Jump to content

Oppussing av trebåt!


Sleipner93

Recommended Posts

Hehe jeg har ikke fått gjordt noe idag uten om og kjøpt hengelås på biltema :lol:

 

Hvor mye koster det for eik til og sage ut spanter da? (Jeg er fortsatt ikke ivrig på og bytte men kunne vært kjekt og vite priser). Om jeg evt. skulle ha byttet noe ville jeg tatt båten på slipp på Kystkultursenteret så de kunne hjulpet meg. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ørjan får leie inn Sinten til å lage spanter, så får Bastard leie ham inn for å støpe luke :lol:

Gutten sier sikkert ja til noen penger under bordet... :wink: ( :nono: )

Viss prisen er rett kan sikkert dette ordnast :wink:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Og all den tid du har seiler så antas det dermed at du er på vannet ?

 

:smiley:

 

:lol: Ventet på den...

 

Nei. Jeg står nok på land enda. Jeg har hatt båten på land i vinter for jeg måtte slipe ned skroget og legge på nye malingstrøk. Det ble lagt for mye maling på i fjor, slik at maling ble presset ut i bordgangene ettersom trevirket trutnet. Har ikke helt hatt temperatur og fuktighet for lakk/malingsarbeider enda, samt at jeg reiser 14 dager til Egypt i april - så jeg venter med sjøsetting til etter det. Vil helst ha kontrollen de nærmeste dagene etter sjøsettingen uansett. Ikke at det skal være noe problem, men...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Antar at det er greit at jeg låner tråden til Sleipner littegrann. :wink:

Da jeg nå har vært på en liten båttur fra Bodø til Lyngseidet, og vi bestemte oss for å gå innenfor Dyrøy, der "Vengsøyfjord" holder til, ja så måtte vi selvsagt se om vi kunne finne skuta. :smiley: Etter litt leting, kom det plutselig til syne for våre øyne en flott skute. Og det var M/K "Vengsøyfjord", vi gikk inntil for å se om skipperen var der, men det var han ikke. :nonod: Så vi håper å få treffe han til sommeren, da vi går forbi Dyrøy med sjarken. :cool:

Men selv om ikke skipper var der, så fikk vi da tatt et bilde av kutteren. Og ettersom Sleipner også ville se bildet, så tillater jeg meg til å poste det her. :lol:

baattur_vaaren_2008_100.jpg

 

:flag:

Redigert av Sjarkens venn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor mye koster det for eik til og sage ut spanter da? (Jeg er fortsatt ikke ivrig på og bytte men kunne vært kjekt og vite priser).

Pris aner jeg ikke, men du må ta en prat med en fagperson, så du får ek-kvalitet som ikke er jord om et par år.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå har jeg vært på hytta og prøvd og lage tjære. Det gikk ikke helt som forventet, det kom nemlig mer vann ut enn tjære.. :lol:

 

Men begynte da på fredagen og finne meg en liten furustokk. Denne hadde ligget i endel år og det ytterste laget var pill-råttent... Dette fjerna jeg og tok kvelden. Neste dag begynte jeg og sage stubben i passelig lengde for bøtta jeg skulle ha det i. Til dette brukte jeg kjedesag, ble for tungvindt med håndsag :lol: Og så var det bare og hogge i tynne pinner for og så putte de i en sinkbøtte med litt mellomrom. Når alt dette var gjordt måtte jeg skaffe meg leire. Dette henta jeg på en liten holme noen minutter vekke med jolla. Gravde litt ute i vannet og fylte en hel bøtte :rolleyes: Så var det og tette rundt bøtta og røret med denne leiren. Bøtta hadde jeg satt oppi et "jernkar" som tilhørte en peis. Og når alt dette var gjordt som tok sin tid var det og stable opp ved, ta på tennvæske og fyre opp! Selv om veden ikke var helt tørr og fin fikk jeg nå fyr med en god del tennvæske. Så var det bare å vente og vente!

 

Det tok ikke veldig lang tid før det begynte og komme røyk ut av røret og det betydde jo at det virket!! :wink: Og cirka ett kvarter etter røyken kom begynte det jaggu meg og dryppe også! Men det mesteparten som dryppte var vann, det var heller lite tjære og se men noe var det! Jeg tror selv at det ikke har vært noe god tyrived det jeg fant men det var kjekt og prøve og ikke minst morsomt at det fungerte! :smiley:

 

Tok noen bilder og en film :

 

Her er da "jernkaret" stablet opp på noen steiner for og få litt høyde på det :

 

brennekar.jpg

 

brennekar_2.jpg

 

Røret jeg brukte var et kobberrør og var vel en 30-40cm langt med 90graders bøy på enden. :

 

brennekar_med_roer.jpg

 

Istedenfor jerngryte brukte jeg en gammel sinkbøtte, her er den fylt med furuved :

 

furuved_i_boette.jpg

 

Her er leiren som forøvrig ser ut som noe helt annet :wink::lol: :

 

leire.jpg

 

Klart til og fyres opp! :

 

klart_til_og_fyres_opp.jpg

 

Her har det begynt og brenne :

 

oppfyrt.jpg

 

oppfyrt_2.jpg

 

Så kom røyken :

 

roeyk_ut_av_roeret.jpg

 

Og deretter tjæren/vannet :

 

begynt_og_dryppe.jpg

 

Her er også en liten film :

 

 

Det var det, var en del arbeid men det var jo bare kjekt! Jeg tror grunnen til at det ikke kom så mye tjære var fordi veden ikke hadde noe særlig med tyri i seg. Etter en time eller to med bålet lot jeg det slukne. Da dryppte det såvidt mer fra røret og da var den lille bøtten halvfull. Men forhåpentlig til sommeren får jeg tak på noe bedre "tyrived" og prøver igjenn! :wink:

Seilaren : Nå kan du bare finne fram bananen og videokamera! :wink:

Link to post
Share on other sites

Stilig, Sleipner!

Ikke mange som gidder å brenne egen tjære når du kan kjøpe den på Biltema (nå stakk jeg vel nakken fram - går og venter på hugget...) i literflaske! :wink:

Du er utrolig interessert i alt, grundig, improviserende, underholdende og sta - en ypperlig kombinasjon!

 

Leirebøtta var noe inni-hampen ekkel, gitt...

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jo, strengt tatt gjorde du det! Neste gang bør du nok benytte tørrere trevirke. Men det jeg mente var å fjerne vannet fra det ferdige resultatet, slik at kun tjæra ligger igjen. Men forsiktig, når alt vannet er fordampet risikerer du at tjæra tar fyr, og det er jo litt dumt! Kok i det minste utendørs, så du ikke brenner ned huset....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hele båten var nå drastisk! Du sa til meg på MSN at visst jeg fikk nok til kjølen skulle du svelge denne bananen på tvers. Nå har jeg kommet fram til at jeg heller skal bruke Primer i kjølen men en 2 liter tjære burde holde til kjølen. Så visst jeg får til det en gang skal du svelge en banan på tvers.. :lol: :lol:

 

Men et lite spørsmål. Hvor finner jeg tyrived? Kan jeg se på en måte at det er tyri? Kan jeg "lage" tyrived ved og hogge noe furu og la det ligge og tørke en god stund?? :crazy:

Link to post
Share on other sites

Dette vet jeg egentlig ingenting om men finner du ikke den i en død furu eller kanskje en rot fra et dødt furutre. Skal vek egentlig finnes i en levende og da gurua vel dør "lagvis" etterhvert som den vokser :crazy:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...