Jump to content

Hvor stor ilestein duger for en 48ft skøyte?


kevin.glover@imr.no

Recommended Posts

Hei Folkens,

 

Har nettop kjøpt et nytt hus i Os kommune, og har (tror jeg) en festerett nedenforhust i en relativt lun vik/sund. Er bare nysjerrige på hvor store ilesteinen må være for å fortøye en slik skute på svei? Evt hva en slik koster bygget/dumpet på plass?

 

Hilsen,

 

Kevin

Link to post
Share on other sites

Hei Kevin

 

Dette er ikke en fasit, kun en liten betenkning over hvordan vi har gjort det.

 

Jeg vil anbefale deg å gjøre det litt mer komplisert når du skal lage fast fortøyning. Med en slik skute har du jo dessuten et enestående verktøy til å gjøre jobben selv, regner med du løfter minst et tonn i bommen.

 

Igjen trekker jeg veksler på vår egen "Straumingen"(60 fot kutter). Vi har også fast fortøyning i en lun vik. Som ile har vi et anker på 700 kg. Fra ankeret er det landspenn i tre retninger, slik at det ikke kan flytte seg mye. Stroppen opp fra ankeret er realtivt kort, slik at skuta ligger på nesten samme sted uansett vindretning, det bare skifter hvilket landspenn det tøyer på.

 

Hvis vika er for stor til at du kan gjøre det på denne måten, kan du ha et eller to landspenn, og minst to iler. Da må sikkert ilene være noe større. Mine foreldre har fastfortøying for snekka si laget på denne måten. Der er det et landspenn og to iler på 500 - 750 kg hver. Ilene og landfestet danner en trekant, og midt i trekanten er det en jernring med tau ut til ilene og landfestet, og stropp opp til båten.

 

Mvh Emil

Redigert av emilskj (see edit history)

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Takker for svar.

 

Vet at det ligger en 2000kg ile allerede på plass som muligens kan brukes, men om den er festet til land og ikke bare dumpet på havbunnet er jeg usikker på (tror ikke det uten å vite det).

 

Bommen min tåler bare 500kg, dessuten, er mastet framme i dårlig stand (Det eneste delen av båten som har råte) slik at jeg hadde ikke tørt brukt den til dette formål uansett.

 

Må nok tenke over dette.

 

Hilsen,

 

Kevin

Link to post
Share on other sites

Hei Kevin. Har vurdert skuta på svai jeg også. M/S Sjøblomsten er 17t. Slik det er nå, så har jeg hu i bøyer sommerhalvåret og ved kai i Florvåg resten. Ligger værutsatt til (S/SV). Har 2 stk. bøyer med 2x1tonn på hver bøye. Skulle jeg ligge på svai vil jeg ha 4 tonn moring med kjetting til bøye.

 

Ligger du på svai skal du strengt tatt ha ankerlanterne oppe. Ligger du i beskyttet/ikke beferdedet farvann går vel dette greit likevel.....

 

Skal du ligge på svai er det viktig å beregne tistrekkelig radius slik at du ikke kommer i konflikt med land og ferdsel. :cheers:

 

Bildet under er hentet fra en tråd når jeg la ut bøyene (anbefales) på Sotra....

 

 

Da var moringen på plass på landstedet mitt på Sotra. En fornøyelse å se proffe folk i arbeid. Kan virkelig anbefale Harry Lorentzen fra Askøy til denne type arbeid ! :yesnod:

 

4 stk lodd hvert på 1 tonn ble plassert med millimeterpresisjon. Kjetting og bøyer ble solid festet av dykker. :diving:

 

Moring_Sotra.jpg

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Jeg har 4 fortøyninger (2 doble) til fast brygge og en bøye på hver side akter (se for deg en X med båten i midten).

Hva hærligheten kostet har jeg fortrengt :wink: Det ble jo noen kroner med 2 slike bøyer, x-antall meter med 22mm kjetting, kauser, 4 moringer a 1tonn og utsetting av dette.... :eek:

 

Men hva gjør man ikke for å få skuta liggende noenlunde trygt.

 

Hvis du vil ha sammenlignbare priser så kan jeg sikkert grave opp noen gamle fakturaer.

 

Redigert: Når jeg tenker meg om så ligger det et bilde som viser dette på hjemmesiden min (nederste bildene).

Redigert av LK6647 (see edit history)

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Ein måte å legga ut ile på er å støypa denne i eit høveleg kar som ein først heng i baugen. Td. eit oljefat.

Då kan ein manøvrera skuta dit ein vil ha ilen og så kappa tauet den heng i.

Tauet som skal vera opp til blåsa må sjølvsagt vera klargjort før ein kappar tauet ilen heng i.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...