mateco Startet 2.Mai.2007 Del på Facebook Startet 2.Mai.2007 Min Princess 414 har talgpakning som hylsetetning. Disse tetningene blir tilført sjøvann fra sjøvannssystemet, og jeg går utifra at dette er kjøling/smurning og at vannet slipper gjennom hylsen på utsiden. Er dette en vanlig konstruksjon? På andre båter har jeg vært kjent med talgpakning i hylsen, men da med tilførsel av enten grease eller olje -smurning. Slik situasjonen er nå må jeg teite opp pakkboksen for å unngå sjøvannslekkasje. Ved grease smurning er det jo ofte nok å presse litt grease i hylsen for å unngå lekkasje etter kjøring. Er det noen her inne som har erfaring med slike hylsetetninger? Er det mulig å modifisere tetningen til grease smurning?? Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Sydvesten Svart 2.Mai.2007 Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 Jeg hadde en lignede tetning på min gamle SeaRay fra slutten av 70 tallet. Denne var ikke noe å si på, fungerte helt greit uten de store lekkasjer, når det begynte å lekke en skvett så dr jeg til en liten skvett og det sluttet. Den tettningen jeg hadde ble ikke tilført annen sjøvann enn det som båten fløt i.. Skiftet forøvrig talgpakningen med tre nye ringer, dette var såre enkelt. Om en kan bygge denne om til grease er sikkert ikke noe stort problem om man føler for det... Er sikkert fullt mulig å borre og skru in en grease nippel... eller skifte ut hele sulamitten om man ønsker det... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
mateco Svart 2.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 Takker for svaret! Da er jo denne tetningen en vanlig løsning på gamle båter. Sjøvannet er tilført hylsen fra innsiden via 10mm kobberrør. Det er kanskje mulig å benytte samme rørene for greasesmurning?? Men vil en evt. slik modifisering gi tilstrekkelig kjøling? Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Hulda Svart 2.Mai.2007 Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 Samme røret bør kunne benyttes til grease. Jeg tror ikke du 'fikser' noe med å dytte inn grease. Det er ikke greasen som skal tette, tettingen skjer mellom talgpakning og vannet. Grunnen til at det blir kjørt inn vann fra kjølesystemet er ofte at det kan danne seg et tørt område grunnet sug fra båten under fart. Opptrer dette suget, vil talgpakningen gå tørr og kan brenne. Da kan det bli så varmt at gummien (hvis det sitter en slange som mellomstykke) smelter. Jeg så det på en båt som holdt på å søkke i fjor våres. Det er altså mer ting enn bare vann/eller grease. Du bør beholde vannrøret, og la det gå vann i det. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 2.Mai.2007 Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 Du kan ikke ha grease nedi der. Vanntilførselen er for kjøling, ikke for smurning eller tetting. Det virker, så hvorfor fikse det? Forresten har/hadde nok Princess mye bedre greie på disse tingene enn du selv og vi andre her vil jeg tro ... Gratulerer med båten, forresten! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
mateco Svart 2.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 Takk for det! Når det gjelder vanns evne til å smøre så er det selvfølgelig tilfelle. Så lenge det oppstår en en vannfilm mellom to bevegelige objekter så er det å betrakte som smøring (ref roterende aksling og tetning, opplagring). Forresten benyttet i større hylser i riktig gamle dager der akselingen roterte i treverk. Problemet mitt er at det er en veldig vanskelig adkomst til å etterteite pakkboksene. Tanken var at ved å erstatte vannet med grease så vil greasen smøre slik at mye av friksjonsvarmen forsvinner og dermed behovet for sjø-kjøling likeså. (Hylsen vil jo få en viss kjøling fra utsiden som kanskje ville være tilstrekkelig??) En god syntetisk grease beholder faktisk en relativ høy viskositet selv ved temperaturer opp mot 50 gr C. Det ville være mye lettere for meg å gi to pump å en greasepresse i stedet for å åpne motorrom og legge seg på alle fire for så å strekke seg langflat i blinde for å teite lekke pakkbokser. Et annet moment er vel at disse hylsene antagelig har et avløpshull på utsiden slik at tilført kjølevann kommer ut. Ved en evt. konvertering til grease-smurning så vil antagelig greasen bli trukket ut av hylsa under gange ??? Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
REM Svart 2.Mai.2007 Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 Jeg ville ikke tatt sjansen på en slik amatørmessig ombygging av akseltettingen. Trykkvannet trenger du til kjøling og smøring av fremre cuttlesslager. Uten vann vil slike lager skjære seg ila. sekunder. Er du missfornøyd med den løsningen du har i dag, bytt til et annet tetteprinsipp. Det finnes nok av løsninger i handelen. Problemet ditt vil riktignok være at det som tilbys er basert på akselmål i mm, ikke tommer som du har. Dermed må du bytte aksel eller modifisere bakre brakett og framre gjennomføring slik at de passer til nye cutlesslagre. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Skipper Worse Svart 2.Mai.2007 Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 Uansett hvilken løsning man velger, så må vel lageret i hylsen ha vannsmøring? Selv PSS dripless beholder vanntilførselen. DET er nok ingen tilfeldighet. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
hifo Svart 2.Mai.2007 Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 mitt cutlesslager har ikke gjennomstrømning av saltvann.. er det normalt. hylsa er pusset ren nå og der er ikke hull i framkant for ingang av vann Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
kes Svart 3.Mai.2007 Del på Facebook Svart 3.Mai.2007 Princess, og for den slags skyld mange andre produsenter, benyttet denne tetningen til langt ut i 90-årene. Min 92 modell P35 har samme tetning som du beskriver og den virker bra hvis du kan akseptere at det kommer noen vanndråper inn i motorrommet når du kjører. Jeg har satt en plastboks under hver tetning som samler opp vannet og tømmer disse etter hver tur. Som jeg har nevnt i en tidligere tråd om samme emnet, byttet en av naboene i båtforeningen ut talgpakningene med grafittpakninger av samme størrelse. Grunnen var at disse kunne trekkes hardere til uten varmgang og dermed stoppet også vanndryppingen fra hylsene. Ifølge han selv en bedre løsning enn talg. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 3.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2007 Takker for mange nyttige svar! Tror nok jeg bare må akseptere tingenes tilstand og leve med en vannskvett i kjølen. Som tidligere innlegg beskriver; Man vet hva man har, men ikke hva man får ved en evt. modifisering !!! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Hulda Svart 3.Mai.2007 Del på Facebook Svart 3.Mai.2007 Du kan ikke ha grease nedi der. Vanntilførselen er for kjøling, ikke for smurning eller tetting. Det virker, så hvorfor fikse det? Forresten har/hadde nok Princess mye bedre greie på disse tingene enn du selv og vi andre her vil jeg tro ... Gratulerer med båten, forresten! Vannet smører, Hulda er en av landets fremste innen pumpetetninger. Bare så du veit det. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 3.Mai.2007 Del på Facebook Svart 3.Mai.2007 Ja du har rett Hulda, jeg var litt for rask på avtrekkeren der. Det hadde passet bedre med et "også" og et "bare" strategisk plassert i setningen, det ser jeg i alle fall nå. Poenget mitt var at grease ikke har noe i den typen hylse å gjøre. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.