Jump to content

Varme i båten - ikke bare kroppsvarme


enter4u

Recommended Posts

Har svart Mikuni men har også god erfaringer med eber. Få noe som går på diesel og kan kobles rett på tanken. Er noe søl med løse lampeoljetanker.

 

Har du plass hadde jeg vurdert en slik bysseovn type refleks som ikke trenger strøm. Dette er skikkelige saker som går og går og er billigere enn blåsevarmerne.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte Ardic 432-DL dieselvarmer på lørdag - mini båtmesse med gode tilbud her i Stavanger.

 

Driver fortsatt på og installerer - luft inn, varmluft ut, diesel inn, eksos ut, kabler, kontrollpanel, lufteventiler...... en omfattende installasjonsjobb. Har vel holdt på en 10 timers tid så langt og regner med omtrent like mye til før jeg er ferdig.

 

Kan derfor ikke være med å gi stemme siden jeg ikke akkurat kan gå god for hvor bra den er ennå.

Link to post
Share on other sites

Som skrevet lenger opp installerer jeg dieselvarmer om dagen....

Nå er det litt trangt i akterskipet der varmeren henger, så jeg ser at varmluftsslangen kommer nokså nærme dieselpåfyllingsslangen og lufteslangen til dieseltanken.

 

Det er tross alt varmluftsslangen som er i nærheten, ikke eksosslangen, men jeg begynte nå allikevel å lure litt på om nevnte dieselslanger (som er av noe plast / PVC greier) kunne komme til å smelte, evt. svekkes.

 

Noen som har et tips vedr. varmeisolering av disse slangene? Ville det vært lurt å kjøpt noen s.k. lyddempingsplater fra Biltema ("isolerer for lyd og varme). Disse platene tåler 120oC. Hvis jeg klemmer inn en sånn plate vil den imidlertid få kontakt med varmluftsslangen, så spørsmålet er om denne vil komme opp i 120o og gjøre vondt værre.

 

Noen som vet om noe annen isolasjon som kunne brukes? Asbest-isopor  :wink: finnes det? Murstein eller leca blokker har jeg ikke plass til.

Link to post
Share on other sites

Noen som har et tips vedr. varmeisolering av disse slangene?

Uansett diesel eller ikke bør du isolere slangene da du ellers vil miste en god del varme underveis til der du vil ha den. Mener Maritim selger isolasjon som er beregnet for formålet. Ellers er Armaflex godt egnet til denslags. Det får du sannsynligvis hos din lokale rørlegger.
Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte litt på dette nå, siden jeg skrev forrige innlegg.

 

Varmluftsslangen - røret egentlig - har gått opp fra standardrøret på 65 mm til 100 mm etter tips i brukerveiledningen. Bruker det medfølgende 65mm røret kun siste meter'n ut til ventilene etter forgrening.

 

Jeg kan kanskje bruke rockwool fugestrimler og spiral-surre dette rundt varmluftsrøret. Deretter kan jeg forsegle dette med en tykk aluminiumsfolie.

 

Rockwool har smeltepunkt > 1000oC, så der er jeg på den sikre siden. Aluminiumsfolien vil ikke bli så varm at det gjør noe med rockwool på innsiden.

 

Fukt i isolasjonsmaterialet bør ikke bli noe problem sålenge varmeren blir fyrt opp nå og da.

 

Tror dette kan funke. Ikke vil det koste stort heller.

Link to post
Share on other sites

Ikke vil det koste stort heller.

Det gjør det helt sikkert. Selv lagde jeg i sin tid en "pølse" av to lag plast med glava imellom, også det fungerer helt fint.

Temperaturen trenger du ikke å bekymre deg over, meg bekjent ligger ingen varmere over 100grader.

Så du kan godt bruke vanlig plastfolie utenpå Rockwool'en.

Ville gjort det samme med eksosen. Altså, ikke isolert selve eksosen, men dieselslangene som ligger inntil. Og så evnt kle med alu-folie siden eksosen jo blir betydlig varmere enn varmluften..

Link to post
Share on other sites

Skal kjøpe varmer, og har lyst til å vite hva båtfolket mener er den beste.

Hva som er best kommer an på båten.

I ditt tilfelle vil jeg tro du ikke har all verdens batterikapasistet, og da ville jeg satt strømforbruk som 1. prioritet. Har man varmer bør man ha mulighet til å kjøre den.

I så måte er selvsagt en potte-brenner det beste, men kan være problematisk å installere.

En annen viktig egenskap er driftsikkerhet, det neste må vel bli lydnivå.

 

Ut fra disse kriterier er jeg ikke tvil om hva jeg ville valgt, Wallas.

De kan også kjøre kontinuerlig på termostat der de veksler mellom lav og full effekt.

Mange varmere har kun full effekt og må startes og stoppes helt hvis man kjører på termostat, noe som gir høyt strømforbruk pga glødingen i starten.

Link to post
Share on other sites

Selv lagde jeg i sin tid en "pølse" av to lag plast med glava imellom, også det fungerer helt fint.

Bruk heller Rockwool. I tillegg til å tåle større varme (som egentlig ikke er noe problem med aktuelle temperaturer) så har Rockwool den flotte egenskapen at den ikke tar skade av å bli fuktig. Glavaen derimot er veldig vanskelig å tørke dersom den først har blitt fuktig. Og det er jo luften mellom fibrene som isolerer, og da ønsker vi minst mulig fuktighet.

 

Når det gjelder hvilken varmer som er best: Jeg har selv en Ardic, og jeg har ikke erfaring med andre varmere. Derfor vet jeg jo ikke egentlig om Ardicen er best. Så jeg unnlater å stemme denne gangen. Beste varmeren må vel være å ligge under himmelstrøk som gjør at man ikke har behov for varmer...  :smash:

 

Brigg

Link to post
Share on other sites

Kjøpte Ardic 432-DL dieselvarmer på lørdag - mini båtmesse med gode tilbud her i Stavanger.

Hei.  :cheers:

 

Etter at Eberspâcher kjøpte opp Ardic, vil Ardic etterhvert falle ut i Norge, men deler håper vi at det ennå skal være mulig å få tak i.

 

Har selv en 423-DL, den varmer godt de få gangene jeg bruker den, synes imidlertid den bråker mer enn andre.  :nono:

 

KAT :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...