MagnarA Startet 30.April.2007 Del på Facebook Startet 30.April.2007 Jeg har batteri-isolator i min båt. Kan noen si meg forskjellen på bateri-isolator og skillediode? Er det slik å forstå at batteri-isolatoren beskytter mot utladning av startbatteriet og ikke har noe med styring av lading mens motoren går? Hvordan skal jeg bruke batterivenderen? I posisjon "2" under landligge og i posisjon "2" eller "All" ? På forhån takk for svar Hilsen Magnar Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 30.April.2007 Del på Facebook Svart 30.April.2007 Noen sier at batteri-isolator og skillediode er det samme. I praksis vil jeg si at en ekte batteri-isolator i praksis er et rele av typen fra BEPMarine Dette er et rele som sørger for at start og forbruk lades sammen (i praksis er koblet sammen) når spenning fra dynamo er over 13V (dvs lader). Når spenning faller under dette brytes forbindelsen mellom start og forbruk og du kan tappe forbruk helt uten at det går utover start. Et skillediode fungerer stort sett på sammen måte, men benytter diode-teknologi slik at batteriene ikke lader hverandre ut. En skillediode vil normalt også ha et spenningstap slik at dersom en ikke har en god laderegulator vil ladespenningen bli for lav (ca 0.7v) med tilhørende ikke optimal ladning. Du skriver at du har en batterivender. Da er sikkert startbatteri koblet på pos 1 og forbruk på pos 2. Slike installasjoner pleier normalt ikke å ha hverken skillediode eller batteri-isolator (rele som jeg kaller det). Det vanlig i slike båter er t fobruk og start er av samme type og koblet sammen med henblikk på ladning. Under normal gange skal batteribryter stå i pos ALL. Da vil dynamo lade både start og forbruk. Når du har parkert for dagen/kvelden/natten setter du batteribryter i pos 2. Du trekker da bare strøm fra forbruk, mens start batteri forblir ubrukt. Når du skal starte setter du bryter i posisjon 1 og starter. Når motor går setter du bryter i posisjon ALL. Du kan selvsagt også starte med bryter i posisjon ALL, men dersom forbruk er blitt veldig utladet risikerer du at energien som er i startbatteri vil flyte over til forbruk og du kan få 2 batteribanker som er halvfulle og kanskje ikke har nok kraft til å starte motoren (worst case). Ellers kan jeg anbefale denne linken Her står i praksis alt du trenger å vite Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 30.April.2007 Del på Facebook Svart 30.April.2007 Hei magnar og velkomen til Baatplassen. Flott at me blir fleire Nauticat-eigarar her. Nauticat har eit litt spesielt system, med både skillediode og vri-brytar (1, 1+2, 2, off). Skilledioden skal fordela ladestaumen til den batteribanken som treng det mest. Dermed har det ingenting å seia korleis brytaren står under gange/lading (men han må ikkje stå i off...). Derimot velger du med brytaren kor du skal henta straum ifrå. 1 = start 2=forbruk. Det betyr at normalt slår du brytaren på 1, startar motoren og vrir så brytaren over på 2 (via 1+2/both). I alle fall bør du slå over på 2 når motoren blir slått av og du går over i "forbruksmodus". Brytaren bør vanlegvis aldri stå i 1+2 (both) når motoren er av. Dette systemet prøver å henta det beste frå to verdenar. Skilledioden gjer at du slepp å tenka på fordeling av ladestraum. Brytaren gjer at du kan henta straum frå dit du vil. Skulle t.d startbatteriet ein dag vera for svakt, kan du heller ta startstraum frå forbruksbanken, evt naud-paralellkopla batteribankane i stillinga 1 + 2. På min Nauticat (og sikkert tilsvarande modellar) er det i tillegg brytarar for enkeltinstrument (VHF, autopilot etc.) der ein uavhengig av hovudbrytaren kan velga kor ein vil ta straum i frå til desse apparata. Alt i alt er dette eit svært fleksibelt system. Men det viser seg å ikkje vera heilt uproblematisk i praksis. Sjå t.d mine trådar Ladeproblem? og Amperemeter svingar opp og ned. Lukke til og god Nauticat-sesong! Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
MagnarA Svart 2.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 Hei Har en SHURtron Bartteri-islolator i min båt(1984 mod) Kan noen forklare meg forskjell på batteri-isolator og skillediode - om der er en forskjell da? Jeg mener å ha lest at den kun hindrer startbatteriet i å bli utladet, men styrer ikke ladingen? På forhånd takk for svar Magnar Sitér dette innlegget Link to post
MagnarA Svart 2.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 Hei janb! Takk for beroligende svar. Hyggelig med flere Nauticat-eiere her. Magnar Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.Mai.2007 Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 Isolator er bare ett annet navn på skilledioder. Det har ikke noe med styringen av lading å gjøre, det gjøres av en regulator som vanligvis sitter på dynamoen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.