Jump to content

Oppussing av trebåt!


Sleipner93

Recommended Posts

Hvis du skal vaske toppen med avfetting/vann, ville jeg ha tatt av ventilfjærene først! Om disse får en antydning av rust kan du risikere at de knekker på et senere tidspunkt! Ellers så er vel det greieste å vaske toppen i en balje med en liter eller to white spirit, og en malerkost til å skrubbe med.

 

Dysa må du for all del ikke bruke noe av metall på! Særlig ikke i nærheten av dysespissen. Det beste er nok å ikke gjøre noe som helst, bortsett fra å gjøre ren pakningsflaten der kopperringen er.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Går som regel greit det! Men du kan jo vaske over de flatene som skal males med litt tynner eller liknende før maling, sånn for sikkerhets skyld. Den skal jo bare males utventig, så dette er fort gjort å tørke over med en fille fuktet med tynner!

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Flotte greier!

 

Da får jeg kjøpe meg litt White spirit til uken å få vasket rent. Så går jeg over med stålbørste for også grunne med Arcanol. Eller kan jeg bruke grå Hammerslagslakk? Jeg har nemlig noe stående som jeg ikke har brukt opp? (Som grunning)

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått overført mobil bildene av sylinderen og det. Blir jo ikke noe bra bilder med mobilen min så jeg skal ta noen med digitalkamera også!

 

Begynte med å varme opp :

 

oppvarming.jpg

 

Og etter boltene ble varmet opp og jeg bruke den lange armen var alt løsnet på under ti minutter :

 

alle_bolter_loese.jpg

 

Så løfter jeg av toppen og det var jo et stort øyeblikk. På bildet er det masse vann der men slapp av, dette kom fra toppen som jeg glemte å tømme først :blush: :

 

toppen_av.jpg

 

Sylinderen (Som sagt vannet kom fra toppen) :

 

sylinder.jpg

 

Jeg synes sylinderen ser grei ut, hva mener dere? Jeg antar jeg må skrape bort sotkanten i toppen av sylinderen?

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke white sprit?? :confused:

 

Det lurer jeg på også! Har alltid fungert fint for meg. Jeg er litt skeptisk til Aceton innvendig i motoren, da det lett kan bli litt for rent...

 

Jeg ville ikke ha benyttet hammerslaglakken som grunning, da den er velidig blank og gir derfor dårlig feste for videre strøk etterpå. Se heller om du finner en skvett grunning i kjelleren. Det er ikke store skvetten som skal til!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Funker ikkje hammerlakk som både grunning og toppstrøk i eit då? Den vetle erfaringa eg har med Arcanol tilseier at ting må vere gullande reint for at dette skal feste skikkelig. Hammerlakk føler eg fester til det meste (mi subjektive meining), skal visstnok feste på rust også, skal den ikkje?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Den absolutt beste grunninga etter mi meining må være Corroless , men den er svindyr da.

Hammerslaglakk kan nok som index nevnte bli litt glatt overflate på, så den bør nok mattes ned før bengalakken legges på.

men hvis valget sto mellom hammerslag og arcanol, ville jeg gått for to strøk med arcanol å så etpar strøk med bengalakk oppå der, da skal du se sabben blir blå og fin :flag:

Link to post
Share on other sites

Og les på boksen kva den sei om overmaling. Den eg har er det eit eller anna sært med, trur det står at viss du overmaler innan 12 timar så treng ein ikkje pusse eller liknande, dersom det går meir enn 12 timar må ein vente i ei veke eller noko slikt for at herdeprosessen skal bli ferdig. Når det har gått ein veke må ein også pusse. :crazy:

 

Men dette varierer sikkert frå merke til merke...

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg skal sjekke før jeg maler. Den boksen det er snakk om er bare grå "Hammerite" maling. Må muligens ha Arcanol også da det er en veldig liten boks. Men vi får se hvor mye jeg trenger å slikt. Skal KANSKJE sanblåse delene. Men det er ikke sikkert, kanskje like greit å gå over med stålbørste..

Link to post
Share on other sites

Jeg er ganske sikker på at hammerslaglakk inneholder silikon. Den kan senere ikke overmales med annen type lakk/maling, og kan derfor ikke brukes som grunning. Jeg har sett noen motorer som har vært malt med hammerslag . De har flasset en del og på andre steder har rusten fortsatt under lakken. Hvis du skal bruke vann til rengjøring bør du bruke kokende vann eller dampsteamer slik at vanner fordamper raskt. Jeg hadde unngått vann og bare rengjort med tynner for å være sikker på at all olje/fett var fjernet. Deretter hadde jeg ,malt med syregrunning for så å påføre topplakken som kan være en acryllakk . Gjerne en solid lakk beregnet for lastebil/maskiner . Coroless er en meget bra grunning ,men bare på rusten overflate. Den reagerer kjemisk med rust og binder rusten. Den er ikke beregnet for påføring på bart metall. Det er antagelig mange veier til et godt resultat, men prosedyren over har jeg brukt på flere motor og de er fremdeles fine etter flere år. Har du tørr eksos bør du kansje bruke en høytemperatur lakk på eksosmanifold.

Link to post
Share on other sites

Det er mulig at White sprit kan brukes, men jeg har lagt merke til at lakkerere alltid rengjør med tynner føre lakkering. Det finnes en rimelig vasketynner for dette formålet. Bruk stålbørste, skrutrekker, malingskrape o.l. og fjern alt du kan få bort av løs gammel maling og rust. Deretter vaske med tynner og hvis budgettet tilater det hadde jeg brukt syregrunning. Den er suveren til å bite seg fast på slike overflater og annen lakk fester godt til denne grunninga

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...