M/S Bastard Svart 3.Mai.2007 Del på Facebook Svart 3.Mai.2007 Kom til og tenke på en ting, står du under åpen himmel? Jeg gorde det da jeg oljet for ett par år siden, og pga nattedugg måtte alt slipes ned igen Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 4.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2007 Hehe Jon-Kåre jeg har jo ikke gjordt dette før så jeg visste ikke lakken måtte tørke i 24timer før den var overlakkbar Leste litt på boksen jeg Står under åpen himmel. Men det er da bare å olje om dagen å gjøre noe annet om kvelden? Blir langt å ta turen bort til deg bastard30000 :lol: Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 4.Mai.2007 Del på Facebook Svart 4.Mai.2007 Det er veldig fuktig om natten for tiden Får ikke håpe det skjer noe dumt med lakken Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sleipner93 Svart 4.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2007 (redigert) Lakker et et til lag med lakk når jeg kommer hjem og oljer 2 siste strøk på styrbord side håper jeg. Tror jeg får bunnstoff også idag. Men er det noen som vet hvordan jeg kan finne ut hvor denne båten er bygd?? Også igår fikk jeg testet pumpene som er i båten. Både pumpen som ligger litt foran i båten (rett bak styrehuset) og den helt akter fungerer, dvs de sviver rundt ihvertfall! For håpe de pumper vann også. Så var det kjølspikrene. Har funnet ut at det mangler noen så dette må jeg kjøpe å få slått inn. Skal gå over nagler også. Også et spørsmål da : Tenker at noen dager før sjøsetting legger jeg ut noen filler/håndklær eller noe slikt og dusjer disse med vann så båten for trutnet litt?? Høres dette lurt ut?? Redigert 4.Mai.2007 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gabba III Svart 4.Mai.2007 Del på Facebook Svart 4.Mai.2007 Hvis du mangler spiker i kjølen, kan det være en grei løsning å bruker skruer med litt store skiver i stedet for spiker. Det vil ofte være vanskelig å få spiker til å "holde" da det kan være sprekker el. i bordet der spikerne har stått. Litt fy-fy, men det fungerer godt Trutning med våte filler fungerer bra! Det går også an å bruke feks. plenspreder i båten, men husk da å ta ut bunnpluggen så ikke båten fylles med vann! Forøvrig er jeg imponert over fremdriften i prosjektet ditt Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 4.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2007 Da blir det nok trutning med filler. Skal se på det med skruer istedenfor spikrer, kan jo altids prøve med spikrer først og se om det holder bra?? Har også sett at det er masse drit nede ved kjølen ser ut som noe jord lignende greier. Er det bare å ta fatt hånda og grave ut eller fins det bedre metoder?? Sitér dette innlegget Link to post
Gabba III Svart 4.Mai.2007 Del på Facebook Svart 4.Mai.2007 Det beste er om du får tak i en skikkelig industristøvsuger til å rense opp ved kjølen med. Pass på at du får alt vekk, om det er noe igjen kan det fort tette lensepumpa når du får båten på vannet! Har desverre opplevd akkurat det Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 4.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2007 Hvor får jeg tak i dette da?? Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 4.Mai.2007 Del på Facebook Svart 4.Mai.2007 Har du kobberklinker eller galvaniserte klinker i båten din? Meiner det var noko med at kobber og syrefast "går laus på kvarandre", i såfall må du bruke rustfrie skruer (A2) og ikkje syrefaste skruer (A4). Meiner det var sånn... Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
nab Svart 4.Mai.2007 Del på Facebook Svart 4.Mai.2007 Hvor får jeg tak i dette da?? Hei. ClasOhlson har en slik : Tørr & Våtsuger (Kjøpte en i går, skal prøvde den i båten i kveld). Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 4.Mai.2007 Del på Facebook Svart 4.Mai.2007 Du kan sette sprederen under båten også, men og vanne fillene hver kveld er jo greit nok det Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 4.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2007 Tror bestefaren min har en slik stor støvsuger som jeg sikkert kan låne fant jeg ut Vil ihvertfall ikke ha hagespreder i båten grunnen er at visst bunnproppen tetter seg og båten fyller seg opp med vann ryker/knekker båten. Har også nå fått oljet babord side en gang og etter et til strøk er den siden også klar for lakk. 2. lag med lakk er også lagt på styrbord side. Blir vel ikke mere enn et strøk med olje evt et strøk med lakk på babord side før jeg slutter dagen. Sitér dette innlegget Link to post
M/B Shanty Svart 5.Mai.2007 Del på Facebook Svart 5.Mai.2007 NB!! når du skal spikre kjølen - Disse spikerne skal rett inn i kjølstokken, ikke på skrått oppover som virker naturlig. Alf Kåre Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
Sleipner93 Svart 5.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2007 Ok. Tror spikringen og det blir neste helg. Nå har jeg lagt på bunnstoff på styrbord side og mangler babord. Egentlig er dette en drittjobb siden jeg må ligge under båten å male Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 5.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2007 (redigert) Dagen er over og mye har blitt gjordt Har idag fått trukket inntil bordet som var sprukket ut på overbygget. Også fått lagt ny kryssfiner plate til veggen der som den ene var ødelagt. Har også fått lakket et strøk på styrbord og babord side. Og 1 strøk med bunnstoff er også blitt malt på! Bestefaren min tok også turen og lager noe greier til bakdekket. Aner ikke hva det heter. Bilder kommer i morgen!! Lurer også på hvor stor dynamo jeg trenger? Fant en på 50a under terassen. Er dette nok?? Redigert 5.Mai.2007 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Mai.2007 Del på Facebook Svart 5.Mai.2007 50A går bra det! Selv har jeg en på 36A i båten, til å lade opp startbatteri pluss 2x110Ah forbruksbatterier. Ingen problem det! Men da har jeg i tillegg en 25A landstrømslader til å toppe opp batteriene etter endt tur. Det måtte jeg sikkert uansett gjort selv om jeg hadde hatt en 70A dynamo. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sleipner93 Svart 5.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2007 (redigert) Kommer nok til å bruke for det meste sveiv på motoren jeg da men. Hvordan finner jeg ut hvilken hastighet dynamoen skal ha?? Redigert 5.Mai.2007 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Olemann Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Ta ein liten sprut 2-takts ojle inn i sylinderen...tar ikke mangen sekundene før den starter...men ikke ta mer enn 1 sprut pga motoren går opp på fullt turtall.... Mvh. Ole Askvik Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 6.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Olemann : Har fått motoren til å gå, bruker bare noen spruter med olje og en startsigarett. Kommer nok til å bruke mindre olje når motoren har fått gått sin første tur ettersom stempelringene løsner betraktelig mer da tenker jeg! Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 6.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Nedturen som jeg har ventet på har kommet ! Idag kom regnet. Så idag for jeg sansynligvis ikke gjordt en ting! Vurderer om jeg skal lage noe pressening over båten eller noe slikt ettersom de har meldt regn hele uka! Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Det ville jeg gjort ja, da kan du jo flikke litt på motoren Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 6.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Skal ta en prat med faren min når han kommer hjem idag. Tar jeg ikke feil har vi en gigantisk pressening liggende ! Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Her er rattet, hva det vil koste å sende set vet jeg ikke men tror nok 100,- lappen holder. diameter er 40cm så kanskje noen andre kan svare på portokostnader Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Seilaren Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Sender en del bildeler, og det pleier og koste 120kr. som norgespakke! Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sleipner93 Svart 6.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Vet du hvor mye rattet veier? Og hvor høyt er det? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.