Jump to content

Oppussing av trebåt!


Sleipner93

Recommended Posts

Tja, utenpå og inni sprekken vel? :wink:

 

Ellers har jeg fått satt på toppen på motoren og vaska den. Toppen har jeg ikke stramma til med 14kpm enda så det er ikke noe kompresjon. Men har et spørsmål til ekspertisen. Skal eksosventilen åpne mer enn innsugsventilen? Det var nemlig slik at "løftepinne" på eksosporten stod høyere enn innsugspinnen??? :crazy:

Link to post

Etter å ha lest igjennom alle innlegg så jeg lurer på om hvis båteier hviste alt hva som nå er lært og erfart om det hadde blitt noen handel den gang båten ble kjøpt. Jeg har som ungdom og hvert igjennom en slik resturering av en sjark som het opprinnelig het Vito , den så etter noen år bra ut og ble solgt alt for billig syntes jeg men kjøper som brukte den til pinsebål var nok ikke enig i det. Lærte mye , skiftet og noen bord i den , så her er noen tips til denne og alle med tilsvarende prosjekter.

Om klinken begynner å bli dårlig så må ellers båten hvere meget bra om det er bryet vert med en opppussing.

Kobberklink er ingen garanti for att klinken/sømmen er bra.

Innenfor nederste bord bak i akterstevnen i kjølen er det svakeste punkt , ofte råte slik att sømmmen ikke sitter og det lekker mellom kjølen og bordet og kjølen må skiftes.

Du ser ikke på klinken/sømmen om den er dårlig for den ruster av midt inni bordet , om det er en del nye båtsøm så er det ett dårlig tegn og ikke all sømmen er tilgjengelig for utskifting og om all søm bør skiftes koster vell sømmen mere enn hele båten.

Vet å kakke på sømmen med en liten hammer kan en høre om det er brudd på sømmen.

Jeg brukte lange pappspiker og klinket på de gamle roene på galv stålplate eller utenpåliggende tre bord over sprekkene , . Strie fra gamle potetseker dyppet i tjære ble brukt i mellom bota og båten og ved å bore nøyaktig hull i galv/blekk bota kunn spikern klinkes direkte på bota uten noen roe. Det funka kjæmpebra .

Har og prøvd mange vidunderstoffer, utenom sagfls , når bordet blir mettet av vann er det ikke noe som sitter og det som var/er inni sprekka presses ut og når bordet krymper igjen faller det av/ut.

Det mest ødelegende for en trebåt er når fersk vann kommer mellom bordene og i sprekkene og fryser , utvidelsen fører til lekkasjer i skroget og overbygget så det er viktig med en tett presening om vinteren, og båter i yrkesbruk langt ut i havgapet foringes fort når di blir tatt inn til plasser hardere kulde , ofte fraskere en resturatørs framdrift !!

Spørsmålet til båteiern er om du viste det du vet nå , har det blitt noen båt handel den gang ?

Redigert av fiskebat (see edit history)
Link to post
......Så skal jeg sansynligvis sandblåse hele motoren og male!

Bare for å nevne det, Sleipner - du skal være meget forsiktig med å sandblåse en motor som er montert (...i motsetning til en motor som er delt opp i sine enkelte deler).

 

Sanden / støvet har en tendens til å komme inni de minste åpninger / sprekker og lager bare trøbbel for deg i etterkant! Sand i oljefilmen mellom lagrene er IKKE det du ønsker deg. Til og med en Sabb må gi opp når du har fått sand inni motoren.

 

...har jeg hørt....

 

Just my 2 cents...

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Etter å ha lest igjennom alle innlegg så jeg lurer på om hvis båteier hviste alt hva som nå er lært og erfart om det hadde blitt noen handel den gang båten ble kjøpt. Jeg har som ungdom og hvert igjennom en slik resturering av en sjark som het opprinnelig het Vito , den så etter noen år bra ut og ble solgt alt for billig syntes jeg men kjøper som brukte den til pinsebål var nok ikke enig i det. Lærte mye , skiftet og noen bord i den , så her er noen tips til denne og alle med tilsvarende prosjekter.

Om klinken begynner å bli dårlig så må ellers båten hvere meget bra om det er bryet vert med en opppussing.

Kobberklink er ingen garanti for att klinken/sømmen er bra.

Innenfor nederste bord bak i akterstevnen i kjølen er det svakeste punkt , ofte råte slik att sømmmen ikke sitter og det lekker mellom kjølen og bordet og kjølen må skiftes.

Du ser ikke på klinken/sømmen om den er dårlig for den ruster av midt inni bordet , om det er en del nye båtsøm så er det ett dårlig tegn og ikke all sømmen er tilgjengelig for utskifting og om all søm bør skiftes koster vell sømmen mere enn hele båten.

Vet å kakke på sømmen med en liten hammer kan en høre om det er brudd på sømmen.

Jeg brukte lange pappspiker og klinket på de gamle roene på galv stålplate eller utenpåliggende tre bord over sprekkene , . Strie fra gamle potetseker dyppet i tjære ble brukt i mellom bota og båten og ved å bore nøyaktig hull i galv/blekk bota kunn spikern klinkes direkte på bota uten noen roe. Det funka kjæmpebra .

Har og prøvd mange vidunderstoffer, utenom sagfls , når bordet blir mettet av vann er det ikke noe som sitter og det som var/er inni sprekka presses ut og når bordet krymper igjen faller det av/ut.

Det mest ødelegende for en trebåt er når fersk vann kommer mellom bordene og i sprekkene og fryser , utvidelsen fører til lekkasjer i skroget og overbygget så det er viktig med en tett presening om vinteren, og båter i yrkesbruk langt ut i havgapet foringes fort når di blir tatt inn til plasser hardere kulde , ofte fraskere en resturatørs framdrift !!

Spørsmålet til båteiern er om du viste det du vet nå , har det blitt noen båt handel den gang ?

 

Om det hadde blitt kjøp da vet jeg sannelig ikke. Det er både fordeler og ulemper med salget, for det første har jeg lært KJEMPE mye av prosjektet og lærer nok mer også. Derimot regner jeg sterkt med at båten går i tap når jeg selger i framtiden. Har vel brukt 15.000 eller mer totalt nå og hva får jeg igjenn? (visst noen i det hele tatt vil kjøpe den). Hadde jeg heller tatt de 15.000 evt lagt på 5 til ville jeg fått en båt i MYE bedre stand, men da ville jeg heller ikke ha lært alt det jeg har lært gjennom denne båten! Så det er både fordeler og ulemper... :wink: Men kjekt har jeg nå ihvertfall hatt det!

Link to post

Monter vippearmene uten støtstenger, og se om det er forskjell på disse også med begge ventiler lukket. Er det det, så skal det nok være slik...

 

Sammenlign også lengden på de to støtstengene, kanskje du finner årsaken der?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...