Jump to content

Oppussing av trebåt!


Sleipner93

Recommended Posts

Tror ikke dette er løsningen da jeg skjønenr det slikt at dette er over vannlinjen når båten ligger i ro. Tror samgmugget vil tørke og falle ut. Tror heller kjeg hadde prøvd drevgarn/bomullostråd eller liggnende innsatt med noe lurium ala sika elelr tech og drevet dette inn mellom bordgangene

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hei Sleipner

 

Vi har hatt på sikaflex i baugen oppunder de bordgangene som er over vann. Det trutner jo ikke så lett der, og vannet rant inn i litt høy sjø.

 

Det er skummelt å dreve hvis du ikke vet helt sikkert hva du gjør. Det kan bli at du gjør det vondt verre, med for mye drev, og/eller at du driver for hardt.

Link to post
Share on other sites

Dere mener epoxy lim en eller annen lim er tingen? Når jeg tenker meg om er det ikke noe trebåtfestival båt så det kan vel limes ja :wink: Men kan man fylle epoxy/sikaflex imellom bordgangene? Jeg har ikke fått sjekket om man kan se en glipe imellom de.

Link to post
Share on other sites

Nei du bør ikke sparkle med epoxy eller sica mellom bordgangene. Er det store sprekker bør det luses, altså noe av tre som beveger seg i takt med resten av treverket i båten. Bitte små sprekker kan tettes med noe som er så mykt at det trykkes ut igjen dersom båten trutner ytterligere. Eks talg, smør, grease, farm el liknende...

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg vært på overnattingstur i båten!! :flag: :flag: :flag: Familien tok en tur over helga hvor far og stemor kjørte i skøyta mens jeg og stesøster kjørte i trebåten. Først kjørte vi til en bekjent på Tau hvor far skulle gjøre noe "gratisarbeid" med brygga hans. Her ble da første natt i båten å for en følelse! :lol: Ligger der og hører vannet "skvulper" mot skroget! Heeeeeeeerlig sier bare jeg! :lol:

 

Neste dag etter god frokost og mere gratisarbeid på brygga gikk vi videre inn til Hjelmeland. Her kjøpte vi fast food på fergjekaien og besøkte noen bekjente. Etter noen timer med småprating, cola og snop gikk vi tilbake til båten. Nå gikk vi bort til Børøy for og legge oss der. Desverre var det folk på kaien vi skulle ha så vi la oss på svai. Her satte vi garn og småpratet utover kvelden.

 

Morgenen kom og garnet skulle opp. 3 smålyr gikk på sjøen en torsk på rundt 3 kg en på ca 1,5 og en på sikkert 800g eller noe sånt ble beholdt. Vi fikk også 3krabber som jeg netopp har kost meg med :lol:

 

Så til det galne!! :eek: :eek: Når vi skulle gå orket jeg ikke starte opp å kjøre selv så far slepte meg. Regner med vi gikk rundt 5 - 6 knop når knuten til tauen foran røyk! Dette gjorde at min båt ble dratt utover foran. Den stakkars pullerten som var festet i et dekk med råtne bjelker under reiv istykker hele dekker og dollbordet og litt av et bord på skroget!! :eek: :eek: :eek: Dette må bygges på ny og håper på å få det gjordt ut i uka. Jeg har ikke bilder av dekket men har noen når jeg og søster tøffer av gårde som jeg skal få fra den andre dataen så snart som mulig. :wink:

Link to post
Share on other sites

Ja gikk litt fort i svingene når jeg skreiv så jeg. Jeg lå langs sida med en spring. Når halvstikket foran festet i faren min sin pullert glapp drog båten utover med bauen og den bakre fortøyningen rykkte noe ekstremt i min bakre pullert. Som tilsvarte i masse knekking :eek::crazy: Men nå i uka onsdag eller torsdag skal vi prøve å få lagt noe nytt! :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hmm, her var det lenge siden noe var skrevet, men har jo gjordt noe da :lol:

 

Idag har jeg smått begynt litt på innredning. Jeg la en plate slik at gulvet ble like høyt over alt. Jeg på snaue 150 står nesten i taket men de som er høyere for bare bøye seg eller sitte. (Overbygget er jo tross alt nesten bare til soving. Det ble ikke helt som planlagt. Men akuratt nå har jeg lagt en benk på babord side på ca 1m. Under her blir det litt skap-plass som jeg kan legge forskjellig ting inn i. På de en 50cm skal det være et skap/hylle ikke helt sikker og på de andre 50cm håper jeg på å få sette et lite kokeapparat fra biltema. Det ble litt lavt der kokeapparatet kommer til å stå men jeg får passe nøye på når jeg bruker det at det ikke tar fyr. Jeg ble egentlig fornøyd med resultatet og idag skal jeg skjære ut dørene til skapet under benken.

 

Jeg lagte alt av forskalingslemmer ettersom jeg skal ha ny båt om 1 år ca og da vil jeg ikke bruke mye penger som jeg ikke får igjenn. Disse må males hvite. :wink:

 

Som vanlig har jeg ikke bilder men dere fikk jo en liten oppdatering :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Da har jeg endelig fått et bilde! :flag: Jeg tok det ikke selv men nå kan jeg ikke ta bilder for kameraet ligger hos en kamerat.

 

Bildet er fra når jeg var på tur på Lindøy å møtte Seilaren. Som dere ser er det nytt akterdekk og visst man studerer meget nøye kan man se litt innredning som har dukket på på babord side rett innenfor døren.

 

Og selvfølgelig er bildet tatt der båten ikke er pusset, oljet å lakket. Ellers mangler det bare litt list utenpå skroget der å litt brunmaling på benker å motorkasse så kommer det seg betraktelig :wink:

 

seiltur_2007_002.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fylgte Sleipner et godt stykke med seilbåten forrige søndag. Det var rimelig mye vind, og jeg var litt spent på hvordan trebåten til sleipner ville oppføre seg i bølger. Kan ikke si annet enn at jeg ble imponet. Den svære, høye og kraftige baugen pløyde seg gjennom de værste bølger uten å nøle. Lensepumoen gikk riktignok ganske mye, men tråbåter lekker litt i bølgar da fribordet ikke er trutnet.

 

Så på de rette dagene er jeg halt klar til å kjøre denne skuten til Vaksdal.. :wink:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...