Jump to content

Oppussing av trebåt!


Sleipner93

Recommended Posts

Vingeklosser er da disse firkantede klossene med et hull i. I hullet skal "pinnen" fra vingen inn i og klossen skal ligge i sporet på akselklossen (den firkantede klossen som er limt/loddet fast på akslingen). Klossene sin jobb er da og styre vingene riktig i dette sporet. Uten vingeklosser blir det veldig slarkete da sporet i akselklossen er mye bredere enn denne pinnen fra vingen. Men jeg ble fortalt at på en 4-5 Sabb semidiesel er det ikke vingeklosser. Men da er akselklossen's spor tilpasset denne "pinnen" fra vingehodet slik at den styres i akselklossen uten vingeklosser...

 

Sjarkens venn : Gjør slik som jeg gjorde, last ned instruksjonsboka fra Sabb.no og print den ut. Lag så hull i alle arkene og sett det inn i en perm! Den er veldig grei og ha i båten! Jeg har 2stk, en i båten og en hjemme! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg hørte ikke noe, men jeg merket det ved vridning av propellen. Av og til fikk jeg foreksempel ikke vridd vingene skikkelig. Men dette skyldes nok ikke slitte trustringer men heller at jeg ikke hadde vingeklosser i det hele tatt... :crazy:

Dersom trustringene er veldig slitte kan propellhodet bevege fremover og bakover seg i forhold til stevnflensen når du bruker omstyringa. Det kan godt hende at du ikke får mks utbytte av omstyringa i så tilfelle. - Proppellhodet kan få noen millimeter dødgang hvor det bare følger med akslingen.

Link to post
Share on other sites

Du vil ikke få deg en mast og et par seil, da Ørjan? Må da være mye lettere å passe på dette, enn trustringer, vingeklosser, vinger, lager, blader, aksler og alt anna. :lol: :lol: :wink:....

 

Du hadde jo kunnet vært på sjøen for lenge siden da vet du... :sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Var borte i båten idag, fikk montert den nye plata og renska opp i kjølen... Begynte med og montere plata som forsåvidt gikk greit. Ble greit nok selvom det ikke passet 100%. Kjølen brukte jeg hele dagen på nesten, spyling, spyling og atter spyling. Men etter mye slit ble det også greit. Ligger litt graps igjenn helt bak men det får jeg ordne en annen gang!

 

ny_plate.jpg

 

Noen som har lyst på kjølgraut? :lol: :

 

kjoelgraut.jpg

 

Ellers, rev av listen som går vesiden av styrehuset for og sjekke tilstanden under... Jeg kan bare si at det ikke ser bra ut. Tror egentlig at overbygget er rimelig modent for utskifting, om det blir meg som gjør er usikkert men det blir ihvertfall ikke denne sesongen...

 

raate_overbygg.jpg

 

raate_overbygg_2.jpg

Link to post
Share on other sites

Hehe ja ting tar tid, hadde regnet med at det og renske kjølen skulle gå fort, men det tok også sin tid.. Ser jeg har endel knekkte spanter, skjønner ikke helt hvordan det har skjedd. Jeg har nå ihvertfall skrudd skruer inn i de som holder de isammen. Men spantebytte får dere nok ikke lurt meg til :lol:

Link to post
Share on other sites

I fjor sommer var det noen ihavna hos oss som byttet 3 spanter på en 23' tresjark. Det så da ikke SÅ vanskelig ut! :wink:

De "steama" bare bordene godt, og så var det en som holdt mens den andre skrudde/bolta de fast. :smash: Så dette er noe for deg Ørjan, og det er bare å sette i gang! :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...