Jump to content

"Pimp my snekke" - tips/råd og erfaringer ønskes!


jammi

Recommended Posts

Hei!

 

 

Jeg er en 14 år gammel gutt som pr. dags dato har en liten gummijolle jeg cruiser rundt i. For noen uker siden begynte jeg å tenke på et prosjekt jeg kunne prøvd å få begynt på om ca ett-to års tid; pusse opp en liten snekke

 

 

 

Trenger tips til hvordan dette bør gjøres!

 

 

Hva må jeg gjøre med båten, dersom jeg kjøper en slitt snekke, bortsett fra å pusse ned og lakkere?

 

 

..og 2 spørsmål:

 

-Bør jeg gå for plast eller tre?

-Hvor små snekker finnes det?

Link to post
Share on other sites

Jeg er ingen båtsnekker, men jeg vet en ting: Gjør ting skikkelig fra dag en! Om du skulle spare tid/litt penger på å gå for dårlige løsninger - heller utsett sjøsetting hvis det er tid det står på og spar heller litt mer hvis det er penger det er snakk om.

 

Lykke til - og bruk dette forumet for det det er verdt - MYE

Link to post
Share on other sites

Jeg er også fjorten år og har begynt på et snekke prosjekt. Denne er da ikke det minste på markedet (23fot) men jeg klarer meg fint med litt hjelp fra faren min av og til. Det du må gjøre som regel er å pusse, olje, lakke og muligens litt snekkerarbeid. Motoren må jo også kanskje pusses opp. Men tror nok det skal gå fint for deg jeg ettersom det gjør det for meg! :wink:

 

Her er link til tråden min :wink:https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=29491&st=0

Link to post
Share on other sites

Jeg er også fjorten år og har begynt på et snekke prosjekt. Denne er da ikke det minste på markedet (23fot) men jeg klarer meg fint med litt hjelp fra faren min av og til. Det du må gjøre som regel er å pusse, olje, lakke og muligens litt snekkerarbeid. Motoren må jo også kanskje pusses opp. Men tror nok det skal gå fint for deg jeg ettersom det gjør det for meg! :wink:

 

Her er link til tråden min :wink:https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=29491&st=0

 

 

Wow, nice altså!

 

Kunne du addet meg på msn? Så kunne vi drodlet litt rundt temaet. ;) Gjerne du også, Hilmar 2!

Link to post
Share on other sites

Må si jeg blir litt imponert over alle dokker "små" :smash:

 

Eg e jo ikkje mer enn 16 selv da, men hadde ingen store prokjekter når eg var 14 :nonod:

 

Har jo alltid hatt noe "småpottel" men det e ikkje liga mye arbeid.... :lol:

 

Nå har jeg en 22 fots Seilbåt.

 

Du Hilmar må jo ha fått relatift mye hjelp med støping og bygging..? :wink:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig skal du se opp for råte i skroget.

Et annet tips: gå for massiv mahogny i overbygg, vindskjermer, ol. Kryssfiner er ikke så pent, vanskelig å pusse opp og ofte et tegn på billig selvbygg.

Det er en mengde tresnekker til salgs for tiden som nå kan sjekkes ut før sjøsetting.

Lykke til.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker ca. 18-20 fot. Motorstørrelse bryr meg ikke, bare den sier tøff tøff! :D Blir nok en åpen snekke (er det dette som heter kogg? :P)

 

 

Tenker å fikse båten, bruke den en sesong for å se om jeg liker snekkelivet, for deretter enten å selge eller beholde :)

Link to post
Share on other sites

Eg tror eg hadde gått for plast var eg deg. det e lett å lære å jobbe med. En trenger heller ikke så mye erfaring for å se at skroget er helt. Skal jeg anbefale en snekke så anbefaler jeg en stødig sak som tåler litt bank; cato 23 ,en halv åpen kogg. bruk bøyelig fineer og bygg benker, bruk disse som "form" og legg csm matter på. mal, skjær til puter som du trekker med strech laken og monter ett anlegg.

stå i ro båt!

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Selvfølgelig velger du en tresnekke. Dette er ett liv de flestepå din alder liker. Det er sosialt, hyggelig og morro. I havna jeg står vinterstid er det flere unge mellom 15 og 18 år som har egne snekker som virkelig har blitt perler.

 

Legger ved en link til prosjektet mitt slik at du kan se hva som kan formes med treverk og noe godt håndlag:

 

Vivvi's vei mot ett bedre liv

 

Eller noe jeg mener kan bli en flott båt:

 

Vannvittig spjærøyprosjekt

 

Lykke Til

 

Vivvi

Redigert av vivvi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...