Jump to content

Grådige båthavner.


Catlina

Recommended Posts

. Har aldri sett at båter ligger etter hverandre utover i havnen.

 

Å joda, i Sverige er det vanlig i mange havner. Opplevde dette selv på Kjæringøen i sommer og i fjor sommer. Det ble kaos med dregger på kryss og tvers.

 

Komentaren fra den gjengen som kom og la seg akterut på verandre og opplevde kaoset var ; Fortsetning føljer i Smøgen i morgen.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Tja.. hva skal en si til dette da??

Kanskje ingenting, kan jo risikere å havne i gruppen kverulernde bedreviter uten fornuftig svarhøflighet.

Men jeg tar sjansen.

 

At du begynner å bli lei av båtplassen.no er helt greit det - det er nå frivillig å bruke plassen og hvor mye tid du vil bruke her velger du også selv.

Ønsker du en diskusjon rundt "miljøet" på båtplassen er det helt legitimt og jeg tror vi trenger slike diskusjoner innimellom. Men stedet og måten du uttrykker din frustrasjon på synes jeg er lite fruktbar.

 

Start heller en ny tråd med saklig argumentasjon.

Link to post
Share on other sites

Syntes det er stiligt at så mange mener at leien burde vært som den er helst høyere, skal vi slå oss sammen for å få den opp på de plassene som er bakstreversk billige??

 

Kansje en aksjon som opfordrer til økte priser??

 

Teksten kan være;

kjære Bergen vennligst øk prisen ellers å finner vi dyrere plasser å ligge,

Farsund; vi har observert at dere ønsker oss velkommen med en flott kai rimelige dusjer og hyggelig betjening til kroner 0,00, dette kan vi ikke finne oss i, noen av oss har betalt mye for båtene og krever å betale for oss - er dere ikke klar over hva det koster å drive en kai! ! ! !

 

Kjære alle havner nord for Bergen, dere har lenge trodd at det var været som har gjort at det ikke kommer så mange båtturister som sør/øst landet - det er feil, dere er boikottet fordi noen av dere tar minimalt betalt for kaiplass.

 

Tilslutt, takk Mandal for ypperlige priser på havneleie, kunne vært økt noe men vi stoler på at dere jobber trøstigt videre med dette, takker samtidigt for at dere har plasert toaletter langt unna de nye bryggene at de er utrivelige setter vi stor pris på. For to år siden følte vi at vi fikk litt mye for pengene da dere satte opp noen brakker bak fiskemotaket for toalett/dusj - men heldigvis var prisene stive her også og ingen mulighet for å veksle til riktige mynter for bruk på dusj - genialt at dere brukte vanlige dusjkabinetter fra OBS-bygg - de la seg så pent utover gulvet.

 

Ellers så skulle vi ønske at havneleien kun gjaldt for 23 timer og at timen mellom 04 og 05 ikke var innkludert slik at vi da kunne bli bøtelagt for ikke å ha betalt.

Link to post
Share on other sites

Eller kanskje sende et brev til Windy og si at en har lyst på en av deres båter, men at en har kommet frem til at prisen er for høy i forhold til ens inntekt og formue så derfor har en bestemt at prisen skal halveres og ber om at båten blir levert til ens addresse umiddelbart!

 

Det finnes, fortsatt, land og regimer hvor de som sitter øverst på pidestallen kan gjøre slikt, ja så hvorfor ikke også her? Og hvorfor skulle ikke også vi vanlige fotsoldater kunne gjøre slikt, vi bor jo tross alt i et sosialdemokrati? :diving:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Prisen er en ting, men holdningene som vises på Steilene er helt forkastelig. For det første kreves havneavgift selv om du ikke overnatter men bare skal ligge en kort stund, og dersom du argumenterer på dette truer de med å kappe fortøyningene. Slikt hører ikke hjemme i båtkultur.

 

Jeg har vært i mange båthavner både i Norge og Sverige, men har aldri møtt noe lignende.

Link to post
Share on other sites

Synes ikke et par hundrelapper er så mye for leie av en bryggeplass på ca 10 meter i et døgn i fellesferien, midt i ferieparadiset på sørlandet. Man har en trygg plass med tilgang til strøm og mange fasiliteter som butikker restauranger, underholdning osv.

 

Vi andre legger oss gjerne ute i skjæra med dregger , tauverk og kiler og tar risikoen på å måtte flytte om natta, hvis været snur. Vi kravler oss i land og finner oss en plass oppe i ei bergsprekke . Og det beste er vel at vi ikke trenger irritere oss over avgifter, dårlig sanitærforhold og dyr utepils eller betaling for vann til maten. Noen ganger er det fordel å ikke ha så ille stor båt se.

 

Her ute på Hvaler kosær vi oss med pils fra Ica i Strømstad til sek 49,50 ,rimlig indrefile fra Svinesund til drøye hundrelappen... og pappvin til prisen av brus...

 

Det er forskjell på folk... :flag_sw:

Link to post
Share on other sites

Prisen er en ting, men holdningene som vises på Steilene er helt forkastelig.
De høres ganske Steile ut ja :lol:

 

Det verste jeg har vært borti var i Mølstrevåg for noen år siden. Måtte innom noen timer på dagtid pga. dårlig vær på Sletta. Ble avkrevd kr 50.- for ingen fasiliteter og ufendret gammel steinkai der diverse jern fra gamledagers fendring stakk ut over alt. Femtilappen er jo i seg selv ikke noe å grine for men jeg har vel aldri følt meg mer lurt noen gang :headbang:

 

Var vel heller ikke særlig fornøyd i Haugesund en gang for 20 år siden. Satte baugen inntil for å slippe av en kar, var vel snaut nok borti kaien og en tid senere dukket krav om havneavgift opp i posten...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Da er det vel ikke manglende betalingsvilje det står på, men at noen er litt vel engasjerte i sitt arbeid med å drive inn penger... og noen ganger samsvarer ikke prisen med kvaliteten på fasilitetene. I lengden er det vel ingen som er tjent med misfornøyde turister?

 

* Eller er det politikerholdninger? "Om noen dager er det glemt".

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Forøvrig må det nevnes at Steilene består av 3 øyer, og det er bare der seilforeningen holder hus det er dyrt. Legger men seg bortved fartøyvernsenteret, er det vel en 50 lapp tror jeg.

På baksiden av øyene er det gratis ( med eget anker ) det samme gjelder på tanksteilene.

 

At folka på Steilene er vanskelige og umulige har jeg aldri opplevd.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Parkerer vi bilen i en større by, aksepterer de fleste en parkeringavgift på kr 10 pr time. Det spiller ingen rolle om du skal bare , for parkeringsvaktene bøtelegger nådeløst. Når vi fortøyer båten ønsker vi en lavere takst og større fleksibilitet fra utleier.

 

Er det noen som kan forklare det.

Link to post
Share on other sites

Man betaler ikke i alle byer? prisene er ulike? Hvordan forklarer du det?

 

 

Utleier står fritt til å bestemme avgiften. Noen kommuner har gjort store ivesteringer i bryggeanlegget, som igjen påvirker avgiften. En sørlandsby bør skaffe seg de inntektene de kan i løpet av en kort og hektisk sommersesong.I september har alle turistene reist og da er det ingen som betaler for bryggene, toalettene , dusjene og vedlikeholdet.

Link to post
Share on other sites

Vi kommer vel til å se ulik praksis også fremover. Noen steder vil markedsføre seg overfor båtfolket som bunkringsplass og handlebyer med rimlelig eller gratis havneleie, og vil mene det til sjuende og sist gir mest penger i kommunekassa - i og for seg det samme man ser landet rundt når det gjelder parkering. Andre steder har ikke behov for lokkepriser, båtfolket kommer uansett.

 

 

Med massebåtturismen er båtlivet i endring. Det er ikke lenger fantens frie ferd på fjorden når fantene nå teller atskillige hundretusener. Lover og reguleringer på land får sine paralleller til sjøs. Og mange vil mer enn gjerne gjøre butikk på båtlivet. Men fortsatt henger vel litt av den gamle holdnigen igjen i mange av oss. Vi vil gjerne være frie og uavhengige til sjøs. Ta for oss av havkantenes gleder med tilhørende herligheter uten å måtte stappe sedler opp i en parkeringsautomat. Her brygger det opp til atskillig frustrasjon fremover.

 

Kanskje blir det parkeringsvakter med sommerjobb på Svenner allerede neste år?

Link to post
Share on other sites

Parkerer vi bilen i en større by, aksepterer de fleste en parkeringavgift på kr 10 pr time. Det spiller ingen rolle om du skal bare , for parkeringsvaktene bøtelegger nådeløst. Når vi fortøyer båten ønsker vi en lavere takst og større fleksibilitet fra utleier.

 

Er det noen som kan forklare det.

 

Ja takk, jeg kjenner godt til den "skal bare" i båtsammenheng. Frekke turister som stengte meg inne gang på gang - fra min dyrekjøpte båtplass. Skjerpings!

 

Nå har jeg byttet marina så alle de sorgene er borte.

Link to post
Share on other sites

Syntes det er stiligt at så mange mener at leien burde vært som den er helst høyere, skal vi slå oss sammen for å få den opp på de plassene som er bakstreversk billige??

 

Tiltredes !

 

Noen ganger kan man virkelig lure. De som synes de har så alt for mye penger og er svært opptatt av å fortelle/vise det kan jo i andres påsyn gi havnebetjenten en tusenlapp eller mer i 'driks'. Eller betale dobbel pris for drivstoff og fortelle det til lokalavisen. Kanskje gi et så stort beløp til redningsselskapet slik at de får navnet nevnt i årsrapporten.

 

Alle disse fremgangsmåter vil jo kunne føre til at de som ikke er slike formuende storkarer kanskje ville kunne oppnå en pris som står i forhold til levert vare.

 

:rolleyes: Egentlig burde jeg vel holde munn, jeg trives best i uthavn og oppsøker sjelden omtalte havner for overnatting.

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

Gjestehavna i Leirvik på Stord har faktisk parkeringsautomat, der man betaler per time eller per døgn alt etter behov. Fungerer jo greit det også....

 

Faktisk er dusj og vaskemaskin inkludert i døgnleien her også.

 

Masse fine havner i Sunnhordland der du betaler rundt 100 lappen inkludert strøm.

 

Gjestehavner som drives av båtforeninger kunne faktisk etter min mening ta seg bedre betalt, når du ser hvilken service de varter opp med.

Det er jo i stor grad dugnadsarbeid for båtforeningen havnevaktene bedriver.

 

Om noen ikke har vært innom Husnes Gjestehavn, er den absolutt å anbefale.

Er ikke uten grunn de er kåret til årets gjestehavn to år på rad.

 

I fjor kom svogeren og undertegnede inn der for å ta en runde golf, i det vi la til var selvfølgelig havneverten på plass.

Da jeg prøvde å betale fikk jeg til svar at man måtte da overnatte for å kunne bli avkrevd havneleie!!! :eek:

Om noen leter etter fasiten på drift av et meget vellykket båtlag med gjestebrygger, kan det anbefales en studietur til lille Husnes i Kvinnherad. :yesnod::yesnod:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

For noen år siden kom jeg tidlig i april inn til gjestehavnen i Åsgårdstrand. Umiddelbart kom det en kar og ønsket oss velkommen og hjalp oss med fortøyningen. Det viste seg å være havnekapteinen som ønsket oss velkommen som første båt av året. Og da vi sa at vi hadde tenkt å ligge over, lurte han på om vi ikke trengte landstrøm? Joda, men koster det ikke ekstra? Jo, egentlig, men siden dere er første båt kan dere ligge gratis og bruke så mye strøm dere orker! :flag: :flag:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Var et par timer på havna i Sætrepollen da vi ladet litt strøm samtidig som vi ventet på noen bekjente 1. mai. Jeg tilbød med å betale for et par timer, men det ville de ikke ha noen av, betaling først fra kl. 19.00 om kvelden. Veldig hyggelige og behjelpelige folk som sikkert skjønner at det lønner seg å være hyggelig og serviceminded (grunnet f.eks. mer penger på salg av drivstoff, is, brus og diverse til båtfolk som velger akkurat denne marinaen når må handle litt).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...