Jump to content

Motorbåt mistet roret


NilsPils

Recommended Posts

I dag var det kjempevær i marinaen og båtene ble satt ut etter tur. Men en var spesielt uheldig. Etter et par timer var han på land igjen. Han hadde mistet roret! Stakkars ektepar, som skulle på tur i langhelgen. Det ble det bråslutt på. Heldigvis gikk det etter forholdene bra og de ble tauet inn av Redningspatruljen. Så bar det rett tilbake på land igjen.

 

Det var en ca. 30 år gammel Ail Craft. Han hadde tatt en sving i bra fart. Så kom det et smell og roret var vekk. Jeg fikk anledning til å studere bruddet i detalj og årsaken er etter min mening helt klar.

Roret var flenset til rorakselen øverst med MESSINSKRUER. På den ene siden hadde mutterene dratt avgårde med gjengene. Det var bare lyserød kobber igjen der mutteren hadde sittet. Typisk tilfelle av avsinking.

 

Skal se om jeg får tatt noen bilder i morgen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Uheldige ja, men er det forsvarlig å dra på tur rett etter at båten er satt ut?

Selv er jeg alltid forsiktig, føler og kjenner på ting, bruker ørene og tar noen testturer når båten taes i bruk etter vinteren.

Føler meg litt som en som prøver ut om isen er trygg, først litt - så litt til - så enda litt til for så å bli trygg på at isen holder.

Link to post
Share on other sites

Må si meg enig der tj. Sjekker også selv ut båten før jeg reiser på tur. Har da også en trutnetid på ca 1 uke deretter skal motoren startes og det skal dyttes olje, samt en del filter o.l. før turene starter.

Bare motoren går feilfritt er sommeren berget for min del. Resten er det ingen problemer med. På Vivvi er det heldigvis ingenting som skal kunne svikte (iallefall som jeg vet i skrivende stund.)

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor lang tur disse skulle på. Kanskje bare en prøvetur?

 

Det som jeg fant interessant var årsaken til havariet. Her er et bilde av festeplata på rorakselen. En ser tydelig to skruer som har mistet mutterene. Skruene var av messing(!). De lyserøde stumpene indikerer avsinking. En ser at gjengen er stort sett er borte. Dessutren synes jeg skruen så svært så spinkle ut og mutteren sitter så vidt innpå.

 

img_2105small.jpg

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ja her i gården går jeg over rubel og bit før jeg setter båten ut,og byttet ut alt i syrefast der det er messing.Skjekker over alt for og ikke komme ut forhåpentlig vis som disse uheldige personene. :sailing: mvhBjørn

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Fikk meg til å tenke på noe. Båter med hekkmontert spaderor kan få ett stort hull i hekken hvis de går på grunn.

Spes. Wiking 28 skal være utsatt. Har sett dette med egne øyne her i Søgne...

Da ville det jo være best at festet mellom ror og aksling var svakeste punkt, ikke akterspeilet.

Link to post
Share on other sites

Fikk meg til å tenke på noe. Båter med hekkmontert spaderor kan få ett stort hull i hekken hvis de går på grunn.

Spes. Wiking 28 skal være utsatt. Har sett dette med egne øyne her i Søgne...

Da ville det jo være best at festet mellom ror og aksling var svakeste punkt, ikke akterspeilet.

Har tenkt på akkurat det samme. Det skal jo ikke den helt store landkjenningen til for slike båter kan gå ned med mann og mus.

Link to post
Share on other sites

...

Da ville det jo være best at festet mellom ror og aksling var svakeste punkt, ikke akterspeilet....

Kanskje, men vel neppe ved hjelp av messingskruer. Denne båten var ikke på grunn. Roret falt av i en krapp sving.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

En fare som kan oppstå er at roret løsner under hurtig bakking uten at det faller av.Roret er under hurtig bakking utsatt for store sidekrefter,og løsner det uten å falle av,legger det seg fram på propellen med store sjanser for å skade denne.Jeg var ute for det i mine unge dager,og jeg kan forsikre om at det ikke var lydløst.Den gangen var det forbindelsen mellom rorkulten og stamma som hadde sklidd.Det kan sikkert også skje dersom bare noen av skruene ryker i innfestingen mellom rorstamme og ror.Så folkens,sjekk roret,det kan være livsviktig !

Hilsen Gutek

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...