topa Startet 26.April.2007 Link til dette innlegget Startet 26.April.2007 (redigert) Jeg tenkte å finne ut hvilke typer kart som benyttes og trenden i utviklinga, jeg regner med at alle har papir selv om de har plotter eller pc. Redigert 26.April.2007 av tttpa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 26.April.2007 Link til dette innlegget Svart 26.April.2007 Mange bruker vel papir i kombinasjon med PC/plotter? Sitér dette innlegget Link to post
topa Svart 26.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2007 Jeg tar for gitt at alle også har papir selv om de har elektoniske kart. Sitér dette innlegget Link to post
sivne Svart 26.April.2007 Link til dette innlegget Svart 26.April.2007 Hva med alternativet PC og Papir? Sitér dette innlegget Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken. http://severines.blogspot.com/ Link to post
Espen C Svart 26.April.2007 Link til dette innlegget Svart 26.April.2007 Hvordan vite hva som er hva av Raster eller Vektor jeg har Garmin Blueshart Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 26.April.2007 Link til dette innlegget Svart 26.April.2007 Bluechart er vektorkart, men jeg savner valget plotter + papirkart. Sitér dette innlegget Link to post
Linn Christina Svart 26.April.2007 Link til dette innlegget Svart 26.April.2007 Jeg bruker vektor kart, samt papirkart(båtsportkarta) føler jeg er fortrolig med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 27.April.2007 Link til dette innlegget Svart 27.April.2007 Startet med papirkart. Men da de er litt uhåndterlige i liten båt, kopierte jeg dem ned til 50% (med god overlapp), på A3-format og la dem i en A3-perm. DEN er alltid med i båten. Da de første Telchart kom (med rasterkart), ble A3-permen skjeldnere åpnet.... Hadde litt tilvenningsproblemer med vektorkart, men i dag er det DET som brukes mest. (På TelChart.) Etter at AIS kom opp på Bp, føler jeg at jeg bare MÅ ha det også Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Larspo Svart 27.April.2007 Link til dette innlegget Svart 27.April.2007 Hvordan vite hva som er hva av Raster eller Vektor jeg har Garmin Blueshart Rasterkart er ofte scannede kart av papirutgaver. Tar større plass og mindre dynamiske enn hva vektor-baserte kart er. Til informasjon så er en vektor et punkt med en retning og lengde (egentlig fart). Med dette så blir kartene tegnet ut fra enkle koder som tar liten plass. Autocad er typisk vektor basert for de som kjenner det. MS Paint er raster-basert. Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 27.April.2007 Link til dette innlegget Svart 27.April.2007 Mange bruker vel papir i kombinasjon med PC/plotter? valg plotter og sjøsport-kart. Det står ikke.... At-le Sitér dette innlegget Link to post
Espen Svart 27.April.2007 Link til dette innlegget Svart 27.April.2007 Ser det er mange som bruker pc. Hvilke programmer og kart er det dere bruker? -Espen Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 27.April.2007 Link til dette innlegget Svart 27.April.2007 Hvilke programmer og kart er det dere bruker?Kanskje på sin plass med en poll? Jeg bruker C-Map/SOB Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Linn Christina Svart 28.April.2007 Link til dette innlegget Svart 28.April.2007 valg plotter og sjøsport-kart. Det står ikke.... At-le Hva mener du med dette???? Jeg har brukt dette i snart 10 år, og synest dette er en sikker måte å navigere min båt på. Har ennå til gode å gå på en grunne....... :nono: Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 28.April.2007 Link til dette innlegget Svart 28.April.2007 Hvilke programmer og kart er det dere bruker? Telchart (cmap93) Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 28.April.2007 Link til dette innlegget Svart 28.April.2007 Hvilke programmer og kart er det dere bruker?-Espen Jeg benytter TelChart V og er veldig fornøyd med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 28.April.2007 Link til dette innlegget Svart 28.April.2007 Skjønner ikke diskusjonen vektorisert kart eller raster kart. Det spiller vel ikke noen rolle? Det blir uansett bare ett bilde/kart på skjermen. Hvordan dette blir behandlet i maskinene spiller jo ikke noen rolle. Hilsen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.April.2007 Link til dette innlegget Svart 28.April.2007 Mange er usikre på forskjellene og hva de skal kjøpe så jeg synes abs. man kan diskutere dette emnet. Rasterkart har en fordel, de er scannet av papirkart og de som er vant med å bruke papirkart vil kjenne seg igjen. Fordelene med vektor kart er mange: Man kan zoome uten at billedkvaliteten forringes. Et rasterkart vil bli uskarpt hvis man zoomer mye inn. (Skal det scannes i så høy oppløslighet at man unngår dette blir filene kjempestore. Oppløsligheten i trykken er heller ikke god. Tall, bokstaver og symboler har samme størrelse uansett målestokk. Man kan fjerne/legge til "lag" med informasjon. Dybdeanvisning, navn, fyrsektorer etc. Mange programmer kan vise bunnen 3-dimensjonalt. Man beveger seg på ett kart og har full oversikt rundt båten til enhver tid. Rasterkart deler, som papirkart, kysten opp i mange kart og når man nærmer seg overgangen til neste kan man ikke se hva som venter. Når kartet er skiftet kan man ikke se tilbake der man har vært. (med forbehold om at nye systemer håndterer dette bedre.) Krever mindre prosessor- og minnekapasistet. Som det meste annet går utviklingen i retning av digitalt, dvs. vektorkart. Raster vil være borte om få år. Flere inkl. meg har etterlyst kombinasjon av papir og PC/Plotter. Se innlegg 3 ang. dette. Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 28.April.2007 Link til dette innlegget Svart 28.April.2007 Dessuten kan man vise andre farger med vektor-kart som gir bedre kontrast, slik som TelChart... Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 28.April.2007 Link til dette innlegget Svart 28.April.2007 Benytter både PC og papirkart under kjøring og navigering. Stoler aldri 100% på elektronikken så papirkarta er alltid fremme! Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Sydvesten Svart 29.April.2007 Link til dette innlegget Svart 29.April.2007 Jeg benytter stort sett kun plotter og tar peilinger som kryssereferanse mot plotteren, men vet alltid hvor papirkartene er Finnner jeg ikke at peilingene er i henhold det som plotteren viser så hoster jeg opp et kart på en papirbit fra kartbordet og sjekker mot det.. får jeg ikke noe til å stemme her, ja da snur jeg og velger en annen rute. For meg så er nok øynene det viktigste jeg har sammen med det lille som er mellom ørene, plotter, kart og kompass et støtte som jeg benytter meg av for å foreta de rette beslutningene. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
EIRINA Svart 29.April.2007 Link til dette innlegget Svart 29.April.2007 Bruker som sydvesten papirkart og plotter blantannet for og dobbelt sjekke kordinatene slik at du ser hele tiden hvor du er. Pair kart er et must i båt plotteren kan være utsatt for kaffe søling eller at strømmen går da duger bare gml måten med stoppeklokka og kkurser.Rvsk rvsk osv Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 30.April.2007 Link til dette innlegget Svart 30.April.2007 Hva mener du med dette???? Jeg har brukt dette i snart 10 år, og synest dette er en sikker måte å navigere min båt på. Har ennå til gode å gå på en grunne....... :nono: Hvorfor skjeller du ut At-le??? Han forteller bare hva han bruker på sin båt! På tide å koble til hjernen før du skriver? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Atco Svart 30.April.2007 Link til dette innlegget Svart 30.April.2007 Etter de innlegg (og tilsvarende i andre tråder) så observerer jeg at mange tilsynelatende bruker plotter som et hjelpemiddel, og at det er papirkartet som er fasiten.........: Mange bruker vel papir i kombinasjon med PC/plotter? Jeg bruker vektor kart, samt papirkart(båtsportkarta) føler jeg er fortrolig med dette Benytter både PC og papirkart under kjøring og navigering. Stoler aldri 100% på elektronikken så papirkarta er alltid fremme Finnner jeg ikke at peilingene er i henhold det som plotteren viser så hoster jeg opp et kart på en papirbit fra kartbordet og sjekker mot det.. Bruker som sydvesten papirkart og plotter blantannet for og dobbelt sjekke kordinatene slik at du ser hele tiden hvor du er beste argumentene jeg har hørt for å bruke scannede kart Det jeg ser på PC- skjermen min er de samme kartene jeg har i plastlomma, og siden jeg ikke bruker plotter for å finne nærmeste restaurant/marina e.l så synes jeg det er optimalt Sitér dette innlegget Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen.... Link to post
Skippern74 Svart 30.April.2007 Link til dette innlegget Svart 30.April.2007 En kommer ikke utenom papirkart, såfremt man ikke har 2 uavhengige godkjente kartsystemer (elektroniske) ombord hvis en er på et sertifikat-pliktig fartøy. Det er vel en grunn til dette. Min favoritt er vektor-kart, i kombinasjon med papirkart som blir jevnlig oppdatert. Bakgrunnen for mitt syspunkt har jeg fått de siste 15 årene i innenriks/utenriksfart. En kan selvfølgelig ikke stille samme krav til fritidsbåt, da... Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 30.April.2007 Link til dette innlegget Svart 30.April.2007 Papirkart er for kronglete og brukes bare i nødsfall, som ren backup... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.