joelle Startet 13.Mai.2007 Del på Facebook Startet 13.Mai.2007 Er det noen som vet hva baugspyd heter på engelsk og tysk Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 13.Mai.2007 Del på Facebook Svart 13.Mai.2007 Det heter faktisk noe så nærliggende som Bowsprit og Bugspriet . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Whistler Svart 14.Mai.2007 Del på Facebook Svart 14.Mai.2007 For motorbåter blir det faktisk på engelsk veldig ofte omtalt som pulpit. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
paxo Svart 14.Mai.2007 Del på Facebook Svart 14.Mai.2007 Også heter det baugspRyd på norsk! Bare søk på nettet om du ikke tror meg. Alle de gamle båtene bruker dette korrekt. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.Mai.2007 Del på Facebook Svart 14.Mai.2007 Litt som alle de som har båten fortøyet i en uteligger eller utligger, for det heter vel utrigger? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 14.Mai.2007 Del på Facebook Svart 14.Mai.2007 Også stekes kjøttet på baugspyd og poteten bakes i manifoil. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 14.Mai.2007 Del på Facebook Svart 14.Mai.2007 Litt som alle de som har båten fortøyet i en uteligger eller utligger, for det heter vel utrigger? Er det lurt å fortøye i en uteligger da?? Tenk om han våkna og gikk sin vei??!! Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Mouche Svart 14.Mai.2007 Del på Facebook Svart 14.Mai.2007 Vel, jeg vet ikke svaret, men et lite søk på "uteligger" eller "utligger" her på forumet gir mange deltagere i mange tråder som synes å ha stor glede av sine uteliggere og utliggere! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
tuffff Svart 14.Mai.2007 Del på Facebook Svart 14.Mai.2007 Øhh... jeg kaller det visst selv for uteligger Feil det kanskje? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 14.Mai.2007 Del på Facebook Svart 14.Mai.2007 Uteliggerne ble før ofte gjort om til innesittere. Det skjedde med hjemmel i løsgjengerloven - som forlengst er opphevet Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Mouche Svart 14.Mai.2007 Del på Facebook Svart 14.Mai.2007 Hvis man søker på nettet så vil man finne både utligger og utrigger brukt av forhandlere av brygge/bryggeanlegg, men uteliggere tror jeg andre har mere kontakt med! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sjøtummel Svart 14.Mai.2007 Del på Facebook Svart 14.Mai.2007 For motorbåter blir det faktisk på engelsk veldig ofte omtalt som pulpit. Da snakker vi om rekkverket (som kalles pushpit i andre enden) og ikke baugspydet, selv om noen produsenter lager baugspyd og pulpit som som en enhet. Det kan være ganske praktisk dersom du skal ha en baugspyd du kan stå på. Også heter det baugspRyd på norsk! Det er korrekt stavemåte - på dansk. På et normalt og moderne norsk skriver vi gjerne baugspyd. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 14.Mai.2007 Del på Facebook Svart 14.Mai.2007 Da snakker vi om rekkverket (som kalles pushpit i andre enden) og ikke baugspydet, selv om noen produsenter lager baugspyd og pulpit som som en enhet. Og pulpiten heter akterpulpit dersom den står bak. Ikke pushpit som mange feilaktig kaller den. Det er det engelske pulpit for prekestol som er opphavet til dette navnet. Det har altså ikke noe med pull og push (dra og skyv) å gjøre. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.Mai.2007 Del på Facebook Svart 14.Mai.2007 Også heter det baugspRyd på norsk! Trodde jeg også. Men baugspryd er den fremoverliggende "masta" som man finner f.eks. på seilskøyter. Baugspyd er en forlengelse at baugen for å lette ilandstigning, også kalt nebb. Baugspyd er nok et nytt ord, med sin opprinnelse i baugspryd. Men skal altså være akseptert i språket nå. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 14.Mai.2007 Del på Facebook Svart 14.Mai.2007 Men baugspryd er den fremoverliggende "masta" som man finner f.eks. på seilskøyter. Klyverbommen mener du? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.Mai.2007 Del på Facebook Svart 14.Mai.2007 Jeg trodde det var et annet ord for det samme... Baugspryd stammer vel fra seilskutetiden, når dansk var offisielt språk i Norge? Ser i Wikipedia at klyverbom er en forlengelse av baugsprydet. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.Mai.2007 Del på Facebook Svart 14.Mai.2007 Det er ikke noe som heter baugspyd. Det nærmeste måtte være en vedder slik som på gamle romerske triremer. Baugspryd er utsmykning i baugen av båten, Snirkelmaling eller treskurd eller dylikt. Det som stikker ut til å ha mer enn et forseil på er en klyverbom. På min båt har jeg et gennakerpeke. Det er ikke noe som heter pushpit. Det heter pulpit eller rekke i begge ender. Fra latin pulpitum eller prekestol. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.Mai.2007 Del på Facebook Svart 14.Mai.2007 Og pulpiten heter akterpulpit dersom den står bak. Ikke pushpit som mange feilaktig kaller den. PUSHPIT FLAG STAFF A 19th Century term, now almost certainly obsolete, for the stern mounted ensign staff of a sailing yacht (see also ‘ensign staff’). Please note that pushpit (also called a stern pulpit) is nautical slang for that railing which encloses the stern of a sailing yacht. Men tror nok at de aller aller fleste du vil møte på din vei på en jordomseiling ville skjønne hva du mente ved å bruke ordet "pushpi", sogar uten å "lift an eyebrow"? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ingar Svart 14.Mai.2007 Del på Facebook Svart 14.Mai.2007 Det er ikke noe som heter baugspyd.Det kan du si. Men når "alle" kaller det for baugspyd må man vel til slutt akseptere det som et norskt ord??Kan ikke huske å ha sett en motorbåt annonse på Finn der baugspryd er brukt. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 14.Mai.2007 Del på Facebook Svart 14.Mai.2007 (redigert) Akkurat det tror vel jeg også, men riktig er det ikke. Red.: Til Mouche i innlegg #18 altså, Ingar kom foran meg. mvh tuffff Redigert 14.Mai.2007 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.Mai.2007 Del på Facebook Svart 14.Mai.2007 Kan ikke huske å ha sett en motorbåt annonse på Finn der baugspryd er brukt. Jeg ville finne det meget merkelig med en motorbåt med slik utsmykning i baugen. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.Mai.2007 Del på Facebook Svart 14.Mai.2007 Finn søk på "baugspyd"viser 154 båter med baugspyd. Mest motor, men også seilbåter. 7 båter har baugspryd, kun en motorbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Hekksjø Svart 14.Mai.2007 Del på Facebook Svart 14.Mai.2007 Om hva det heter og hva det het før: Bladde litt forleden i pensjonert Flekkerøy-los Thor Kristiansens vidunderlige, håndskrevne og håndtegnede, erindringsbok "Der kommer skip". På en av hans mange detaljrike tegninger til forklaring av absolutt alt, står det helt tydelig baugspryd - altså pryd, som navn på det som vel også kalles klyverbommen. Men baugnebb er kanskje ikke så dumt på det lille fremspringet. Svenskene kaller det "peke", hva nå det måtte bety. Kanskje noen her vet akkurat det? Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post
pete Svart 14.Mai.2007 Del på Facebook Svart 14.Mai.2007 Opprinnelig er baugsprydet er et kraftig rundholt( tre eller annet materiale) festet til stevn og skrog og plassert ut over forstevnen. Forlengelsen av baugsprydet er klyverbommen. Klyverbommen ble nødvendig når fartøyet skulle føre flere forseil( fokk, klyver, jager). Ordet, slik vi kan lese det, baugs -pryd, har ingenting med pryd å gjøre. Spryd er en fornorskning av spriet / spreot som betyr stang/ spyd. Så da er vel baugspyd også et ord for samme fenomen. Sitér dette innlegget Link to post
plimsoll Svart 14.Mai.2007 Del på Facebook Svart 14.Mai.2007 Jeg har og vil alltid kalle det baugspyd eller klyverbom på et seilfartøy. Alle variantene av utsping på motorbåter kan jo kalles hva som helst for meg men det minner ikke om noe spyd etter min mening. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.