Jump to content

erfaring med bærbar pc og holbarhet


Superkul

Recommended Posts

Bærbare holder lenge. Kjøp kjent merkevare.

Hardware og software blir nok utdatert før den tar kvelden.

Jeg har hatt min bærbare i 3 år uten problemer. Dratt den med hit og dit. I båten, ute på terassen, på fjellet. Ingen problemer.

Link to post
Share on other sites

Jeg har 2 bærbare ombord, den ene er en gammel sak som har vært i båten siden 2001.

Den andre kjøpte jeg i fjor.

Begge trives godt, og klimaet er relativt tørt og fint ombord hos meg.

 

Den ene jeg hadde tidligere derimot, den likte ikke å bli dusjet av en hageslange, så den er død og begravet.

Link to post
Share on other sites

Tradisjonelt - og antakelig fortsatt - så holder bærbare PC'er kortere enn stasjonære. Naturlig nok - de er jo utsatt for mer ytre påvirking. Det er nok ikke uten grunn at mange forhandlere/produsenter ga adskillig kortere garanti på bærbart utstyr enn stasjonært. Nå har vel myndighetene mer eller mindre lykkes i å hindre slik differensiering, i alle fall ved salg i privatmarkedet. Men det er nok i så fall begrunnet i "likhet for loven", snarere enn feilraten.

 

Når det er sagt - min magefølelese er at kvalitet/varighet blir stadig bedre. Og som Baatmannen skriver - det er nok gode odds for at maskinen er utdatert teknologisk før hardware tar kvelden.

 

Noen skriver om å kjøpe anerkjente merker. Joda, det er vel et visst poeng, men ingen garanti. Ulike PC-produsenter bytter innmat hele tiden, og ofte går det samme igjen på tvers av produsenter. Vi kjøpte flere 10-talls IBM'er for noen år siden, og etter hvert feilet alt for mange av dem. Andre IBM-modeller var nærmest problemfrie. Når kjører vi HP her på jobben, og det virker vel OK. Men vi bytter da rett som det er en krasjet disk, ei CPU vifte osv. også på disse...

 

(Skal jeg gi min helt personlige og subjektive oppfatning, så er Acer svært driftssikre. Litt tidlig "utslitte" batterier, muligens. Men jeg har for få maskiner i erfaringsgrunnlaget for å kunne konkludere alt for sikkert.)

 

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har hatt laptop i båten i 4 år. Strømforsyningen er fra en inverter med ren sinus, hadde ikke hjerte til at den skulle leve på firkantpulser og så kan jeg jo bruke inverteren til andre ting også.

 

I starten hadde den problem på varme dager, den tok rett og slett en pause, nektet å jobbe. Etter en lite hvile og restart var deb pigg ingen. Monterte lister på undersiden av den med borrelås, fordelen er da at de lett kan taes av. Siden har den ikke tatt pauser, men har jobbet hele tiden under båtturene. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Bruker også laptopp... har den gamle med 98 på men den krankler litt med noen drivere til gps`n så jeg bruker også jobb pc`n , Den blir byttet ut annenhvert år så jeg tror det er som de andre sier at pc`n er utdatert før den blir ødelagt,,

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Har selv en gammel Dell bærbar (PII 233MhZ) som jeg kjøpte brukt i 2002, den var da velbrukt med en disk som støyet litt. Fungerte fint i 2-3 år før harddisken sa takk for seg. Fikk kjøpt en brukt 12Gb disk for ett par hundrelapper og etter dette har den fungert helt fint.

 

Maskinen har kun vært brukt i båt siden jeg kjøpte den og kjører W98, den er i gang så lenge båten beveger seg og har vært en god del utaskjærs med ganske mye sjøgang så jeg har ingen problemer med å anbefale PC i båt.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

I lomma er det ikke tørt og fint. Her er det ofte dårlige forhold pga. "naturlig" fuktighet. Joggere er ytterklassen, helt gjennombløte, men mobilen er med og fungerer. OK, så er det mye feil med mobilene, men det skyldes skjelden korrosjon. Dårlige produkter i utgangspunktet, masse software feil osv. Kanskje ikke helt rikgit å sammenligne, men ville bare si at korrosjon i bærbare hører med til skjeldenheten etter min erfaring. De bærbare jeg "omgås" med, ryker enten i en kontakt, skjermen sprekker, noen rygger over den eller disken ryker...thats it.

Link to post
Share on other sites

Larspo, det er (minst) én vesentlig forskjell på mobil og PC. Sistenevnte har bevegelige deler, nemlig harddisk. Ingen tvil om at en harddisk er sårbar for ytre bevelgelser/rystelser. Riktignok noe helt annet i dag enn for 10 og 20 år siden, men likevel... Se forøvrig Chrians innlegg litt lenger frem - han opplevde nettopp det. Uten å ha vitenskapelige tall å støtte meg på, så vil jeg sette mye på at deffekt harddsik er den klart mest vanlige hardware feil på bærebare PC'er - også i våre dager.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mobiltelefoner er bygd på en helt annen måte enn PCer. De bruker mye mindre pakker som tåler vibrasjoner og sjokk bedre. Som regel brukes også noe som heter underfill som enkelt forklart kan sies å være at komponentene i tilegg til å loddes, limes fast på kretskortet. De finnes også telefoner som har lakkerte kretskort for å beskytte mot fuktighet.

 

Jeg har gjort mye miljøtesting av elktronikk og kjenner folk som har jobbet med godkjenning av PCer for bruk ombord på skip. Vanlig komersielt utstyr holder ikke. Jeg vil si at en akseptabel feilrate for PCer ombord i båter kan være 2-3% over 3år. Dere skal poste mye i denne tråden for å kunne bevise dette. Spørsmålet er jo selvsagt også hvor mye gangtid dere har på båtene deres, og hvor mye PCen står på.

Link to post
Share on other sites

Larspo, det er (minst) én vesentlig forskjell på mobil og PC. Sistenevnte har bevegelige deler, nemlig harddisk. Ingen tvil om at en harddisk er sårbar for ytre bevelgelser/rystelser.

Akkurat det samme jeg nevnte over også. Vanlige årsaker på bærbare er knekte kontakter, diskfeil, og folk som mister/rygger over maskinen.

 

Mobiltelefoner er bygd på en helt annen måte enn PCer. De bruker mye mindre pakker som tåler vibrasjoner og sjokk bedre. Som regel brukes også noe som heter underfill som enkelt forklart kan sies å være at komponentene i tilegg til å loddes, limes fast på kretskortet. De finnes også telefoner som har lakkerte kretskort for å beskytte mot fuktighet.

 

Jeg har gjort mye miljøtesting av elktronikk og kjenner folk som har jobbet med godkjenning av PCer for bruk ombord på skip. Vanlig komersielt utstyr holder ikke. Jeg vil si at en akseptabel feilrate for PCer ombord i båter kan være 2-3% over 3år. Dere skal poste mye i denne tråden for å kunne bevise dette. Spørsmålet er jo selvsagt også hvor mye gangtid dere har på båtene deres, og hvor mye PCen står på.

Alle kretskort er lakkerte for å motstå korrosjon, ikke bare telefoner. Prøv å skrape på en lederbane, og du finner et tykt lagt med en "plastlignende" sak. Kun loddepunktene er frie for lakk. Slik har det vært i all sin tid siden kretskort kom på banen. Og tro meg, PC-produsentene ligger heller ikke på latsiden for å pakke mest mulig komponenter inn i minst mulig forpakning som skal tåle mest mulig vibrasjoner og miljø. Det er riktig som du sier at flere og flere komponenter blir limet fast. Dette er en kompromi mellom vekt på komponentene, støt og ikke minst prisen. Disse er ikke mulig å bytte igjen, og ved en feilsøking blir disse vektlagt mot nytt komplett kort isteden. Det samme har man i en PC. De vanligste og dyreste komponentene er til å bytte, resten blir mer og mer integrert i selve kortet.

 

Men nå må ikke denne diskusjonen ta av mot hva mobiler håndterer. Mitt poeng var at også andre avanserte produkter er utsatt for mye utenforstående forstyrrelser (svette, jogging, fall osv) og hånderer dette OK. Ikke perfekt, men OK. MP3 spillere ryker av og til, akkurat som mobiltelefoner og PCer ryker.

 

Selvfølgelig har det noe å si hvor en maskin er plassert i båten, hvor mye den er i drift, om disken brukes i det hele tatt, står åpent osv. Blir litt feil å sammenligne det å ha en maskin ståendes i en åpen jolle med drift 24 timer i døgnet, fart på 100knop i høye bølger, kontra det å ha en PC med på et stort passasjerskip og bruke den 1 time om dagen. Kort fortalt, så er min erfaring at det ikke er noen særlig større feilrater på maskiner som brukes i båter enn hva andre som bruker de på kontoret har.

 

At vanlig kommersiellt utstyr ikke holder ombord på et skip er ikke noe nytt. Det kreves en helt annen karrakter og oppetid. Man kjøper ikke en liten plotter fra COOP og monterer på broa.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke denne diskusjonen. Vel har ikke en PC evig liv ombord i en båt, men har man noe alternativ?

En spesialmaskin som er garantert å tåle miljøet i en lystbåt vil sannsynligvis koste en formue.

PC'er blir også utdatert, maskinen som er vist over holdt i 5 år, utsatt for korrosjon langt over det som er normalt i en båt.

Link to post
Share on other sites

Det kommer litt an på hvilken bruk du skal med PC`en. Gå for DELL når det gjelder merke. Ubestridt nr. 1 på bærbare. Prøv å kjøp en brukt, hvis den skal være til "vanlig" bruk i båten, som gps, logg, og dokumenthåndtering. (Excel, Word).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...