Jump to content

Oppussing av trebåt!

Sleipner93

Recommended Posts

Kanskje prix

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Bastarden begynner og lærer og har fått seg skikkelig snekke. Gratulerer.

(Melken og brødet er billigere på Helgø enn på obs, så det handler vi der. Dessuten har de gratis poser. Ultra er også en skikkelig butikk.)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Nå er motoren vel ute og det gikk helt uten problemer (nesten :lol: :lol: ). Brukte enkelt og greit en tautalgje og sekketralle! :smiley:

Tidligere hadde vi bygget et stilas over båten, oppå dette la vi et jernrør slik at vi kunne skyve/trille det og få motoren over rekka. Det fungerte ypperlig.. Så festet vi enkelt noen tauer rundt motoren og løftet opp. Så var det å skyve/trille røret til siden og fire motoren ned. Deretter fikk vi den på sekketralla og bort i bilen. Det ble litt komplisert med tanke på at jeg står på en slipp. Denne fungerer på at båtene trekkes opp, så er det forskjellige rader hvor man skyver båten inn på. Båten blir da stående på noen "betongkanter". Og når jeg står på 2. rad må vi altså få motoren over betongkantene på 1. rad... Men det gikk med bare et uhell (som gikk bra).

Her henger den da over rekka.. :smiley:

motor_over_rekke.jpg

klar_for_nedfiring.jpg

Og så var det bare og fire ned, her er motoren kommet trygt på bakken. (Du ser også den "betongkanten" jeg beskrev.. :smiley: )

motor_paa_bakken.jpg

Her er "stilaset" også! :smiley: :

stilas.jpg

sabben_paa_bakken_2.jpg

Så måtte vi da få motoren over disse betongkantene og inn i bilen. Det gikk greit med den første kanten men med den andre knakk bjelken vi trillet sekketralla på. Det gikk heldigvis godt med armer, bein og motor.. :

trille_inn_i_bilen.jpg

knekkt_bjelke.jpg

Og slik så det ut under motoren (her må det renskes! :lol: ) :

kjoelen_under_motor.jpg

Men nå står motoren innpakket i presenning bak huset! Når det blir skikkelig opphold en dag skal jeg ta og vaske av all olje og graps som er på den. Så skal jeg sansynligvis sandblåse hele motoren og male! :smiley: Kanskje tar jeg opp stempelet for sjekk av ringer og honing av sylinder men er ikke sikker på det enda..

Forøvrig har jeg fått løsnet akselklossen fra akslingen. Den forrige var loddet fast så det er kanskje like greit og lodde den nye også på.

gjenger_paa_aksilng.jpg

cimg1268.jpg

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Lever et sunt liv Sleipner..:P hehe.. Nugatti faktisk.. :cheers:

Men ikke la meg gjøre det mer OT enn det er..

Gutten har jo sunne interesser, så da er det vel ikke så farlig hva han spiser... tenk om han hadde vært en sånn datafreak istedet, som deg og meg... :lol:

Meget bra sleipner, flotte bilder og kjekt å se at det skjer ting hos deg :flag:

Vengsøyfjord

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...