Jump to content

Oppussing av trebåt!


Sleipner93

Recommended Posts

Jo takk for sist! :smiley: Hyggelig at du tar deg en tur innom tråden.

 

Når det gjelder klinkingen var jeg borte på kystkultursenteret igår å kjøpte en 20stk+roer. Var litt heldig da de var igang med å skifte endel bord på en gammel gavlabåt så her fikk jeg være med. De lærte meg å klinke og hvordan man skulle være mothold. Det skulle nemlig gå i rytmisk takt! :wink:

 

Ellers får jeg nok med min far på mothold, jeg må bare finne ut hvor jeg trenger å skifte klink. Men alt går som regel som du sier :smiley:

 

Kommer nok tilbake med bilder i helga da vi har planer om å heise ut Sabben :smiley:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bilder_fra_sommeren_2007_066.jpg

 

 

 

Hei igjen...vet ikke om det går å se bilde har, men i såfall ser du sømmen øverst på kjølbordet, å samme ser du kjølspikrene ..

 

bilder_fra_sommeren_2007_065.jpg

 

her ser du at jeg har brukt farm mellom bordene for å få det skikkelig tett, var litt vanskelig helt framme i baugen å få bordet helt inntil, så da ble det potte tett med farm :)

 

Leste også her tidligere at du drev å lurte på hvordan du skulle innrede båten din.....sjønner jo at du har litt dårlig plass, men går det ikke å gjøre slik som det er i min.....at du har en benk på hver side?....med buet front. I tillegg er det luker under hvert av setene slik at du kan lagre ting å "tang" der :lol:

 

bilder_fra_sommeren_2007_068.jpg

 

nå ser du ikke benkene da, men om du ser på fasongen på putene som ligger der, så forstår du hva jeg mener.

Link to post
Share on other sites

Hei igjenn!

 

Se her ja, det så jo ut til å være bra arbeid du har gjordt med kjølbordet. Nå vil ikke jeg begynne med bordskifte men noen klinker kan jeg altids få skiftet. Jeg tror jeg skal gjøre slik som deg å klinke farm imellom før jeg klinker. Evt bomullstråd dyppet i tjære som var orginalt på noen båter.

 

Innredningen har jeg kommet fram til at blir 2 langsgående benker og evt et skap hvor førerstolen kan festes oppå. Men dette kan det være blir gjordt når skuta er på vannet også. :smiley:

 

Skal muligens bort idag å se om jeg kan få løs fundamentsboltene til motoren. :smiley:

Link to post
Share on other sites

ok.....men hvorfor trenger du å ha løs disse boltene da ????

 

Boltene skal ut av den grunn at de sansynligvis er 25-30år gamle og da er ofte disse bronseboltene knekkte. To av de kan man se at er dårlige så de skal ihvertfall byttes. Og når jeg først er igang løsner jeg alle å heiser opp motoren. Da får jeg sett tilstanden på den og evt byttet. Med det samme motoren er oppe for jeg rensket skikkelig opp i kjølen og malt motoren :smiley:

Link to post
Share on other sites

Klart det må planlegges....er jo halve jobben det da :yesnod:

Men må si at jeg nesten har en sånn skrekkblandet fryd til den dagen kommer at min skal på vannet......

Har opplevd en gang at hun sank under beina mine, å vil ikke oppleve det igjen :diving:

Var det du som hadde fått låne deg en slik skikkelig lensepompe på 220w?....hvor er det mulig å få lånt noe slik da ??

å hadde du aggregat til strøm ??

Har også tenkt på å låne båtslippen i småbåthavna å la henne stå på vogna der et døgns tid, sånn at jeg kan på henne på land om det skulle gå ille.

Men har jo sjekket med vann innvendig da.....fylte opp såpass at det kom over di nye bordene. Å det var ikke mye som rant gjenneom, så kan jo ikke tro det kommer så mye andre veien heller da. Om du ser på det ene bilde, så ser du at jeg har tømt tyritjære på innsiden like etter at jeg satt på di nye bordene. å detrant en del ut gjennom sprekker som var da. Men etter litt mere klink, så ble det tett her også. Er ikke noe problem å sette inn nye klinkers heller der det ikke har vært før, bare du passer på at den kommer litt innpå innerborde også. Kan være litt skummelt om den sitter så nært kanten at det sprekker når du klinker.

En annen ting du også kan gjøre om denne glippa du hadde fortsatt er der, er å slå inn treplugger i spantene gjennom ytterborde. Dette trekker bordene skikkelig sammen.

Link to post
Share on other sites

Når jeg satte uti hadde vi en 220v pumpe. Dette er en slik som de bruker når de graver store hull i bakken og må pumpe vannet som kommer vekk. Der jeg sjøsatte har vi både landstrøm og 12kvA aggregat så strøm er det nok av. Vi har også krane på skøyta til far så jeg hang i denne for sikkerhetskyld.

 

Når det sjøsettes i år er derimot på slipp. Har 2stk 12v pumper i båten så jeg tror holder unna vannet. Men far ligger klar med skøyta for nødhjelp så det skal nok gå bra! :wink:

 

220v pumper tror jeg du kan få lånt på brannstasjonen!

Link to post
Share on other sites

Ja, nå har den uka jeg skulle få gjordt så mye i gått, derimot har det ikke skjedd noe... :lol:

 

Det har jo for det meste vært regn og dårlig vær. Jeg har heller ikke vært i toppform de fleste dagene. Idag var planen å prøve å få ut fundamentsboltene men grunnet dårlig vær ble det avlyst. Derimot var jeg bort en liten tur netopp å fikk satt i to klink og tok litt bilder. Blir nok en del jobb og få skroget tett, til mer jeg kikker på det til mer lekker det og til mer sprekker finner jeg :lol: :lol:

 

Her ser man nye klink/søm :

 

soem.jpg

 

Her er det to nye klink som mangler roer, resten skal jeg stramme litt til når jeg finner en som kan være mothold :rolleyes: :

 

nye_klink.jpg

 

Her har jeg tatt opp dørkene for og finne ut hvor jeg må skifte søm (Det er rotete ja..) :

 

inni_baaten.jpg

 

Så tok jeg litt bilder av kjølen...

 

pumpe_kjoel.jpg

 

kjoel...jpg

 

bunnstokk_spant.jpg

 

kjoel_akterut.jpg

 

Som dere ser er det mye graps i kjølen. Så her må det renskes skikkelig opp med både støvsuging og vann.. Hadde håpet på å finne noen som hadde en svær støvsuger jeg kunne lånt til dette. Ellers ligger det jo litt vann i suene rundt omkring, både fordel og ulempe med dette, det tyder på at det er rimelig tett, derimot råttner det lett når det ligger ferskvann i suene..

 

Her er også et bilde av plata jeg skal skifte. Denne er plukkråten og det samme med stokken den festes i oppe der... :

 

raate_paa_plate.jpg

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Clipper en er bare en olje som er beregnet for å trenge inn i treverket. Denne mener jeg bestemt kan benyttes uansett temperatur bare den er over null.

Sjekk på spannet eller på Jotun sine sider.

Link to post
Share on other sites

Da skal jeg se om jeg ikke kan få pusset den siste delen av skroget og få i noe olje... :yesnod:

 

Ellers har jeg fått løsnet alle mutterne på fundamentsboltene. Utrolig nok var alle boltene hele? :crazy: Men motoren skal allikevel ut slik at jeg kan få rensket skikkelig opp i hele kjølen og få malt motoren under. Fikk også av akselflensen med noen brutale minutter med vinkelsliper, når denne var av fikk jeg også trukket ut akslingen. Og visst været blir greit imorgen skal vi prøve og få løfta ut motoren! :smiley:

 

Ellers har jeg revet litt på overbygget... Hadde en råtten plate på babord side som jeg skulle bytte. Grunnen til at den har råttnet er at vannet fra fordekket har dryppet ned på "kassen" som dieseltanken står i. Deretter har det trukket ned imellom lokket på denne "kassen" og platene. Her har det da stått fuktig hele tiden og råttnet. Noen glupe folk som har en løsning på dette problemet? (Flytte hele tanken kanskje?) For noen uker siden sa en kar til meg, "Bare ikkje begynn å riv på båten din, då finne du bare mer og mer så må byttas). Og helt korrekt var det, når jeg begynte å rive fant jeg bare mer og mer råte.. :lol:

 

Litt bilder.. :

 

Her har jeg da fått av alle platene, og som dere ser så er ikke tilstanden på bjelker osv. bra... :lol: (Bjelken til venstre må byttes men den til høyre er grei nok..)

 

riving_av_overbygg.jpg

 

Her er alle platene, jeg skjønner ikke helt hvorfor det er flerne plater? Når jeg lager nytt blir det en plate istedenfor alle "småbitene".

 

raattne_plater.jpg

 

... :rolleyes:

 

raattne_bjelker.jpg

 

Heldigvis er platene hele nok til å bruke som mal så jeg slipper å bruke laaang tid på det. Grovsager ut ei plate hjemme som jeg tilpasser i båten heller. Har funnet ut at det er greiest og ta litt av gangen på slikt...

Link to post
Share on other sites

Du får kjøpe deg siste nummer av båtmagasinet. der viser de resturering av en trebåt og står ganske utførlig om stramming av klink samt bytte av bordganger

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...