe fett annet enn i fett-punktene på drevet og på skjoldet (ved bruk av fettpresse). Dette bør gjøres årlig. Redigert 24.April.2007 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
microship Svart 24.April.2007 Del på Facebook Svart 24.April.2007 Har du sjekket prisen på komplette sett fra Volvo Penta med belg, sink og slangeklemmer? Til mine DP-E drev har jeg vurdert dette som bedre enn uorginale deler i løsvekt, da det er knapt dyrere som sett enn uorginalt i "løsvekt". Sitér dette innlegget Microship "Båt er bedre investering enn aksjer" Link to post
JensKH Svart 26.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2007 Da var jobben gjordt. Tusen takk til dere som kom med nyttige tips. Det hjalp bra. Jobben gikk noenlunde greit. Det var noe vanskelig å få ut akslingtappene slik jeg bekymret meg for. Jeg kom ikke til for å slå hardt nok på dem fra innsiden. Jeg løste det ved å stikke bolter gjennom, skrue på en muter på innsiden og så "jekke" dem ut med en stor tang og brekkjern. Til neste gang skal jeg lage en tersløsning for å trekke dem ut med. Jeg stusser litt på den beskrevne smøringen ved hjelp av fettpresse. Jeg gransket både knuteleddet og andre steder, men fant ingen smørenipler noen steder. Det endte med at jeg smurde på litt fett på spindelen og andre steder hvor det virket fornuftig og det var alt. (nå håper jeg at ingen forteller meg at drevet må av igjen). Har du sjekket prisen på komplette sett fra Volvo Penta med belg, sink og slangeklemmer? Til mine DP-E drev har jeg vurdert dette som bedre enn uorginale deler i løsvekt, da det er knapt dyrere som sett enn uorginalt i "løsvekt".: Jeg har kjøpt inn originale deler i løsvekt. Hvor mye jeg har betalt vet jeg ikke da det har kommet sammen med andre ting, men det har nok blitt en del Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 Jeg stusser litt på den beskrevne smøringen ved hjelp av fettpresse. Det sitter to (eller er det tre?) smørenipler på "styreakselen" på drevet. Disse har du tilgang til på babord side av drevet også når det er montert på båten. I tillegg er det en smørenippel på drevplaten innvendig i båten bak motoren. Også denne nås enklest fra babord side, men det er ofte trangt bak der. Eller skader det ikke å smøre litt fett på tappen før montering av knuten som du tydeligvis har gjort. Enklere å få ting fra hverandre neste gang. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Larspo Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 Jeg stusser litt på den beskrevne smøringen ved hjelp av fettpresse. Jeg gransket både knuteleddet og andre steder, men fant ingen smørenipler noen steder. Det endte med at jeg smurde på litt fett på spindelen og andre steder hvor det virket fornuftig og det var alt. (nå håper jeg at ingen forteller meg at drevet må av igjen). Disse finner du på utsiden av drevet. Typiskt like over kavitasjonsplaten sitter det en. Noe høyere opp sitter det også enda en. På innsiden, baksiden av drevet på toppen av styreakselen sitter det også en. Det er viktig at den på toppen av styreakselen får et lite "press" en gang i året. Ellers blir fort denne akselen treg og det kreves langt mere krefter for å styre enn strengt tatt nødvendig. Blir ofte slurvet med denne da den sitter litt kronglete til. MAO. ikke noen nippler som skulle vært presset før du satt på drevet :) Sitér dette innlegget Link to post
fredriksen Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 Det var noe vanskelig å få ut akslingtappene slik jeg bekymret meg for. Jeg kom ikke til for å slå hardt nok på dem fra innsiden. Jeg løste det ved å stikke bolter gjennom, skrue på en muter på innsiden og så "jekke" dem ut med en stor tang og brekkjern. Til neste gang skal jeg lage en tersløsning for å trekke dem ut med. Jeg slår disse akslingtappene inn: Du gjør det enkelt ved å svinge drevet helt til den ene siden. Da får du plass nok slik at du kan så tappen inn på motsatt side. Etter at denne er løs, kan du svinge drevet helt til andre siden og slå den andre tappen inn. Vis litt conduite når du slår akseltappene inn: Bruk noe som er mykere enn stålet, f.eks en messingstang / -rør eller lignende. Sett de godt inn med vannfast fett før du monterer de på plass når du monterer drevet igjen. Da glir de lettere ut neste gang! :-) steinar Sitér dette innlegget Link to post
krl Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 På mitt DP-A er det kun en smørenippel utvendig, som går til nederste del på svingen. Innvendig nippel til sving var ikke smurt på flere år på min båt da jeg kjøpte den, og det var ikke mulig å rikke den med håndmakt. Med hydr. styring merkes ikke dette særlig.Klarte såvidt å løsne opp fettet med løsemidler etter 2 ukers jobbing. På Volvo 41-serien er det svært mye lettere å komme til denne hvis en tar bort luftfilter og rør mellom turbo/intercooler. En kommer da også mye lettere til smøre-nippel til mellomakslingen. Er det nye typen med lukkede lager skal denne ikke ha mye fett, da du risikerer å presse ut tettingene på lagrene. På bildet vises begge niplene. Sitér dette innlegget Link to post
AndersH Svart 19.April.2018 Del på Facebook Svart 19.April.2018 (redigert) Jeg tok av drevet i fjor høst selv. Er ganske teknisk av meg, men har aldri gjort akkurat dette før. Jeg fulgte en video jeg fant på Youtube og alt gikk 100% etter videoen. Nå skal det på igjen og alt ser greit ut så langt jeg kan se. Men jeg kan ikke huske at det var noe shimser/plast deler? Hvor skulle i så fall de sitte? Noen som har bilder eller tegninger av dette så jeg forstår hvor jeg skal se etter det? En annen ting, når drevet kom av var det en del rurskjell som jeg ikke hadde kommet til da jeg spylte av med drevet montert. Jeg innser at jeg ikke skal spyle med høytrykkspyler inn i giret hvor drevknuten skal stå, så den dekker jeg til med plast. Men kan jeg spyle med høytrykk mot transomen forøvrig for å få bort rur? Redigert 19.April.2018 av AndersH (see edit history) Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.