NilsPils Startet 28.April.2007 Del på Facebook Startet 28.April.2007 I dag var det kjempevær i marinaen og båtene ble satt ut etter tur. Men en var spesielt uheldig. Etter et par timer var han på land igjen. Han hadde mistet roret! Stakkars ektepar, som skulle på tur i langhelgen. Det ble det bråslutt på. Heldigvis gikk det etter forholdene bra og de ble tauet inn av Redningspatruljen. Så bar det rett tilbake på land igjen. Det var en ca. 30 år gammel Ail Craft. Han hadde tatt en sving i bra fart. Så kom det et smell og roret var vekk. Jeg fikk anledning til å studere bruddet i detalj og årsaken er etter min mening helt klar. Roret var flenset til rorakselen øverst med MESSINSKRUER. På den ene siden hadde mutterene dratt avgårde med gjengene. Det var bare lyserød kobber igjen der mutteren hadde sittet. Typisk tilfelle av avsinking. Skal se om jeg får tatt noen bilder i morgen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
vivvi Svart 28.April.2007 Del på Facebook Svart 28.April.2007 Noen må desverre alltid være uheldigen, men hell i uhellet! Det skjedde jo tross alt kjapt da. De kunne vært på langtur i ferien! Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet2 Svart 28.April.2007 Del på Facebook Svart 28.April.2007 Uheldige ja, men er det forsvarlig å dra på tur rett etter at båten er satt ut? Selv er jeg alltid forsiktig, føler og kjenner på ting, bruker ørene og tar noen testturer når båten taes i bruk etter vinteren. Føler meg litt som en som prøver ut om isen er trygg, først litt - så litt til - så enda litt til for så å bli trygg på at isen holder. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vivvi Svart 28.April.2007 Del på Facebook Svart 28.April.2007 Må si meg enig der tj. Sjekker også selv ut båten før jeg reiser på tur. Har da også en trutnetid på ca 1 uke deretter skal motoren startes og det skal dyttes olje, samt en del filter o.l. før turene starter. Bare motoren går feilfritt er sommeren berget for min del. Resten er det ingen problemer med. På Vivvi er det heldigvis ingenting som skal kunne svikte (iallefall som jeg vet i skrivende stund.) Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 1.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2007 Jeg vet ikke hvor lang tur disse skulle på. Kanskje bare en prøvetur? Det som jeg fant interessant var årsaken til havariet. Her er et bilde av festeplata på rorakselen. En ser tydelig to skruer som har mistet mutterene. Skruene var av messing(!). De lyserøde stumpene indikerer avsinking. En ser at gjengen er stort sett er borte. Dessutren synes jeg skruen så svært så spinkle ut og mutteren sitter så vidt innpå. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 1.Mai.2007 Del på Facebook Svart 1.Mai.2007 Ja her i gården går jeg over rubel og bit før jeg setter båten ut,og byttet ut alt i syrefast der det er messing.Skjekker over alt for og ikke komme ut forhåpentlig vis som disse uheldige personene. mvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Svart 1.Mai.2007 Del på Facebook Svart 1.Mai.2007 jammen det sitter jo 8 skruer igjenn! skulle tro dette roret har vært utsatt for mye rart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 1.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2007 De fem skruene på styrbord side hjelper jo ikke til å ta opp sidekreftene på roret når han svinger mot babord. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 1.Mai.2007 Del på Facebook Svart 1.Mai.2007 Fikk meg til å tenke på noe. Båter med hekkmontert spaderor kan få ett stort hull i hekken hvis de går på grunn. Spes. Wiking 28 skal være utsatt. Har sett dette med egne øyne her i Søgne... Da ville det jo være best at festet mellom ror og aksling var svakeste punkt, ikke akterspeilet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ardea 870 Svart 1.Mai.2007 Del på Facebook Svart 1.Mai.2007 Fikk meg til å tenke på noe. Båter med hekkmontert spaderor kan få ett stort hull i hekken hvis de går på grunn. Spes. Wiking 28 skal være utsatt. Har sett dette med egne øyne her i Søgne... Da ville det jo være best at festet mellom ror og aksling var svakeste punkt, ikke akterspeilet. Har tenkt på akkurat det samme. Det skal jo ikke den helt store landkjenningen til for slike båter kan gå ned med mann og mus. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 2.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 ...Da ville det jo være best at festet mellom ror og aksling var svakeste punkt, ikke akterspeilet.... Kanskje, men vel neppe ved hjelp av messingskruer. Denne båten var ikke på grunn. Roret falt av i en krapp sving. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 2.Mai.2007 Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 Skjønner det. Festet bør også vært laget slik at det kan ta opp store sidekrefter, men knekker av hvis man går på grunn. Ut fra skadene på denne innfestingen var det jo motsatt siden de bakre mutrene var borte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gutek Svart 2.Mai.2007 Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 En fare som kan oppstå er at roret løsner under hurtig bakking uten at det faller av.Roret er under hurtig bakking utsatt for store sidekrefter,og løsner det uten å falle av,legger det seg fram på propellen med store sjanser for å skade denne.Jeg var ute for det i mine unge dager,og jeg kan forsikre om at det ikke var lydløst.Den gangen var det forbindelsen mellom rorkulten og stamma som hadde sklidd.Det kan sikkert også skje dersom bare noen av skruene ryker i innfestingen mellom rorstamme og ror.Så folkens,sjekk roret,det kan være livsviktig ! Hilsen Gutek Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.