Jump to content

Grådige båthavner.


Catlina

Recommended Posts

Hmm.....150,- for å sove i sin egen båt er jo litt billigere enn 500,- for å sove på hotell

 

Du betaler ikke for å sove. Du betaler for leie av kaiplass midt i sentrum på en av de beste tomtene i byen.

 

PS hvor mye koster det å parkere en bil i et parkeringshus i sentrum da? Jeg betalte over kr 200 på Europark i Oslo uten mulighet for sjøutsikt , dusj og toaletter.

 

Havnavgifter er ikke priset høyere enn andre tilbud.

Link to post
Share on other sites

Farsund flott kai midt i byenkr. 0,00 ypperlige toalet/dusj fasiliteter, gratis rundstykker hver morgen.

 

tipper Mandal kommer til å slite med sine stive priser, gamle dusj/wc fasiliteter i et industrihøl nå som man slipper å runde Lindesnes, og folk øst/sør fra tør å seile litt videre enn Mandal

Link to post
Share on other sites

Synes det er bra at noen med høy prislapp også klager litt på priser. Det har blitt så typisk for den velfødde normann og betale det det koster uten å mukke det minste. Egoismen råder. Så lenge jeg har råd driter jeg i om andre har råd...

 

Det er for dyrt, ferdig med det. hadde prisene vært lavere ville flere brukt havnene i reisesammenheng. og stedene tjent mere en kun dem som fiser penger til kvelds.

 

ola normann er kjent for å si JA VEL... Kanskje vi skal begynne å betvile dette litt i alle sammenhenger og kreve tilbake Norge som et gjestmildt og hyggelig land.

 

Bullett

Redigert av bullett (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er for dyrt, ferdig med det. hadde prisene vært lavere ville flere brukt havnene i reisesammenheng. og stedene tjent mere en kun dem som fiser penger til kvelds.

 

Og hva er riktig pris? Og hvordan skal du få noen til å bygge ut, drifte og vedlikeholde disse havnene til de prisene du synes er rimelig?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg synes prisen i gjestehavnene er helt greie. Prisen man betaler skal jo stå i forhold til hva du selv opptar av plass og hva som kan tilbys av fasiliteter. At det koster mer på populære steder har jo bare med tilbud og etterspørsel å gjøre. At større steder som feks Oslo tar mer er det heller ikke noe å si på når man tenker på hva byen kan tilby av serverdigheter, museumer, teater, revyer, etc, etc....

Link to post
Share on other sites

dette skreiver mouch: Og hva er riktig pris? Og hvordan skal du få noen til å bygge ut, drifte og vedlikeholde disse havnene til de prisene du synes er rimelig?

 

 

 

nevnte jeg noen pris.. nope... Synes bare alt blir for dyrt her i landet. ikke alle tjener flesk og innehar svære båter til høye priser. vi med båtinntresse skal vel også kunne ut å kose oss selv med under 30 fot og laaaangt under 100000kr

Redigert av bullett (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Catlina,

Såvidt jeg vet har båten din en bredde på 21 feet 5 inches...... = ca 6.5 meter.....

Du kan vel ikke forvente at du betaler bare for lengde, og ikke bredde ????

Glem ikke at det faktisk koster å drifte gjestehavner, toiletter, dusjer, avfalls-

mottak etc etc... Og glem heller ikke at sesongen er rimelig kort, og at de som

drifter gjestehavner tross alt kanskje har tre måneder på å innkassere utgiftene

for hele året......

Og med dine 6.5 meter opptar du faktisk minst to havneplasser. Så etter mine

begreper burde du faktisk betalt havneavgift x 2.........

Link to post
Share on other sites

Hallo TJ

Det er vel ikke det det dreier seg om. Kort og godt hva havne-eier

kan kreve i inntekt for å dekke sine utgifter (og ha en fortjenste...)

Synes du virkelig det er galt at en båt som opptar 2 plasser (6.5 meter

bredde) kun betaler for en plass...???

Ærlig talt; vi betaler etter lengde i alle havner (mao etter den plassen man

normalt opptar med mono-hull......) og her er det nromalt en viss sammenheng

mellom lengde og bredde.....

Link to post
Share on other sites

Joda, helt enig - dobbel betaling om en opptar to plasser.

 

Hva er en plass da??

Det er vel opp til enhver innehaver å definere skulle jeg tro.

 

Når en først begynner å difrensiere betaling etter båtstørrelser er det jo litt rart om det kun er bredden som teller. Det kan ligge 4 slike båter jeg har på samme sted som en 40-foter.

Link to post
Share on other sites

TJ: Nei det er ikke kun bredden som teller. Vanligvis er det lengden.

Men det er klart at et sted som f.eks. Skagen hvor de fleste ligger longside, eller hvor

bredden vil bergense antall båter så betyr dobbel bredde faktisk at man opptar 2 x normal

båtplass. Vanskligere er det ikke. Og å oppta to plasser bør vel kvalifisere til betaling

deretter...???

Link to post
Share on other sites

nevnte jeg noen pris.. nope... Synes bare alt blir for dyrt her i landet. ikke alle tjener flesk og innehar svære båter til høye priser. vi med båtinntresse skal vel også kunne ut å kose oss selv med under 30 fot og laaaangt under 100000kr

 

Nei, det var også derfor jeg spurte! Så vidt jeg vet så er det gratis å ligge i en havn på dagtid, og når kvelden kommer så er det da mye bedre å ligge for seg selv(?) i en uthavn, og det er jo også gratis. Så på en måte så skjønner jeg ikke helt problemet?

 

For du mener vel ikke at du vil pålegge alle byer og tettsteder ved fjorden å bygge ut båthavner hvor man skal ligge gratis eller til sterkt subsidierte priser? Og hvilke andre "gode formål" skal du ta de pengene fra?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke slå deg vrang, men har du med kvitteringen på hva du har betalt for båten så beregnes avgiften til noen promille av dette... :nonod::crazy::confused:

 

Jeg kan heller ikke at båten verdi skulle ha noe med havneleien å gjøre, men at størrelsen kommer inn som en faktor har jeg ikke noe problem med å forstå.. Det er jo den "mengde" bryggeplass man opptar som man bør betale for..

 

Hei Knut.

Fant noen priser for fritidsbåt Bergen Havn Zakken 100 kr + strøm 50 kr :cheers: +50 for toalett,dusj og vaskemasin.

Stord Leirvik 125 kr inkl. strøm,vaskemaskin,dusj,toalett, internett. :cheers:

Her betaler vi for en båt og ikke antall skrog deffinert som fritidsbåt.

Kansje Trimaran skulle betalt 3 ganger prisen :confused:

Vill si at noe mellom Bergen og Stord burde vere en ca mal på prisnivå i Oslofjorden med Sørlandet også. :sailing:

 

:flag: Sæbjørn

Link to post
Share on other sites

Så i disse gjestehavnene er altså en plass den plassen båten tar og alle betaler det samme.

Det er altså ikke mulig for en båt å oppta to plasser.

Det er vel det som er vanlig her på vestlandet i alle fall, eller?

 

No er vel ikke flerskrogsbåter det man ser så mange av her heller, var inne på sidene til havnevesenet og flerskrog er ikke spesifisert. Kun mono hull/ 1 fartøy :smiley:

Redigert av Xerb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Håper at gjestehavner forsatt vil være go butikk for de som driver disse. Se på campingplasser. De beste plassene er utleid til faste vogner. Stabile leie intekter. Tenk om det beste for en del havner som for eksmpel Steilene hadde vært fast utleie til husbåter :cryin:

 

Utehavnene er jo forsatt gratis :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Nå er det jo mulig for flere båter å ligge utenpå når en ligger lomgside da, så det har jo lite med saken å gjøre...

 

??????

Argumentet var jo at trådstarter opptar to båtplasser fordi båten er så bred. Hva da om en opptar flere båtplasser i lengden, det er vel relevant å ta med i diskusjonen.

Men stsolei forteller meg jo at praksis er at lange båter betaler mer enn korte båter og da er det jo også på sin plass at brede båter betaler mer enn smale båter.

Helt greit det, var bare ikke klar over og ikke vant til at lengden på båt er avgjørende for døgnprisen i gjestehavner. Slik har det ikke vært i de havnene jeg har besøkt og da hadde det vært snålt om plutselig bredden skulle ha betydning.

Link to post
Share on other sites

Når båten ligger til kai med baugen el akter inn og opptar to plasser så går utleiern glipp av avgift hvis han ikke tar ekstra pga bredden. Når en lang båt legger seg longside kan utleier fremdeles få inn avgift fra de som ligger utenpå der igjen. Har aldri sett at båter ligger etter hverandre utover i havnen.

Redigert av loffern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...eneste sted hvor vi er blitt avkrevd 2 x pris er på Læsø i høysesongen.

Jeg har betalt 50% ekstra mange steder, både i Norge og Sverige (bl.a. vinterhavn på Aker Brygge og gjestehavna i Kristiansand). Helt klart en uting, men det gode som kommer ut av det er jo at man blir liggende mer på svai i stedet:)

Link to post
Share on other sites

når man skriver at man synes ting har blitt dyrt betyr ikke det nødvendigvis at man skal ha det gratis. Jeg er nå ikke så dum. som tydeligvisse andre kverulanter er...

 

Denne båtplassen.no begynner jeg å bli lei av da den mere eller mindre ødelegges av bedrevitere uten fornuftig svarhøflighet. at man kan svr litt hardt noen ganger er greit, men det er visse som er besservissere hele fordømte tia... arg så lei sånt piss. Ikke kan dere skrive/snakke som vanlige mennensker heller... neida det skal hele tia brukes tunge og gjerne meget gamle faguttrykk når noen som tydelig trenger hjelp...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...