Jump to content

Gammel Princess, vannkjølt/smurt hylsetetning


mateco

Recommended Posts

Min Princess 414 har talgpakning som hylsetetning. Disse tetningene blir tilført sjøvann fra sjøvannssystemet, og jeg går utifra at dette er kjøling/smurning og at vannet slipper gjennom hylsen på utsiden. Er dette en vanlig konstruksjon?

På andre båter har jeg vært kjent med talgpakning i hylsen, men da med tilførsel av enten grease eller olje -smurning.

 

Slik situasjonen er nå må jeg teite opp pakkboksen for å unngå sjøvannslekkasje. Ved grease smurning er det jo ofte nok å presse litt grease i hylsen for å unngå lekkasje etter kjøring.

 

Er det noen her inne som har erfaring med slike hylsetetninger? Er det mulig å modifisere tetningen til grease smurning??

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en lignede tetning på min gamle SeaRay fra slutten av 70 tallet. Denne var ikke noe å si på, fungerte helt greit uten de store lekkasjer, når det begynte å lekke en skvett så dr jeg til en liten skvett og det sluttet. Den tettningen jeg hadde ble ikke tilført annen sjøvann enn det som båten fløt i..

 

Skiftet forøvrig talgpakningen med tre nye ringer, dette var såre enkelt.

 

Om en kan bygge denne om til grease er sikkert ikke noe stort problem om man føler for det... Er sikkert fullt mulig å borre og skru in en grease nippel... eller skifte ut hele sulamitten om man ønsker det...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Takker for svaret! Da er jo denne tetningen en vanlig løsning på gamle båter.

Sjøvannet er tilført hylsen fra innsiden via 10mm kobberrør. Det er kanskje mulig å benytte samme rørene for greasesmurning?? Men vil en evt. slik modifisering gi tilstrekkelig kjøling?

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Samme røret bør kunne benyttes til grease. Jeg tror ikke du 'fikser' noe med å dytte inn grease. Det er ikke greasen som skal tette, tettingen skjer mellom talgpakning og vannet. Grunnen til at det blir kjørt inn vann fra kjølesystemet er ofte at det kan danne seg et tørt område grunnet sug fra båten under fart. Opptrer dette suget, vil talgpakningen gå tørr og kan brenne. Da kan det bli så varmt at gummien (hvis det sitter en slange som mellomstykke) smelter. Jeg så det på en båt som holdt på å søkke i fjor våres.

 

Det er altså mer ting enn bare vann/eller grease. Du bør beholde vannrøret, og la det gå vann i det.

Link to post
Share on other sites

Du kan ikke ha grease nedi der. Vanntilførselen er for kjøling, ikke for smurning eller tetting. Det virker, så hvorfor fikse det? Forresten har/hadde nok Princess mye bedre greie på disse tingene enn du selv og vi andre her vil jeg tro ... :wink:

 

Gratulerer med båten, forresten!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Takk for det!

Når det gjelder vanns evne til å smøre så er det selvfølgelig tilfelle. Så lenge det oppstår en en vannfilm mellom to bevegelige objekter så er det å betrakte som smøring (ref roterende aksling og tetning, opplagring). Forresten benyttet i større hylser i riktig gamle dager der akselingen roterte i treverk.

 

Problemet mitt er at det er en veldig vanskelig adkomst til å etterteite pakkboksene.

Tanken var at ved å erstatte vannet med grease så vil greasen smøre slik at mye av friksjonsvarmen forsvinner og dermed behovet for sjø-kjøling likeså. (Hylsen vil jo få en viss kjøling fra utsiden som kanskje ville være tilstrekkelig??)

En god syntetisk grease beholder faktisk en relativ høy viskositet selv ved temperaturer opp mot 50 gr C.

Det ville være mye lettere for meg å gi to pump å en greasepresse i stedet for å åpne motorrom og legge seg på alle fire for så å strekke seg langflat i blinde for å teite lekke pakkbokser.

 

Et annet moment er vel at disse hylsene antagelig har et avløpshull på utsiden slik at tilført kjølevann kommer ut. Ved en evt. konvertering til grease-smurning så vil antagelig greasen bli trukket ut av hylsa under gange ???

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke tatt sjansen på en slik amatørmessig ombygging av akseltettingen. Trykkvannet trenger du til kjøling og smøring av fremre cuttlesslager. Uten vann vil slike lager skjære seg ila. sekunder. Er du missfornøyd med den løsningen du har i dag, bytt til et annet tetteprinsipp. Det finnes nok av løsninger i handelen. Problemet ditt vil riktignok være at det som tilbys er basert på akselmål i mm, ikke tommer som du har. Dermed må du bytte aksel eller modifisere bakre brakett og framre gjennomføring slik at de passer til nye cutlesslagre.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Princess, og for den slags skyld mange andre produsenter, benyttet denne tetningen til langt ut i 90-årene. Min 92 modell P35 har samme tetning som du beskriver og den virker bra hvis du kan akseptere at det kommer noen vanndråper inn i motorrommet når du kjører. Jeg har satt en plastboks under hver tetning som samler opp vannet og tømmer disse etter hver tur. Som jeg har nevnt i en tidligere tråd om samme emnet, byttet en av naboene i båtforeningen ut talgpakningene med grafittpakninger av samme størrelse. Grunnen var at disse kunne trekkes hardere til uten varmgang og dermed stoppet også vanndryppingen fra hylsene. Ifølge han selv en bedre løsning enn talg.

Link to post
Share on other sites

Takker for mange nyttige svar!

Tror nok jeg bare må akseptere tingenes tilstand og leve med en vannskvett i kjølen. Som tidligere innlegg beskriver; Man vet hva man har, men ikke hva man får ved en evt. modifisering !!!

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Du kan ikke ha grease nedi der. Vanntilførselen er for kjøling, ikke for smurning eller tetting. Det virker, så hvorfor fikse det? Forresten har/hadde nok Princess mye bedre greie på disse tingene enn du selv og vi andre her vil jeg tro ...

 

Gratulerer med båten, forresten!

 

Vannet smører, Hulda er en av landets fremste innen pumpetetninger. Bare så du veit det.

Link to post
Share on other sites

Ja du har rett Hulda, jeg var litt for rask på avtrekkeren der. Det hadde passet bedre med et "også" og et "bare" strategisk plassert i setningen, det ser jeg i alle fall nå. Poenget mitt var at grease ikke har noe i den typen hylse å gjøre.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...