Jump to content

Oppussing av trebåt!


Sleipner93

Recommended Posts

Hehe Jon-Kåre jeg har jo ikke gjordt dette før så jeg visste ikke lakken måtte tørke i 24timer før den var overlakkbar :lol: Leste litt på boksen jeg :blush: Står under åpen himmel. Men det er da bare å olje om dagen å gjøre noe annet om kvelden?

 

Blir langt å ta turen bort til deg bastard30000 :lol: :lol: :lol:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Lakker et et til lag med lakk når jeg kommer hjem og oljer 2 siste strøk på styrbord side håper jeg. Tror jeg får bunnstoff også idag. Men er det noen som vet hvordan jeg kan finne ut hvor denne båten er bygd??

 

Også igår fikk jeg testet pumpene som er i båten. Både pumpen som ligger litt foran i båten (rett bak styrehuset) og den helt akter fungerer, dvs de sviver rundt ihvertfall! :lol: For håpe de pumper vann også.

 

Så var det kjølspikrene. Har funnet ut at det mangler noen så dette må jeg kjøpe å få slått inn. Skal gå over nagler også.

 

Også et spørsmål da : Tenker at noen dager før sjøsetting legger jeg ut noen filler/håndklær eller noe slikt og dusjer disse med vann så båten for trutnet litt?? Høres dette lurt ut??

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du mangler spiker i kjølen, kan det være en grei løsning å bruker skruer med litt store skiver i stedet for spiker. Det vil ofte være vanskelig å få spiker til å "holde" da det kan være sprekker el. i bordet der spikerne har stått. Litt fy-fy, men det fungerer godt :yesnod:

 

Trutning med våte filler fungerer bra! Det går også an å bruke feks. plenspreder i båten, men husk da å ta ut bunnpluggen så ikke båten fylles med vann!

 

Forøvrig er jeg imponert over fremdriften i prosjektet ditt :seeya:

Link to post
Share on other sites

Da blir det nok trutning med filler. Skal se på det med skruer istedenfor spikrer, kan jo altids prøve med spikrer først og se om det holder bra??

 

Har også sett at det er masse drit nede ved kjølen ser ut som noe jord lignende greier. Er det bare å ta fatt hånda og grave ut eller fins det bedre metoder??

Link to post
Share on other sites

Tror bestefaren min har en slik stor støvsuger som jeg sikkert kan låne fant jeg ut :wink:

 

Vil ihvertfall ikke ha hagespreder i båten grunnen er at visst bunnproppen tetter seg og båten fyller seg opp med vann ryker/knekker båten. Har også nå fått oljet babord side en gang og etter et til strøk er den siden også klar for lakk. 2. lag med lakk er også lagt på styrbord side. Blir vel ikke mere enn et strøk med olje evt et strøk med lakk på babord side før jeg slutter dagen. :wink:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Dagen er over og mye har blitt gjordt :wink::flag: Har idag fått trukket inntil bordet som var sprukket ut på overbygget. Også fått lagt ny kryssfiner plate til veggen der som den ene var ødelagt.

 

Har også fått lakket et strøk på styrbord og babord side. Og 1 strøk med bunnstoff er også blitt malt på! :wink:

 

Bestefaren min tok også turen og lager noe greier til bakdekket. Aner ikke hva det heter.

 

Bilder kommer i morgen!!

 

Lurer også på hvor stor dynamo jeg trenger? Fant en på 50a under terassen. Er dette nok??

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

50A går bra det! Selv har jeg en på 36A i båten, til å lade opp startbatteri pluss 2x110Ah forbruksbatterier. Ingen problem det! Men da har jeg i tillegg en 25A landstrømslader til å toppe opp batteriene etter endt tur. Det måtte jeg sikkert uansett gjort selv om jeg hadde hatt en 70A dynamo.

Link to post
Share on other sites

Olemann : Har fått motoren til å gå, bruker bare noen spruter med olje og en startsigarett. Kommer nok til å bruke mindre olje når motoren har fått gått sin første tur ettersom stempelringene løsner betraktelig mer da tenker jeg! :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...