Jump to content

erfaring med bærbar pc og holbarhet


Superkul

Recommended Posts

Nå prøvde jeg å gjøre forklaringen enkel, men jeg kan godt gå mer i detalj.

 

Alle kort (de fleste i hvertfall) har selvsagt loddestopplakk, men dette stopper ikke problemene med fuktighet. Problemet er at forurensinger på kretskortet, salter o.l., sammen med fuktighet forårsaker elektromigrasjon som til slutt kan føre til kortslutninger for fine-pich komponenter. For å unngå slike problemer lakkeres kortet i en process som kalles conformal coating. Den beste av disse coatingene gjør at du deretter kan kjøre et nakent kretskort i saltvann uten problemer. Denne coatingen brukes selvsagt ikke i komersielle produkter pga kost, men brukes i eksemplevis forsvarsprodukter og noen av produktene jeg jobber med som har samme krav til pålitlighet og også samme kostnadsnivå som militære systemer.

 

Silisium brikken i kretser brukt i PCer har mye større areal, komponentene har mange flere forbindelser grunnet paralelle busser og mye størrer varme som må dissiperes. Dette gjor at disse komponentene i en PC er mye større opp til tusentalls pinner smmenlignet med de små pakkene som brukes i mobiltelefoner.

 

Vi har akkurat samme problemstillling i våre produkter, noen bygges av industrielle versjoner av lignede komponenter som brukes i mobiltelefoner, mens prosessering og større kommunikasjonsenheter må bygges med indistrielle versjoner av de samme pakketypene og komponentene som brukes i PCer. Det er stor forskjell på pålitligheten det er mulig å oppnå ved de to forskjellige byggemetodene.

 

Jeg ville ikke ha hatt noe problem med å bruke en par tre år gammel PC ombord i en litt større båt, hvis jeg hadde backupsytemer tilgjengelig for navigasjon. Å kjøpe en ny komersiell PC for bruk som kartplotter synes i hvertfall ikke jeg er en god ide.

 

Spesialmaskiner som er bergenet for bruk ombord i lystbåter kalles kartplottere, den absolutt dyreste komponenten er dagslysskjermen. Det vil sikkert snart dukke opp PC baserte kartplottere som er beregnet for slike miljøer, slik at de kan brukes til annet enn navigasjon. Disse behøver nødvendigvis ikke bli ekstremt dyre.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke denne diskusjonen. Vel har ikke en PC evig liv ombord i en båt, men har man noe alternativ?...

Ja, nå får vel kanskje trådstarter svare for hva/hvorfor spørmålet kom på banen. Men til ditt spørsmål Ingar - om man har noe alternativ? Ja, det kommer vel helt an på hva man skal bruke PC'n til. Jeg har inntrykk av at mange har den ombord ifb. med plotting på kart. Da finnes det jo definitivt alternativer, nemlig dedikerte kartplottere innpakket mer eller mindre vanntett for bruk i båt. Jeg er der - synes det er en mye bedre løsning. Men så er det jo mange som bruker PC'n også til andre ting, og da stiller jo saken seg kanskje anderledes. Selv har jeg med PC på lengre turer for å jobbe med mail etc. Men denne ligger stort sett nedpakket under overfarter, og tas fram om kvelden. Så bruker jeg også mobileln innimellom for å sjekke aktivitet i innboksen.

 

Så - ja - jeg vil påstå at alternativer finnes. Det kommer an på behovet, hva man allerede har osv...

 

Ronald.

Link to post
Share on other sites

...Gå for DELL når det gjelder merke. Ubestridt nr. 1 på bærbare...

Joda, de er store. Men jeg tror faktisk de er litt "på hell" i nyere statistikker. Skal se om jeg finner noen tall...

 

Redigert: Jeg fant vel ikke tallstatistikker i omfang, men i denne artikkelen står det bl.a. "...Dell tapte også en god del markedsandeler, men ligger fortsatt på 2. plass etter HP...." MNen rett skal være rett - det står ikke noe spesielt om bærbare i artikkelen så langt jeg kan se, så fortsatt kan du ha rett i at Dell er størst på bærbare.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at det er tull å bruke penger på dyr merkevare som IBM eller Dell. Er på min andre maskin siden jeg flyttet ombord. Den forrige som var av det kjente merket "elitegroup" tålte "hardt-i-dørken-testen" veldig godt flere ganger. Den virker ennå, men jeg har solgt den til min far. Nå har jeg en "Compal". Den har virket som den skal i det halvåret jeg har brukt den. Pc'er tåler mer enn man tror.

 

mvh

Viggo

Båtboer

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Blir høl i huset å diskutere forskjellige produsenter av maskiner og hva som er best. Noen er bedre på en ting, andre på andre områder. Dell er fine på pris, elendig på service. IBM er dårlige på pris, suverene på service. Selv selger jeg utelukkende IBM, men det er pga. servicen. Har full forståelse for at andre velger DELL, HP eller andre "jalla" merker.

 

Men....som det skrives over her, bærbare tåler mer enn hva man tror, og det er helt riktig. Hadde nylig en kunde med en ny IBM maskin, la maskinen oppe på dekket på sin Thaoe og rygget. Maskinen i bakken, bilen over. Desverre ble det en del riper i maskinen, og skjermen sprakk, men alt annet fungerte fortsatt like fint. Dvs. at karen satte maskinen i sin docking stasjon og brukte den som normalt. Den ble byttet, da det er høyst sannsynlig at den vil ryke etter hvert, men viser at de tåler mye. IBM har eks. metall-plate i dekselet for å håndere slikt, mens andre har andre varianter.

 

I det hele, det finnes mange gode bærbare på markedet til hvert sitt bruk. Og de har testet "hard i dørken testen", overkjøringstesten osv. Men bildet er ofte noe mer nyansert enn akkurat den ene maskinen og det ene tilfellet. Det er ved salg av store mengder man ser på andre punkter enn akkurat grafikk-prosessoren, hvor mye de tåler osv. Alt annet på baksiden som garantihåndtereing, reperasjoner utenfor garanti-tid, respons på reperasjon, bestillingsprosedyrer, merarbeid i for av andre saker, medfølgende programvare osv osv osv. I det hele, det finnes mange forskjelige maskiner, til mange forskjellige personer. Så for han ene som vet hva han skal ha, ikke vil betale dyrt for service og support, ja han velger Dell og får en suveren maskin. Men så er det også en grunn til at Dell ikke går å selge via forhandlere, men er beregnet kun til sluttkunde.

 

Har også en liten video-snutt et sted hvor det er noen skal ta livet av en PC, og det går ganske så mange vannkopper, kaffekopper, høyefall osv. før den slutter å svare. (Var en IBM reklamesak som ble gitt ut en gang)

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alle kort (de fleste i hvertfall) har selvsagt loddestopplakk, men dette stopper ikke problemene med fuktighet. Problemet er at forurensinger på kretskortet, salter o.l., sammen med fuktighet forårsaker elektromigrasjon som til slutt kan føre til kortslutninger for fine-pich komponenter. For å unngå slike problemer lakkeres kortet i en process som kalles conformal coating. Den beste av disse coatingene gjør at du deretter kan kjøre et nakent kretskort i saltvann uten problemer. Denne coatingen brukes selvsagt ikke i komersielle produkter pga kost, men brukes i eksemplevis forsvarsprodukter og noen av produktene jeg jobber med som har samme krav til pålitlighet og også samme kostnadsnivå som militære systemer.

Er det denne "conformal coating"´en i mobiler som i aller høyeste grad er komersielle? Tilake til saken, er det forskjell på coatingen på en normal mobil og en normal bærbar?

 

Spesialmaskiner som er bergenet for bruk ombord i lystbåter kalles kartplottere, den absolutt dyreste komponenten er dagslysskjermen.

Er dette helt riktig da? Tviler på at det er så ille stor forskjell på skjermen på E120 og C120 til Raymarine, men det er rimelig stor prisforskjell på varen ellers. Tror nok det på "baksiden" av skjermen koster desidert mest. På en plotter til 5000,- OK, skjermen er dyr, men på en plotter til 50.000,- der koster ikke skjermen 48000,- og resten 2000,-

Link to post
Share on other sites

Drt finnes rimelige conformal coating som brukes, i hvertfall har vært brukt, i noen mobiltelefoner.

 

Nå er det jo ingen her som har sagt noe om at prisforskjellen mellom C120 og E120 har noe særlig med produksjonkostnadene å gjøre :smiley:

 

Dette har vel mer med hva markedet er villig til å betale.

 

Det er en litt bedre skjerm på E serien enn på C serien men den forskjellen er nok liten. Forskjellen på kostnaden av resten av elektronikken er nok også sannsynlig liten. E serien er et nyere design og bruker sannsynligvis nyere komponenter med et høyere integrasjonnivå. Det er svært ofte at nye produkter med mye mer funksjonalitet koster betraktelig mindre å produsere enn den enklere forgjengeren

 

En plotter til 50 000 koster nok bare i området 10 000 å produsere vil jeg anta. Se bare på hva Lowrance tar for sine nye plottere med stor skjerm i USA, 10,4" skjerm med 800x600 oppløsning fås kjøpt for ca 10 000 kr inkludert GPS antenne.

Link to post
Share on other sites

Jeg har gjort mye miljøtesting av elktronikk og kjenner folk som har jobbet med godkjenning av PCer for bruk ombord på skip. Vanlig komersielt utstyr holder ikke. Jeg vil si at en akseptabel feilrate for PCer ombord i båter kan være 2-3% over 3år. Dere skal poste mye i denne tråden for å kunne bevise dette. Spørsmålet er jo selvsagt også hvor mye gangtid dere har på båtene deres, og hvor mye PCen står på.

 

Dersom det du skriver om miljøtesting av elektronikk stemmer.

Du vet at 2-3% er mindre feilrate enn man regner for stasjonære maskiner? De står som regel dønn stille.. (En del produsenter regner med ca 5% i løpet av 3 år, blant annet min tidligere arbeidsgiver)

Inkludert i dette tallet regner jeg selvsagt med at DOA er med, DOA utgjør ofte 1-1,5%.

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at det finnes forskjeller på printkort mht f.eks lakkering. Men til dette bruket vil det være FULLSTENDIG OVERKILL å benytte spesiallakkerte kretskort. Til og med militæret går mer og mer bort fra dette.

Salter i lufta er nok den mest sansynlige årsaksammenheng. Disse saltene vil utvilsomt være en påkjenning på kretskortene på sikt. Men det vil ta L A N G tid før det er ødelagt. Det viktigste vil sansynligvis være galvansik skille på inngangsspenningen.

 

Derimot er jeg ikke i tvil om at en det standard chassis (f.eks. det til dykkerklubben) kan ruste istykker. Sink belegg, etc som skal hindre rust på chassis vil slites en del av salt i luften. Det samme gjelder vifter og annet hvor det oppstår resonans ved lave frekvenser (f.eks 30Hz). Om viftene fortsetter å virke vil de suge inn salt luft og rust fra chassis. Og om viftene ikke fungerer vil varme være den største trusselen.

 

Men dette er altså WORST CASE. En bærbar PC vil kunne fungere i mange år. Hvis en velger en stasjonær ville jeg valgt en med aluminiums chassis, og helst uten kjølevifte.

Sansynligvis vil en PC være utdatert pga performance eller feil som ville skjedd uansett bruksområde. Å legge 100.000 i en PC i syrefast stål og lakkerte kretskort vil ALDRI være forsvarlig. Till og med profesjonelle brukere (store stykkgodsbåter, tankbåter, trålere, etc) vil heller ikke bruke slike spesialløsninger. Da lønner det seg mer å skifte PC en gang i året.

 

Jeg tviler dessuten sterkt på at små kartplottere, etc, har dobbeltlakkerte kretskort. Det ville kostet altfor mye ettersom det er en omstendig prosess.

 

Fortsett å bruk din bærbare maskin du. At den gikk istykker har sansynligvis helt andre årsaker enn at den ble brukt i båt.

Link to post
Share on other sites

Skvulp sammenfatter det jeg forsøkte å få frem, kjøper heller ny maskin hvert 2. år enn å svi av en halv årslønn på en industri PC.

 

ja helt enig...eller en "bedre begagnad" til en tusenlapp.......

 

de fleste nav program er ikke så kräsne på processorkraft :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at det finnes forskjeller på printkort mht f.eks lakkering. Men til dette bruket vil det være FULLSTENDIG OVERKILL å benytte spesiallakkerte kretskort. Til og med militæret går mer og mer bort fra dette.

Lakkering er ikke overkill men nødvendig for å få riktig pålitlighet for en del applikasjoner, det er faktisk ikke engang dyrt hvis dypp eller sprøytelakk brukes. Ulempen er at reperasjoner blir mye vanskligere, men i dag er det mange kretskort som ikke repareres, men bare byttes ut. En annen fordel med lakkering er at salter fra fingeravtrykk o.l under produksjon ikke medfører problemer.

 

Problemer med fuktighet og elektromigrasjon kan løses på flere måter, eksempelvis tar Lowrance og fyller boksene sine med nitrogen. Tidligere var dett gjort til og med for de billigeste Eagle modellene. Om dette fortsatt er tilfelle vet jeg ikke, men dyrere Lowrance er fortsatt gassfylte. Garmin var tidligere gassfylte, det ble for problematisk for dem når det gjelder service slik at de heller valgte å designe boksene sine på en slik måte at luftvolumet ble så lite slik at kondensering blir et minimalt eller ikkeeksisterende problem. Kartplottere og GPSer er også godt beskyttet siden de som regel har IPX7 klassifisering, dette medfører at de kan dyppes ned på 1m uten problemer. Raymarine eksempelvis oppgraderte i fjor mange av boksene sine fra IPX6 til IPX7. Garmin og Lowrance har hatt IPX7 eller tilsvarende i lang tid.

 

Helt enig i at salt i lufta er et stort problem for utstyr på båter, men det medfører ikke riktighet at det behøver å ta lang tid før problemer oppstår. De som har sett utstyr som har vært plassert i et salttåkekammer vet det.

 

Båter som er DNV klasset må bruke PCer testet og godkjent etter strenge regler til alle sikkerhetskritiske oppgaver. Dette inkluderer fuktighetstester, temperatur, vibrasjoner, EMC samt tetthet for boksen. For alt utsyr som er plassert ute på dekk utføres også salttåketest. For områder hvor det ikke kan garanteres at kondensering ikke kan skje kjøres fuktighetstesten med 100% relativ fuktighet. Disse PCene er så dyre at de ikke blir byttet svært ofte. Det er jo ingen grunn til det når det gjelder ytelse, de vil typisk kjøre samme program i år etter år. Dette er en tøff test å passere, har truffet påt en god del frustrerte representanter fra diverse PC og skjermleverandører med feilende utstyr når jeg har vært hos DNV for å teste våre produkter.

 

I kontrollerte miljøer ombord i skip kan det selvsagt brukes komersiell elektronikk. Har mye erfaring med dette, men dette er i områder hvor vibrasjoner og luftfuktighet kontrolleres.

 

 

Saken er så enkel som at de som aksepterer at utsyret kan feile etter forholdsvis kort tid er en vanlig laptop et helt greit valg, vi andre får holde oss til kartplottere og annet utstyr som er spesiallaget for oppgaven og som dekkes av 5 års reklamasjonsrett i følge kjøpsloven.

Link to post
Share on other sites

.....teste våre produkter.

Saken er så enkel som at de som aksepterer at utsyret kan feile etter forholdsvis kort tid er en vanlig laptop et helt greit valg, vi andre får holde oss til kartplottere og annet utstyr som er spesiallaget for oppgaven og som dekkes av 5 års reklamasjonsrett i følge kjøpsloven.

Hmm, nå har jeg og flere andre sagt at vår erfaring tilsier at det overhodet ikke er noe problem å bruke en vanlig PC i båt, det være seg stasjonær eller laptop.

Å si at man må akseptere at utstyret feiler i løpet av forholdsvis kort tid er mildt sagt en overdrivelse.

Når du så legger til at løsningen er kartplotter, samt henviser til "våre produkter", er det fristende å spørre om du representerer et firma som selger kartplottere?

Link to post
Share on other sites

Abbor: Jeg har ikke blitt noe som helst klokere av dine kommentarer. Du skrev at det var store forskjeler på hvordan en mobil takler fuktighet kontra en PC. Du drar inn "conformal coating" og nevner også at dette er forferdelig dyrt og ikke brukes på komersielle produkter. Så nevner du at det finnes noen brukt på noen typer mobiler.

 

Hvor godt kjenner du til de vanligste mobiltypene (nokia, ericsson, samsung osv) og hva for type coating disse bruker?

Hvor godt kjenner du til de vanligste bærbare maskiner (IBM, HP, Dell osv) og hva slags coating disse bruker og hvordan hoverkortene er bygd opp som uderstøtter dine påstander.

 

Hva vet du om produksjonskostnadene til C120 kontra E120? Annen software? Andre prosessorer og raskere komponenter?

 

At du kan mye om det du driver med er sikkert riktig, men for meg så er det altfor mange fine ord pakket inn i meningsløse sammenhenger utenom det som blir spurt om.

Har selv montert flere vanlige/bærbare PCer i både fritidsbåter og større skip som eks. kartplotter. Selv en kartplotter i et skip er ikke en kritisk komponent. Vedkommende hadde seilt i flere dager med en defekt PC uten at det skapte nevneverdige problemer. Selvom de aller fleste skip i dag er utstyrt med flotte gyrokompasser og alskens duppeditter, så er det fortsatt krav om vanlig magnetkompass og inntil nylig også sekstant i tilfelle havari. MEN - om det eks. trengs en spesial maskin for å kalkulere rorvinkler/motoreffekt eller tilsvarende som vil få katastrofale følger om den stoppet opp, ja da er jeg helt enig med deg om at dette MÅ være lakkert med de dyreste lakkene i verden...Men vi snakker her om vanlige maskiner til bruk i en vanlig fritidsbåt. Og noe forskjell på feilraten på de forskjellige områdene har jeg heller ikke sett. Faktisk så opplever jeg flest HW feil på servere montert i stødige skap med kontrollert temperatur og lukkede rom med veldig beskjeden fuktighet.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lakkering er ikke overkill men nødvendig for å få riktig pålitlighet for en del applikasjoner, det er faktisk ikke engang dyrt hvis dypp eller sprøytelakk brukes.

Nå skal jeg ikke gjøre dette til en dyptgående fagdiskusjon. Spesielt ikke når jeg ikke har detaljert kompetanse mht problemstillingen. Men slik jeg har oppfattet "dobbeltlakering" skjer dette manuelt fordi det må skje etter at komponentene er montert og fordi lakken ikke skal legge seg på konnektorer som skal brukes eller skal legge seg som en "isolasjonskappe" som forhindrer kjøling av komponentene.

Den dagen salt i f.eks. svette fra en finger gir problemer mht driftsikkerhet vil det være ekstreme kvalitetskrav. Det er enda lenge til det kreves driftsikkerhet for en kartplotter tilsvarende kretskort som benyttes i satelitter, romferger, etc.

 

Problemer med fuktighet og elektromigrasjon kan løses på flere måter, eksempelvis tar Lowrance og fyller boksene sine med nitrogen.

Igjen avslører jeg min manglende kompetanse, men jeg var frem til nå overbevist om at nitrogen ble brukt for å forhindre kondens når temperaturen øker raskt eller brukes i fuktige miljø (f.eks båtbruk, men altså for å forhindre kondens). Hva ordet "elektromigrasjon" betyr vet jeg dessverre ikke.

Som du sier cil en liten boks (lite luftvolum) gi begrenset kondens. Men med den transistortettheten vi opplever i en del komponenter i dfag sammenliknet med for bare få år siden, er det tilnærmet umulig å kjøle ned utstyret uten heatpipes og vifter (alternativt peltierelementer med kraftig kjøleribbe). Det er imidlertid umulig å få til en slik kjøleløsning for kraftigere løsninger (ref. eks. PC) uten store ekstrakostnader. Nå vet vi at en del plottere og annet embedded utstyr er ekstremt dyrt i forhold til komponent bruk, så du kan ha rett i at det legges enorme utgifter i å utvikle systemer som kjøler ned dette på en effektiv måte.

 

Helt enig i at salt i lufta er et stort problem for utstyr på båter, men det medfører ikke riktighet at det behøver å ta lang tid før problemer oppstår. De som har sett utstyr som har vært plassert i et salttåkekammer vet det.

 

Nå er f.eks. den salttåkekammer testen som brukes ihht IACS E10 ganske ekstrem ettersom det sprøyets salttåke direkte på produktet for deretter å bli kjørt i "varmeovn". Denne testen gjenntar seg om og om igjen. Det vil nesten bli set samme som å senke utstyret i saltvann og sette det i komfyren for tørking, og deretter gjenta testen i lang tid. Dette er det veldig lite utstyr som tåler. Til og med pulver lakkering (også kalt brennlakering) vil få problemer om ikke metallet er forhåndsbehandlet. I motsatt fall kan en risikere at lakken faller av som store "plater".

 

Båter som er DNV klasset må bruke PCer testet og godkjent etter strenge regler til alle sikkerhetskritiske oppgaver. Dette inkluderer fuktighetstester, temperatur, vibrasjoner, EMC samt tetthet for boksen. For alt utsyr som er plassert ute på dekk utføres også salttåketest. For områder hvor det ikke kan garanteres at kondensering ikke kan skje kjøres fuktighetstesten med 100% relativ fuktighet. Disse PCene er så dyre at de ikke blir byttet svært ofte. Det er jo ingen grunn til det når det gjelder ytelse, de vil typisk kjøre samme program i år etter år. Dette er en tøff test å passere, har truffet påt en god del frustrerte representanter fra diverse PC og skjermleverandører med feilende utstyr når jeg har vært hos DNV for å teste våre produkter.

 

Nå er vi inne på et sentralt tema. Hvem av oss vanlige brukere har behov for en IACS/DNV godkjent maskin for å få frem et kart. Og hvor kritisk er det med et slikt kart for oss sammenliknet med en tankbåt som skal inn til Porsgrunn ?

Vi må innse at disse to behovene er totalt forskjellig. Jeg ville aldri lagt 40-50.000,- på bordet for en IACS/DNV godkjent maskin når jeg kan kjøpe en Laptop 2-3 ganger i året som gjør samme nytten.

 

I kontrollerte miljøer ombord i skip kan det selvsagt brukes komersiell elektronikk. Har mye erfaring med dette, men dette er i områder hvor vibrasjoner og luftfuktighet kontrolleres.

Saken er så enkel som at de som aksepterer at utsyret kan feile etter forholdsvis kort tid er en vanlig laptop et helt greit valg, vi andre får holde oss til kartplottere og annet utstyr som er spesiallaget for oppgaven og som dekkes av 5 års reklamasjonsrett i følge kjøpsloven.

 

Om du spør ansatte i testavdelingen tilø Veritas HVORDAN kravene til f.eks viberasjon har kommet frem, vil du sansynligvis få et svar som er omtrent som: "Noen har målt". Dokumentasjonen for hvordan og hvorfor det er slik er med andre ord veldig mangelfull. Men kravene er der av forskjellige årsaker. En vanlig strømforsyning vil bl.a. støye en god del på nødfrekvenser om det brukes i miljøet nær "Gnisten". At de ikke kan benytte dette er derfor svært forstålig.

Men tungindustrien har av naturlige årsaker problemer med å følge med på den utviklingen som skjer. Det er ikke "bare" å endre nødfrekvensene på sjøen.

For oss andre dødlige som både skal bruke utstyret til nytte og underholdning er imidlertid en bærbar maskin helt ypperlig. Vi får frem kartene og ungene kan spille spill om kvelden. Vi kan til og med bruke den som PC når ungene har lagt seg. Alt sammen til en fornuftig pris sammenliknet med f.eks Raymarine produkter.

 

Nå sier jeg ikke at Raymarine er et dårlig valg. Det er det ikke. Vi må bare innse at behovene er like forskjellig som bruksområdet og lommeboka. Hvis noen ønsker å benytte en PC er det et flott valg. Vi må bare komme med innspill om vanlige feilkilder som manglende galvansik skille etc, Fordi som ønsker Raymarine er også dette et flott valg. Men vi må ha lov til å påpeke bruksområdet sammenliknet med en PC.

 

Dette ble et mye lengre innlegg enn jeg i utgangspunktet hadde tenkt, men jeg er opptatt av at etthvert valg ofte er riktig for den som gjør valget, selv om vi andre med våre behov hadde gjort et annet valg. Men dette er altså basert på bruksområde, lommebok og andre personlige meninger.

Link to post
Share on other sites

Nå har i tillegg funnet en touch screen (17 ") (Ikke industri)

Holder maks en måned i båt... :lol:

 

Det er ikke meningen å være flåsete, men jeg er opptatt av at våre medlemmer ikke skal kjøpe dyrere løsninger enn de egentlig trenger. Industri PC hører etter mitt syn inn under dette.

Link to post
Share on other sites

Holder maks en måned i båt... :lol:

 

Det er ikke meningen å være flåsete, men jeg er opptatt av at våre medlemmer ikke skal kjøpe dyrere løsninger enn de egentlig trenger. Industri PC hører etter mitt syn inn under dette.

 

helt enig Ingar

 

även orginal förbrukningdeler til motorn, zink, filter..........där det finns likvärdiga alternativ :smiley::wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker en IBM ThinkPad til kartplotter i båten. Den står på borrelås ved siden av styreposisjonen. I tillegg bruker jeg 12V adapter som går i 12V uttaket. Så har jeg en USB GPS mottaker koblet til maskinen. Fungerer veldig bra til mitt formål. Og billig......Det enkleste er ofte det beste :wink:

Redigert av O.Donald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisan

 

På vikingskipet Gaia fikk vi sommeren 2005 en bærbar Asus fra komplett. (kjørte telchart og Jotron AIS) Den sto 2,5 måneder inne i bysseteltet, dag og natt. Av og till var det så rått at vi måtte tørke av skjermen for å kunne se. Saken ble ikke bedre av at den stod rett ved siden av kokeapparatet heller. Samt at den var ute i frisk luft når været var bra.

Det eneste problemet var at den sleit litt med å lese/skrive dvd når det var rått i været

 

Pc'n skimtes bak kokken og kokeapparatet

IMG_1051_550.jpg

Jeg hadde egentlig ikke forventet så lang levetid på den, men maskinen lever i beste velgående i dag. selv etter flere sesonger på Gaia, og noen turer med meg på jobb på en A.H. i Norsjøen, (som kan riste ganske mye).

Harddisken krasjet på en flytur for ikke så lengesiden, men det var bare å bytte HD så var den like fin igjen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...