Jump to content

erfaring med bærbar pc og holbarhet


Superkul

Recommended Posts

Det er også mulig å kjøpe en flashbasert harddisk, da har en fjernet den eneste bevegelige delen i maskinen og muligheten for havari er svært liten.

 

Dersom maskinen kun skal brukes til kartplotter kan en kjøpe en 2,5` IDE/SATA til Compactflash overgang sammen med en 4 eller 8Gb brikke, dette vil være mer enn nok plass til ett operativsystem (ikke Vista) og ett kartprogram. Da har du en dedikert maskin til kartsystem som overgår alle plottere i fritisdsbåtsegmentet når det gjelder ytelse.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

30.000+moms......

 

Ja, og det er billigutgaven,den semitøffe..

 

Et firma jeg jobbet for for noen år siden solgte ca 10 Panasonic-maskiner til en ekspedisjon, de skulle ha med seg på PC på toppen av Mount Everest..

 

Utrolig tøffe maskiner, vi satt de sammen selv, og måten harddisken var beskyttet på var imponerende, den lå i en slags gele.

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg erfaring med PC i båt, men er tidvis borte i elektronikk som står i dårlig miljø. Så dette blir litt kvalifisert sysnsing rundt det med fuktighet.

 

Hvis PC'en oppbevares avslått i båten mellom hver tur (uten varme på) kan kondens i fuktig/kjølig vær være et problem. Da kan man risikere at det er kondens i form av vannperler på kretskort inne i PC'en. Feilfunksjon eller havari kan da bli resultat.

Tilsvarende problem kan oppstå om kald elektronikk tas inn i varmt rom og startes med en gang. Typisk er PC'en som har ligget i bilen en vinternatt og tas rett inn i varmt lokale.

 

En PC som er i bruk vil utvikle varme. Dermed skal det relativt fuktig luft til før dette skaper problemer.

Når man er i båt er det som regel bra vær. Mange (de fleste?) har varme ombord som vil bidra til å holde det relativt tørt også i regnvær. Er det batterikapasitet nok ombord kan den jo stå på døgnet rundt.

 

Magefølelsen tilsier at bærbar PC i båt blir omtrent som med motor. Den slites ikke ut, men står seg i hjel.

Om man tar med PC'en hjem når den ikke er i bruk og skjermer den for direkte vannsprut bør ikke fuktighet være noe problem.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

har selv glemt PC på dørken en regn natt kalesjen lakk og PCen lå delevis under vann. Skrudde den fra hverandre og lot den soltørke dagen etterpå. Denn virket fint men det ble litt sjoller på skjermen. Etter tre måneders bruk ble også skjermen fin.

Link to post
Share on other sites

Ombord i trasss står det en 800mhz bærbar som tåler "alt" Eneste aberet er at batteriet er på de evige jakt marker. Lar den gå på vanlig 12volt(funker fint!) Denne maskinen er vist noe som ble brukt av forsvaret ol. Aluminums chassis pg det hele, vanntett tastatur som er selvlysende!!

 

Fungerer fint som kartplotter hos meg. Er fint og ha 14" skjerm til kart.

 

Jeg tar alltid alt elektrisk løst utstyr hjem etter turer, har en egen koffert som pc og vhf passer oppi.

Link to post
Share on other sites

vilken touchscreen Pjolter???

 

 

Det er denne: Skjerm

 

Fikk den på jobb. Vi kjøpte 2 stk til en demo en gang.. de er bare blitt stående. så nå er den koblet opp på kontoret mitt, for å teste. virker flott-

 

Ingar: Hvorfor vil denne virke bare en mnd?? Fukt? ( Skal ha den inne da...)

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Blir høl i huset å diskutere forskjellige produsenter av maskiner og hva som er best.

 

Joda det er stadig noen høl i huset. :smiley: Jeg vet ihvertfall at en hel del av toppsjiktet av IT firmaer/ utviklere i Norge konsekvent velger DELL som leverandør. Men for å bruke en bærbar PC i båt tror jeg ikke det spiller veldig stor rolle. Den vil selvfølgelig få litt mer juling ombord enn om den hadde stått på et kontor. Derfor tror jeg det holder lenge med en brukt rimelig PC. Så kan man bytte om den ryker, uten at det blir den helt store investeringen

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ihvertfall at en hel del av toppsjiktet av IT firmaer/ utviklere i Norge konsekvent velger DELL som leverandør. Men for å bruke en bærbar PC i båt tror jeg ikke det spiller veldig stor rolle.

De største velger DELL fordi Dell baseres veldig på at kunden selv må vite hva de skal ha. Har man nok kompetanse til å foreta riktige valg, så er Dell fornuftig løsning og man får her billige maskiner med gode egenskaper. Pål litt lengre opp i gata har ikke peil i det hele tatt, han havner på Elkjøp. Veldig stigmatisert, men "mine" kunder som velger Dell har ofte relativt god greie selv og spør aldri om dimmensjoneringsråd osv. De ringer også leverandør selv ved feil. Så er det det at disse ikke selges via forhandlere/konsulenter som dimmensjonerer for andre som ikke har egne oppegående IT avdelinger (avhengig av størrelsen på bedriften)...dermed.... Men skal ikke la denne tråden løpe over i "produsentvalg", ønsket bare å poste min erfaring.

Link to post
Share on other sites

Hvor får man kjøpe en slik maskin da Sabeltann?

Harddisken i min Toshiba har nå takket for seg etter 5 år.

Er litt usikker på om det blir ny harddisk eller ny gammel maskin, men laptop blir det.

 

Har sett noen noen av de til salgs på ebay. min fikk jeg kjøpt av en kompis som hadde den liggende i kjelleren. Han hadde kjøpt seg tilsv nyere.

 

http://www.gd-itronix.com/index.cfm?page=Products:Products

Redigert av Sabeltann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg er på utkikk etter en brukt bærbar Pc til båten. Jeg skal hente båten i Tromsø og seile sørover om en ca en måned og tenkte det var lettest å ta med en Pc.

 

Jeg har kartprogram, men jeg solgte gamle Pc en med gamle båten.

 

Noen tips på selgere som er å stole på , eller er det like bra å kjøpe ny Pc ?

 

Håper det er noen som kan gi et kjapt svar.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...