Jump to content

Oppussing av trebåt!


Sleipner93

Recommended Posts

Haha, selvfølgelig skal det gjemmes bedre. Men jeg driver jo fortsatt å kobler med vindusviskeren og slike greier :wink: Ellers skal jeg vel ha et til lys framme i kabinen men det skal gå på samme bryter som det i taket. Skal også kobles en ledning som går bak ved båten hvor det skal være et sigarett uttak til søkelyset mitt :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har ikkje så mykje å sei. Vil berre påpeike det bastard seier om skruer og lim. Det er viktig at du ikkje tar nokre snarvegar med spikar. Elles går eg ut i frå at du har sikringar mellom batteri og altdet elektriske utstyret, det er også fy fy å la vere :nono: :wink:

 

Sigarettuttak er veldig praktisk å ha. Det er faktisk så praktisk at sjølv eg har det i den vetle båten min. :wink:

Link to post
Share on other sites

Tror du skal ha en bryter for hver lys i cabinen i tilleg til en felles for alle. Dette for at du skal kunne spare strøm når du bare trenger ett lys. I tillegg må du ha en hovedbryter, den har jeg koblet på jord.

 

Bare ta kontakt hvis du trenger hjelp til noe strøm greier. Ettersom min tysklærer på ungdomskolen (Aina :wink: ) ga meg opp hospiterte jeg på elektrolinjen til Godalen VGS i tilvalgsfagtimene i stedet for tysk i 2 år.. :lol:

 

Det er faktisk så praktisk at sjølv eg har det i den vetle båten min.
Til å tenne røyken.. :lol: ... :puke:
Link to post
Share on other sites

Da er vi to uten stygge uvaner.. :flag:

 

Tilvalgsfagen var grei helt til jeg skulle på vidergående.. Siden de fleste har tysk eller fransk på ungdommskolen var det ingen som skulle ha Tysk C språk på vidergående :headbang: Jeg hade ikke karakter i faget og kunne ikke ha tysk B språk (Noe jeg ikke hadde klart uansett :lol: ) Derfor måtte jeg ta Spansk C språk i år sammen med alle nerdene som vill lære enda ett språk :cryin::cryin: spansken trekker ned snittet mitt for å si det mildt.. :crazy: (Stryker ikke da... :wink: )

Link to post
Share on other sites

Låner tråden litt jeg, Ørjan...

 

Seilaren: Du har kanskje litt erfaring med holbarhet på strøm ombord i seiler? Jeg skal jo snart sjøsette og vil ha 2 x 115 ah batterier (vet at det blir mye vekt, men jeg er ingen regattaseiler! :wink: Jeg har lanterner, lite s/h TV anno 1970, vhf, laptop/gps plotter, ekkolodd, lensepumpe, 3/4 ledlamper, og 2 lamper i kabin. lanterner vil brukes lite da jeg ikke seiler mye i mørket, TV brukes minimalt (barne-TV og Dagsrevy (samt landskamp om det er noen)), plotter/pc vil være på minimalt da denne kun brukes i ukjent farvann, loddet vil nok stå på en del på første turer i kjent farvann (men da med dybde 80 cm - ikke 145 cm), ledlampene vil stå på etter mørkets frembrudd ved landligge og lamper i kabin vil ha minimal bruk.

 

Vil jeg med min batt kapasitet kunne være ute i en uke uten lading med denne bruken? Tenker her at jeg slipper innkjøp av dyre solcellegreier etc., og kan heller ta en natt ved havn med landstrøm for lading.

 

:confused:

Link to post
Share on other sites

Låner tråden litt jeg, Ørjan...

 

Nå har jeg verken utdannelse eller livslang erfaring, men ken jo si hva jeg tror.. :yesnod:

Lys i kabin blir erfaringsmessig lite brukt da der er ganske lyst om sommeren. Landterner likeså (som du sier) Det som tar strøm her er jo plotter, lodd og TV. Er tv apparatet fra 1970? Kan tenke meg at det trekker litt strøm i forhold til dagens teknologi. To batterier på 115A hver er jo ganske bra. Nå vet ikke jeg hvor mye strøm VHFen trekker. Skal den stå på til enhver tid må du regne med at den tar litt.. LEDlamper bruker jo heller ikke strøm ...

 

Nå har jeg tenkt litt høyt.. :lol:

Tror dette går helt greit jeg bare du passer på å sku av det eletriske når det ikke er nødvendig at det står på. Likevell tror jeg det er rimelig "tomt" i batteriene etter en uke. Innvenster i et multimeter. Så kan du holde kontroll på hvordan det ligger ann med batteriene undervis. Med det forbruket du beskriver tror jeg ikke utslaget per dag blir så stort. Jeg har alltid en billader i båten for sikkerhetsskyld.

 

Jeg har ett batteri i båten. Ladet det før påske og det er helt fint ennå. Har hørt over 6 timer på radioen + litt bruk av GPS og lys. Min erfaring er at batteriet varer mye lengre enn en tror. (Jeg har to av disse minipanelene jeg tipset deg om en gang i vinter. Disse hjelper litt på, men ikke mye)

 

Konklusjonen er at det bør gå greit.. :lol:

Redigert av Seilaren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...

 

Konklusjonen er at det bør gå greit.. :lol:

 

:flag:

 

Ja..jeg kikket på disse små, men de gir så forsvinnende lite og ved landligge i havn mellom turene har jeg 25 amper lader som jeg vedlikeholder med.

Jeg håper jo at påhenger jeg får tak på har mulighet på en enkel måte å gi litt under gange, men det er jo heller ikke mye som du selv sier. :)

 

Men takk ... jeg satser på at det holder...hvis ikke må ungene klare seg uten barne-TV! ...Far skal jo se nyhetene! :lol: (har en anelse om at dette blir snudd opp ned i båten, men...men... :lol: )

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg litt å "oppdatere" :smiley:

 

Har fått malt dørkene å satt disse inn i båten. Begynt å male inne i styrhuset og fått satt inn dørkene inne der også. Imorgen håper jeg på å få malt dekket men vet ikke om jeg får tid. Ellers kan jeg si at idag har jeg vært på tur bortom Lindøy og når jeg kom hjem igjenn fikk jeg beskjed om at jeg måtte ut igjenn for broder og venner ville være med på fisketur! :lol:

 

Så gikk vi ut igjenn bak ved Roaldsøy hvor jeg som regel fisker. Vi fikk hele 4 lyr og turen varte vel i noen timer, tror de møtte opp klokka 20 og vi gikk vel hjem klokka 23 så idag var lanternene i bruk faktiskt :lol: Nedenfor er noen dårlige bilder...

 

Her har jeg tøffet ut fra Ormøy :

 

midtfjords.jpg

 

Oppe ved Lindøy :

 

lindoey.jpg

 

Og her på hjemturen sent på kveld (Tøffer fra Bjørnøy her ) :

 

fra_bjoernoey.jpg

 

Her er en kai på Steinsøy :

 

kai_steinsoey.jpg

 

Bilde av Buøybruå!

 

buoey_bruaa.jpg

 

Og et bilde innover i Galeivågen! :

 

galeivaagen.jpg

 

Sånn det var det. Vet det ikke er bilder av ting som har blitt gjordt men det kommer det også en dag. Tok også kontakt med Svein Walvick for å finne ut om båten min var bygd der. Men han sa at denne båten mtåte vært bygd på Lista eller rundt der. Så han ga meg en jeg kunne ringe å spørre men jeg har ikke fått tid enda.

Link to post
Share on other sites

Kan vel komme med en liten oppdatering jeg da.

 

Her er da det nymalte dekket :

 

nymalt_dekk.jpg

 

Taket :

 

tak.jpg

 

Nyinnkjøpt pumpe til 1000,- :crazy: (Denne har innebygd flottør)

 

ny_pumpe.jpg

 

Også her har jeg tatt et bilde inn i styrehuset fra vinduet. Her vises jo bredde og lengde litt bedre. Når jeg står inne blir det så liten plass til å ta bildet.

 

 

styrehus_fra_vindu.jpg

 

Ellers lurer jeg litt på noe. Når båten presses ned i sjøen på babord side "fosser" det inn vann. Det er litt vanskelig (Fordi det er inne i den boksen hvor tanken er) men jeg tror det lekker mellom spant og bordgang, kan dette tettes ved sagspon? Får bare hjelp av noen venner til å presse båten ned mens jeg tømmer uti med sagspon? :lol:

Link to post
Share on other sites

Ja du får vel gjordt litt no som det er ferie tenkjer eg. :smiley:

 

Eg ser ikkje heilt for meg korleis det kan lekke mellom spant og bordgang. Spanta er jo på innsida :confused: Eller er det slik at borda har løsna frå spantet, og som ein konsekvens av dette lekker det inn vatn mellom bordgongane? Høyrest uansett ut som eit prosjekt for hausten, men som ei førebels løysing kan du nok prøve med sagspon. Eventuelt kan du tette med margarin, men viss det er så at det lekker bak eit spant slik at du ikkje kommer til så er jo ikkje dette så lett, med andre ord du kjem til på utsida?

 

Får vel byrje å jobbe litt med trebåten att eg og no som eg har tid til det. Einaste problemet er at eg vert så lett "distrahert" no når plastbåten er sjøsett :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...