Sleipner93 Svart 1.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2008 Helt enig Hilmar, tror det holder med off topic i denne tråden en god stund framover.. Skal forøvrig prøvd å få vaska motoren imorgen.. Kommer til å sette på toppen så jeg ikke får vann i hele motoren.. Strammer ikke skikkelig til men skrur det nå fast :-) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 2.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2008 Potta = skroget Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 2.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2008 Åja... Jeg tror desverre ikke det er så mye kan gjøres, det er rett og slett sprekker overalt... Den har nok ikke hatt godt av de 2 årene den stod på land hos forrige eier. Og det ene året var det MYE sol. Får prøve å sparkle over alle sprekker med farm før sjøsetting... Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 2.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2008 Sprekkene kan vel freses opp, og luses med trelist/epoxy. Hvis du gidder og legge litt jobb i det da. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 2.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2008 Ja det går jo det også men tror ikke at det blir noe av.. Det holder sikkert å kline godt med farm inni Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 2.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2008 Du må kline den utenpå da.... Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Sleipner93 Svart 2.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2008 Tja, utenpå og inni sprekken vel? Ellers har jeg fått satt på toppen på motoren og vaska den. Toppen har jeg ikke stramma til med 14kpm enda så det er ikke noe kompresjon. Men har et spørsmål til ekspertisen. Skal eksosventilen åpne mer enn innsugsventilen? Det var nemlig slik at "løftepinne" på eksosporten stod høyere enn innsugspinnen??? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 2.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2008 Løftepinne = støtstang Regner med at du har justert ventilklaring til riktig verdi. Sitér dette innlegget Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 2.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2008 Med "løftepinne, mener du da støtstanga (den som kommer opp på siden av sylinder)? å har du sjekket at stemplet står på topp (øvre dødpunkt) ? Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Sleipner93 Svart 2.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2008 Jeg har ikke stillt ventilene enda. Men når begge ventilene er lukket er støtstanga til høyere oppe enn støtstanga til innsuget? Skal det være slik eller? Skal ikke begge støtstengene ha samme høyde? (De hadde ulik høyde når toppen ikke var montert også). Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 2.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2008 Hei, Det med løftestengene, høgda og det. Kan jo ha med still skruen på ventil "Armen" :smiley Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 2.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2008 Sjekk at støtstanga står helt nede i hylsa, hadde samme problemet på 2Hen til gamlingen, men der var det hylsa som tok i kanten på sylinderblokka.. etter det jeg vet skal begge stengene være like lange, du kan jo ta dem forsiktig opp og sammenligne lengden. men pass på at ikke hylsene følger med opp, og ikke bland sammen støtstengene Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Sleipner93 Svart 2.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2008 Jeg får ta å gå ut å se på det her... Må vel av med toppen igjenn... Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 2.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2008 (redigert) Etter å ha lest igjennom alle innlegg så jeg lurer på om hvis båteier hviste alt hva som nå er lært og erfart om det hadde blitt noen handel den gang båten ble kjøpt. Jeg har som ungdom og hvert igjennom en slik resturering av en sjark som het opprinnelig het Vito , den så etter noen år bra ut og ble solgt alt for billig syntes jeg men kjøper som brukte den til pinsebål var nok ikke enig i det. Lærte mye , skiftet og noen bord i den , så her er noen tips til denne og alle med tilsvarende prosjekter. Om klinken begynner å bli dårlig så må ellers båten hvere meget bra om det er bryet vert med en opppussing. Kobberklink er ingen garanti for att klinken/sømmen er bra. Innenfor nederste bord bak i akterstevnen i kjølen er det svakeste punkt , ofte råte slik att sømmmen ikke sitter og det lekker mellom kjølen og bordet og kjølen må skiftes. Du ser ikke på klinken/sømmen om den er dårlig for den ruster av midt inni bordet , om det er en del nye båtsøm så er det ett dårlig tegn og ikke all sømmen er tilgjengelig for utskifting og om all søm bør skiftes koster vell sømmen mere enn hele båten. Vet å kakke på sømmen med en liten hammer kan en høre om det er brudd på sømmen. Jeg brukte lange pappspiker og klinket på de gamle roene på galv stålplate eller utenpåliggende tre bord over sprekkene , . Strie fra gamle potetseker dyppet i tjære ble brukt i mellom bota og båten og ved å bore nøyaktig hull i galv/blekk bota kunn spikern klinkes direkte på bota uten noen roe. Det funka kjæmpebra . Har og prøvd mange vidunderstoffer, utenom sagfls , når bordet blir mettet av vann er det ikke noe som sitter og det som var/er inni sprekka presses ut og når bordet krymper igjen faller det av/ut. Det mest ødelegende for en trebåt er når fersk vann kommer mellom bordene og i sprekkene og fryser , utvidelsen fører til lekkasjer i skroget og overbygget så det er viktig med en tett presening om vinteren, og båter i yrkesbruk langt ut i havgapet foringes fort når di blir tatt inn til plasser hardere kulde , ofte fraskere en resturatørs framdrift !! Spørsmålet til båteiern er om du viste det du vet nå , har det blitt noen båt handel den gang ? Redigert 2.Mars.2008 av fiskebat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 2.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2008 ......Så skal jeg sansynligvis sandblåse hele motoren og male! Bare for å nevne det, Sleipner - du skal være meget forsiktig med å sandblåse en motor som er montert (...i motsetning til en motor som er delt opp i sine enkelte deler). Sanden / støvet har en tendens til å komme inni de minste åpninger / sprekker og lager bare trøbbel for deg i etterkant! Sand i oljefilmen mellom lagrene er IKKE det du ønsker deg. Til og med en Sabb må gi opp når du har fått sand inni motoren. ...har jeg hørt.... Just my 2 cents... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Sleipner93 Svart 2.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2008 Etter å ha lest igjennom alle innlegg så jeg lurer på om hvis båteier hviste alt hva som nå er lært og erfart om det hadde blitt noen handel den gang båten ble kjøpt. Jeg har som ungdom og hvert igjennom en slik resturering av en sjark som het opprinnelig het Vito , den så etter noen år bra ut og ble solgt alt for billig syntes jeg men kjøper som brukte den til pinsebål var nok ikke enig i det. Lærte mye , skiftet og noen bord i den , så her er noen tips til denne og alle med tilsvarende prosjekter.Om klinken begynner å bli dårlig så må ellers båten hvere meget bra om det er bryet vert med en opppussing. Kobberklink er ingen garanti for att klinken/sømmen er bra. Innenfor nederste bord bak i akterstevnen i kjølen er det svakeste punkt , ofte råte slik att sømmmen ikke sitter og det lekker mellom kjølen og bordet og kjølen må skiftes. Du ser ikke på klinken/sømmen om den er dårlig for den ruster av midt inni bordet , om det er en del nye båtsøm så er det ett dårlig tegn og ikke all sømmen er tilgjengelig for utskifting og om all søm bør skiftes koster vell sømmen mere enn hele båten. Vet å kakke på sømmen med en liten hammer kan en høre om det er brudd på sømmen. Jeg brukte lange pappspiker og klinket på de gamle roene på galv stålplate eller utenpåliggende tre bord over sprekkene , . Strie fra gamle potetseker dyppet i tjære ble brukt i mellom bota og båten og ved å bore nøyaktig hull i galv/blekk bota kunn spikern klinkes direkte på bota uten noen roe. Det funka kjæmpebra . Har og prøvd mange vidunderstoffer, utenom sagfls , når bordet blir mettet av vann er det ikke noe som sitter og det som var/er inni sprekka presses ut og når bordet krymper igjen faller det av/ut. Det mest ødelegende for en trebåt er når fersk vann kommer mellom bordene og i sprekkene og fryser , utvidelsen fører til lekkasjer i skroget og overbygget så det er viktig med en tett presening om vinteren, og båter i yrkesbruk langt ut i havgapet foringes fort når di blir tatt inn til plasser hardere kulde , ofte fraskere en resturatørs framdrift !! Spørsmålet til båteiern er om du viste det du vet nå , har det blitt noen båt handel den gang ? Om det hadde blitt kjøp da vet jeg sannelig ikke. Det er både fordeler og ulemper med salget, for det første har jeg lært KJEMPE mye av prosjektet og lærer nok mer også. Derimot regner jeg sterkt med at båten går i tap når jeg selger i framtiden. Har vel brukt 15.000 eller mer totalt nå og hva får jeg igjenn? (visst noen i det hele tatt vil kjøpe den). Hadde jeg heller tatt de 15.000 evt lagt på 5 til ville jeg fått en båt i MYE bedre stand, men da ville jeg heller ikke ha lært alt det jeg har lært gjennom denne båten! Så det er både fordeler og ulemper... Men kjekt har jeg nå ihvertfall hatt det! Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 2.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2008 Tok foressten to bilder av støtstengene som viser høydeforskjellen, kan det være så mye slitt? Høydeforskjellen : Sitér dette innlegget Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 2.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2008 Klarer du å se nedi hullet der om begge hylsene er jevnt høye, regner sterkt med de skal være det på denne motoren og, ser nesten ut som om kammen står i stilling "eksosventil åpen" ... Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
index Svart 2.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2008 Monter vippearmene uten støtstenger, og se om det er forskjell på disse også med begge ventiler lukket. Er det det, så skal det nok være slik... Sammenlign også lengden på de to støtstengene, kanskje du finner årsaken der? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sleipner93 Svart 2.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2008 Takk for tips.. Får ta av toppen og støtstenger for og måle lengden.. Men disse "hylsene" hvordan sjekker jeg de? Sitér dette innlegget Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 2.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2008 Prøv å tørn rundt svinghjulet, mens du holder øye med støtstengene, da ser du om de beveger seg opp og ned, sjekk og at begge hylsene er i nedre stilling når stemplet står på topp i tenningsposisjon.. Det er det lureste jeg kommer på her og nå... Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Sleipner93 Svart 2.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2008 Joda stengene går opp og ned også.. Men det enkleste er vel og måle lengden på de.. Evt sette de i omvendt hylse (bare for sjekk) Sitér dette innlegget Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 2.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2008 og du er sikker på at kammen står riktig? Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Sleipner93 Svart 2.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2008 Det må den da gjøre.. Jeg har jo ikke rørt den.. Men får ta å se mer på dette neste gang.. Sitér dette innlegget Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 2.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2008 Kammen vil jo rotere hvis du rører på svinghjulet, men det er jo litt vanskelig å sitte i Tromsø å vite hva du har gjort med motoren din... Er bare mine små grå som prøver å komme opp med en løsning... Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.