Jump to content

Grådige båthavner.


Catlina

Recommended Posts

Sist helg: Steilene hadde noen få båter liggende over natten,ble avkrevd kr.230.Jeg nektet å betale mer enn kr.150 som de andre kjølbåtene(pluss kr.30 for strøm) ble da truet med at de skulle slippe mine fortøyninger. Påpekte at jeg brukte hverken toaletter eller dusj på land,så fikk jeg høre at det måtte jeg ha betalt mer for uansett!!!

 

Samme helg Oscarsborg,der koster det kr.150 for natten - greit nok, men ligger du lengre enn kl.12 samme dag forlangte de kr.100 i tillegg.

 

Hold dere unna slike blodsugere,ligg heller på svai eller til en bergknaus,hvis man utstyrer båten med solcellepanel/generator og watermaker så blir man uavhengig av natthavn hos slike som skal sko seg på båtfolket.

Link to post
Share on other sites

Her borte er det ganske vanlig for båthanver å kreve 150% av kost for lengden for katamaraner under påstand at de trenger 50% bredere plass ved landligge.... Hvis du dar opp en ankringsbøye, så betaler du som vanlig skrog....

 

Sansynligvis så blir dette ikke din siste opplevelse med krav om 150%....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Greit å betale mer hvis katamaraner tar opp to båtplasser,men i dette tilfellet var det nesten ingen båter som lå i havna. En annen ting er at mange moderne kjølbåter er meget brede og tar opp så mye plass at det nærmer seg bredden som en katamaran på rundt 40 fot,ingen krever ekstra avgift for en sidrumpa blysvinger hvor det ikke blir plass til flere båter i en bås.

Har seilt flere ganger fra Frankrike og hjem,det eneste sted hvor vi er blitt avkrevd 2 x pris er på Læsø i høysesongen.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes de frivillige som driver på steilene gjør en utmerket jobb, og betaler min havneavgift til disse folka med glede. De har skapt et utrolig flott miljø der ute, og havneavgiften går i hvertfall til en god sak, ikke til blodtørste bakmenn som skal tjene masse cash på dyre havneleier slik det er mange andre steder.

Link to post
Share on other sites

Syns du "syter" vel mye nå.

Du har råd tilbåt som koster over 3 mil, da har du også råd til å betale litt mer en oss andre :yesnod:

så tar du også opp mye mer plass en vanlige båter,

Du skal, og bør, betale mer en vanlige båter.

Det er nå min menig

 

Ha en flott og fin sommer, på svai. :cheers:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Dette er første gang eg har høyrt om ekstrabetaling for fleirskrogsbåtar i Norge. Dette med unntak av langtidsleiga i bås.

Me har sjølv katamaran, og har aldri opplevd slikt i Norge. Eg er samd med Catlina om at slike plassar bør boikottast.

Glad eg ikkje bur på Austlandet.

 

Sjølv så synest eg at når det passerer 150 kr per døgn inkludert minst 10 amp straum, så byrjar det å bli dyrt.

Ein treng ikkje watermaker for å ligga i uthamner.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Syns du "syter" vel mye nå.

Hva med å tenke litt "båtfolksolidarisk" i steden for å slenge med leppa om hva båter koster. Grådige havneavgifter går ut over alle, både små og store båter, og selv noen kjøpe dyre båter er det viktig å motarbeide "franske tilstander" hvor en må betale en 1000lapp og mer for en overnatting. Jeg mener om båten er en katamaran og det er god plass i havna bør han ikke betale mer en andre, en flerskrogsbåt bruker ikke mer fasiliteter i form av strøm og vann enn en enkelskrogsbåt.

Link to post
Share on other sites

Enig med Kurth. Om Catlina skulle få avslag fordi det er lite båter i havnen er det vel like rimelig at alle andre skulle få samme prosentvise avslag...

Argumentet med at du ikke bruker båthavnens fasiliteter som dusj og toalett er rett og slett søkt og har ikke noe med saken å gjøre.

 

Samtidig skjønner jeg at du reagerer på prisen - det er jo rådyrt enten du betaler 230 eller 150 kr, men det er jo frivillig å legge seg i havnen da.

At havneprisene stiger etterhvert som det blir flere båter tror jeg en må forvente og legge dette inn i båtbudsjettet om en er av typen som bruker slike anlegg mye.

Link to post
Share on other sites

Greit å betale mer hvis katamaraner tar opp to båtplasser,men i dette tilfellet var det nesten ingen båter som lå i havna.

Det kan kansje virke urimelig, men syntes ikke en kan forlange lavere pris fordi det er få båter i havna . :smiley:

 

De som krever inn betaling har et regelverk å forholde seg til, og de gjør bare jobben sin. Dersom regelen er at katamaraner skal betale mer - vel så skal de betale mer, uavhengig om det ligger mange eller få båter i havna. Om det er riktig å ta mer for katamaraner tar jeg ikke stilling til men det er vel ikke urimelig å difrensiere på bredde når man gjør det på lengde mange steder?

 

Boikotting av Steilene på grunn av dette er for min del helt uaktuelt.

Link to post
Share on other sites

De som har brygger leker jo ikke butikk... De driver butikk de som alle andre.

Pengene som skal inn de 3-4 mnd skal vanligvis dekke store lån, lønninger og andre utgifter.

Hvis noen har hatt noen ansatt noen ganger vet man hva det koster!

For de som tar litt penger er det som regel en del fasiliteter på land. Butikk, resturanter, vinmonopol (Hvaler :drink: ) moderne toaletter, drivstoff osv...

 

Verden er ikke gratis lengere :cheers:

 

God helg !

Link to post
Share on other sites

Skjønner godt at det reageres både den ene og andre veien, men å begynne med person/båt angrep virker da lite ålreit. At de med katamaraner eller spesielt brede båter bør betale "noe" mer om de tar opp mer plass enn en "normalt" bred båt finner jeg naturlig. Når noen nevner dobbel pris er dette noe jeg mener er HELT uakseptabelt og det virker nærmest som om gjestehavnene med denne praksis ikke ønsker båter av denne typen i sin havn.

 

At prisene er kommet så høyt enkelte plasser, er nok alle som bruker dem del skyldig i, ettersom eierene vet at de får besøk og gjester på tross av prisene. Så dropp heller de havnene som er dyre og krever for mye, for lite......

 

I en slik sak som dette er det selvsagt mange meninger og umulig å bli enig da noen ikke kan klare å unne naboen den store og dyre båten hans. Så er det noen av dem som kjører store flotte båter som ikke kan droppe denne overlegne holdningen om at de er større, bedre og at alle disse små båter (joller i deres øyne) burde vike.... Misunnelse er noe dritt og skaper en masse unødvendig dårlig stemning og burde derfor vært kastet på sjøen.

 

Det er klart at ikke alle som ferdes på sjøen er like store, verken i fot eller lommebok. Dette forandrer ikke på det faktum at sjøen er en fantastisk plass for turer, avslappning, ferie, kos, familen, hygge og en masse annet positivt. Her spiller størrelse, lommebok, jobb eller noe annet en rolle da sjøen SKAL være for alle. Så sørg nå for at det forblir slik som dette og stå heller sammen om utviklingen av nye systemer og måter å kunne beregne priser (for gjestehavner) som blir mer rettferdige for alle.

 

Ønsker alle flotte turer og god stemning, enten de legger seg i gjestehavner eller velger å la være.

Link to post
Share on other sites

Ja, kjære Catlina; det er dyrt.

 

Men tror du tilbudet på Steilene gror opp av fjæra av seg selv.

Du er kanskje ikke av dem som selv stiller opp på dugnader i hjemme havna ?

Og i tilfelle du likevel gjør det, burde du vite at det koster å bygge og drifte et anlegg som det på Steilene.

 

Yt din skjerv, slutt å syte eller legg deg på svai !!! :nono:

 

Vennlig hilsen

upperten

Link to post
Share on other sites

De som har brygger leker jo ikke butikk... De driver butikk de som alle andre.

Jeg vet ikke noe om Steilene, men generelt; båthavner er vanligvis kommunale og noe kommuner synes det er lurt å se på båtfolket som en god inntektskilde, noen er mer lure en andre. Havnevesenet er ofte også "eier eller medeier". Dette vesen lever sitt eget liv og i noen tilfeller disponerer de store overkudd på drift. Når det gjelder de "fasiliteter" som nevnes, hvor mye skal en betale for å få lov til å handle eller bruke pengene på kroa? Dette er jo den kronasjen båtfolk legger igjen og som kommer næringsdrivende til gode. Alle vet at turisme og båtturisme er en betydelig næring i sesongen og at båtfolket legger feriepengene sin langs kysten, det er derfor bare snakk om grådighet, privat eller kommunal, dersom vi skal "flåes" for å fortøye ved en brygge. Det er i realiteten vi selv som bestemmer prisene for å ligge med brygga, vi bør derfor være prisbeviste for å holde avgiftene på et fornuftig nivå, slik at brygga blir tilgjengelig for alle, uavhengig av bankkontoen, og si tydelig fra dersom prisene virker urimelig. :cheers:

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Syns du "syter" vel mye nå.

Du har råd tilbåt som koster over 3 mil, da har du også råd til å betale litt mer en oss andre :yesnod:

så tar du også opp mye mer plass en vanlige båter,

Du skal, og bør, betale mer en vanlige båter.

Det er nå min menig

 

Ha en flott og fin sommer, på svai. :cheers:

 

Dette var fornuftige ord!

Catlina, din utgift til gjestehavner utgjør vel ikke mange promillene båtens verdi? Hvis jeg ligger longside med min lille "jolle" på 6.55 meter, så betaler jeg jo det samme som en 30 foting. Skal jeg da slå meg vrang ovenfor vedkommende som krever inn avgiften? Nei det får da være måte på :cheers:

Link to post
Share on other sites

Skal jeg da slå meg vrang ovenfor vedkommende som krever inn avgiften? Nei det får da være måte på :cheers:

 

 

Du trenger ikke slå deg vrang, men har du med kvitteringen på hva du har betalt for båten så beregnes avgiften til noen promille av dette... :nonod::crazy::confused:

 

Jeg kan heller ikke at båten verdi skulle ha noe med havneleien å gjøre, men at størrelsen kommer inn som en faktor har jeg ikke noe problem med å forstå.. Det er jo den "mengde" bryggeplass man opptar som man bør betale for..

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke problemet :confused: Alle vet at det er drifter av stedet som setter pris. Og den er som regel beregnet ut i fra hvor stor båt en har.

Jeg er som regel på en 6-7 ukes ferie hver sommer. I den tiden ligger jeg kanskje i gjestehavn 4-5 ganger. Mener å huske en sesong vi lå noe mer, men ikke over 8 netter.

Så om det koster 100 eller 250,- har det ingen betydning for feriebudsjettet. (mitt)

Og i en helg ville det være utenkelig å gå fra brygga til en annen brygge. Da kunne jeg bare bli liggende der hvor båten ligger til vanlig

Jeg er enig at prisen er generelt høy, men så lenge folk velger gjestehavner er prisen riktig.

Ellers er jo alt kvinnene (jeg har tre) kan kjøpe på land i nærheten av gjestehavna ett større problem for feriekassa. :eek:

For oss som er glad i svabergene er jo det bare fint at andre vil ligge som sardiner i glassfiber, mer plass utpå selv om det til tider begynner å bli trangt der og.

 

Hilsen Nils :smiley:

Link to post
Share on other sites

Catlina har tross alt et poeng mhp avgiftene. Katamaran som fortøyes langs kai og ilegges høyere avgifter enn andre er en uting. At båten er briere enn de fleste, skal vel ikke medføre større plass langs kaien. I "smal" havn kunne jeg akseptert dette fenomenet. Legger en katamaranen i bås må en medregne høyere avgift. Dersom de fleste av oss begynte å ligge med hekk/baug mot kai da befinner jo vi også oss i samme kattegori som kattamaranen. Skulle vi da betale dobbelt for lengden av båten som stikker ut fra kai ???

 

Sammenligner en havneavgiftene med parkeringsavgiften (for bil) er jo dette ikke så aller verst for 24 timers parkering. At prisene øker til det uvettige har jeg ikke noen formening om annet at en betaler og holder kjeft og ungår slike steder neste gang. Flere havner er i ferd med å prise seg ut i det blå og tar ikke hensyn til at vi legger igjen store beløp hver gang.

 

Kansje vi skule gjøre som enkelte bobiler pleier - ta med oss alt vi trenger hjemmefra og ikke gå iland i "grådige" havner.

 

jawik

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=23134

Lotus : På denne bakgrunn er det for meg komplett uforstålig at enkelte kommuner tar opp mot 200 kroner døgnet i gjestehavnleie for en 30-foter. Det er jo gullkantet å få turistene til byen. Hvorfor jage de vekk fra den kommunale gjestehavna ved å ha et dårlig tilbud og en stiv pris?

 

 

Det ser ut for at båteierene har blitt mer betalingvillige etter hvert og innser at det må koste litt å ligge i en gjestehavn i et bysenter . Lotus m. fl hevdet i fjor at gjestehavnene måtte drives etter selvkostprinsippet og at kommunene ikke skulle ha anledning å få overskudd på driften.

 

 

Har ikke hørt de samme klagene fra bobilfolket som sjelden har anledning til å campere i stransonen mitt i byen, for et par hundrelapper. De betaler den samme prisen langt inne i skauen langt fra folk.

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grådige havneavgifter går ut over alle, både små og store båter, ....

 

Med ordet "grådig" så tenker jeg på noen som har en helt "ublu" fortjeneste på den vare som selges - er det virkelig tilfellet med disse gjestehavnene? Jeg mener da i bedriftsøkonomiske termer og ikke bare sånn "vonhørensagen" (sjelden tysk dialekt!).

 

Forundrer meg forøvrig mer og mer hvor avhengig store båter med alt, ja absolutt alt, av utstyr er av å ligge i havner! :confused:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kansje vi skule gjøre som enkelte bobiler pleier - ta med oss alt vi trenger hjemmefra og ikke gå iland i "grådige" havner.

 

jawik

 

Ingen dum tanke... Da er man jo på en båtferie....

Ligge til havn hele sommeren kan en jo like så godt kjøpe hytte :lol:

 

Men slik båtverden er i dag blir det bare flere en det er plass til så om de tar 150 eller 200 kroner er en dritt fordi det legger til båter uansett :nonod:

Redigert av VO`n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En regneøvelse med basis i nasjonalsporten som kalles misunnelse. Betaler du for mye for din "jolle" bør du heller ta det opp med gestehavna.

 

Jeg synes overhodet ikke at jeg betaler for mye. Om det koster med 100 eller 200 kr så bryr jeg meg lite om det for å si det mildt. Jeg bruker heller energien min på å få en hyggelig ferie og opplevelse. Gidder ikke krangle med en stakkars ungdom som kommer ruslende rundt på kvelden for å kreve inn avgiften. :discuss:

 

Pettersand, den teorien du har redegjort for er ikke bra :puke:

 

For øvrig så er dette en diskusjon som kommer opp hvert år her på Båtplassen, og den tar den samme retningen også. Trist egentlig.

Link to post
Share on other sites

Ser ikke problemet! Dette er da småpenger i den store båtøkonomien for de fleste. Og er det ikke verdt å betale noen kroner for at kommuene bygger ut og får opp standarden på havnene?? Det er jo pinadø ikke mer en de som foretrekker landlivet betaler i campingleie!! Nei, dette synes jeg var syting for lite!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...