Jump to content

Feste av giver for ekkolodd - problemer med epoxy


Bergen dørk

Recommended Posts

Jeg har ikke brukt epoxy før, men fikk store problemer når jeg skulle installere nye giver for ekkolodd innvendig i skroget i båten min i går kveld. Sikkert erfaring det skorter på her, men jeg prøvde flere ganger å blande ut epoxy i foreskrevet blandingsforhold med herder, men idet den begynte å ryke litt så ble den plutselig helt hard før jeg hadde nubbesjangs til å påføre den verken i skrog eller på giver. Prøvde 2 ganger, men fikk i prinsippet samme problem begge ganger.

 

En kamerat av meg foreslo at jeg heller burde gjøre som han; montere giveren med sifaflex istedet for. Det hadde fungert fint med hans giver.

 

Synspunkter? Erfaringer? Instruksjonsbrosjyren sier epoxy, båtbutikken sier epoxy, men dette fungerte ikke spesielt godt.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Hva om du setter epoksyen i kjøleskapet før bruk, dette vil øke arbeidstiden

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke brukt epoxy før, men fikk store problemer når jeg skulle installere nye giver for ekkolodd innvendig i skroget i båten min i går kveld.

 

Synspunkter? Erfaringer? Instruksjonsbrosjyren sier epoxy, båtbutikken sier epoxy, men dette fungerte ikke spesielt godt.

Er dette den epoksyen som følger med giveren? Har selv monter innvendig giver i båten med denne metoden.

 

Før giveren ble fastmontert forsøkte jeg giveren flere steder i båten. Giveren ble lagt i en plaspose med vann under forsøkene. Oppdaget at det var ganske stor forskjell på rekkevidden ved de forskjellige plasseringene.

 

Da jeg hadde funnet rette stedet, blandet jeg hele posen med epoksy som giveren ble festet med. Se at det ikke er luft i blandingen. Jeg hadde behov for alt som var i posen som fulgte med.

 

Håper det går bra!

Link to post
Share on other sites

Bare bruk rikelig med sikafleks, det fungerer fint inntil ca. 100 meters dybde. Skal du se noe dypere enn det bør du istedet bruke en utvendig eller en gjennomgående giver. Jeg har montert ca. 150 ekkolodd i året på den måten, og det har fungert helt fint i alle tilfellene.

Link to post
Share on other sites

Hei

Stopp opp med den epoksyen som du har fått. Den er feil og resulterer i ødelagt svinger.

Du skal ha seint tørkende epoksy. Nettopp fordi at luftboblene som har kommet inn under blanding skal komme ut igjen må epoksyen være seint tørkende. Tørker den for fort blir luftboblene i epoksyen og styrken i epoksyen gjør at du ikke kan fjerne den uten å ødelegge svngeren.

Forøvrig har jeg festet min svinger med vanlig silikon og gir et helt greit resultat.

Kommer sikkert an på hva du skal bruke loddet til. Jeg bruker det mest til dybdemåling å litt fiske.

Bildet er helt OK til mitt bruk

Hilsen Smaapala

Link to post
Share on other sites

Gode greier - da skal jeg rett og slett satse på disse siste rådene. Denne epoxyen båtbutikken anbefalte var dyr og uhåndterlig. Jeg har rimelig enkle behov - dybder ned mot 100-150 m er OK + fiske. Vil prøve sikaflex; ikke minst for at det var en fagmann utpå her og tydelig kunne gå god for det (regner med at en er i bransjen når en monterer 150 lodd i året).

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Hei Kaftein ØL: Hvor mye Sikaflex? Tar jeg en klatt, trykker giveren nedi så langt den kommer ned, eller hva er ditt råd? Vet at den skal stå "rett" og den må vel derfor bli stående i noe sikeflex for å komme sånn noenlunde i vater?

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Om du skal bruke Epoxy må du bruke en med langsom herder, for at luftboblene som dannes under blandingen skal komme ut. Det er dessuten en fordel å blande ut epoxyen i et kar/bolle med stor flate, slik at du får større varmeavledning. Og la epoxyen stå noen minutter etter at den er utblandet før du bruker den, nettopp for å få ut luftboblene.

 

Du kan ikke endre på mengden herder for å endre herdetiden, det eneste du oppnår da er at den ikke herder i det hele tatt. Herder den for raskt må du bruke en annen herder, som herder langsommere.

Link to post
Share on other sites

Husk også at epoxy utvikler varme når den herder. Derfor kan en få høy temperatur og rask herding dersom en blander mye av gangen, og spesielt hvis en har det i et volum med liten overflate. Derfor kan det lønne seg å blande i en boks med litt stor diameter, slik at en får et relativt tynt lag med stor overflate og god avkjøling.

 

Er ellers helt enig med dem som påpeker at du må bruke langsomtherdende epoxy. Desverre selger butikkene nå ofte bare hurtigherdende (og selgerne anbefaler da selvfølgelig det). Før handlet jeg lansgomtherdende Araldit i store tuber hos Clas Ohlson. Nå er den borte fra hyllene. Noen som har noe tips om hvor en kjøper slikt nå? I STORE tuber, altså.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Synes du fikk dårlige råd.

Av alle uegnede metoder for å feste en slik svinger er vel bruk av Sikaflex den mest uegnede.

Det er ikke en sjanse for at det virker "fint".

 

Litt fra en teknisk bulletin fra Simrad om installasjon av svinger:

 

innibaatinst.gif

 

Som det fremgår må du forvente et betydelig tap, og stråleformen vil bli ødelagt.

Hadde jeg fått båten min tilbake med svingeren montert i Sikaflex, hadde leverandør øyeblikkelig fått beskjed om å gjøre det en gang til, skikkelig.

Link to post
Share on other sites

Enig med Mulligan.....og her er et utklipp fra Humminbirds monterings instruks for innvendige givere:

 

"Note: This type of installation requires the

use of a slow-cure two-part epoxy

(included with your transducer). Do not use

silicone or any other soft adhesive material

to install the transducer, as this material

will reduce the sensitivity of the unit. Do

not use five-minute epoxy, as it has a

tendency to cure before all the air bubbles

can be purged, thus reducing signal

strength."

 

Og det var den måten jeg limte inn min giver i fjor, med standard langsomtørkende Araldit......har fungert prikkfritt :yesnod:

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Hmmmm.....ser jo at min vesle kompetanse her kommer litt til kort, men si meg, den hekksvingeren jeg skal montere innvendig(følger med Eagle Fish Easy 250) skal jo stå stabilt noenlunde i vater i bunnen av båten - har funnet en grei plass. Vil ikke giveren satt inn i denne "boksen" være i bevegelse hele tiden? Eller misforstår jeg dette, Mulligan?

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte min hekksvinger innvendig i langsomttørkende epoxylim. Tapet fast en liten forskaling for at limet ikke skulle renne vekk, og fikserte giveren i rett stilling slik at den stråler nedover og ikke på skrå. Fungerer helt utmerket, har tatt inn bunn helt ned til 285 meter med denne!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Er svingeren ny, i så fall ville jeg byttet den til en som er beregnet på å monteres innvendig eller den som Milligan har tegnet. Har monter innvendig svinger i båten som er beregnet på innvendig montasje og er skrådd som passer bra til skroget. Med denne type svinger følger også med passelig mengde riktig type epoksy.

 

Ekkoloddet mitt måler den maksimale dybde som er angitt i bruksanvisningen når båten ligger stille. I fart måler det mindre dybde, men føler at det er svært bra.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe som helst problem å bruke sikafleks. Det som er viktig er at man ikke får noen luftbobler i mellom. Jeg har brukt dette på et tresifret antall båter og aldri hatt feil eller reklamasjoner av noe slag på de monteringene. Nå er det riktignok et par år siden jeg sluttet med montering av slike duppeditter, men har enda ikke hatt en eneste reklamasjon på at dette ikke har fungert. Har brukt samme opplegget i min egen båt, aldri noe problem. Min påstand er derfor at det er unødvendig å legge så mye arbeid i en så liten jobb. Bruk epoxy hvis dere vil, jeg kommer i hvertfall til å bruke sika eller polymer på min nye båt også da det fungerer helt utmerket. God sommer!

Link to post
Share on other sites

Det hele koker vel egentlig ned til om man vil gjøre det i.h.t produsentenes anbefalinger, eller eksperimentere selv... :smash:

Jeg personlig kan ikke se at det er så forferdelig mye mere arbeid å blande litt epoxy enn å klemme ut litt Sika.....men for all del :rolleyes:

 

:sailing:

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

HER er en lignende streng for noen tid tilbake.

Mulligan´s metode er den beste mener jeg. Har gjordt det slik på flere båter, og er livredd for luftbobler mellom svinger og skrog. Eller luftbobler i vannet under båten.

To momenter må passes på:

1: At det ikke er dobbelt-skrog (eller skum-materiale i skroget) der du setter giveren og

2: At du plasserer giveren et sted på skroget der det ikke kommer luft (eller luftbobler) rett under giveren.

Ellers har jeg festet dette røret med epoxy OG et par ganger med sika. Funker begge deler. Hovedsaken er at du får en tett kopp :yesnod:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en sånn kopp i båten min. Med svingeren montert der går loddet til sånn såder 200m.

Med svingeren utvendig montert i blister og løftet ut fra skroget går det 750 m, selv om det slutter å digitalisere rundt 600 m, avhengig av vær og sjø.

Og bildet på grunnere vann er en helt annen med utvendig montering.

En sånn kopp er kjapp å lage. Delene fåes hos en rørlegger.

De som installerer slikt utstyr liker selvsagt Sikametoden. Det går kjapt og de tjener mer penger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...