Jump to content

Feste av giver for ekkolodd - problemer med epoxy


Bergen dørk

Recommended Posts

Er det ikke sånn da Marwin, at svingerflaten er avstemt til frekvensen den skal sende på?

Blir litt annerledes å sende/motta med bunnen av båten. Vrient å få den avstemt.

Blir som å sette på noe musikk, og så sette høytalerne i naborommet.

Også kan du, med svingeren utendørs, glemme refleksjon og refraksjon.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Det hele koker vel egentlig ned til om man vil gjøre det i.h.t produsentenes anbefalinger, eller eksperimentere selv... :smash:

Jeg personlig kan ikke se at det er så forferdelig mye mere arbeid å blande litt epoxy enn å klemme ut litt Sika.....men for all del :rolleyes:

 

:sailing:

 

Har klødd meg i hodet for hvilken måte jeg skulle feste en utvendig svinger inni skroget :confused: . Skulle montere det i helgen.

 

Epoxy høres greit ut, men som nevnt her, så ødelegger man svingeren dersom man skal flytte eller fjerne den av en eller annen årsak.

 

Tenkte også jeg skulle lage en boks og legge svingeren i væske innvendig, kjøpte til og med alt jeg trengte, men prosjektet ble komplisert i forhold til det å få festet svingeren i boksen.

 

Enden på visa var at jeg klasjet en stor klump med tetningsmasse tilsvarende Sikaflex 291/292 og dytta svingeren nedi. Det var enkelt og jeg tenkte hvorfor ikke, til tross for alle advarsler, men funker det ikke, går det jo an å løsne den igjen og gjøre det mer grundig :yesnod: .

 

Resultatet på testtur i går er at til mitt bruk funker loddet bra og viser bunnforholdene eksakt etter kartets dybdeanvisninger :yesnod: . Det blir vel slik at det ikke funker optimalt på maksimalt dyp som loddet kan klare (loddet skall rekke ned til ca 180m), men jeg er likevel fornøyd. Det funket bra på 80 meters dyp ihvertfall. Blir det dypere enn 100 meter, har jeg ikke det store behovet for å vite om det er 120, 150 eller 180 uansett.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker en plastboks,festet giveren med sika på kantene i boksen lot dette tørke fylte i matolje.Så tok jeg lokket på boksen tettet dette med sika og hadde på forhånd festet lokket fast i en lekt som jeg skrur fast høyere opp i gulvet enkelt og ta ut igjen.MvhBjørn :sailing:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg endte med å gjøre det akkurat samme som Morten K og det fungerer fint; var bla på tur i går og sjekket mot dybder oppgitt på kartet. Det stemte bra. Før jeg monterte sjekket jeg dybden i båthavnen og syretesten var når ekkoloddet ble slått på dagen etter at giveren ble dyttet ned i klumpen med sikaflex. Dybden stemte.

 

Ser bra ut for min del.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Tar opp denne igjen.

 

Dere som har støpt ned hekksvinger i epoxy:

 

Må hele svingeren bakes inn for at den skal virke?

 

Årsaken til at jeg spør, er at det fulgte et gammelt Lowrance X25A med båten min. Hekksvingeren var imidlertid "forulykket", og fulgte med løst, med 4cm kabel ut fra svingeren og til bruddet. Selvfølgelig ville det vært enklest å kjøpe nytt alt sammen, men skjermen er veldig god, fartsloggen funker fint osv. Så jeg klippet kabelen innafor akterspeilet, spleiset ledningen og prøvde svingeren en tur over ripa. Fungerte helt fint.

 

Ansporet av min egen suksess mikset jeg straks sammen to-komponent langsomtherdende epoxy fra Biltema, teipet forskaling og støpte resolutt fast svingeren på en flate foran det ene motorfestet hvor skroget ikke har noe ekstra forsterking. Det ble ikke nok epoxy til å dekke svinger helt, men man ser bare litt av toppflata på den. Bunn og sider er helt innkapslet, og samme med ledningsinngangen... Men nå virker den ikke lenger. Jeg får ikke dybdesignal i det hele tatt.

 

Bør jeg dekke hele svingeren med epoxy, eller er Lowrance-svingere kun tiltenkt å stå utenbords? Har noen fått limt en Lowrance-svinger innvendig med suksess?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Har noen fått limt en Lowrance-svinger innvendig med suksess?

 

Jeg har samme lodd som deg, og har montert hekkgiveren innvendig i epoxy. Fungerer helt fint hos meg! Har et lag på 6-7mm epoxy som jeg trykket den ned i, og har altså ikke epoxy på sidene. Tar inn dybder ned til 280m på det beste!

 

Kanskje du har montert den på et sted der det er luftbobler i plasten?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Spørs om jeg ikke har brukt for mye epoxy, sånn at den har trengt inn i svingeren. Hovedisolasjonen var ødelagt akkurat i inngangen, så det kan nok ha gått inn noe der. Eller bobler da, selvsagt. En klippet og skjøtet kabel bidrar nok heller ikke positivt.

 

Antagelig får vi aldri vite svaret, da dette ikke går an å få ut igjen verken for flytting eller testing. Nå fikk jeg plutselig mere sans for Sika-metoden...

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Hm, dette irriterer meg. Jeg har nå eliminert muligheten for feilkobling i skjøten. Fortsatt ikke noen tilbakemelding fra svinger.

 

Kan man kontrollmåle om en svinger fungerer på noe vis? Burde jeg ikke se 3 meters havnedybde til tross for eventuelle luftbobler? Er det ikke mest sannsynlig at epoxyen har ødelagt svingeren?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Trodde svingeren var tett jeg, slik at det ikke kunne komme noe Epoxy inn i den. Min hekksvinger, som jeg har montert i skroget var i alle fall helt tett, støpt i Epoxy, det samme var min Svigerfars innvendige svinger (puck typen). Men dette er svingere til Humminbird.

Link to post
Share on other sites

Som sagt har denne svingeren mest sannsynligvis blitt revet av ved at båten har blitt vinsjet på henger eller lignende, da den var montert til å stikke litt under skroget på akterspeilet i vanlig sidestøtteposisjon på henger... Isolasjonen var løsnet helt inne ved huset, sånn at man kunne se inn på kabelens skjermingslag helt inne ved huset. Og da er det vel teoretisk en mulighet for at epoxyen kan komme inn, samtidig som den både varmer og presser under herding.

 

Jeg blir mer og mer forbannet på meg sjøl for at jeg ikke kjørte "pose-testen" før jeg satte den fast. Da ville kanskje dette vært unngått. Ingen som har en Lowrance-svinger tilsalgs billig, vel?

 

:wink:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Epoxy presser ikke under herding, den krymper litt. Normalt går Epoxy godt sammen med elektronikk, men den utvikler noe varme når den herder. Selv har jeg en USB GPS-mus som ikke var vanntett, boret 2 hull i den og fylte den med Epoxy inn i det ene hullet (lufta slapp ut i det andre hullet når jeg fylte den). Det funka fint på den, og der er det en del elektronikk inni.

Link to post
Share on other sites

Tviler på at det er inntregning av epoxy som har ødelagt transduceren. Skal ikke være noen hulrom inne i en svinger som kan fylles.

 

 

Lowrancsvingere er billige.

 

Hvis du har X-25 (grå konnektor)

 

LEI X-25 Svinger

 

Hvis du har X-25A eller B (sort konnektor)

 

LEI X-25A/B svinger

 

Seawave på Høvik har sannsynligvis den med sort konnektor på lager, de selger ikke direkte men Navy i etasjen over går bare ned til importøren for å få det en trenger.

 

 

Prisen i Norge ligger sannsynligvis på ca 900kr, til den prisen er det vel like greit å kjøpe et nytt Eagle lodd. Det har skjedd endel, ikke minst på skjermsiden siden X-25. Har et X-55 som jeg bruker på robåten min, synes det er temmelig utdatert nå.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg låner denne tråden litt...

 

Jeg har nettopp montert svingeren innvendig i motorrom. Forut for dette hadde jeg litt vann i kjølen slik at jeg fant riktig sted for svingeren. Jeg fikk riktig dybdemåling på 20 meter og merket stedet på skroget.

 

Nå har jeg satt fast svingeren med sikaflex, men har ikke lengre riktig dybde... bare 2-3 meter.

 

Må sikaflex'en herde før jeg får riktig måling eller har ikke denne metoden fungert? ...

Link to post
Share on other sites

Å bruke Sikaflex eller silikon er den dårligst av alle dårlige metoder.

Bruk metoden som vist i innlegg #16.

 

 

Vel, de lærde strides tydeligvis... Poenget med Sikaflex er vel at giveren enklere kan fjernes dersom det blir nødvendig.

 

Spørsmålet mitt var forøvrig ikke hva som egner seg best, sikaflex eller epoxy, men om limet må herde før man kan forvente riktige målinger...

Link to post
Share on other sites

Herdet eller uherdet bør ikke bety allverden. Poenget er at Sika trolig har andre akustiske egenskaper enn epoxy og polyester, jeg vil tro at epoxy og polyester ligger mye nærmere hverandre enn sika og polyester gjør, dermed vil akustisk sett epoxy være bedre enn sika. Hvordan hydraulikkolje ol. ligger akustisk sammenlignet med epoxy og polyester er jeg også usikker på. Ideelt sett burde svingeren støpes fast med et materiale som har samme akustiske egenskaper som skroget, da unngår man refleksjoner og demping av signalet i overgangen mellom ulike materialer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...