Jump to content

Oversettelse av båtutrykk til Engelsk, en liten dugnad!

emilskj

Recommended Posts

Hei

Kanskje i grenseland til å være on topic, men jeg prøver

Ombord i M/K Straumingen har vi en infoplakat som forteller litt om båten og kystlaget. Til helga skal vi ha med oss gjester fra Irland og Spania til Rørvik og Sør-Gjeslingan, og i den forbindelse må jeg oversette plakaten til Engelsk. Da skulle jeg hatt litt hjelp med enkelte spesielle utrykk. Noen som føler seg kallet? Hjelp vil bli belønnet med flust av bilder fra turen til felles hygge her på baatplassen!

De første ordene er:

kulturvernorganisasjon

kutter (skrog)

snurrevad

skansekledning

verneverdig

drivgarnfiske

føringsbåt

I tillegg Forbundet kysten en hovedparole som er "vern gjennom bruk" Hvordan kan dette best sies på engelsk?

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Hei

Kanskje i grenseland til å være on topic, men jeg prøver

Ombord i M/K Straumingen har vi en infoplakat som forteller litt om båten og kystlaget. Til helga skal vi ha med oss gjester fra Irland og Spania til Rørvik og Sør-Gjeslingan, og i den forbindelse må jeg oversette plakaten til Engelsk. Da skulle jeg hatt litt hjelp med enkelte spesielle utrykk. Noen som føler seg kallet? Hjelp vil bli belønnet med flust av bilder fra turen til felles hygge her på baatplassen!

De første ordene er:

kulturvernorganisasjon

culture conservation organisation

kutter (skrog)

cutter

snurrevad

Danish seine

skansekledning

bulwark

verneverdig

:confused:

drivgarnfiske

drift-net fishing

føringsbåt

:confused:

I tillegg Forbundet kysten en hovedparole som er "vern gjennom bruk" Hvordan kan dette best sies på engelsk?

protection through use :confused:

Mvh Emil

Redigert av Espen C (see edit history)

Verneverdig - Protected status

Vern gjennom bruk - her ville jeg bruk "conservation through use"

Føringsbåt er verre..... spørs om du ikke bør bruke en beskrivende setning eller to her, eventuelt vurdere fish transporter, eller catch transporter - selv synes jeg det blir litt "lettvint", om du skjønner hva jeg mener? Kommer an på hvordan plakaten ser ut, er det kulepunkter, eller skal du ha det inn i prosa?

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...