Tallisman Startet 13.Mai.2007 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2007 Lurer på og koble slange fra overtrykksventilen på varmtvannstanken for og ungå tilstadighet søl med vann i kjølen men det jeg tenker på er att hvis jeg kobler slange til overtrykksventilen for og føre dette vannet overbord blir dett nødvendig og føre slangen fra ventilen på tanken som ligger nesten nede i kjølrennen på båten opp til avløpet på vasken dette vil medføre att slangen må bøyes godt oppover da avløpet på vasken ligger ca en meter over overtrykksventilen på varmtvannstanken lurer på om noen har erfaring med dette da jeg er i tvil om dette går ann tenker da på om det kan bli for mye motstand i slangen på grunn av att med denne løsningen må jo vannet presses oppover er redd for att overtrykksventilen kansje ikke vil fungere som den skal på grunn av mottrykk i slangen .Tror selv att dette ikke vil medføre noen problemer men som skrevet er jeg svært usikker på dette. Er dett noen som har kjennskap til dette. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 En meter vannsøyle er 0.1bar. Overtrykksventilen løser ut på langt større trykk enn dette (2-3bar), 0.1bar fra eller til spiller ingen rolle. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 13.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 Jeg har hatt overtrykksventil fra varmtvannsbereder i 3 båter som er benytett til dels mye både med oppvarming fra motor og el-kolbe, og har hittil aldri opplevd at overtrykksbryteren har slått ut, så problemet kan ikke være omfattende. Ville tro at det er andre grunner til at du har utslipp av ferskvann i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 Har du så mye søl fra overtrykksventilen da? Jeg har sjelden noe søl fra denne. Jeg vile vært meget forsiktig med å koble en slange til pga det mottrykket dette kan gi. Sett et litet kar under der i stedet så du kan tømme. Da får du også kontroll på hvor mye som kommer ut. Kan være at ventilen er defekt om det er mye vann herfra - eller at du har stilt vanntemperaturen litt for høy på kolben slik at temperaturen i tanken blir for høy Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 Dette er ikke noe ukjent fenomen: Sikkerhetsventil v.v.bereder Overtrykksventil på bereder lukker ikke ? Kommentarer til artikkelen Ferskvann ombord Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 13.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 Har det samme i min båt når motoren går og trykkvannspumpen er på. Løsningen for oss er i hovedsak å 1) skru av trykkvannspumpen når motoren går, og 2) ha på en 1 1/2 liters cola-flaske på stussen som er satt på trykk-ventilen (stussen er bøyd og hard, og flasken sitter godt på denne). Den samler opp det overskytende. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 13.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 Det var hyggelig å lese Ingars artikkel fra 15. november 2005. Her har Ingar fremstilt mye kunnskap knyttet til ferskvannssiden ombord i fritidsbåter. Det problemet Inter TC beskriver kan imidlertid gi grunnlag for å vurdere om: 1) overtrykksventilen er korrekt innstilt 2) om overtrykksventilen er av korrekt utforming Det varierer noe mellom overtrykksbrytere hvordan de skal innstilles etter tapping av systemet. Jeg har flere ganger blitt "lurt" av at jeg ikke har justert overtrykksventilen tilstrekkelig. I en tidliogere båt hadde jeg et retursystem hvor vann fra overtrykksbryter ble ført tilbake til vanntank. Jeg hadde aldri problemer med spill av ferskvann i den båten. Men jeg har som tidligere nevnt aldri hatt vedvarende vansker med ferskvannet når overtrykksbryterne har vært korrekt innstilt. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 Det var hyggelig å lese Ingars artikkel fra 15. november 2005. Takk, men jeg kan nok ikke ta æren for dette. Jeg har bare postet artikkelen, den er laget av en gruppe medlemmer: GeirKS, Jamo, KAT og Vanisian. Initiativtager og teknisk tilretteleggelse: Batdilla. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.